خانه / آموزشی / دانش خانواده و جمعیت / خلاصه ی مباحث نشست هم اندیشی دبیران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

خلاصه ی مباحث نشست هم اندیشی دبیران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

نخستین نشست هم اندیشی دبیران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز بکار کرد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عیسی زاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب آن راهبرد ۴۰ ساله نظام  دانسته ،افزودن. بیانیه گام دوم باید  به گفتمان غالب  دانشگاهیان تبدیل شود.
در همین راستا مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در بازنگری سرفصل های دانش افزایی، بیانیه گام دوم انقلاب را در آن گنجانده شده است.
توجه به شعارهای انقلاب و غفلت نکردن از آنها که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در همین راستا تاکید بر جهاد تبیین باید مورد توجه و عمل دانشگاهیان قرار بگیرد.

دکتر خلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد سلامت:
موفقیت سیاست ها و قوانین جمعیتی در گرو فرهنگ سازی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر خلیل علی‌محمدزاده  در نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبیین سیاست‌های جمعیتی و میزان برخی شاخص‌های جمعیتی در ایران اظهار کرد: حداقل ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور، نرخ باروری کل زیر حد جایگزینی دارند و این مسئله تهدیدی برای جوانی ایران و گویای سرعت حرکت به‌سمت سالمندی است.

وی با اشاره به دو بخش اساسی در تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: در بخش سخت‌افزاری تمدن‌سازی هرچقدر هم پیشروی داشته باشیم، بدون موفقیت در بخش نرم‌افزاری که همانا پرداختن به رفتارهای سالم اجتماعی و اصلاح سبک زندگی است، پیشرفت همه‌جانبه رخ نخواهد داد.

علی‌محمدزاده اساس سبک زندگی را فرهنگ و بن‌مایه‌های فرهنگ را خِرد، اخلاق و حقوق معرفی و خاطرنشان کرد: سبک زندگی تمام عناصر موجود در متن زندگی را در بر می‌گیرد و این مسئله در بخشی زمینه‌ها، از جمله حیطه‌های مربوط به ازدواج، خانواده و باروری نیازمند اصلاح است؛ به‌ عنوان مثال در حوزه سلامت؛ سزارین‌سازی اکثر زایمان‌ها و افزایش سقط‌جنین‌های غیردرمانی و محدودسازی تعداد فرزندان در خانواده‌ها، اقدامات فرهنگی خاص و کمک و همراهی متخصصان امر را می‌طلبد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت همچنین درباره کیفیت بخشیدن به وضعیت جمعیتی و هرم سنی مطلوب جمعیت خاطرنشان کرد: باید نگاهمان به حفظ نمای جوانی در کشور طی سالیان آینده با توسعه زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف باشد.

وی به مسئله مهاجرت جوانان نخبه به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: بهبود این روند، سیاست‌گذاری و سبک مدیریتی خاصی را اقتضاء می‌کند.

این استاد دانشگاه در خاتمه بخش‌هایی از “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” از جمله برخی مانع‌زدایی‌ها از دشواری‌های تشکیل خانواده و تسهیلات برای فرزندآوری و فرزندپروری و همچنین بیمه ناباروری اشاره کرد و ضرورت برخی اصلاحات در حوزه جمعیت و خانواده را یادآور شد.

دکتر شیراوژن، معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت:
فعالیت های جهادی در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید احیا شود.
معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت  در نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی  ضمن تبیین   برنامه های فرهنگی در این وزارت  خانه  به  تشریح  سیاست‌های  فرهنگی در این حوزه پرداختند.
دکتر شیراوژن ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه فعالیت های جهادی در این وزارتخانه  توجه ویژه ای را خواستار شده ،
افزودند، از همه همکاران و استادان و پزشکان  محترم در خواست می کنم جهت  انجام فعالیت‌های جهادی  بخشی از وقت خود را  برای خدمت رسانی و  حضور درمناطق محروم اطراف خود قرار دهند.
معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در زمینه فعالیت های خیرین دانشگاهی نیز استفاده از ظرفیت های این وزارتخانه در ابعاد دانشجویی و دانشگاهی و اساتید تاکید نمودند.
نگاه حمایتی به تشکل های  دانشگاهی و دانشجویی، انجمن های علمی، فرهنگی را از دیگر سیاست های وزارت بهداشت عنوان نمودند.

دکتر پناهی معاون علمی‌و تحقیقاتی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی:
پژوهش های دانشگاه ها باید به سمت  تولید علم کاربردی سوق داده شود

دکتر پناهی، با انتقاد از تکثر مراکز تحقیقاتی وهم نام وهمسو در دانشگاه ها بدون توجه به نتایج غیر کاربردی افزودند. درحال حاضر در دنیا دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت می کنند و آن هم تولید علم کاربردی که محصول آن بتواند پاسخگویی نیاز های جامعه می باشد.
لذا دانشگاهی موفق خواهد بود که نتیجه آن تولید علم وثروت و رفع مشکلات جامعه می باشد.
دکتر پناهی با توجه به موضوعات پایان نامه های  دانشجویان خواستار سوق دادن آنها به سمت موضوعات علوم کاربردی که حاصل آن رفع مشکلات و معضلات جامعه و نهایتا تولید ثروت شدند.

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی پور معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم در دانشگاه ها:
مراکز هم اندیشی باید به سمت حل مسائل و مشکلات دانشگاه ها و جامعه حرکت کنند

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی پور، با اشاره به این‌  که‌ مراکز  هم‌اندیشی  استادان و نخبگان دانشگاهی باید در مقابل مباحث جامعه احساس مسئولیت نموده و به سمت حل مشکلات جامعه حرکت کنند.
وی  راه حل   مشکلات جامعه را اولین  قدم در این مسیر عنوان نمود و افزودند، آیا غیر از استادان دانشگاه‌ها و نخبگان جامعه کسی یا کسانی  اصلح تر از آنها کسی را سراغ دارید؟
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه خواستار مشارکت جامعه دانشگاهی و استادان دانشگاه‌ها در ارائه  راهکارهای علمی و عملی برای  الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی شدند.

دکتر عیسی زاد، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:
تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی براساس گام دوم باید مورد توجه نشست های هم اندیشی باشد

دومین روز نشست هم اندیشی دبیران هم اندیشی استادان ونخبگان دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با سخنرانی معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با عنوان تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی براساس بیانیه دوم آغاز شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عیسی زاده با اشاره به اینکه تربیت دینی دانشجویان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری می باشد خواهان سوق دادن نشست ها به سمت دنبال کردن دغدغه های مقام معظم رهبری شده افزودند، خروجی دانشگاه ها باید نیروی انسانی مستعد و کار آمد با زیر بنای عمیق دینی و اسلامی باشد.
در ادامه این نشست معاون  آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به سوالات دبیران هم اندیشی استادان ونخبگان دانشگاهی پاسخ دادند

این مطالب را نیز ببینید!

انتشار یک مقاله در مجله آی. اس. آی

– Khakian M, Hosseinpour F, Safari Palangi H, Kolivand P.H, Asadi H, Alimohammadzadeh Kh*, Azadi ...