خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / مدیریت در راس شغل های پرطرفدار کانادا

مدیریت در راس شغل های پرطرفدار کانادا

مهندسان و پزشکان عزیزی که سال ها درس خواندید و رویاهای زیادی برای کار در خارج از کشور برای خود ساخته اید، کافی است یک سری به لیست ۱۰۰ مشاغل مناسب کشور کانادا بزنید تا در برخی موارد برق سه فاز از سرتان بپرد. چرا؟!

پاسخ این سوال آن است که بسیاری از رشته های پرطرفدار ایران که دانش آموزان و دانشجویان زیادی برای تحصیل در آن سر و دست می شکنند، جزو ۱۰ شغل اولیه این لیست صدتایی نیستند و برخی شغل های دیگر جایگزین آن شده اند؛ از مدیریت جنگل و معدن بگیرید تا مدیریت کسب و کار.
سوال اساسی اینجاست که منظور از شغل مناسب چیست؟ آیا تنها درآمد بالا جزو ملاک های شغل مناسب است؟ پاسخ به این سوال منفی است. در اینجا مجموعه ای از معیارهای مختلف مانند حجم رشد در ۱۰ سال آینده، درصد رشد در ۱۰ سال آینده، متوسط درآمد، چشم انداز شغل، نرخ اشتغال، سطح استرس و تعادل میان کار و زندگی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به برآیند کلی همه این عوامل، شغل های مناسب در کانادا در سال ۲۰۱۵ اعلام شده اند که نزدیکی زیادی به شغل های مناسب سال ۲۰۱۶ خواهند داشت.
به همین دلیل است شغلی مانند مهندسی عمران با وجود آن که حقوق بالایی دارد و می توانست در فهرست اولیه لیست قرار بگیرد اما به دلیل اشباع ظرفیت های شغلی در ردیف ۵۰ این فهرست قرار گرفته است. در ادامه به بررسی ۱۰ شغل اولیه این فهرست می پردازیم.

مدیریت جنگل و معدن

شاید برای خیلی ها باورش سخت باشد که رشته مدیریت جنگل و معدن جزو اولین رشته مناسب در کانادا باشد. مدیران جنگل و معدن به عنوان شناخته شده ترین مدیران تولید در کانادا شناخته می شوند که مسئولیت بزرگی از چرخه اقتصاد کانادا را به عهده گرفته اند. دلیل ماجرا هم ساده است، به این دلیل که اقتصاد کانادا و بخش گسترده ای از درآمد این کشور از سرمایه گذاری و تولید در منابع طبیعی و معادن به دست می آید.
مدیران جنگل و معدن امکانات تولید و حصول اطمینان از کیفیت مناسب در بهره برداری و تولید از چاه های نفت، معادن و فلزات، جنگل ها، شیلات و … را به عهده می گیرند و همه کارگران و پیمانکاران تحت نظر آنها مشغول به کار می شوند. حقوق و دستمزد متوسط سالانه این مدیران ۱۰۸ هزار دلار در سال است.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۱۰۸ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۵+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۱۰ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۳۷+ درصد

سرپرست حفاری نفت و گاز

این شغل سخت در واقع مسئولیت آن را به عهده دارد که نظارت کامل فنی بر خدمه و پروسه حفاری سکوهای نفتی یا گازی را داشته باشد. در سال ۲۰۱۵ اما به دلیل کاهش بیش از حد قیمت نفت نگرانی های زیادی برای این شغل در آینده به وجود آمده و برخی کارشناسان پیش بینی می کنند اگر قیمت نفت بر همین مدار استوار باشد، احتمالا این شغل تا چند سال آینده سقوط وحشتناکی در این فهرست خواهد داشت.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۷۹ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۳+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۱۸ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۳۰+ درصد

کارشناس برج مراقبت

بله درست خواندید، سومین رشته مناسب در کانادا کارشناسان برج مراقبت هستند! نکته مهم آن است که تا چند سال پیش این شغل در لیست ۱۰ تایی ها قرار نداشت اما افزایش فرصت های شغلی و رشد تعداد پروازها در کنار جهش ناگهانی افزایش حقوق این کارمندان، باعث شده این شغل در سال های اخیر به رتبه سوم برسد.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۸۷ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۶+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۸ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۸+ درصد

کارشناس و تحلیلگران آمار

انفجار داده و آمارها در اقتصاد سبب شده تا نان کارشناسان و تحلیلگران آمار حسابی در روغن باشد اما کار این کارشناسان چیست؟ رشد فزاینده بورس، امور مالی، بیمه و … باعث شده تا همه چیز از حالت سنتی خارج شده و به اقتصاد دیجیتال تبدیل شود؛ بنابراین نیاز به کارشناسان و تحلیلگران این داده ها برای مردم عادی بسیار زیاد شده و آنها به جای صرف کردن ساعت ها وقت در دنیای بیکران آمارها که در آخر برایشان سودی به همراه نخواهد داشت، به کارشناسان و تحلیلگرن آمار مراجعه می کنند.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۸۹ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۳۸+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۱۲+۴۸+ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): مدیریت مهندسی درصد

