خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / وضعیت منابع بهداشت و درمان کشور

وضعیت منابع بهداشت و درمان کشور

به گزارش فارس، سید حسن هاشمی در دوازدهمین مجمع خیّران امدادگران عاشورا در تالار همایش های بین‌المللی رازی، اظهار داشت: نظام سلامت کشور مشکلات عدیدۀ منایع و امکانات با حجم عظیمی از تعهدات خدمتی و سلامتی بر دوش دارد و دولت به تنهایی از پس مدیریت آن بر نمی‌آید و بدون کمک خیریّه‌ها و بخش خصوصی نمی‌توان این مشکلات را مرتفع کرد.وی افزود: خوشبختانه مجمع خیرّان عاشورا را جمعی از پیشکسوتان جبهه و جهاد راه اندازی کرده‌اند که بارها تا آخر خط زندگی رفته و امتحان خود را پس داده‌اند و برداشتن این بارهای بزرگ برایشان کوچک است.

وی ادامه داد: بیماری های غیرواگیر امروزه جهان و از جمله ایران را اسیر خود کرده است و بسیارند خانواده‌های حتی متمّولی که به خاطر هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر خط فقر می‌روند، چه برسد به خانواده‌های کم برخوردار و محروم.

وزیر بهداشت بیان داشت: متأسفانه به رغم کارهای زیادی که بعد از انقلاب در بخش بهداشت و درمان کشور انجام شده است و همچنین تلاش های همه خدمتگزاران در دولتهای قبل، هنوز شاهدیم که مردم از این بخش رضایتمندی ندارند.

هاشمی با اشاره به توسعۀ دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور از ۵ دانشگاه به ۹۰ دانشگاه به نسبت سه سال قبل از انقلاب تا سال های اخیر، گفت: با وجود در اختیار داشتن ۹۰۰ بیمارستان، افزایش بی سابقۀ تعداد دانشجویان پزشکی و خارج شدن پزشکان خارجی و این همه امکانات در بیمارستانهای دولتی، همچون پزشکان حاذق، هنوز هم آن طور که باید نمی توانیم به مردم خدمت کنیم که بخش عظیمی از این ناکامی ناشی از نداشتن منابع است.

سلامت هیچگاه جزو ۵ اولویت نخست دولت ها نبوده است

وی لزوم راه‌اندازی خیریه ها و مشارکت بخش خصوصی در این بخش را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: سلامت در طول دهه‌ها هیچگاه در ۵ اولویت اول دولت ها نبوده است. هیچ دولتی سهم سلامت را به طور شایسته پرداخت نکرده است. قوانین خوب می‌نویسیم ولی پیوست‌های اجرایی اش فراهم نیست.

وی با طرح این پرسش که چرا با وجود در اختیار داشتنم استاد مجرّب و امکانات خوبی، مردم باید از بیمارستانهای دولتی ناراضی باشند، گفت: علت این معضل این است که تعداد پرسنل این بیمارستانها از ۲۳۰ هزار نفر در سال ۸۵ هم اکنون به ۴۱۷ هزار نفر رسیده و دولت هم فقط به ۲۷۰ هزار نفر از آنان حقوق می‌دهد و همه درآمدهای اختصاصی بیمارستانها که باید صرف توسعه و تجهیز و کسب رضایتمندی مردم شود صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در سه سال گذشته ۱۱ دانشکده علوم پزشکی ایجاد شده است بدون در نظر گرفتن حتی یک ریال منابع برای اداره کردن آنها.

هاشمی گفت: سال ۹۱ به ۹۲ بالغ بر ۴۷۰۰ میلیارد تومان کسری بودجۀ بخش سلامت کشور بوده است و هر سال بخش زیادی از این کسری ها به سال آینده منتقل و روی هم جمع می‌شود.

وی افزود: هنوز باور نکرده‌ایم هزینه کردن در بخش سلامت به دفاع از ارزش های انقلاب و موجب توسعۀ پایدار کشور است.

هاشمی بیان داشت: دولت در سال جدید خیلی هنر کند بدون محاسبۀ تورم و سایر هزینه ها همان بودجۀ سال قبل را به وزارت بهداشت بدهد، بنابراین چاره‌ای جز حمایت طلبی از خیریه‌ها و بخش خصوصی نداریم.

وی با بیان اینکه در چنین اوضاعی است که ۱۵ هزار پزشک به شغل های دیگری غیر از پزشکی همچون دلالی روی می‌آورند، گفت: هم اکنون ۱۰۰ دستگاه سی تی اسکن ما در بیمارستانها به دلیل نداشتن تیوپ که هزینۀ تعویض سالانۀ آن ۴۰۰ میلیون تومان است، به آهن پاره‌ای بی مصرف تبدیل شده‌اند.

وی راهکار برون رفت از کمبود منابع در حوزه نظام سلامت را در حال حاضر واقعی شدن تعرفه ها و توانمندسازی بیمه ها توسط دولت دانست و گفت: تا تعرفه‌ها واقعی نشود همۀ بیمارستانهای دولتی با تراز منفی سالانه مواجه هستند و نمی‌توانند خدمات خود را پوشش دهند.

هاشمی بیان داشت: سالهای گذشته خیران سلامت به این حوزه هزار میلیارد تومان کمک کرده‌اند ولی اگر تعرفه ها واقعی نشود مراکز درمانی این دوستان نیز با مشکلات هزینه‌ای مواجه شده و نخواهند توانست آنها را سرپا نگه دارند.

وی یکی از برنامه‌های اصلی خود را برنامه ریزی برای مشارکت دادن خیریه ها و بخش خصوصی در پروژه ها و برنامه های وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: خیریه هایی همچون خیریه عاشورا باید توانایی جذب سرمایه های داخلی و خارجی را داشته باشند تا بتوانند خدمات خود را توسعه دهند.

وی از وزارت کشور و نهادهای مرتبط صدور مجوز فعالیت خیریه‌ها خواست سنگ ها را از جلوی پای این «عزیزان» بردارند و تصریح کرد: گاهی راه‌اندازی یک خیریه از اداره کردن آن مشکل تر می‌شود. دستگاه‌های دولتی می‌توانند با روانسازی مجوزها و مقررات فعالیت خیریه ها را توسعه دهند.

وی به مسئولان خیریه‌ها توصیه کرد در شهرها و استانها به دنبال جلب حمایت مسئولان نباشند بلکه فهرستی از افرادی که توانایی مالی داشته و نیت خیر دارند را جمع آوری کرده و روی کمک آنها حساب کنند.

وی از اعلام آمادگی برای کمک به همۀ خیرین از جمله موسسۀ خیرین امداگران عاشورا خبر داد و گفت: خیریه یک صدقۀ جاریه است و امری است که در دنیا و آخرت دست ما و شما را می‌گیرد پس تا می توانید به این امر مبارک اهتمام داشته باشید.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...