خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / پرتکرارترین “دلایل شکست استارتاپ ها” 

پرتکرارترین “دلایل شکست استارتاپ ها” 

پرتکرارترین “دلایل شکست استارتاپ ها”

در سال‌‌های اخیر استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوپای زیادی تشکیل شده‌اند که بسیاری از آن‌ها شکست خورده‌اند. شکست کسب و کار امر عجیب و غریبی نیست اما هیچ کس نمی‌خواهد که کسب و کارش آسیب ببیند یا شکست بخورد. اگر بدنبال بررسی دلایل شکست استارتاپ ها خستید در ادامه با ما باشید تا به بررسی تخصصی در این زمینه بپردازیم.

بسیاری از افراد این طور فکر می‌کنند که موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار به شانس بستگی دارد در صورتی که تحقیقات انجام شده روی بسیاری از کسب و کارهای شکست خورده نشان داده است که مهم‌ ترین دلایل شکست استارتاپ ها عدم اطلاع کافی از مسیر پیش رو است.

حتی بسیاری از استارت آپ‌ها زمانی خود را ورشکسته اعلام کرده‌اند که از قضا در مسیر درستی بوده‌اند اما به دلیل عدم آگاهی احساس کرده‌اند که در مسیر غلطی هستند و خود را ورشکسته اعلام کرده‌اند. در هر صورت وجود یک مشاور خبره و باتجربه در مسیر راه‌اندازی یک استارت آپ یا کسب و کار، اهمیت زیادی دارد و مشاوران کسب‌وکار دکتر ویز درست به همین منظور در کنار شما هستند تا استارت آپ خود را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید.

مهم‌ ترین دلایل شکست استارت آپ‌ها

طبق آمار منتشر شده توسط وب سایت cb insights، بیش از نیمی از استارت آپ‌ها در ۵ سال اول مسیر با شکست مواجه می‌شوند و بیش از دو سوم آن‌ها در ۱۰ سال ابتدایی فعالیت‌شان شکست می‌خورند. آمار جالب‌تر این وب سایت این است که بیان می‌کند بیش‌ از ۹۰ درصد استارت آپ‌ها به‌طور کلی با شکست مواجه می‌شوند.

یکی از رایج ‌ترین علت‌ های شکست استارت آپ‌ها این است که افراد بدون شناخت حوزه و بازار وارد فعالیت می‌شوند. اگر در مسیر راه اندازی یک استارت آپ یا کسب و کار نوپا هستید بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و از اشتباهاتی که باعث شکست یک کسب و کار نوپا می‌شود درس بگیرید. در این مقاله رایج‌ترین علل شکست استارت آپ‌ها بیان شده است.

رایج‌ترین دلیل شکست استارت آپ
آنچه در این مطلب خواهید خواند  نمایش فهرست محتوای این متن 

عدم انجام تحقیقات بازار رایج‌ترین دلیل شکست استارت آپ

در قسمت بالا گفته شد که طبق تحقیقات یکی از وب سایت‌های معتبر آمریکایی بیش‌تر ۹۰ درصد استارت آپ‌ها شکست می‌خورند اما نکته جالب در این خصوص این است که عمده دلیل شکست استارت آپ‌ها عدم نیاز بازار به محصول یا خدمت ارائه شده است. فرض کنید شما یک محصول یا خدمت بسیار نوآورانه تولید می‌کنید که بسیار جالب و جذاب است اما باید در نظر داشته باشید که آیا بازار هدف نیز به این محصول رغبت نشان می‌دهد یا خیر.

  ۰ تا ۱۰۰ بوم کسب و کار: ۴۸ نمونه بوم مدل کسب و کار

اگر بازار نتواند محصول یا خدمت شما را بپذیرد مطمئمن باشید که ایده و استارت آپ‌ شما شکست می‌خورد. برای اینکه بتوانید تحقیقات بازار را به درستی انجام دهید می‌توانید از کتاب تست مامان کمک بگیرید. در این کتاب صفر تا صد تحقیقات بازار بیان شده است و قبل از شروع کسب و کارتان می‌توانید آمار نسبتا دقیقی از بازار پیش روی‌تان به دست بیاورید.

