خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / سوالات آزمون میان ترم اقتصاد بهداشت و درمان ساعت ۲۱

سوالات آزمون میان ترم اقتصاد بهداشت و درمان ساعت ۲۱

سوالات آزمون میان ترم اقتصاد بهداشت و درمان

یکشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۳ / ساعت ۲۱

 یادآوری مهم: شرکت کنندگان آزمون میان ترم ساعت ۱۸ در این آزمون شرکت نکنند

تذکر۱: با توجه به اینکه سوالات جواب مشخص و مفهومی دارد. از کپی کردن پاسخ ها از متون خودداری و به سه سوال اول در یک خط و به سوال آخر در سه خط. جواب دهید.

تذکر۲: پاسخ به سوالات در همین پست و در قسمت نظردهی ارسال گردد.

۱) کدامیکاز شاخص های اندازه گیری میزان عدالت در نظام سلامت پیچده ترین است و بنویسید مفهوم آن چیست؟

۲) برای سنجش عدالت افقی، کدام شاخص ها را توصیه می کنید و چرا؟

۳) برای شاخص عدالت عمودی مثالی بزنید که معلوم شود معنی آن را درک کرده اید؟

۴) با توجه به اجرای طرح تحول در نظام سلامت ایران، به نظر شما در نهایت چه تغییراتی در شاخص های اندازه گیری میزان عدالت در تامین مالی سلامت رخ خواهد داد، و برای توفیق بیشتر در این راه چه توصیه هایی دارید؟

پایان امتحان ساعت ۲۲

http://hcsm.i

این مطالب را نیز ببینید!

منابع درس اقتصاد سلامت و بیمه (مقطع دکتری تخصصی)

  *۱) اقتصاد سلامت: اصول و جریان منابع / [تالیف توماس ای. گتزن؛ مترجمین نکویی مقدم،  ...

یک دیدگاه

  1. ۱) کدامیک از شاخص های اندازه گیری میزان عدالت در نظام سلامت پیچده ترین است و بنویسید مفهوم آن چیست؟شاخص هزینه های فقرزای درمان (Medical Impoverishment)
    این شاخص درصدی از خانوارها را نشان می دهد که از نظر درآمدی پس از کسر پرداخت به سلامت زیر خط فقر قرار می گیرند به عبارتی فقر ناشی از هزینه های درمانی را تجربه می کنند

    ۲) برای سنجش عدالت افقی، کدام شاخص ها را توصیه می کنید و چرا؟شاخص کاکوانی -عدالت افقی در زمینه تامین مالی نظام سلامت از طریق این شاخص آزمون می شود. اگر مقدار شاخص کاکوانی مثبت باشد، تصاعد در مشارکت ها وجود دارد، همچنین مقدار منفی این شاخص بیانگر تنازلی بودن مشارکت هاست
    ۳) برای شاخص عدالت عمودی مثالی بزنید که معلوم شود معنی آن را درک کرده اید؟فردی نه فقط برای درمان حاد سکته قلبی خود احتیاج به مراقبت دارد بلکه برای پیشگیری ثانویه نیز به دلیل اینکه درآمد خودش امکان پرداخت هزینه های پیشگیری ثانویه را نمی دهد باید حمایت و مراقبت شود؛ در حالی که فردی دیگرمی تواند خدمات پیشگیری ثانویه را خود تأمین نماید.

    ۴) با توجه به اجرای طرح تحول در نظام سلامت ایران، به نظر شما در نهایت چه تغییراتی در شاخص های اندازه گیری میزان عدالت در تامین مالی سلامت رخ خواهد داد، و برای توفیق بیشتر در این راه چه توصیه هایی دارید؟افزایش شدید قیمت داروهای ضروری برای بیماران خاص در کنار افزایش قیمت هتلینگ حتی در صورت ثبات سایر قیمت ها و در نظر نگرفتن تورم سایر کالاهای مورد نیاز زندگی روزمره نیز فشار بسیار شدیدی را بر خانوارها تحمیل می نماید که با در نظر گرفتن ضعف نظام تامین اجتماعی کشور و محدود شدن درآمدها و با توجه به تجربه فاز نخست اجرای قانون هدفمند کردن
    یارانه ها در عدم حمایت از بخش تولید، پایش و نظارت مستمر بر حمایتهای مالی پیش بینی شده خدمات درمانی را ضروری و لاجرم می نماید.