خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / آزمون میان ترم اقتصاد بهداشت و درمان

آزمون میان ترم اقتصاد بهداشت و درمان

سوالات آزمون میان ترم اقتصاد بهداشت و درمان/ یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

تذکر: با توجه به اینکه سوالات جواب استدلالی و تحلیلی دارد. از کپی کردن پاسخ ها از متون خودداری و به هر سوال در سه سطر جواب های کوتاه داده شود. در غیر اینصورت، پاسخ تصحیح نخواهد شد.

۱) با توجه به آموخته های خود از اقتصاد سلامت، رابطه ی هزینه، کارآیی و عدالت را چگونه تحلیل می کنید؟

۲) اگر دولت در سلامت دخالت چندانی نکند و همه چیز در بازار سلامت در بخش خصوصی باشد، چه پیش خواهد آمد؟

۳) کارآیی فنی و تخصیصی در عمل چیست و با مثالی ارتباط آنها را بنویسید؟

https://hcsm.ir

این مطالب را نیز ببینید!

تبریک بهار طبیعت در بهار رمضان

بهاران خجسته باد یکی از دعا‌های مشهور میان ما ایرانی‌ها که سنت‌های ایرانی مان را ...

۴۸ دیدگاه

  1. آزیتا کاروان زینب

    جواب سوال ۱)هزینه کردن برای مراقبتهای بهداشتی فی النفسه چیز خوبی نیست و بهره وری هزینه ها مهم است.هزینه ها در مناطق فقیر نشین باید بیشتر از مناطق مرفع باشد یعنی همان عدالت عمودی.همچنین دستیابی به عدالت ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. چون ما برای رسیدن به کارآیی باید به موازات آن عدالت را پیش ببریم.عدالت هم برابری دارد و هم نابرابری و همه بر می گردد به زیر ساختها.

    جواب سوال ۲) به دلیل پدیده شکست بازار دولت نمی تواند بازار سلامت را به بخش خصوصی واگذار کند و باید به دنبال سیاستهایی باشد که رقابت بین ارائه کنندگان اینگونه خدمات را افزایش دهد .این رقابت شامل بخش دولتی و خصوصی است . همچنین رقابت باید باعث افزایش رضایت و افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده و کاهش هزینه شود.

    جواب سوال ۳) کارآفرینی فنی یعنی با کمترین منابع فعالیت بیشتری را انجام دهیم یعنی اینکه پولت را به سختی به دست آورده ای و می توانی بیش از فعالیت خود انجام دهی.
    کارآیی تخصیصی یعنی منابع را در بهترین محل ممکن مورد استفاده قرار داد یعنی بهره وری(کارآیی و اثر بخشی)هر روز بهتر از دیروز بودن.مثال)ایجادآب آشامیدنی سالم در مناطقی که دسترسی ندارند.

  2. نیلوفر فریدفر

    ۱٫
    یکی از هدفهای اقتصاد بهداشت به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی از طریق حداکثر کردن کارایی است از آنجایی که عدالت یکی از شاخص های مهم در تحقق سیاست های بهداشتی است دستیابی به هدف اقتصاد سلامت از طریق بکارگیری عدالت عمودی یعنی پرداخت بیشتر گروههای پردرآمد نسبت به سایر اقشار محقق می شود.چرا که هزینه به خودی خود چیز خوبی نیست و مهم بهره وری هزینه هاست.
    ۲٫
    به دلیل وضعیت خاص بازار سلامت و عدم تقارن اطلاعات و بحث عدم اطمینان و ویژگی خاص کالای سلامت و تامین مالی دولت و اجرای عدالت عمودی برای کمک به اقشار فقیر حتماً دولت باید در بازار مراقبت های بهداشتی و درمانی مداخله وسیع داشته باشد و اجرای صرف توسط بخش خصوصی عدم عدالت و برابری را به دنبال دارد.
    ۳٫
    در کارایی فنی فعالیت هایی مد نظر است که حداقل منابع را مصرف کند ولی در کارایی تخصیصی هدایت منابع به سوی مصارفی که بیشترین بهره وری را داشته باشد مدنظر است مثلاً اولویت پیشگیری نسبت به درمان در کارایی تخصیصی و اجرای درست راه های پیشگیری با کمک حداقل منابع در کارایی فنی قرار می گیرد.