عدم انجام تحقیقات بازار دلیل شکست استارت آپ ها

مشکلات مالی و عدم پیدا کردن سرمایه گذار

استارت آپ‌ها به لحاظ اقتصادی یک نقطه سر به سر دارند که تا قبل از رسیدن به این نقطه سر به سر، هیچ سودی ندارند و فقط باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند. موفقیت استارت آپ ها چیست؟

به طور میانگین گذر از این نقطه سر به سر ۲ سال زمان می‌برد و همان طور که بیان شد این ۲ سال برای همه کسب و کارها یکسان نیست و متناسب با عوامل مختلفی می‌تواند زیاد یا کم بشود. حال اگر استارت آپ شما تا رسیدن به نقطه سر به سر نتواند هزینه‌های خود را تامین کند یا یک سرمایه گذار پیدا کند قطعا شکست می‌خورد.

توصیه می‌شود در ماه‌های ابتدایی خودتان هزینه‌های مربوطه را پوشش دهید اما برای ادامه کار حتما به فکر پیدا کردن یک سرمایه‌گذار باشید. پیدا کردن سرمایه گذار کار آسانی نیست اما در مقاله جذب سرمایه گذار دکتر ویز روش‌هایی بیان شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید برای کسب و کار نوپای خودتان یک سرمایه گذار جذب کنید. حتما سری به این مقاله بزنید و به‌طور کامل آن را مطالعه کنید.

تیم نادرست دلیل بعدی شکست استارت آپ

تیم نادرست دلیل بعدی شکست استارت آپ

تیم استارت آپ یا کسب و کار شما باید بر اساس نیاز کسب و کار و مهارت‌های مورد نیاز چیده شود نه بر اساس میزان دوستی شما با افراد. بسیاری از استارت آپ‌ها در انتخاب اعضای تیم دچار مشکل هستند و نمی‌دانند چه افرادی را جذب کنند به همین خاطر در بیش‌تر موراد به سراغ دوست و آشنا می‌روند و به غلط افرادی را انتخاب می‌کنند که صلاحیت لازم را ندارند.

بهتر است بدانید که در شروع کار بسیاری از استارت آپ‌ها ۲ نفر کافی هستند اما با گسترش کار و پیشرفت باید به فکر افزایش اعضای تیم باشید.معمولا استارت آپ‌ها در شروع کار توان پرداخت هزینه‌های اعضای تیم را ندارند به همین خاطر به جای پرداخت هزینه یا همان حقوق ماهیانه، مقداری از سهام شرکت را به اعضای تیم می‌دهند تا بعد از شروع درآمد بتوانند به اعضای سهم هر شخص، حقوق پرداخت کنند.

البته اگر بتوانید یک سرمایه گذار جذب کنید از همان ابتدا می‌توانید به اعضای تیم حقوق پرداخت کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری در مورد تیم داشته باشید توصیه می‌شود مقاله اهمیت کار تیمی را مطالعه کنید تا به صورت کامل بر این موضوع مسلط شوید. انتخاب تیم و هم تیمی را دست کم نگیرید پس همین الان مقاله معرفی شده را بخوانید و سپس به مطالعه ادامه این مطلب بپردازید.

وجود رقبای قدرتمند دلیل شکست استارت آپ ها

رقبای قدرت‌ مند پاشنه آشیل کسب و کارهای نوپا

حتما در هنگام راه اندازی کسب و کارتان بارها شنیده‌اند که می‌گویند تا وقتی فلان شرکت وجود دارد چه کسی از شما خرید می‌کند؟ این درست همان معنای رقیب است که نباید دست کم گرفته شود اما از طرفی هم نباید موجب ترس و ناامیدی شما بشود.

  ۶۳ پیشنهاد ایده استارت آپ خانگی [بدون نیاز به سرمایه اولیه]

بهتر است قبل از شروع کسب و کار جدیدتان همه رقبا را آنالیز کنید و اطلاعات جامعی در موردشان به دست بیاورید تا نگرانی‌های شما به کمترین میزان ممکن برسد. رقبا و وضعیت فعلی‌شان برای سرمایه‌گذار نیز اهمیت زیادی دارد که توصیه می‌شود حتما آن را جدی بگیرید و تحقیقات کاملی در موردشان انجام دهید.

سیاست‌های قیمت‌گذاری غلط دلیل بعدی شکست استارت آپ

سیاست‌های قیمت‌گذاری غلط دلیل بعدی شکست استارت آپ

قیمت‌گذاری غلط می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای شما و کسب و کار جدیدتان به همراه داشته باشد. جالب است بدانید که فقط قیمت بیش‌تر از حد موجب بروز مشکلات نمی‌شود و قیمت‌های پایین هم از جهاتی می‌تواند موجب بروز مشکلات شود.

