خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با مرگ ناگهانی عارف لرستانی بازیگر سینما و تلویزیون، اظهار داشت: هر هنرمند، مسئول و فرد عادی که فوت کند ما در بیمارستان کمیته مرگ و میر داریم و این مسأله بررسی می‌شود.

وی افزود: هیچ فردی دفن نمی‌شود مگر علت فوت را پزشک تشخیص داده و گواهی فوت برای آن صادر شود لذا در بیمارستان اگر فردی فوت کند پزشک معالج علت را گزارش می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: گاهی علت فوت مشخص نیست و در این مواقع آیین‌نامه‌های خاص وجود دارد همچنین اگر فردی ۲۴ ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان فوت کند پرونده باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شود لذا مأمور پزشکی قانونی اقدامات لازم را جهت بررسی علت فوت در محل یا در سازمان پزشک قانونی انجام می‌دهد.

حریرچی اضافه کرد: در پزشکی قانونی آزمایش‌های مربوطه همچون سم‌شناسی بر روی جسد صورت گرفته تا علت فوت مشخص شود. همچنین باید توجه داشت که الزاماً همیشه بیماری شناخته شده سبب مرگ فرد نمی‌شود و مرگ‌های ناگهانی ناشی از سکته قلبی، مغزی، پارگی عروق بزرگ و انسداد عروق وجود دارد که همه این موارد از طریق کالبدشکافی مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرگ ناگهانی تنها آمار اندکی از مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: برای مرحوم لرستانی نیز این اقدامات توسط مراجع مربوطه انجام می‌گیرد که اعلام نظر پزشک قانونی زمان‌بر است ولی نهایت علت فوت مشخص خواهد شد که هر عاملی که وجود داشته باشد توسط مراجع قانونی توضیح داده می‌شود.

وی گفت: البته باید توجه داشت زمانی که فردی فوت می‌کند به دلیل شرایط استرس برای خانواده و دوستان نزدیک او ممکن است مسائلی همچون قصور پزشکی مطرح شود و متأسفانه امروزه هر کسی فوت می‌کند رسانه‌ها و برخی در فضای مجازی فوراً قصور پزشکی را مطرح کرده که این مسأله برای رسانه‌ها از لحاظ قانونی قابل پیگیری است.

در ادامه سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با طرح تحول نظام سلامت، گفت: قطعاً نه مسئولین ‌آینده تمایل خواهند داشت دستاوردهای طرح تحول از بین رود و نه مردم اجازه خواهند داد چنین اتفاقی رخ دهد.

وی گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مواضعشان را باید در مورد سلامت مردم مشخص کنند و اعلام دارند که آیا بخش سلامت را به بخش خصوصی واگذار کرده و یا توجه به این حوزه را همچون درس بدون ته می‌دانند لذا کاندیداها باید عنوان کنند که توجه به موضوع سلامت مردم اولویت چندمشان خواهد بود.

حریرچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بدهی وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر و یا بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت را چه می‌داند، گفت: ما به عنوان ارائه‌کننده خدمت به بیمه‌ها بدهی مستقیمی نداریم البته برخی از شرکت‌های دارو و تجهیزات در ذیل شرکت‌های بیمه‌ای بوده که برخی از بدهی‌ها در این زمینه وجود دارد و نسبت به بدهی به سایر شرکت‌های دارویی چندان نیست.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۵ تا انتهای این سال ۷۳۷۷ میلیارد تومان سند مربوط به بیمه سلامت را ارسال کردیم که موفق شدیم ۲۹۹۵ میلیارد تومان آن را دریافت کنیم و مابه‌التفاوت این میزان حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای سازمان تأمین اجتماعی نیز ۵۷۳۸ میلیارد تومان اسناد ارسال کردیم که یک هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان آن را دریافت کردیم و ۴۱۳۰ میلیارد را دریافت نکرده‌ایم. مقداری بدهی نیز در ارتباط با بدهی نیروهای مسلح و کمیته امداد نیز وجود دارد که به طور کلی از مجموع اسناد ارائه شده به ۴ سازمان بیمه‌گر اصلی ۵۰۱۷ میلیارد تومان گرفته‌ایم و ۹۰۹۱ میلیارد تومان را دریافت نکرده‌ایم.

ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با شیوع سرطان در کشور اظهارداشت: سرطان در تمام کشورهای دنیا در حال افزایش بوده و مهمترین عامل افزایش این بیماری بیشتر شدن سن جوامع است.

وی گفت: سرطان ممکن است در دوران کودکی، نوجوانی، میان‌سالی و حتی به صورت مادرزادی بروز کند ولی اکثر سرطان‌ها در دوران پیری ایجاد شده و ارتباط مستقیم با افزایش میانگین سن دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: عواملی همچون تغییر عوامل رفتاری نیز سبب بروز سرطان شده است که مصرف سیگار، الکل، چاقی، عدم تحرک در این زمینه موثر است.

وی گفت: عوامل محیطی همچون تشعشعات، آلودگی هوا و مواد موجود در غذا و آب نیز در بروز سرطان نقش داشته ولی به طور کلی طی چند دهه گذشته شیوع سرطان در ایران همچون سایر کشورها بیشتر شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه میزان بروز موارد جدید سرطان در کشور ۱۰۰ هزار زن و مرد در سال است، گفت: اکثر سرطان‌ها و یا در بیش از ۸۰ درصد موارد هیچ علتی برای بروز آن وجود ندارد و در واقع عامل خطری نیست.

وی گفت: بسیاری از سرطان‌ها نیز در مواقع پیشرفته تشخیص داده شده و انجام غربالگری در پیشگیری از این مسئله موثر است.

وی گفت: شایع‌ترین سرطان در میان مردان ایرانی، سرطان معده و در زنان سرطان سینه است که آمار آن در کشور به طور کلی ابتلا ۹۲ هزار مورد جدید از کل سرطان‌ها در کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: موقعی که این وزارتخانه را تحویل گرفتیم وابستگی بازار دارویی ۴۰ درصد بود ولی موفق شدیم طی مدت یک تا دو سال آن را به ۳۰ درصد برسانیم که این رقم بزرگی است.

وی افزود: کمبود اقلام دارویی در حال حاضر کمتر از ۳۰ قلم است که این مسئله در دنیا نیز امری استثنایی نیست.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۹۹ درصد بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی هزینه می‌شود، گفت: در سال ۹۶ این بودجه ۱۴ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن با رشد همراه شد.

وی در مورد نشان‌دار کردن حق بیمه کارگران گفت: دستور کتبی رئیس جمهور در این زمینه به وزارت اقتصاد ابلاغ شده و آنها مأمور به این کار شده‌اند. همچنین باید توجه داشت که پول بهداشت و درمان کارگران باید به میزان کامل و به موقع برای سلامت آنها هزینه شود نه برای درمان دیگران و نه یک ریال در موارد دیگر چرا که شرعاً و قانوناً این مسئله درست نیست و این موضوع نه تنها دستور رئیس جمهور بوده بلکه مصوبه مجلس را نیز دارد.

وی در ادامه به موضوع تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع در شورای عالی بیمه توافقات اولیه آن انجام شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است و پیشنهاد ما این بوده که ترجیح می‌دهیم مصوبه دولت اعلام شود و همه نیز حمایت کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...