خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / باید فرزندانمان را گوش کنیم.

باید فرزندانمان را گوش کنیم.

کد خبر: ۲۳۷۳۶۴
 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ – ۱۳:۴۳
رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده

باید جوانان را گوش کنیم.

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در جمع استادان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” را قانون نسبتاً خوبی توصیف کرد و گفت: مواد بسیاری از این قانون مثل بعضی از قوانین مصوب دیگر در کشور، هنوز اجرایی نشده است.

وی که به دعوت دفتر هم اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان سخن می گفت، اظهار داشت: اگر نتوانیم نرخ باروری کل را ارتقاء دهیم، در دهه های آینده جامعه دچار پیری عمومی خواهد شد و غنای پدر و مادری تضعیف خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، مدیریت جمعیت را چند وجهی و از نوع “مدیریت علاج واقعه قبل از وقوع” عنوان کرد و گفت: هم اکنون  نرخ باروری کل در کشور به کمتر از ۱.۶ و نرخ رشد سالیانه به کمتر از  ۷ در هزار رسیده است و بیش از ۲۵ استان کشور در زیر حد جانشینی قرار دارند.

وی گفت: نرخ سالمندی در جامعه ما بیش از ۱۰ درصد است و به اصطلاح در فاز اول سالمندی هستیم و از سال ۱۴۰۹ به بعد روند سالمندی کشور سرعت هم خواهد گرفت.

دکتر علی محمد زاده در پاسخ به سوالی در باره  سزارین و سقط جنین گفت: طی سه دهه اخیر سزارین در جهان از ۶ درصد به ۲۰ درصد رسیده است ولی در ایران هم اکنون ۵۶ درصد زایمان ها از طریق سزارین صورت می گیرد و متاسفانه گاهی سزارین انتخابی نشانه فرهنگ بالا تلقی می شود!

وی همچنین افزود: سزارین های تقویمی و تاریخ رند مثل ۱۴۰۲/۲/۲ و یا سزارین های مناسبتی نیز معضل دیگری است که فرصت بلوغ کامل را از نوزاد می گیرد و او را در آینده با عوارض فراوان روبرو می سازد و برای مادران نیز گاهی پرخطر است. در این زمینه هم باید هشدارهای لازم داده شود.

وی درباره سقط جنین های غیردرمانی در کشور هم گفت: متاسفانه آمارها بالاست و در این زمینه نیازمند نظارت دقیق، روشنگری عمومی و عزم راسخ در پیشگیری و همچنین پیوست های فنی، فرهنگی و اقتصادی ویژه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ازدواج و فرزندآوری گفت: با توجه به شرایط دشوار کنونی در این رابطه در کارها گره جدی افتاده و مردم حتی کمتر از قبل اهتمام دارند و باید کارهای موثرتری انجام گیرد، تنها با شعار و سخنرانی، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت و دشواری تربیت فرزند هم گفت: اصل پدری و مادری داشتن دو گوش شنواست نه صرفا زبان گویا و قاعده تربیت ۱۰ به یک هست یعنی ۱۰ جمله فرزند شما بگوید و تنها یک جمله شما

وی افزود: در دوره نوجوانی و شرایط حساس این قاعده ۲۰ به یک هم می شود. ما باید اجازه دهیم فرزندانمان حرف بزنند. توضیحات آنها را بشنویم. صحبت آنها را قطع نکنیم و بدانیم با نصیحت افراطی و حرفهای یکطرفه و نشنیدن فرزندان تربیت اتفاق نمی افتد. باید جوانان را گوش کنیم. قوت ها و ضعف های آنها و خودمان را اینطور می توانیم بفهمیم.

وی همچنین تصریح نمود: باید برای راهنمایی فرزندان، پدران و مادران دانش و مهارت و تجارب لازم را به دست آورند. گاهی ما باید از فرزندانمان بیاموزیم. اصلا هر کس خود را مایه فضایل بداند و دیگران را باعث نقایص، نمی تواند مربی باشد. نمی تواند سازنده باشد و نمی تواند موفق باشد.

رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در خاتمه گفت: اصلاح هرم سنی جمعیت علاوه بر سیاست‌گذاری و قانونگذاری، نیازمند فرهنگ سازی است و هر چه در این رابطه موفق عمل کنیم، خواهیم توانست برنامه های خود را به شکل درستی اجرایی کنیم.

۲۸ فروردین ۱۴۰۲

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...

۲ دیدگاه

  1. سلام
    مدرک مدیریت خدمان بهداشتی و درمانی هم با درمان سنخیت دارد هم با بهداشت
    ولی من ده سال هست مدرک گرفتم گذاشتمش در کوزه
    رشته تحصیلیم هم کارشناسی بیهوشی است
    ولی طرف رفته رشته علوم حدیث خونده چون پزشک هست مدرکش اعمال شده
    چرا کسی بفکر ما نیست

    • لطفا مسئولین محترم وزارت بهداشت و سازمان امور اداری و استخدامی به این درخواست بحق مدافعین سلامت توجه داشته باشند. متاسفانه ظلم عدم تاثیر مدارک ارشد و دکتری برخی از این عزیزان سالهاست که روا می شود و متاسفانه تبدیل به رویه گردیده و البته آنچه که به جایی نرسیده تاکنون، فریاد است!