برای مثال فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی قیمت‌های محصولات خود را با پایین‌ترین حالت ممکن ارائه می‌دهد که چنین موضوعی می‌تواند باعث سود کم‌تر فروشگاه شود که در دراز مدت همین موضوع می‌تواند موجب تعطیلی کسب‌ و کار شود. از طرفی در قیمت بالا هم باعث می‌شود تا کاربران از شما خرید نکنند و رقبای شما را برای خرید کردن انتخاب کنند.

این موضوع در دراز مدت باعث می‌شود کاربرانی که به دنبال یک خرید اقتصادی هستند به شکل کامل از شما جدا شوند. البته برخی از کسب و کارها به شکل تخصصی به دنبال ارائه محصولات و خدمات لوکس هستند که در مقاله ساخت برند لوکس به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

اگر می‌خواهید اجناس و خدمات باکیفیت و لوکس ارائه دهید توصیه می‌شود همین حالا مقاله ساخت برند لوکس را مطالعه کنید و با جدیدترین ترفندهای برندهای لوکسی مانند ساعت رولکس، شرکت خودروسازی رولزرویس و شرکت اپل آشنا شوید.

عدم کیفیت محصول علت بعدی شکست

عدم کیفیت محصول علت بعدی شکست استارت آپ

در علم بازاریابی بسیار تاکید می‌شود که مشتری شخصی باهوش است که حساسیت زیادی روی قیمت و کیفیت محصول دارد. اگر خدمت یا محصول ارائه شده شما از کیفیت لازم برخوردار نباشد مشتری نه تنها برای بار دوم از شما خرید نمی‌کند بلکه به صورت دهان به دهان هم تبلیغات منفی شرکت شما را انجام می‌دهند.

۱۰ نفر از همین مشتریان ناراضی کافی هستند تا فروش محصولات و خدمات شما به حداقل برسد. کیفیت محصول از جمله حیاتی‌ترین مواردی است که قبل از شروع فروش باید به فکر آن باشید. ترجیحا محصول یا خدمت مورد نظر خود را قبل از عرضه رسمی در اختیار کارشناسان اینفلوئسرها و افراد علاقه‌مند قرار دهید تا مشکلات احتمالی محصول یا خدمت مشخص شود و بعد از ترمیم این مشکلات به فکر عرضه انبوه محصول یا خدمت باشید.

مشکلات مربوط مدل کسب و کار

مدل کسب و کار جوهره یک بیزنس را مشخص می‌کند و معمولا اولین چیزی است که سرمایه‌گذار از شما می‌خواهد. در مدل کسب و کار همه موارد مشخص می‌شود از مدل درآمدی شما گرفته تا این که شما چه نیازی را از مخاطب برطرف می‌کنید. این روزهای مدل‌های کسب و کار بسیار گسترده‌اند اما معمولا مدل‌های موفق کسب و کار به‌شدت کپی می‌شوند و از قضا نتیجه خوبی هم ارائه می‌دهند.

طبق آمار ۱۷ درصد کسب و کارها به دلیل نداشتن مدل کسب و کار شکست می‌خورند. کسب و کارهایی که مدل مشخصی ندارند درست مانند انسان‌هایی هستند که هیچ هدفی در زندگی ندارند و اصلا نمی‌دانند که چه چیزی از زندگی‌شان می‌خواهند.

نبود اشخاص با تخصص‌های لازم

نبود اشخاص با تخصص‌های لازم

برای شروع کسب و کار اینترنتی و آنلاین نیاز است که یک شخص فنی و یک شخص مارکتر(بازاریاب) در تیم وجود داشته باشند. معمولا تیم‌هایی که نمی‌توانند تخصص‌های مورد نیازشان را تامین کنند دچار شکست می‌شوند.

  پرتکرارترین “دلایل شکست استارتاپ ها” در سال ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰

اصلا منطقی نیست که در شروع کار استارت آپ فردی را به عنوان هم تیمی انتخاب کنید که هیچ تخصصی ندارد، البته بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اشخاص بدون تخصص را در استارت آپ‌شان وارد کنند و آموزش‌های لازم را به او بدهند اما در چنین شرایطی باید دقت زیادی داشته باشید که شخص پس از یادگیری آموزش‌ها از تیم جدا نشود چرا که این موضوع امری بسیار رایج است.

