خانه / آموزشی / سمینار مدیریت / دانشگاه تنها با مجموعه مقالات و H-index قادر به تفسیر و حل مشکلات جامعه نیست

دانشگاه تنها با مجموعه مقالات و H-index قادر به تفسیر و حل مشکلات جامعه نیست

افزایش حقوق اعضای هیات علمی در ۱۴۰۲ به صورت پلکانی است

رئیس دانشگاه آزاد درباره افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد گفت: افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ به صورت پلکانی و بیشتر از افزایش حقوق دولت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، نشست صمیمانه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با جمعی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در سالن همایش‌های واحد سمنان برگزار شد.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تیتر یک امروز روزنامه فرهیختگان درباره مناظره تلویزیونی دو استاد اقتصاد دانشگاه‌های علامه و صنعتی شریف، تصریح کرد: تیتر «شب بد اساتید» این روزنامه در حقیقت شب بد برای آموزش و تربیت در آموزش عالی بود، خبرگزاری‌های دیگر هم با عناوین مختلفی از جمله جا ماندن جریان آکادمیک و دانشگاهی از جامعه به این موضوع پرداختند اما سوالی که مطرح می‌شود این است که اقتصاد به دست چه کسانی باید حل شود؟ آیا پیچیدگی‌های اقتصادی را می‌توان صرفاً با تجربه و خطا اصلاح کرد یا باید سبک‌های اقتصادی علمی در دانشگاه‌ها خلق شود تا به کمک مسئولان و دولتمردان بیاید.

وی افزود: دانشگاه اگر متوجه نباشد، کشور با مشکلات اقتصادی به دلیل پیچیدگی‌ها و مسائل بیرونی و درونی مواجه می‌شود و جامعه دچار معضلات اجتماعی، نقصان‌های فناورانه و چالش‌های زیست محیطی می‌شود. اگر بخواهیم اقتصادی آباد، اجتماعی فرهیخته با فناوری پیشرفته و محیط زیستی سالم داشته باشیم باید به سراغ کجا برویم؟ آیا می‌شود کشور را مستشاری اداره کرد؟ خیر چراکه هیچ الگویی تکرارپذیر و تقلیدپذیر نیست. الگوهای توسعه مربوط به زیست‌بوم‌ها، فرهنگ‌ها و رفتار هر سرزمین است. پس اگر این اتفاق می‌خواهد بیافتد، کجا و چه کسانی باید نقش‌آفرین باشند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مطالبه موضوعات معیشتی به عنوان دغدغه اصلی مردم و خانواده دانشگاه گفت: واقعیت این است که جریان معیشت دانشگاه جدا از جریان معیشت جامعه نیست. چقدر می‌توانیم حقوق و دستمزد را افزایش دهیم که از تورم عقب نمانیم. وقتی که به گره‌های پیش‌رو و رفتار خودمان نگاه می‌کنیم یاد شعر «از ماست که بر ماست» جامی می‌افتیم که دانشگاه زمانی آنقدر به خود غره شده بود و چنان خود را در علم و عرصه دانش توانمند می‌دید که فکر می‌کرد با مجموعه مقالات و h-index و… می‌تواند همه مشکلات را تفسیر و حل کند اما به یکباره دیدیم که همه آنچه دانشگاه ادعا می‌کرد از اقتصاد و مسائل اجتماعی تا موضوعات تربیتی و… چالش‌ها دانشگاه را احاطه کرده است. چه میزان از فارغ‌التحصیلان اقتصاد و مدیریت مالی را ما تربیت کردیم؟ باید سهم خود را در وضعیت اقتصادی کشور ببینیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند ما نیازمند نقشه علمی هستیم که دانشجوی بیکار تولید نکند. اگر دانشی که به دانشجویان می‌دهیم، در صحنه عمل نتواند آنها را راهبری کند، مردم نسبت به دانشگاه اعراض می‌کنند. واقعیت این است که برخی از دانشی که دانشگاه می‌دهد، نه دانستن آن سود دارد و نه ندانستن آن زیان و باید ببینیم چقدر از آموزش‌هایی که داده ایم، توانسته مسائل مردم را حل کرده و باری از دوش آنها بردارند. دانش باید منجر به تقویت گرایش، بینش و کنش دانشجویان شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه در ابتدای ورود به ایران دانشسرا نام گرفت و سرا به عنوان مفهومی برگرفته از بازار و جامعه بود، به همین دلیل دانشسرا با جامعه در ارتباط بود و علم را برای جامعه می‌خواست، اما پس از مدتی دانشسرا به دانشگاه تغییر نام یافت و به تبع آن ارتباط دانشگاه با جامعه قطع و دانشگاه تبدیل به دالان یک طرفه دانایی شد که دانشجویان وارد این دالان شده و با اخذ مدرک از آن خارج می‌شدند. این رویکرد باعث شد تا دانشگاه فقط دانش تخصصی به جوانان بدهد و به همین دلیل بعد از مدتی با انبوهی از فارغ التحصیلان مواجهه شدیم که دانش و توان کافی برای امور مختلف را نداشتند، به همین دلیل کشاورزان و دامداران حاضر نیستند که زمین و دام خود را به فارغ التحصیلان کشاورزی و دامپروری بسپارند

