خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / پزشکان خانواده فعلی برای این ماموریتی که انجام می دهند، تربیت نشده اند.

پزشکان خانواده فعلی برای این ماموریتی که انجام می دهند، تربیت نشده اند.

 دکتر سید حسن هاشمی در نشستی با حضور هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی فسا و نیز مسئولان و خیرین این شهرستان، با بیان اینکه در دومین حضور در شهرستان فسا شاهد تغییرات قابل توجه‌ای بوده‌ایم، گفت: از آغاز دولت یازدهم و طرح تحول سلامت شاهد نوسازی فضاهای بیمارستانی، توسعه خدمات و افزایش احترام به کرامت انسانی بیماران هستیم.

وی به بازدید های خود از بخش های مختلف بهداشتی درمانی شهرستان فسا از جمله بازدید از مرکز آموزش مجازی غذا و دارو، سلامتکده طب سنتی و… اشاره و اظهار کرد: به نظر می رسد مردم رضایت خوبی از بهبود شرایط و وضعیت فعلی دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ارائه خدمات پزشک خانواده در فارس بر اساس اطلاعات کسب شده در شهرهایی با جمعیت ۲۰ هزار نفر در سطح مطلوب ارزیابی می شود، گفت: مقرر است این خدمات تا سطح ۵۰ هزار نفر نیز افزایش یابد و این در حالیست که توجه به افزایش سطح بهداشت و کاهش هزینه‌ها راهی جز نظام ارجاع ندارد و یک روش پذیرفته شده برای اجرای این نظام، پزشک خانواده است.

وی افزود: البته در دنیا نحوه استقرار و تربیت پزشک، تجهیزات بیمارستانی، امکانات در اختیار پزشک و غیره با ایران متفاوت است و ما نیز باید تلاش کنیم از یک مدل بومی مطابق با استانداردهای بین المللی بهره ببریم.

هاشمی با اشاره به اینکه یک مشکل بزرگ برای اجرای پزشک خانواده اختلاف نظر در مورد بیمه‌هاست، گفت: قطعا وزارت بهداشت بیمه سلامت روستاییان را به شکل گذشته قبول ندارد، وقتی بیمه سلامت ایرانیان با پوشش بیشتر بدون نیاز به سبک قدیمی ارجاع وجود دارد باید بیمه سلامت ایرانیان نیز با همان امتیازات برای روستاییان وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که مراجعه به متخصص باید آزاد باشد، عنوان کرد: در این مورد نیز بیمه ها باید این روند را بپذیرند که تا کنون نپذیرفته‌اند.

هاشمی با اشاره به این که از نظر ساختاری شبکه ارجاع در کشور ناقص است، خاطرنشان کرد: بدین معنی که به تعداد کافی بیمارستان در کشور وجود ندارد، بیمارستان های موجود ماموریت محور نیستند و به تعداد کافی متخصص برای اجرای کامل نظام ارجاع نداریم.

هاشمی ادامه داد: برای اجرای کامل پزشک خانواده نیازمند هماهنگی کامل بین دو رده پزشک خانواده و متخصص هستیم.

وزیر بهداشت به کمبودها در حوزه فناوری اطلاعات مورد نیاز برای اجرای نظام ارجاع اشاره و عنوان کرد: با وجود این که دست به اقداماتی زده ایم اما در این مورد همچنان مشکلاتی در دولت وجود دارد که با شجاعت و همدلی قابل برطرف شدن است.

وی گفت: پزشکان خانواده فعلی برای این ماموریتی که انجام می دهند تربیت نشده اند.

دکتر هاشمی با تاکید بر این که انتظار از دو استان فارس و مازندران به عنوان پایلوت طرح پزشک خانواده بیش از سطح کنونی است، اظهار کرد: تصور ما بر این بود تا پایان عمر دولت یازدهم این دو استان پزشک خانواده را به عنوان امتیازی ویژه، به بهترین نحو اجرا کنند اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: برای اجرای خوب و درست این طرح اختیارات مورد نیاز روسای دانشگاهها در اختیار آنها قرار می گیرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که نباید در نیاز به وجود پزشک خانواده تردید کرد، خاطرنشان کرد: در صورتی که با بیمه‌ها نیز مشکلی وجود دارد باید با گفت و گو و مذاکره به حل این مشکل کمک کرد.

وی با بیان این که این طرح برای رفاه و آرامش مردم اجرا می شود، گفت: باید مشوق‌هایی برای پزشک و ماما از یک سو و مردم از سوی دیگر برای اجرای این طرح وجود داشته باشد.

هاشمی عنوان کرد: بدون شک در برابر ارائه اعتبار تخصیص یافته به برنامه پزشک خانواده انتظار داریم مشکلات مردم حل و رضایت آنها جلب شود.