عدم توجه به نیاز مشتری

مشتری و بیزنس دو طرف یک معامله قرار دارند و نارضایتی هر کدام از طرفین باعث آسیب به کسب و کار می‌شود. معمولا مشتریان از شما انتظاراتی دارند که عدم برآورده کردن آن انتظارات باعث از بین رفتن وفاداری مشتریان می‌شود. در طول خدمت رسانی به مشتری همواره سعی کنید نیازهای او را برطرف کنید و ارتباط خوبی با مشتریان‌تان داشته باشید.

تعصب روی ایده علت شکست استارت آپ

تجربه نشان داده است که تیم‌هایی که روی ایده تعصب دارند خیلی زود شکست می‌خورند. معمولا ایده‌ در طول زمان باید چکش‌کاری شود و به بهترین شکل ممکن تبدیل شود. روی ایده اولیه‌تان هیچ تعصبی نداشته باشید و مطمئن باشید که با انعطاف می‌توان به نتایج بهتری رسید. شرکت سامسونگ در روزهای اولیه تاسیس خود یک شرکت سبزی فروشی بود و شرکت نوکیا هم در زمینه تولید کاغذ فعالیت داشت،‌ پس روی ایده‌تان تعصب نداشته باشید تا به موفقیت برسید.

روی ایده‌تان تعصب نداشته باشید

پرتکرارترین دلایل شکست استارتاپ ها

  • عدم کنار کشیدن به موقع از اشتباهات

در استارت­ آپ­ها باید سعی بر بررسی مداوم ایده ­ها، محصولات، افراد تیم و هدف استارت­آپ باشد. بسیاری از استارتاپ­ها به دلیل عدم توجه به موقع به این موارد پول و سرمایه خود را از دست داده و منحل شدند. بنابراین خوب است استارت­ آپ­ها برای خود نقطه چرخش مشخص کنند، تا درصورت نرسیدن به هدف مشخص ­شده، بتوانند به موقع از مسیر اشتباه برگشته و استراتژی دیگری را پیش­ بگیرند. این مورد یک دلیل شکست استارتاپ ­های ایرانی نیز است.

  • فرسودگی شغلی عامل شکست استارت ­آپ ­ها

بسیای از استارت ­آپ­ها به دلیل عدم توانایی اعضای تیم در برقراری تعادل بین کار و زندگی شکست می­خورند.  درواقع یکی از دلایل شکست استارتاپ ها این است که افراد تیم چنین تصور می­کنند که برای رسیدن به موفقیت باید تمام وقت و انرژی خود را به­ کار گیرند، اما اصلاً این­طور نیست.  توانایی برای کاهش ضرر و زیان در صورت لزوم و هدایت مجدد تلاش هنگام مواجهه مشاهده بن‌بست، برای موفقیت و جلوگیری از فرسودگی شغلی مهم تلقی می شود، همان‌طور که داشتن یک تیم مستحکم، متنوع و هدایت شده به منظور تقسیم مسئولیت ها اهمیت دارد. پیشنهاد می شود مقاله ” موفقیت در کار ” را مطالعه کنید.

  • کار نکردن در شبکه

یکی از مهم­ترین دلایل شکست استارتاپ ها ، عدم شبکه­سازی و پیش­برد کار با کمک دیگران است.  معمولاً بنیان‌گذاران استارت­آپ­ها از کمک­ گرفتن امتناع می­کنند یا با افراد دیگری مانند سرمایه ­گذاران خود ارتباط کافی برقرار نمی­کنند؛ درواقع شبکه تشکیل نمی­دهند و این اشتباه بزرگی است. اگر استارت­آپی را اداره می­کنید، خوب است بدانید که سرمایه­گذاران شما برای کمک در کنار شما هستند؛ بنابراین سعی کنید شبکه­سازی داشه باشید.

  • روبه‌رو شدن با چالش­ های قانونی

استارت­آپ­ها باید موارد قانونی را درمورد محصولات و خدمات خود درنظر بگیرند. یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ ها عدم توجه آن­ها به قانون و موارد منع آن است. ممکن است برحسب قانون ارائه برخی خدمات ممنوع باشد. بنابراین در هر حوزه­ای که فعالیت می­کنید باید ابتدا قوانین مربوط به آن را بررسی کنید.