مدیریت مهندسی

این مدیران مسئولیت نظارت بر شرکت های مهندسی، بخش های R&D و تیم های مهندسی در زمینه های صنعتی را به عهده دارند. نکته جالب آنجاست که برنامه های شغلی و توسعه اجتماعی کانادا باعث شده تا چشم انداز این رشته تا سال ۲۰۲۲ بسیار روشن پیش بینی شود و کارشناسان پیش بینی کرده اند این رشته تا آن سال همچنان روی بورس باشد و حتی در این فهرست بالاتر هم برود.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۹۹ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۱۱+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۲۴ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۱۵+ درصد

مدیریت دولت

نام این رشته در واقع «Public Administration Director» است که نزدیک ترین واژه برای معادل سازی آن مدیریت دولتی است. برخی ها به اشتباه فکر می کنند این شغل در زمینه تبلیغات است اما کارکنان این شغل در واقع کار حفظ روابط بین سطوح مختلف دولت را به عهده دارند.
این دسته از افراد بر انتخابات های مختلف نظارت می کنند، اطمینان پیدا می کنند که قانونگذاران کارکرد درست دارند. برای کسب این شغل باید در زمینه های مختلف مانند سیاست عمومی و قانون درس خوانده باشید اما برای رسیدن به این شغل هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه در مشاغل مختلف دولتی از ابتدا و پایه حضور داشته باشید و از نردبان آن آرام آرام بالا بروید.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۹۹ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۱+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۱۸ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۱۶+ درصد

اپراتور سیستم های قدرت

این گروه از تکنسین ها و اپراتورها به صورت تخصصی مسئولیت اجرا و نظارت بر نیروگاه ها برای آب و برق و تاسیسات بزرگ صنعتی را به عهده دارند. این شغل هم جزو مشاغلی است که تا سال ۲۰۲۲ برای آن فرصت شغلی مناسب پیش بینی شده است.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۸۴ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۰+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۷ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۴- درصد

مدیریت سلامت جامعه

این دسته از افراد، مسئولیت اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا با استفاده از ضوابطی مانند بهداشت، آموزش، خدمات اجتماعی و جامعه را به عهده دارند. در واقع به این افراد، مدیر خدمات اجتماعی می گویند. برای به دست آوردن چنین شغلی باید علوم اجتماعی، مددکاری اجتماعی و … خوانده باشید.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۱۰۰ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۳۷+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۶ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۵+ درصد

تکنولوژیست نقشه برداری

با پیشرفت علم و فوران نقشه ها و جی پی اس ها، شغل های جدیدی اضافه شده اند که بسیار پردرآمد هستند و از آینده شغلی خوبی برخوردار هستند. نهمین شغل مناسب کانادا «Mapping Technologist» نام گرفته که نتوانستیم معادلی بهتر از تکنولوژیست نقشه برداری یا مهندسی نقشه بردار برای آن پیدا کنیم. تفاوت این شغل با رشته های مهندسی نقشه بردار در آن است که تکنولوژیست های نقشه بردار باید همه الگوهای نقشه برداری سنتی را دور بریزند و نقشه برداری ماهواره ای را فرا بگیرند. این هم از آن دست شغل هایی است که تا سال ۲۰۲۲ برای آن چشم انداز و موقعیت روشنی پیش بینی شده است.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۶۸ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۵+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۷ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۲۰+ درصد

مدیر ارشد کسب و کار

این شغل با همان مدرک MBA که در چند سال اخیر در ایران بسیار فراگیر شده به دست می آید و در سطوح بالای مدیریتی در زمینه های مختلفی مانند امور مالی، مخابرات، مهندسی و … فعالیت می کند.
حقوق و دستمزد متوسط سالانه: ۹۷ هزار دلار
تغییر در حقوق و دستمزد: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۱۱+ درصد
تعداد کارکنان این شغل: ۲۷ هزار نفر
تغییر در کارمندان: (۲۰۱۴-۲۰۰۸): ۱۶- درصد

ردیف شغل متوسط حقوق سالانه
۱ مدیریت جنگل و معدن ۱۰۸ هزار دلار
۲ سرپرست حفاری نفت و گاز ۷۹ هزار دلار
۳ کارشناس برج مراقبت ۸۷ هزار دلار
۴ کارشناس و تحلیلگران آمار ۸۹ هزار دلار
۵ مدیریت مهندسی ۹۹ هزار دلار
۶ مدیریت دولت ۹۹ هزار دلار
۷ اپراتور سیستم های قدرت ۸۴ هزار دلار
۸ مدیریت سلامت جامعه ۱۰۰ هزار دلار
۹ تکنولوژیست نقشه برداری ۶۸ هزار دلار
۱۰ مدیر ارشد کسب و کار ۹۷ هزار دلار

منبع: روزنامه هفت صبح

این مطالب را نیز ببینید!

ارتقای شاخص های سلامت در سال های پس از انقلاب

این شاخص ها مربوط به سال ۱۳۹۷ است.