خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران

هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران

رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده:
درصد رشد جمعیت و نرخ باروری کل در برخی استانها از میانگین کشوری هم پایین تر است.

رئیس کمیته بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی گفت: با توجه به این مسئله نمی توان موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۲۵ و حتی زودتر از آن در برخی استان ها را منتفی دانست

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، دکترخلیل علی‌محمدزاده در نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران، اظهار داشت: در سال ۶۸ میانگین تعداد فرزندان هر خانواده حداقل ۶٫۴ فرزند بود و اکنون این شاخص حداکثر به ۱٫۸ رسیده است، یعنی بیش از ۳ برابر کاهش داشته است.

وی افزود: در میانه دهه ۸۰ یکی از مسئولان تنظیم خانواده خانواده گفته‌ بود؛ کاری که ما طی ۱۰ سال یا بیشتر انجام داده‌ایم، دنیا طی ۵۰ و یا ۱۰۰ سال هم نمی‌توانست انجام دهد و این به معنی آن است که الگوهای جهانی را سخت گیرانه عمل کرده ایم.

وی ادامه داد: در زمینه کنترل جمعیت فرهنگ‌سازی صورت گرفت و هنوز هم رسوبات این فرهنگ برای سال‌های دیگر همچنان باقی خواهد بود و این سختی کار ما در زمینه مقابله با کاهش جمعیت است.

خبرگزاری فارس: نرخ رشد جمعیت در برخی استانها به ۳ دهم درصد کاهش یافته است

وی اظهار داشت: ما یک حد جایگزینی داریم که عدد آن ۲٫۱ درصد است، یعنیاگر بخواهیم جمعیت‌مان را در دراز مدت حفظ کنیم، هر خانواده باید حداقل دو فرزند داشته باشد. در کنترل جمعیت، با شتاب بیشتر می‌توان جمعیت را بسیار کاهش داد اما برای افزایش بیشتر آن، کار سخت است و آن سرعتی که در کنترل جمعیت است، وجود ندارد.

وی افزود: در رابطه با جمعیت جوان و بحث سالمندی باید گفت که ما کشوری در حال توسعه هستیم و جمعیت زیر ۱۵ سال در این کشورها باید حداقل ۴۰ درصد باشد در حالی که اکنون ۲۳ درصد است.

علی‌محمدزاده گفت: در کشور ما سالمندی وارد فاز نخست خود یعنی به میزان ۸ درصد رسیده است، یکی از شبهاتی که مطرح می‌شود، این است که در سال ۹۰ چون امید به زندگی که اکنون برای زنان ۷۳ سال و برای مردان ۷۱٫۵ سال برآورد شده، به ۸۹ سال خواهد رسید، پس ۶۰ و یا ۶۵ سالگی سن سالمندی نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در سال ۱۹۷۰ تقریباً کشوری در جهان نبود که جمعیتش زیر حد جایگزینی باشد، اما اکنون بیش از ۸۰ کشور در دنیا، زیر حد جایگزینی هستند و همه آنها برای افزایش جمعیت تبلیغ می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی بحث جمعیت را مطرح می‌کنیم، عده‌ای به کیفیت اشاره می‌کنند و معتقدند که ابتدا باید زیرساخت‌ها مهیا شود، ضمن قبول این مسئله، در آن صورت باید منتظر ماند تا در سال ۱۴۲۵ به رشد جمعیت صفر و سپس منفی رسید و تجربه نشان داده، علاج واقعه در این مسئله بعد از وقوع واقعه امکان پذیر نیست.

وی با انتقاد از کمیته وازکتومی در ایران اظهار داشت: سال ۸۸ یکی از اعضای کمیته وازکتومی در ایران طی مصاحبه‌ای اظهار داشته، که اگر زن و شوهری حداقل یک فرزند داشته باشند و نسبت به وازکتومی اتفاق نظر در آنها وجود داشته باشد، زمان مشاوره تلفنی، نوبت‌دهی و انجام عمل آنها فقط  در ۱ تا ۱٫۵ ساعت اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اگر بخواهیم وازکتومی را محدود به موارد ضروری کنیم، هزاران انگ به ما می‌ زنند. این درحالی است که فرانسه تا سال ۱۹۹۹ وازکتومی را ممنوع کرده بود و پس از آن نیز کسانی که حداقل ۲ تا ۴ فرزند داشتند در صورت مراجعه به بانک ذخیره اسپرم هدایت می‌شدند و پس از ۴ ماه انتظار در صورت اطمینان و آگاهی کامل، تحت این عمل قرار می‌ گیرند.

وی اظهار داشت: استفاده از روش‌های پیشگیری از باروری برای تأمین سلامت مادر و کودک و درموارد پرخطر و آسیب‌پذیر،اشکالی نداشته و ندارد.

وی افزود: هیچ کس نمی خواهد وسایل پیشگیری از بارداری از شبکه های بهداشت و درمان حذف شود.

علی محمدزاده ادامه داد: در حال حاضر در بخش دولتی توبکتومی و وازکتومی محدود به ضروریات شده، اما در بخش خصوصی که گستره ی بیشتری دارد، اتفاقی صورت نگرفته و باید انسجام لازم اتفاق بیفتد و این نوع جراحی ها منوط به اندیکاسیون و دلیل تجویز باشد

وی خاطرنشان کرد: اگر فهمیدیم که این مسئله در باروری حساس و مهم است، باید  کسانی که نیاز به انجام این نوع عمل‌ها دارند، بتوانند از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطالب را نیز ببینید!

کتاب درسنامه مفاهیم و ابعاد جمعیت

درسنامه مفاهیم و ابعاد جمعیت به چاپ دوم رسید. جمعی از نویسندگان زیر نظر حجت ...