خانه / پژوهشی / بانک مقالات / مقایسه درآمد پزشکان عمومی در نقاط مختلف جهان + چکیده و اصل مقاله

مقایسه درآمد پزشکان عمومی در نقاط مختلف جهان + چکیده و اصل مقاله

مقاله ۴، دوره ۱۷، شماره ۱، تابستان ۱۳۹۲، صفحه ۱۰-۱۳ XML اصل مقاله (۲۳۴۳ K)

نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
۱امیر رضا لیاقت؛ ۲افسانه مالکی؛ ۳سید مصطفی منزوی؛ ۴غلامعلی زارع بیدکی
۱مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
۲سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
۳مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
۴مرکز سم‌شناسی پزشکی، بیمارستان امام‌رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
پیش‌زمینه: پزشکان نقشی کلیدی در کارآمدی سیستم درمان در هر کشوری دارند. ایجاد شرایط مناسب شغلی برای آنها از جمله سیستم پرداخت مناسب منجر به افزایش کیفیت خدمات پزشکی می‌شود. هدف از این مطالعه مقایسه سیستم پرداخت مالی و درآمد پزشکان عمومی در ایران با دیگر کشورها است.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی میزان درآمد پزشکان عمومی در ایران و ۱۶ کشور دیگر با میزان درآمد سرانه در آن کشورها مقایسه شده است. داده‌های مربوط به میزان درآمد پزشکان از مقالات و تارنماهای معتبر استخراج شد. مبنای درآمد پزشکان عمومی در ایران، دستورعمل پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری نسخه ۰۲ و دستورعمل اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی نسخه ۱۳ بود. میزان درآمد سرانه در هر کشور نیز با استفاده از معیار برابری قدرت خرید (PPP per capita) بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: درآمد سالانه پزشکان عمومی در کشورهای امریکا (۹۸۰۰۰$)، کانادا (۹۲۲۴۶$)، استرالیا (۸۰۵۳۲$) و ژاپن (۷۱۶۸۸$) بیشترین و در کشورهای رومانی (۴۴۴۴$)، چین (۵۶۷۵$)، هندوستان (۸۱۸۰$) و ایران (۱۲۱۶۰$) کمترین بوده است. با در نظر گرفتن نسبت درآمد سالانه پزشکان عمومی به درآمد سرانه، پزشکان در ژاپن (۲۳۶%)، کانادا (۲۲۴%)، هندوستان (۲۱۱%) و امریکا (۱۹۵%) بالاترین و در رومانی (۴۷%)، جمهوری چک (۶۹%)، چین (۷۵%) و کویت (۹۶%) کمترین نسبت درآمدی به درآمد سرانه را دارا بودند. در این زمینه، با اینکه پزشکان عمومی در کشور هندوستان یکی از کمترین درآمدها را نسبت به سایر کشورها دارا هستند اما بر اساس نسبت درآمدشان به درآمد سرانه عموم جامعه جزو بالاترین کشورها بودند.
نتیجه‌گیری: درآمدهای غیرمنطقی پایین در پزشکی منجر به کاهش رضایت شغلی پزشکان، ساعات کار طولانی، افزایش احتمال خطا و حتی کسب درآمدهای غیرقانونی نظیر زیرمیزی و به تبع آن کاهش کیفیت خدمات بهداشتی-درمانی ارائه‌شده به بیماران می‌شود. درآمدهای افزوده و غیرقانونی در کشورهای با درآمد بالاتر در حد ناچیز و کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران بالاتر بوده است. یک نظام پرداخت منطقی و انعطاف‌پذیر با توجه به شرایط روز، به احقاق حقوق پزشکان در ایران کمک کرده و به تبع آن منجر به افزایش کیفیت خدمات بهداشتی درمانی می‌شود.
کلیدواژگان: درآمد؛ پزشکان عمومی؛ نظام پرداخت پزشکی

http://jmmc.mums.ac.ir

آمار
تعداد مشاهده مقاله: ۳۸۴
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: ۷۲

این مطالب را نیز ببینید!

سرقت علمی

رئیس مرکز نشر دانشگاهی: آگاهی نداشتن، پژوهشگر را از اتهام «سرقت علمی» تبرئه نمی‌کند/ میزان ...

یک دیدگاه

  1. یک مهندس هم تو ایران اگر فرضاً فوق لیسانس داشته باشه یعنی ۶ ، ۷ سال درس خونده باشه میانگین درآمدش بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان میشه که قطعاً از ازوپا و… بسیار پایین تره در صورتی که یه پزشک عمومی با ۶، ۷ سال درس خوندن حداقل ۴ تا ۵ برابر درامده بیشتری داره … مهندسای خوب به خاطر همین میرن از ایران و درامد نصیب پزشک ها میشه که باز هم آن ها توجیهی پیدا میکنن برا زیر میزی گرفتن که رسماً دزدیه… واقعاً جالبه بعد میگن چرا ایران پیشرفت نمیکنه … تمام تجهیزات پزشکی رو همین مهندسا میسازن ولی کسی بها نمیده … اینجوری پیشرفت نمیکنیم اقایون