طب سالمندی

سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در سمینار کشوری طب سالمندان در مشهد، اظهار داشت: در سازمان اجتماعی به تمامی نیازهای جمعیت سالمند توجه می‌شود و در واقع در مدیریت جدید برنامه‌های متونعی برای بازنشستگان و مستمری بگیران در دست اجار است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۱۳ میلیون از آنان بیمه شده اصلی و ما بقی بیمه شده مستمری بگیران هستند و همچنین ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افراد بالای ۶۰ سال زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر این که نیمی از جمعیت کشور تحت سیاست تامین اجتماعی هستند، بیان کرد: بنا به دلایل فیزیولوژی در سالمندی نیازها تغییر می‌کند و بیشتر موارد درمانی و بهداشتی است. نوربخش با اشاره به مشکلات سلامتی سالمندان عنوان کرد: متاسفانه سالمندان با مشکل سو تغذیه مواجه هستند و همچنین هزینه‌های درمانی بالایی دارند که ۷.۳ درصد از نیروهای مولد هزینه درمانی بیشتری دارند.

وی با بیان این که در کشورهای پیشرفته اغلب سالمندان استراحت می‌کنند اظهار کرد: اغلب سالمندان در کشور ما شاغل هستند و حتی برخی شغل دوم و سوم را هم انتخاب می‌کنند که نشان از ناکافی بودن درآمد سالمندان در کشور است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ساختار خانواده در ایران گفت: دومین نیاز سالمندان عاطفی است و باید برای سرگرمی و نیازهای عاطفی آنها برنامه داشت.

نوربخش افزود: فرد سالمند به معنی بی مصرف بودن نیست و باید برای استفاده از تجربیات آنها برنامه داشت و نوعی اشتغال ایجاد کرد. وی با اشاره به وضعیت معیشتی سالمندان بیان کرد: در سال ۹۳ برای نخستین بار ماده ۹۶ اجرا شده که بنا بر آن هر سال مستمری سالمندان بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و امسال مستمری افراد ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در سازمان تامین اجتماعی ۵۶ درصد از مستمری بگیران حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند که مطلوب نیست و در زمینه خوار بار و مسکن رشد ۵۰ درصدی داشته‌ایم. نوربخش با اشاره به این‌که مستمری بگیران باید پرونده سلامت داشته باشند، عنوان کرد: با یک آزمایش اولیه از مستمری بگیران می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح نظام سلامت، اظهار کرد: با اجرای طرح نظام سلامت در کشور، هزینه درمانی مستمری بگیران ۱۰۰ درصد کاهش داشته است و امیدواریم امسال مستمری بگیران در مراکز درمانی دولتی هیچ‌گونه هزینه‌ای پرداخت نکنند. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این که باید امنیت عاطفی و روانی سالمندان را تامین کنیم، گفت: باید با کمک به خانواد‌هایی که سرپرست سالمندان هستند کمک کنیم تا در خانه از فرد سالمند مواظبت کنند.

نوربخش با اشاره به کاهش رشد جمعیت بیان کرد: در سال‌های آینده با جمعیت پیری مواجه هستیم که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...