  3. روح اله البرزی

    باسلام واحترام

    پاسخ سوال ۱ ) هدف اصلی اقتصاد سلامت افزایش رفاه اجتماعی می باشد . با توجه به اینکه حوزه سلامت بسیار گسترده و متنوع می باشد همیشه موضوع کمبود منابع مطرح می باشد . لذا برای تامین حداکثر خدمات سلامتی برای اقشار مختلف باید به کارایی و عدالت به طور موازی در هزینه کرد اعتبارات حوزه سلامت توجه کرد . و منابع را در جایی هزینه کرد که بیشترین تاثیررا در سلامتی جامعه داشته باشد .

    پاسخ سوال ۲ ) با توجه به مفهوم عدالت در سلامت و نیازهای اقشارمختلف جامعه که شاید گاها توجیه اقتصادی نیز نداشته باشد واگذاری کامل حوزه سلامت به بخش خصوصی مقایر عدالت بوده و مخاطرات فراوانی به همراه خواهد داشت و از طرفی دیگر به دلیل گستردگی حوزه سلامت و اثر خارجی آن قطعا خروج کامل دولت امنیت و سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت .

    پاسخ سوال ۳) کارایی فنی یعنی حداکثر استفاده از حجم مشخصی از منابع وبه عبارتی انجام کار با حداقل منابع و کارایی تخصیصی یعنی بکارگیری منابع با بیشترین بهره وری و انجام تاثیر گذارتزین اقدام به عنوان مثال برای حفظ سلامت کودکان بهتر است به همه متولدین مورد واکسیناسیون قرار گیرند یا بعد از بیماری مورد درمان قرار گیرد . کارایی تخصیصی براساس تحقیقات اثبات می کند پیشگیری با واکسیناسیون در اولویت باشد و کارایی فنی می گوید برای با توجه به گستردگی خانه هاو مراکز بهداشتی این اقدام توسط دولت و از طریق مراکز ارائه خدمات اولیه انجام گیرد .

  4. س ۱ هزینه یعنی استفاده از منابع ذر هزینه کردن باید بهره وری در نظر گرفته شود وبرای بهره وری توجه به مناطق فقیر ونیازمند لازم است برای کارایی میزان هزینه ها در نظر گرفته می شود که با کمترین منابع بیشترین فعالیتها انجام گیرد برای عدالت نیزسیر صعودی پرداختها واستفاده بیشتر نیازمندان و رعایت مباحث مرتبط با عدالت نه تساوی ضروری است

    س۲ در بازار بهداشت ودرمان بحث عدم اطمینان عدم تقارن اطلاعات پیامد خارجی وبا توجه به وسعت و ناهمگنی ورقابت انحصاری این بازار بازار آزاد نمی تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشدبازار آزاد نمی تواند کالا های عمومی شایسته خصوصا کالای محض را عادلانه ویا با محدودیت بازار ها مطلوب عرضه کند مداخله دولت در نظارت سیاست گذاری وقانونگذاری وایجاد رقابت ضروری است

    س۳ کارایی فنی انجام فعالیتها با استفاده از کمترین منابع مثلا دولت ارائه کند یا بخش خصوصی واز چه روشی استفاده کنیم وتخصیصی استفاده از منابع و هدایت آن با بیشترین بهره وری ودستاورد در واقع بهترین محل ممکن برای تخصیص منابع مثلا روی چه کسانی برنامه ریزی آموزشی پر ثمر است کودکان یا سالمندان

    با تشکر

  5. زینب وثوقی

    ۱) با توجه به آموخته های خود از اقتصاد سلامت، رابطه ی هزینه، کارآیی و عدالت را چگونه تحلیل می کنید؟
    جواب : بطور کلی چون نیازهای بهداشتی بسیار متفاوتنددر بحث هزینه باید بگوییم دستیابی به عدالت ممکن است هزینه زیادی داشته باشد وباید توان ان هزینه را هم در نظر بگیریم بنابراین کارایی وعدالت نیز نباید یکی را انتخاب کنیم چرا که عدالت وکارایی به موازات هم می باشند.در بحث کارایی هزینه هرچه کمتر مصرف شود در اقتصاد سلامت ان فعالیت کار ایی بیشتری از نظز فنی خواهد داشت
    ۲) اگر دولت در سلامت دخالت چندانی نکند و همه چیز در بازار سلامت در بخش خصوصی باشد، چه پیش خواهد آمد؟
    جواب : سهم مردم در برداخت هزینه های سلامت بیشتر می شودو عدالت اجتماعی افت خواهد کردو در کل فشار ناشی از مشکلات اعتباری وبرداخت های با تاخیر بیمه ها بر مردم وارد خواهد شد.
    ۳) کارآیی فنی و تخصیصی در عمل چیست و با مثالی ارتباط آنها را بنویسید؟
    جواب : کارایی فنی یعنی فعالیت هایی که حداقل منابع را مصرف می کند و بیشترین نتیجه گیری از منابعی که برای فعالیت مورد نظر سرمایه گذاری شده است و کارایی تخصیصی یعنی منابع در بهترین محل ممکن استفاده شود یعنی بهره وری بیشتر- مثال: کارایی فنی فعالیت مورد نظر در بخش دولتی باشد یا خصوصی و مثال کارایی تخصیصی : اعتبارات را بین مناطق چگونه تقسیم کنیم؟ در برنامه کاهش مرگ ومیر ناشی از اسهال :ترکیب صحیح استراتژی ها کارایی فنی وبهبود راه اندازی یک استراتژی فرض شده کارایی تخصیصی می باشد.

