خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / جواب های صحیح آزمون میان ترم ۲ اصول و مبانی مدیریت

جواب های صحیح آزمون میان ترم ۲ اصول و مبانی مدیریت

۱) در رابطه با مدل های تعالی کیفیت به سوالات زیر جواب دهید؟

 

الف) شما کدامیک را ترجیح می دهید؟ چرا؟

به نظر بنده مدل  EFQM  که  مقبولیت بیشتری  هم در جهان دارد، ترجیح دارد. مدل  EFQM معیارها و رویه های اجرایی  روشن، ساده و طبقه بندی شده و در عین حال جامع تراست. دمینگ همان مدیریت کیفیت و اصول ۱۴ گانه را مطرح کرده وEFQM و بالدریج در واقع مدل هایی بر اساس آن می باشند.

ب) درسازمان های ایرانی که به سوی کیفیت حرکت کرده اند، کدام بیشتر رایج است؟

 مدل  EFQM، اجرایی تر، قابل سنجش تر و شاخص دار تراست.

 ج) اشتراک آن ها و تفاوت آن ها در چه مواردی ست؟

در هردو مدل بالدریج و مدل EFQM چارچوب و مبانی یکی است وهردو آنها برروی رضایت مشتری ؛ سنجش و بهبود فرایندها و کیفیت خدمات تاکید دارند که همان مدیریت جامع کیفیت (TQM) است. تفاوت تنها درتعداد معیارها،  نحوه ی امتیازدهی و برخی روش های اجرایی است.

۲) در رابطه با مدیریت جامع کیفیت به سوالات زیر جواب دهید؟

 

الف) بهترین الگوی اجرایی کدام است؟

برای پیاده کردن مدیریت جامع کیفیت الگوهای اجرایی مختلفی وجود دارد، اما بهترین الگوی اجرایی وجود ندارد، لذا الگوی خاصی را نمی توان نام برد.

ب) چه مدت زمانی را برای استقرار آن پیش بینی می کنید؟

 نمی توان مدت خاصی را عنوان کرد. یک پروسه ی تدریجی و طولانی است. سال ها به طول می انجامد و باید با دقت و صبوری و توام با استقرار سیستم در درون و ترغیب به سنجش فرایندها پیش رود. راه میان بر هم وجود ندارد.

ج) شرط اول موفقیت اجرای TQMچیست؟

 صبر و شکیبایی

د) انتخاب یک روش ارتقای کیفیت در چه مرحله ای از اجرا پیشنهاد می شود؟

 مرحله ی کسب دانش و مهارت

 

 

۳) در رابطه با مدیریت کیفیت به سوالات زیر جواب دهید؟

 

الف) از چه نوع شیوه ی مدیریتی باید اجتناب شود؟ (توجه: این سوال در سوالات شما سوال دیگری بود)

 شیوه ی مدیریتی بر پایه ی نتیجه. برای کاهش آمار سازی و توجه به ابعاد مختلف کیفیت و ایجاد علاقه، اعتماد و انگیزه در کارکنان.

ب) اینکه باید فرایندها از نو طراحی شوند، چه نامیده می شود؟

مهندسی مجدد فرایند

ج) آیا واژه ای به نام مشکلات همیشگی است، در مدیریت کیفیت وجود دارد؟

 نه خیر. ریشه ی مشکلات فرایندی  باید کشف و خشکانده شود.

د) شعارهای صوری مدیران در سازمان چه عواقبی در پی دارد؟

  باعث سلب انگیزه و اعتماد از کارکنان شده و فعالیت آن ها را افزایش نمی دهد.

ه) جایگاه کنترل، نظارت و بازرسی در این نوع مدیریت چیست؟

 به جای بازرسی  افراد و محصولات باید کنترل و نظارت روی فرایندها را افزایش داد و دراین راه بیش از هر چیز روی آموزش، کار تیمی و دور کردن ترس از محیط کار و علاقه مندی افراد به کار و تلاش و کیفیت محصولات متمرکز شد.

 

این مطالب را نیز ببینید!

قابل توجه دانشجویان؛ لینک دفاع از پروپوزال

قابل توجه دانشجویان؛ لینک دفاع از پروپوزال رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی تهران پزشکی ...