* جای پرستار در کادر درمان خالی است

وزیر بهداشت با تاکید بر این که حوزه بهداشت و درمان با جان افراد سروکار دارد و به همین دلیل کمبود نیرو در این حوزه امری جدی است، خاطرنشان کرد: کمبود نیرو نه تنها در این دو حوزه در سایر حوزه های کشور نیز وجود دارد.

وی با بیان این که در دو سال گذشته ۱۸ هزار پرستار بازنشسته شده اند، عنوان کرد: جای این افراد در کادر درمانی کشور خالی است و همچنان نتوانسته‌ایم دولت را برای جایگزین کردن افراد جدید با بازنشسته‌ها متقاعد کنیم.

وی ادامه داد: پرستار به ازای تعداد تخت ارائه می شود این در حالی است که در دو سال گذشته ما شاهد گسترش تعداد تخت‌ها نیز بوده ایم.از سوی دیگر مراجعات به دلیل اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته است.

وزیر بهداشت با بیان این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در تامین تعداد نیرو متناسب با چارت بیمارستان مددرسان باشند، اظهار کرد: در صورتی که نتوان نیروی مورد نیاز را تامین کرد در قالب طرح تحول سلامت نیروها را به صورت قراردادی برای رشته های تخصصی یا به صورت خرید خدمت برای نیروهای خدماتی تامین می کنیم.

* هلیکوپترهای موجود برای اورژانس هوایی مناسب نیست

هاشمی خاطرنشان کرد: در صورتی که هوانیروز یا هلال احمر حاضر به ارائه هلیکوپتر برای اجرای اورژانس هوایی در فسا باشد، وزارت بهداشت هزینه آن را تامین می کند.

وی ادامه داد: هلیکوپترهای موجود برای اورژانس هوایی مناسب نیست زیرا فاقد دید در شب است و با صرف وقت بسیار می تواند خدمت ارائه دهد.

وزیر بهداشت همچنین از توسعه اورژانس هوایی در کشور پس از اجرای توافق هسته ای خبر داد و گفت: در دوره ای پنج ساله تعداد ۵۰ فروند هلیکوپتر را یا با مشارکت هلال احمر یا توسط وزارت بهداشت راه اندازی می کنیم.

وی با بیان این که گزارش روند انجام مطالعات و پژوهش در شهرستان فسا امید بخش است، گفت: قطعا تاثیر چنین مطالعاتی در ۱۰ سال آینده مشخص می شود. با آغاز طرح تحول سلامت بخش بهداشت نیز آغاز به کار کرده و طرح های مطالعاتی خوبی را شاهد هستیم.

* وزارتخانه‌های بهداشت و امورخارجه دو بخش از دولت هستند که مردم بیشترین رضایت را از آنها دارند

وزیر بهداشت با تاکید بر این که نگاه عمیق تر به طرح تحول سلامت ماموریتی بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی است، عنوان کرد: هدف اولیه ما این بود که در گام های ابتدایی مردم به آرامش دست یابند. بر اساس آمارهایی که از منابع متفاوت به سیاستگذاران ارسال شده است حاکی از موفقیت طرح تحول نظام سلامت است به گونه ای که طبق نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری ایرنا، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه دو بخش از دولت هستند که مردم بیشترین رضایت را از آنها دارند.

وی با اشاره به این که مهم ترین بخش شکایتهای مردم در سالهای گذشته مربوط به بیمارستان‌های دولتی بوده، عنوان کرد: امروز بیمارستانها به نقطه قوت در جلب رضایتمندی تبدیل شده‌اند لذا باید به سراغ توسعه زیرساختها رفت. باید مراکز درمانی را در شهرستان‌ها گسترش داد زیرا حد توسعه کلانشهرها اشباع شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به این که مردم با توجه به مشکلات موجود همچنان قدردان دولت هستند، اظهار کرد: توسعه یک مرکز درمانی می‌تواند رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به این که دولت پس از هدفمندی یارانه‌ها بیشترین انرژی خود را صرف حوزه سلامت کرده است، گفت: عمده ترین مشکل در حوزه درمان کمبود نیروی انسانی است این در حالی است که با افزایش نیروهای پرستاری می توان در نیمه دوم روز نیز از ظرفیت پزشکانی که بصورت مطلوب تری بهره برد.

براساس گزارش وبدا، هاشمی عنوان کرد: تعداد اقلام دارویی موجود در داروخانه‌ها را از ۲۷۵ مورد به حدود ۴۰۰ مورد افزایش داده‌ایم. این در حالی است که تمام بیمارستانهای کشور کمتر از ۳۶۵ قلم دارو ندارند.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...