خانه / آموزشی / دانش خانواده و جمعیت / نکاتی چند در تحسین نامه محققانه جمعیتی وزیر محترم بهداشت

نکاتی چند در تحسین نامه محققانه جمعیتی وزیر محترم بهداشت

نکاتی چند در تحسین نامه محققانه جمعیتی وزیر محترم بهداشت

دکتر خلیل علی‌محمدزاده استاد دانشگاه

نرخ باروری پائین‌تر از حد جایگزینی خلاف تدبیر است.

 دکتر خلیل علی‌محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه نامه محققانه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اعلام نرخ باروری کلی (TFR) ایران را در مسیر اصلاحات دستورالعمل‌ها و بسته های بهداشتی و مراقبتی راه گشا خواند و گفت: در چند سال اخیر، اظهارنظرهای ناآگاهانه و گاه مغرضانه در این رابطه، تصمیم گیری مدیران میانی در ارتباط با سیاست‌های کلی جمعیت را دچار اختلال کرده بود.

وی با ذکر این مطلب که براساس پژوهش‌های عنوان شده در نامه مذکور، آمارهای پژوهشگران جمعیتی در تبیین بیانات مقام معظم رهبری مورد تائید قرار گرفته است، اعلام داشت: هم اکنون TFR ایران در طیف ۱٫۷ تا ۱٫۸۴ فرزند است و تا رسیدن به میزان جایگزینی، فاصله زیادی وجود دارد.

این استاد دانشگاه حد پائین‌تر از نرخ جانشینی را برخلاف تدبیر و آینده بینی خواند و گفت: تمام کشورهایی که در گذشته چنین مرزهایی را در نوردیده‌اند، حالا با چالش‌های آن که بعضاً جبران ناپذیر هم می‌باشند، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به غفلت‌هایی که در گذشته در این مورد صورت گرفته و نیز فرصت سوزی‌هایی که در حال حاضر در عمل به سیاست‌های کلی جمعیتی وجود دارد، تصریح کرد: حل مسائل و مشکلات جوانان از قبیل تسهیلات لازم برای تحصیلات، ازدواج، مسکن و اشتغال باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد.

دکتر علی‌محمدزاده سیاست‌های تحدید نسل در ۲۵ سال اخیر را از دلایل عمده پیری زودرس کشور عنوان کرد و گفت: تنها با افزایش تولدهای سالیانه است که می‌توان از سرعت و درصد سالمندی کشور کاست.

دارنده جایزه ملی جمعیت “ایران جوان بمان” در خاتمه جوانان سالم، تندرست و توانمند را راه حل مشکلات و زمینه ساز پیشرفت ایران خواند و خاطرنشان شد: هرگونه مسامحه و بی‌توجهی به نیازهای جوانان در مسیر تضعیف آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...