خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / مفهوم افزایش جمعیت؛ اصلاح ساختار و ترکیب سنی جمعیت است.

مفهوم افزایش جمعیت؛ اصلاح ساختار و ترکیب سنی جمعیت است.

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده

پیری جامعه علاج ناپذیر است.

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با ذکر مطلب فوق در نشست هم اندیشی استادان و نخگان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با عنوان “جمعیت ایران؛ چه شده است و جه باید کرد؟!” اظهار داشت: تجربه ۴۰ ساله ژاپن و ۸۰ ساله اتحادیه اروپا و کشورهای سالمند جهان درباره کهنسالی جامعه، عبرت آموز است.

وی با اشاره به کاهش پی‌درپی فرزندآوری ایران در طی ۷ سال اخیر گفت: کشوری که قدرت زاد و ولد خود را از دست دهد، خود مانعی بزرگ در راه پیشرفت و تداوم آن است.

وی گذشته بر مبانی و تفکر اسلامی در زمینه جمعیت اظهار داشت: پژوهش‌ها و بررسی‌های علمی به صراحت می گوید که روند های جمعیتی و باروری کشور مطابق با نیازها و الزامات جغرافیایی ایران نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه ها و نخبگان جامعه هنوز روی موضوع جمعیت و خانواده تمرکز کافی ندارند و درگیر نشده اند این مسئله کار فرهنگ سازی را دشوارتر ساخته است.

وی از دانشگاهیان خواست که پژوهش های بین رشته ای در این زمینه را پیگیری کنند و با شناسایی و رتبه بندی همه عوامل و علل کاهش ازدواج و فرزندآوری و کیفیت فرزند پروری در کشور و ارائه راهکارهای در دسترس، در این رابطه گره‌گشایی کنند.

دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که جمعیت جوان از ۴۶ درصد در دهه ۶۰، اکنون به ۲۲ درصد رسیده است، گفت: مفهوم افزایش جمعیت، اصلاح ساختار و ترکیب سنی جمعیت است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی به کنار گذاشتن سیاست های تک فرزندی و حتی دو فرزندی در چین یک میلیارد و ۴۱۱ میلیونی اشاره کرد و گفت: محدود کردن نسل، شخصیت‌ های متکامل و متناسب با پیشرفت و نیازهای جامعه را تربیت نمی کند.

وی با یادآوری برخی مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره ازدواج و تاسیس خانواده اظهار داشت: مشوق های مادی به تنهایی نمی توانند مشکلات باروری در کشور را برطرف کنند. کما اینکه تسهیلات بیشتر از این هم در کشورهای پیشرفته نتایج چندانی نداشته است.

این پزشک و استاد دانشگاه، اجرای سیاستهای حمایت از خانواده را منوط به همکاری متقابل مردم و حاکمیت خواند و افزود: باید همان انگیزه، همت، توان و مشارکتی که از سوی مردم و دستگاه‌های حاکمیتی در برچیدن صف کنکور دانشگاه ها در کشور شکل گرفت در حمایت و پشتیبانی از ازدواج ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج نیز در دستور کار قرار گیرد تا خانواده‌ها و جوانان بتوانند سامان گیرند و خطر بزرگ سالمندی را طی دو دهه آینده از کشور دور کنند.

وی سرعت تغییر نرخ باروری کل از ۶.۴ به ۱.۵۴ فرزند و درصد رشد جمعیت از ۳.۲ به ۷. در ۳۵ سال اخیر را حیرت آور توصیف کرد و اظهار داشت:  تاثیر منفی جمعیت بر اقتصاد حرف نادرستی بود. مهمترین عامل تحرک و تکامل اقتصادی، نرخ باروری انسانی است.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، رشد آهسته اقتصادی در برخی کشورهای پیشرفته را افزایش سالخوردگی جمعیت در این کشورها ذکر کرد و گفت: موتور پیشران اقتصاد، فرهنگ، وجود جمعیت جوان، سالم و مولد و نیز مدیریت کارآمد و اثربخش است.

وی با اشاره به این مطلب که نزدیک به نیمی از فرصت جمعیتی را از دست داده ایم، اظهار داشت: پنجره جمعیتی فرصتی برای جهش توسعه ای است و تا این پنجره به رویمان بسته نشده است، جا دارد حتی اگر دولت ها برای جلوگیری از تبدیل این فرصت طلایی به تهدید بزرگ، الویتی بالاتر از انجام تکالیف این دوره و استحکام خانواده و پشتیانی عمیق از جوانان و میانسالان در دستور کار نداشته باشند.

تصاویری از این نشست در سایت نهاد نمایندگی رهبری در داشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

 

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه تدریس دکترخلیل علی محمدزاده(نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲) 

برنامه تدریس استاد دکترخلیل علی محمدزاده  نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲: مقطع دکترای تخصصی: اقتصاد بهداشت و ...