خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / بخش‌های زیادی از مهارت مدیریت، قابل آموزش دادن نیست!

بخش‌های زیادی از مهارت مدیریت، قابل آموزش دادن نیست!

یادداشت های روزانه(۱۹)

همه بخش های مدیریت قابل آموزش نیست!

مرور حرف‌های هنری مینتزبرگ درباره‌ی مدیریت جذاب است. او در باره مدیریت و سازمان کلیشه ای و خسته کننده صحبت نمی کند و معمولا با نگاه و تفکر نقادی وارد بحث های مدیریتی می شود. رساله تخصصی او در پی. اچ. دی مدیریت دانشگاه ام. آی. تی درباره‌ی وظایف مدیران بود که او آن را ۵ سال پس از فارغ التحصیلی و در سال ۱۹۷۳ میلادی، در قالب کتاب با عنوان طبیعت کار مدیریتی (The Nature of Managerial Work) منتشر کرد.

مینتزبرگ در سال ۲۰۰۹ دوباره کتابی در این زمینه نوشت که نام این کتاب Managing است. او این کتاب را بر اساس پژوهشهای میدانی نوشته است. برای نوشتن این کتاب ۲۹ روز را در کنار ۲۹ مدیر از بخش‌های مختلف (تجاری، دولتی، سلامت و خدمات اجتماعی) گذرانده و جلسات و مصاحبه‌ هایی با آنها داشته است. این مدیران از سطوح متفاوت (مدیر عملیاتی، مدیر میانی و مدیر ارشد) انتخاب شده‌ بودند.

مینتزبرگ در بخشی از این کتاب توضیح می دهد که بخشهای زیادی از مهارت مدیریت، قابل آموزش دادن نیست.  او با مقایسه دانش مهندسی و پزشکی با مدیریت می نویسد: مهندسی و پزشکی دانش های سازمان یافته اند و می‌توان آنها را به شکل رسمی آموخت، اما مدیریت این چنین نیست. او می گوید: ما به کسی که به شکل حسی و بدون آموزش رسمی مهندسی یا طبابت کند، کمتر اعتماد می‌کنیم، اما مدیران بسیاری هستند که حتی یک واحد درسی مدیریت را در دانشگاه ها و یا مدارس کسب و کار نگذرانده اند، ولی ما به آن‌ها اعتماد داریم!

نتیجه اینکه؛ در صورتی که مدیریت از درون و طبیعت انسان سرچشمه بگیرد، هم روی آوردن به دانش مدیریت او را تکامل و بار و بر می بخشد و هم خود او می تواند بر عمق دانش مدیریت، مراتبی را بیفزاید. حال آنکه بدون این درون مایه و ذات مدیریتی، مراکز و دانشگاه های تربیت مدیر، در رشد مهارت های مدیریتی او شاید چندان موثر نباشند.

#مدیریت
#مهارت_های_مدیریتی
#هنری_مینتزبرگ
#مهندسی
#پزشکی
#سطوح_مدیریتی
#پژوهش _میدانی
#وظایف_مدیری
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده

شامگاه روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۰

@hcsm.ir

@dr.khalil.amz

@dr.khalil_amz

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...