نداشتن برنامه از دلایل شکست استارتاپ ها
  • عدم تناسب موقعیت مکانی و استارت­آپ

این­ که یک استات­آپ در کجا مستقر است، به دو دلیل می­تواند باعث شکست آن شود. یکی این ­که محصولات و خدمات حضوری ارائه دهد، که در شهر استقرار آن مشتری ندارد. دوم این­ که اعضای تیم از راه ­دور کار کنند و بستر ارتباطی مناسب تعریف نشده­ باشد. بنابراین یک دلیل شکست استارتاپ­ های ایرانی می­تواند، عدم تناسب موقعیت مکانی و استارت­آپ باشد.

  • نداشتن علاقه و اشتیاق

یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ ها ، نداشتن اشتیاق کافی به موضوع فعالیت است. افراد ممکن است ایده­های نو و بسیار جالبی برای راه­اندازی یک استارت­آپ داشته ­باشند اما این دلیل بر موفقیت آن­ها نیست. درواقع ایده­های ناب کم نیستند، مهم این است که افراد برای پیش­برد کار، علاقه و اشتیاق داشته­ باشند. بنابراین به عنوان یک دلیل شکست استارتاپ­ که چیزی حدود ۸ دصد شکست­ها با آن مواجه هستند، نداشتن علاقه و اشتیاق تیم است.

  • عدم هماهنگی تیم

از دلایل شکست استارتاپ ها می­توان به عدم هماهنگی اعضای تیم با یکدیگر اشاره کرد، به­ویژه اگر باهم شریک باشند. درواقع اگر اعضای تیم استخدام شده­ باشند تا هدف بنیان­گذار را به سرانجام برسانند، مشکلی نیست. اما زمانی که افراد تیم باهم شریک هستند، اختلاف نظر و عدم هماهنگی به قیمت شکست و انحلال استارت­آپ تمام می­شود.

  • بازاریابی ضعیف

شناخت اصول و مراحل بازاریابی و استفاده از آن در نظر بسیاری کاری سطحی است و نسبت به آن توجه کافی نشان داده نمی­شود. در چنین مواقعی یکی از شایع­ترین دلایل شکست استارتاپ ها را می­بینیم. یک استارت­آپ با نامی که تا به حال شنیده ­نشده، با خدمت یا محصولی که نو و جدید است، کار خود را آغاز می­کند. بنابراین تا زمانی که بازاریابی دستی انجام نشود، چگونه می­توان انتظار موفقیت داشت.

  • عدم تمرکز روی یک ایده

در مسیر فعالیت خود، استارت­آپ­ها ممکن است با ایده­های جدیدتری نسبت به ایده اولیه روبه‌رو شوند. مسئله این است که از شاخه­ای به شاخه دیگر پریدن، جز هدر دادن وقت و هزینه هیچ تأثیر دیگری ندارد و یکی از دلایل شکست استارتاپ ها محسوب می­شود. اگر ایده­های مرتبط با ایده اصلی در تیم شکل می­گیرد، خوب است به عنوان فاز بعدی فعالیت و پس از به نتیجه رسیدن ایده اصلی دنبال شود.

  • از دست دادن زمان مناسب

در مثالی ساده می­توان گفت، شما نمی­توانید در زمستان شربت خنک بفروشید و انتظار موفقیت داشته ­باشید. هر محصول یا خدمت زمان مخصوص به خود را دارد؛ البته برای برخی از خدمات بازه زمانی خاصی وجود ندارد و همیشه نیاز آن وجود دارد. بنابراین براساس زمان مناسب، فعالیت و ایده خود را برنامه­ریزی کنید تا با این دلیل شکست استارتاپ­ها مواجه نشوید.

  • عدم مدیریت کارآمد

اگر کارها در یک استارت­آپ پیچیده شده و از کنترل خارج شود، نشان از ضعف مدیریت دارد. درواقع تیم­ها زمانی می­توانند استارت­آپ را به هدف خود نزدیک کنند که رهبری خوبی روی آن­ها صورت ­گیرد. در غیر این ­صورت، با سردرگمی به سمت یکی از رایج­ترین دلایل شکست استارتاپ ها روبه‌رو خواهند شد.

