خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت
هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار کرد. دکتر خلیل علی محمدزاده در این کنفرانس در باره نرخ باروری کل در ایران و کشورهای منتخب جهان سخنرانی داشت.
وی گفت: نرخ باروری کل در ایران در ۳۵ سال اخیر، ۴۰۰ درصد کاهش یافته و هم اکنون در زیر حدجانشینی و در منطقه خطر قرار گرفته است.
وی در ادامه اظهار نمود: برای اصلاح این وضعیت خطرناک، سیاست گذاری، قانون و فرهنگ سازی لازم بود که انجام شد. در ارتباط با سیاست گذاری، ۱۴ بند مصوب و ابلا شده است، لکن برخی دستگاه های به این بندها عنایت لازم را ندارند. در خصوص قانون مجلس هم یک مسئله این است که بودجه قانون “جوانی جمعیت و حمایت از خانواده” در حد بسیار ناچیز تخصیص می یابد و یک مسئله دیگر اینکه؛ برخی از مفاد مهم آن در اجرا نادیده گرفته می شود.
وی همچنین گفت: فرهنگ سازی فرزندآوری در کشور در وضع فعلی و حالت عمومی اولا ضعیف و کم اثر است و ثانیا به دلایل مختلف از جمله تنگی معیشت و تغییر سبک زندگی، آنچنان مورد اعتنای لازم نیست. در فرهنگ خاص بهداشت باروری هم از جمله در کاهش سزارین ها و تقلیل سقط جنین، آن کارهای بایسته صورت نگرفته است و در ذهن مردم و جامعه، اغلب گره ها همچنان ناگشوده باقی مانده است.
وی در تحلیل نرخ باروری کل در کشورهای ژاپن، چین، یونان و کره جنوبی نیز آمار و اطلاعاتی داد و اشاره کرد که سیاست های مقداری و رفاهی در بیشتر کشورها چندان مؤثر نبوده و همچنان نگرانی این کشورها با شدت ادامه دارد.
وی تصریح نمود: در باره اندک کشورهای پیشرفته که موفقیت های نسبتا قابل قبولی در افزایش نرخ باروری کل داشتند، باید یادآور شد که اغلب این کشورها مدیریت هوشمندانه و کنترل شده مهاجرپذیری را در دستور کار خود قرار داده اند.
دکتر علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده به مطالب مختلف دیگری نیز در این کنفرانس پرداخت که فعلا در این مجال نمی گنجد و در فرصتی دیگر، برخی از آنها خبری خواهد شد.
#جوانی_جمعیت
#خانواده
#نرخ_باروری_کل
#فرزند_آوری
#سیاست
#قانون
#بودجه
#فرهنگ_سازی
#بهداشت_و_درمان
# سزارین
#سقط_جنین
#مدیریت
#مهاجر_پذیری
#فرهنگستان_علوم_پزشکی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح سه شنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۲
به نقل از اینستاگرامhcsm.ir@

این مطالب را نیز ببینید!

تبریک بهار طبیعت در بهار رمضان

بهاران خجسته باد یکی از دعا‌های مشهور میان ما ایرانی‌ها که سنت‌های ایرانی مان را ...