خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟
یکی از دستور جلسه‌های سی و هفتمین جلسه شورایعالی سازمان نظام پزشکی بررسی چالش‌ها و مشکلات اجرایی پزشک خانواده و نظام ارجاع بود. حضور دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در این جلسه به عنوان نماینده این وزراتخانه باعث شد گفتگو در این زمینه به صورت تخصصی‌تر انجام شود.

خانم دکتر تدین در این جلسه با اشاره به روند آغازین این برنامه از سال ۱۳۹۱ به مشکلات عدیده‌ای که گریبانگیر پزشکان خانواده و مراقبین سلامت در این طرح شده است اشاره کرد و مشکلات را به صورت تفضیلی توضیح داد.

وی با اشاره به همراهی پزشکان عمومی در دو استان و اختصاص مطب‌های خصوصی به طرح بزرگ «پزشک خانواده و نظام ارجاع» گفت:« متاسفانه این همراهی و همدلی با بی عدالتی گسترده و عدم همراهی نهادهای بالادستی تصمیم گیرنده در این حوزه( علیرغم تکالیف مصرح قانونی) مانع تعالی و گسترش اجرای کشوری برنامه شد.»

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی گفت:«پس از مدتها ستاد راهبردی در استان فارس با حضور معاون بهداشتی وزیر و تیم همراه تشکیل گردید اما پیش از اینکه به حل مشکلات پزشک خانواده و ضعف عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر پرداخته شود به دست‌نیافته‌های برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در یک دهه گذشته پرداخته شد. این در حالی است که قطعا در بستری نامناسب با عدم برآورده شدن مطالبات برحق تیم ارائه دهنده خدمت، نباید انتظار دستیابی به آمال و آرزوها را داشت.»

وی در توضیح مشکلات این طرح در فارس گفت:« پزشکان نقدینگی خود را از دست داده و چشم انتظار پرداخت‌های شلخته و پرتاخیر بیمه‌ها می‌ماندند. مراقبین دراغازبرنامه بادریافت١٢/سرانه ، درآمدی به اندازه حقوق مصوب وزارت کار داشتند . در مقطعی فارغ التحصیلان مامایی و پرستاری از شهرهای مختلف استان به شیراز می‌آمدند و به عنوان مراقب سلامت ارائه خدمت می‌کردند. اما افزایش ناچیز سرانه درسالهای بعد باعث شده که روز به روز به تعدادانصراف مراقبین سلامت افزوده شود. از سویی دیگر حالا عدم حضور مراقب سلامت در کنار پزشک خانواده را بهانه‌ای برای ایرادگیری می‌دانند در حالی که به علت رخ دادن این موضوع بی‌توجه هستند و آن را رفع نمی‌کنند.»

دکتر تدین در ادامه گفت:«یکی دیگر از مشکلات اجرایی این پروژه استقرار سامانه الکترونیک از آغاز اجرای برنامه در استان گلستان و پس از مدتی انحلال آن و واگذاری سامانه خدمات الکترونیک(سامانه سیب) به حوزه دیگر و آشفتگی‌های متعدد در سامانه بود که عمده دلیل اختلال در ثبت خدمات بهداشتی توسط پزشک و مراقب سلامت است. همین طور تغییرات پی در پی در سطوح مدیریتی در دولت‌های مختلف  و عدم پایبندی مدیریت‌های سابق و حال به تکالیف قانونی در خصوص این حوزه و عدم دلبستگی و بی اطلاعی برخی از مدیران از ظرائف و جزئیات لایه‌های مختلف پزشکی خانواده و نظام ارجاع آسیب‌های شدیدی به این طرح وارد کرده است.»

این عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت:« می‌توانستیم با عمل به تکالیف قانونی و الگوگیری از کشورهای پیشرو چالش‌ها را حل کنیم اما حالا به نظر می‌رسد نه انگیزه‌ای برای رفع مشکلات وجود دارد و نه می‌توان این طرح را کنار گذاشت. فقط باید اشاره کنم که حالا و بعد از یک دهه فرهنگ مراجعه به بیمار در استان فارس تغییر کرده است و با وجود بیش از یکصد درمانگاه خصوصی و نیمه خصوصی و خیریه درگیر این طرح امکان رقابت سالم بخش حصوصی را هم از بین برده است.»

حرف‌های دکتر تدین مورد استقبال دکتر فرشیدی قرار گرفت و معاون بهداشتی وزیر با اشاره به وضعیت مطلوب مراقبین سلامت در استان مازندران گفت اجرای همین روند در استان فارس می‌تواند مشکلات را حل کند. در نهایت مقرر  گردید وضعیت اجرای طرح در استان فارس به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفته و جلسه آتی شورایعالی سازمان نظام پزشکی به صورت ویژه بر این موضوع مهم متمرکز باشد.

این مطالب را نیز ببینید!

Challenges and solutions for implementing telemedicine in Iran from health policymakers’ perspective

Hosseini SM, Boushehri SA & Alimohammadzadeh KH. Challenges and solutions for implementing telemedicine in Iran ...