عدم مدیریت کارآمد از دلایل شکست استات اپ ها

عدم مدیریت کارآمد از دلایل شکست استات اپ ها

  • نداشتن شریک یا انتخاب شریک نامناسب

بنیان­گذاران استارت­آپ­ها ممکن است به این دلیل که شنیده­اند، شراکت­ها معمولاً با شکست مواجه می­شود، از انتخاب شریک اجتناب کنند. درواقع شراکت آداب مخصوص به خود را دارد که با پیروی از آن­ها می­توان وارد یک شراکت سالم شد.

بنابراین اگر بدون دانش درمورد این موضوع شریک نامناسب انتخاب شد، نتیجه آن شکست استارت­آپ خواهد بود. این موضوع به عنوان دلیل شکست استارتاپ های ایرانی بسیار مشاهده می­شود، چرا که در ایران به دلیل رودربایستی و عدم شفافیت در روابط، افراد از بیان توقعات خود در همان ابتدای کار تفره می­روند و موجب مشکلات بزرگ­تر می­شود. توصیه می شود قبل از اقدام به انتخاب شریک حتما به یادگیری مهمترین اصول شراکت در کار بپردازید تا در ادامه راه خود دچار مشکل نشوید.

  • عدم آگاهی نسبت به ماهیت استارت­آپ ­ها

عده­ای با شنیدن این­که استات­آپ­ها می­توانند به درآمد میلیاردی برسند، وارد این­ کار می­شوند، درحالی که هیچ آگاهی درمورد چند و چون آن ندارند. در ابتدا باید توجه کرد که ماهیت استارتاپ بر نو بودن خدمت و محصولی است که ارائه می­دهد.

رسیدن آن به درآمد در فاز بعدی اولویت­ها قرار دارد. بنابراین افرادی که استارت­آپ راه­اندازی می­کنند نباید از ایده دیگران کپی­برداری کنند. زیرا آن ایده یا به موفقیت رسیده ­است که جایی برای تکرار آن نیست یا اگر هم شکست خورده­ باشد قبلاً افرادی روی آن کار کرده‌اند و برطبق قانون آن ایده در اختیار آن­ها است.

  • شکست در تغییر

گفتیم که تعیین حدی برای ایجاد تغییر در جلوگیری از شکست مؤثر است؛ اما این تغییرات خود می­توانند از دلایل شکست استارتاپ ها باشند. بنابراین انتخاب استراتژی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

جمع‌بندی

راه اندازی استارت آپ و قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی کار هر کسی نیست و خطرات و چالش‌های بسیاری دارد که بهتر است قبل از شروع این خطرات بررسی شوند. استفاده از یک مشاور هم می‌تواند نقش بسیار مهمی روی پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. در این مطلب سعی کردیم رایج‌ترین موارد مربوط به شکست کسب و کارها را بررسی کنیم اما اگر شما تجربه دیگری در این مورد دارید حتما برای ما کامنت بگذارید.

برخی از سوالات رایج

دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ 

  1. عدم انجام تحقیقات بازار رایج‌ترین دلیل شکست استارت آپ
  2. مشکلات مالی و عدم پیدا کردن سرمایه گذار
  3. تیم نادرست دلیل بعدی شکست استارت آپ
  4. رقبای قدرت‌ مند پاشنه آشیل کسب و کارهای نوپا
  5. سیاست‌های قیمت‌گذاری غلط دلیل بعدی شکست استارت آپ
  6. عدم کیفیت محصول علت بعدی شکست استارت آپ
  7. مشکلات مربوط مدل کسب و کار
  8. نبود اشخاص با تخصص‌های لازم

رایج ترین دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

یکی از رایج ‌ترین علت‌ های شکست استارت آپ‌ها این است که افراد بدون شناخت حوزه و بازار وارد فعالیت می‌شوند.

نقش عدم توجه به نیاز مشتری به عنوان دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

مشتری و بیزنس دو طرف یک معامله قرار دارند و نارضایتی هر کدام از طرفین باعث آسیب به کسب و کار می‌شود. معمولا مشتریان از شما انتظاراتی دارند که عدم برآورده کردن آن انتظارات باعث از بین رفتن وفاداری مشتریان می‌شود.

https://drways.com/blog/business/startup-failure/

این مطالب را نیز ببینید!

منابع درس اقتصاد سلامت و بیمه (مقطع دکتری تخصصی)

  *۱) اقتصاد سلامت: اصول و جریان منابع / [تالیف توماس ای. گتزن؛ مترجمین نکویی مقدم،  ...