خانه / پاسخگویی به دانشجویان / توسعه هوش مصنوعی و مشکلات زیرساخت

توسعه هوش مصنوعی و مشکلات زیرساخت

توسعه هوش مصنوعی در ایران، در گروی حل مشکلات زیرساختی است.

استادیار پژوهشکده فناوری اطلاعات ایرانداک در مورد فاصله ایران از مرزهای دانش هوش مصنوعی گفت: ما در ایران از نظر علمی و اساتیدی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند، چیزی کم نداریم؛ ولی مشکل اصلی ما به‌ویژه برای انجام پروژه‌های در سطح ملی، مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی است.

آزاده فخرزاده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مدرسه پاییزی هوش مصنوعی در ایرانداک گفت: در حال حاضر تب هوش مصنوعی در دنیا خیلی داغ است و صحبت‌های زیادی در مورد آن مطرح می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر اعضای هیئت‌علمی ایرانداک پیش‌زمینه خوبی در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی از جمله پردازش متن، پردازش تصویر و … دارند؛ ما تصمیم گرفتیم که مدارسی را در این زمینه به شکل دوره‌ای برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دوره اول این مدرسه تابستان سال جاری برگزار شد که از آن استقبال خوبی شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این مدرسه را به شکل ادواری تکرار کنیم.

استادیار پژوهشکده فناوری اطلاعات ایرانداک در مورد هدف برگزاری مدرسه هوش مصنوعی گفت: هدف از برگزاری این مدرسه آموزش مفاهیم اصلی و پایه‌ای هوش مصنوعی به علاقه‌مندان است. این مدرسه بیشتر برای افرادی مفید است که اطلاعات پایه‌ای در مورد برنامه‌نویسی و ریاضیات مقدماتی داشته باشند تا بهتر بتوانند از این دوره بهره ببرند.

فخرزاده در مورد مدرسان مدرسه پاییزی هوش مصنوعی گفت: در هر دوره مدرسه هوش مصنوعی تلاش داریم از متخصصین این حوزه و افراد شناخته‌شده به عنوان سخنران کلیدی دعوت کنیم. محمد شکوهی‌ یکتا، مدیر ارشد هوش‌ مصنوعی در شرکت Heart Beam کالیفرنیا و مدرس دانشگاه استنفورد که سابقه همکاری با شرکت‌های ماکروسافت و اپل را دارد، یکی از سخنرانان کلیدی مدرسه پاییزی هوش مصنوعی است.

محمدرضا ناظم‌زاده نیز سخنران کلیدی دیگر این دوره آموزشی است که پژوهشگر دانشگاه موناش استرالیا است و در حوزه پردازش تصاویر پزشکی تخصص دارند. دیگر سخنرانان و مدرسان این دوره از اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه ایرانداک هستند.

استادیار پژوهشکده فناوری اطلاعات ایرانداک در پاسخ به سوال ایسنا در مورد فاصله ایران از مرزهای دانش هوش مصنوعی جهان گفت: ما در ایران از نظر علمی و اساتیدی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارند، چیزی کم نداریم؛ ولی مشکل اصلی ما به‌ویژه برای انجام پروژه‌های در سطح ملی، مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی است. همچنین نیاز است سیاستگذاران ضرورت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی را بیشتر درک کنند و با مشورت با پژوهشگران این رشته شرایط رشد کشور در این زمینه را فراهم آورند.

وی خاطرنشان کرد: اساتید این حوزه در ایران بسیار توانمند هستند و اگر یک زمانی  مسئله زیرساخت حل شود، رشد نمایی زیادی در این زمینه خواهیم داشت.

فخرزاده در مورد اقدامات انجام شده برای شناسایی تخلف‌های علمی از طریق هوش مصنوعی گفت: در ایرانداک یک آزمایشگاه هوش مصنوعی و تحلیل داده وجود دارد که به شکل تحقیقاتی در این زمینه‌ها در حال کار است. مسئله شناسایی تخلف‌های علمی از طریق هوش مصنوعی یک مسئله بسیار چالشی است که در دنیا نیز هنوز نرم‌افزاری با دقت بالا و قابل استناد که بتواند متن و یا تصاویر ساخته شده با استفاده از ماشین را تشخیص دهد، وجود ندارد و مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

استادیار پژوهشکده فناوری اطلاعات ایرانداک گفت: در آزمایشگاه هوش مصنوعی ایرانداک این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و از موضوعاتی است که در حال کار بر روی آن هستیم؛ ولی فعلاً در فاز پژوهشی قرار دارد.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...