  6. جواب سوال ۱ –
    هزینه بیشتر الزاما به تولید بیشتر منتهی نشده بستگی دارد به اینکه چگونه پول را خرج کنیم (کارآیی) دستیابی به برابری ممکن است هزینه زیادی داشته باشد مهم آن است که نباید بین برابری وکارآیی یکی را انتخاب کرد زیرا برای رسیدن به کارآیی باید به موازات آن به عدالت پیش برویم در رابطه با نحوه و میزان هزینه کرد غیر از انتخاب آگاهانه و با درک و حمایت عامه الگوی خاصی وجود نداشته بین هزینه واثر بخشی رابطه شفاف و روشنی وجود ندارد
    جواب سوال ۲ –
    به علت بالا بودن هزینه های سلامت افراد کم درآمد به درمان خود نمی پردازند یا از درمانهای جایگزین و طب سنتی استفاده می کنند هر چقدر اعتبارات حوزه سلامت از سوی دولت بیشتر باشد سهم مردم در پرداخت هزینه های سلامت کمتر خواهد بود
    (پرداخت از جیب ) بنابراین با افزایش اعتبار دولت در زمینه سلامت به سمت عدالت اجتماعی بیشتری خواهیم رفت در ضمن با توجه به ناکارآمدی بیمه ها فشار ناشی از مشکلات اعتباری وپرداختهای با تاخیر بیمه برمردم وارد می شود
    همچنین در اقتصاد بخش عمومی در صورت واگذاری سلامت به بخش خصوصی پدیده شکست بازار ایجاد خواهد شد
    جواب سوال ۳-
    انجام فعالیتهای مورد نظر با حداقل مصرف منابع ممکن (کارآیی فنی )
    کارایی تخصیصی :بهترین استفاده از منابع (منابع در بهترین محل ممکن استفاده گردد )که بهره روری بیشتر در مقابل بهره وری کمتر
    مثلا :در کارایی فنی برای ارائه یک خدمت باید بهترین راه اجرا را مشخص کنید، دولت یا بخش خصوصی ارائه خدمت نمایند چه ترکیبی از منابع کارآمد تر هستند
    مثلا :در ارائه خدمات مامایی ترکیب منابع شامل پزشک ،ماما ،پرستار باشد
    در کارایی تخصیصی منابع به سمت دانش و مدیریت و بهروری اختصاص داده شود
    مثلا:در بیماری مثل سرخک پیشگیری بهتر ازدرمان ،ولی سرماخوردگی ،درمان بهتر از پیشگیری است
    یا تخصیص اعتبارات بر اساس کل و جمعیت تحت پوشش قرار داده شود
    مثلا: ساختن یک بیمارستان در منطقه ای که نیاز به اقدامات بهداشتی و تجهیزات مثل آمبولانس دراولویت قرار دارد
    کارا یی لازم را نداشته و بهره وری ایجاد نخواهد کرد

  7. پاسخ سوال۱
    رشد اقتصادی و هزینه کردن برای مراقبت های بهداشتی به تنهایی تضمین کننده ارتقا سطح سلامت نیست بلکه
    بهره وری این هزینه ها مهم است به طوری که این هزینه ها باید بیشتر در مناطق فقیر نشین و عمومی باشد تا عدالت اجتماعی برقرار شود.یعنی به موازات رشداقتصادی اگوی توسعه و توزیع مزایا و منافع نیز اهمیت دارد.
    پاسخ سوال ۲
    به دلیل پدیده شکست بازار دولت نمیتواند در مورد کالاهای بهداشتی بخش خصوصی را به طور کامل جایگزین خود کند بلکه باید با ایجاد زمینه های رقابتی بین ارائه دهندگان خدمات بخش خصوصی و دولتی موجب افزایش کیفیت کالا و خدمات افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده ،افزایش رضایت آنها،افزایش کارایی و کاهش هزینه ها شود.
    پاسخ سوال ۳
    کارایی فنی: فعالیت هایی که حداقل منابع را مصرف می کنند.
    کارایی تخصیصی:یعنی از منابع در محل هایی استفاده کنیم که حداکثر بهره وری را داشته باشند.مثلا در کارایی فنی میگوییم دولت ارائه کند یا بخش خصوصی ولی در کارایی تخصصی میگوییم خدمات را کجا ارائه کنیم که بهره وری بیشتر داشته باشد،مراکز بهداشتی ،بیمارستان ها مراکز مراقبت های اولیه؟

  8. سولماز محمدي وحيدي

    دست شما درد نکنه خسنه نباشید

  9. مهدیه معصومی

    مهدیه معصومی
    ۱- تنها هزینه های بالا صرف اقتصاد بهداشت کردن عامل کارایی بالا و عدالت در جامعه نمی باشد.هزینه کردن برای مراقبت های بهداشتی فی نفسه چیز خوبی نیست ، آنچه مهم است بهره وری هزینه هاست که باید با عدالت همراه باشد مثلا باید در مناطق فقیرنشین و عمومی بیشتر از مناطق مرفه و خصوصی باشد.این گونه کارایی هزینه هایی که کردیم هم بالا میرود .

    ۲- در مورد دامنه دخالت دولت ۳ دیدگاه وجود دارد که اگر دولت وارد شود باید رقابتی عمل کند دیدگاه بعدی دخالت دولت منحصر به خدمات بهداشت عمومی و کلینیکی است و دیدگاه سوم دولت فقط باید سیاست گذار و ناظر باشد.
    به طور کلی باید دولت نظارت و سیاست گذاری ها را انجام دهد ، حال اگر این کارها را انجام ندهد رقابت ها از بین میرود و تجهیزات پزشکی با کیفیت بد وارد شده و با هزینه های بالا مصرف میشود در صورتی که حضور دولت باعت کیفیت بالا و هزینه پایین میگردد.

    ۳-کارایی فنی به زبان ساده یعنی فعالیت هایی که حداقل منابع را مصرف می کنند. ولی در کارایی تخصیصی ناظر بر این است که منابع در بهترین محل ممکن مورد بهره وری قرار گیرد.مثلا در کارایی فنی میگوییم بهترین را اجرا چیست و یا اگر قرار است دولت ارائه کند چه تصمیماتی باید در مرکز اتخاذ شود ولی در کارایی تخصیصی باید مثلا ببینیم اعتبارات را در مناطق چگونه تقسیم کنیم و یا مثلا با فرض موجود بودن منابع چه نوع فعالیتی اولویت دارد.

  10. ندا پورنصیر

    سوال ۱-با توجه به تحلیل من در کارآیی باید حداقل منابع مصرف شودو در بهترین محل ممکن مورد استفاده قرار گیردودر عدالت باید بر اساس نیاز هر فردبهره مندی ار خدمات حاصل شودکه اینها اگر به درستی انجام شود باعث میشود که کاهش هزینه ها را در بحث بهداشت و درمان داشته باشیم و به این صورت هزینه ها را کنترل کنیم که به جا مصرف شوند

    سوال ۲-در این صورت بازار رقابت کامل را داریم که با توجه به خصوصیت این بازارباعث شفافیت قیمتها و آگاهی کامل میشود وبازده مقیاس تولید ثابت میشودوهزینه ها بین عرضه کنندگان تقریبا همتراز میشود که باعث بالا بردن سطح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی میشود ولی در بعضی موارد دولت باید دخالت کند چون ممکن است تقاضای القایی ایجاد شود و تعداد مراکز بهداشتی درمانی از حد مجاز بیشتر شود پس نیاز به دخالت دولت احساس میشود

    سوال۳-در کارآیی فنی مثلا ما یک فضا در بیمارستان داریم با اندک امکانات و مثلا تعداد محدود پرسنل که برای زایمان آنجا را تخصیص میدهیم یعنی از کمترین منابع برای فعالیت استفاده میکنیم ولی در کارآیی تخصیصی مثلا ما از همین فضا و امکانات به جای زایمان به عنوان بخش دیگری با همین امکانات ولی با دستاوردهای بیشتر و بهره وری بیشتر و طبیعتا سود بالاتر استفاده میکنیم و