طهرانچی با بیان اینکه نیازمند بازسازی درونی در دانشگاه هستیم، تأکید کرد: باید بین دانایی و توانایی پیوند و اتصال برقرار شود تا بتوانیم توان کشور در حل چالشها را افزایش دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با دارا بودن ۵۴۰ عضو هیأت علمی به عنوان افراد خردمند و خردورز باید بتواند در حوزه‌های مختلف و برای حل چالشها، معضلات و مشکلات راه حل و راهکار ارائه کند.

استاد ممتحن نمی‌خواهیم / اساتید باید هدایتگر ارزش آفرین باشند

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه، دانشجو را راضی به مدرک و مقطع و استاد را مشغول به تعداد مقالات و ارجاعات خود کرد، به همین دلیل دانایی تبدیل به اطلاعات و محفوظات سازنده مدرک شد. اکنون نیز اگر دانشگاه و آموزش عالی در جهان بخواهد در دالان دانایی بماند، با وجود رقبای جدید محکوم به تعطیلی خواهد بود، به همین دلیل لازم است که دانشگاه ضریب تبدیل دانایی به توانایی را افزایش دهد و بتواند دانش را به معرفت و توان درک و حل مسأله را به مهارت در عمل برساند. همچنین جامعه انتظار دارد که ایده آرایی و خلق فناوری به منافع مردم با نوآوری تبدیل شده و دانشگاه به عنوان زیست بوم مؤثر به جامعه وصل باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در فضای تعاملی ارزش آفرین باید تعامل دانشگاه با دانشجویان در قالب یاد دهی و یادگیری باشد نه تدریس و نمره دهی، گفت: خروجی دانشگاه باید انسان توانمند و کارآماده باشد و در این مسیر نیازمند تحول در دانشگاه، اعضای هیأت علمی و کارکنان هستیم، چرا که دیگر ما استاد ممتحن نمی‌خواهیم و باید اساتید ما هدایتگر ارزش آفرین باشند و کارمندان ما نیز نقش هدایتگری دانشجویان را ایفا کنند.

وی با تأکید بر اینکه شناخت نیازهای جامعه باید در دانشگاه اتفاق بیفتد، گفت: دانشگاه باید القای پرسش داشته باشد و با تحریک یادگیری، یاددهی و مداومت بر آن، درک مسأله و حل مسأله کرده و بتواند منافع اقتصادی اجتماعی را تأمین کند.

لزوم تحول از دانشگاه مدرک پرداز به دانشگاه جامعه پرداز

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم تحول از دانشگاه مدرک پرداز به دانشگاه جامعه پرداز و تمدن ساز افزود: واقعیت این است که آموزش عالی در دنیا برای بقا خود باید متحول شده و در نوآوری، حکمرانی و موضوعات اقتصادی و اجتماعی تحول ایجاد کند. اگر روال حاکم در آموزش عالی جهان در همین مسیر ادامه یابد، همانطور که یکی از دانشمندان غربی گفته بود، دانشگاه‌ها به موزه تبدیل خواهند شد.

وی افزود: بحمدالله با چرخش تحول آفرین که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد، توانستیم ورودی دانشگاه از ۲۵۰ هزار نفر را به ۵۰۰ هزار دانشجو افزایش داده و جمعیت دانشجویی را از ۸۰۰ هزار به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو برسانیم، اما اگر واحدهای دانشگاهی وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، باز هم ممکن است به سرنوشت نگران کننده قبل بازگردیم، چرا که مردم به امیدی به دانشگاه آزاد اسلامی رجوع کردند و ما وظیفه داریم پاسخگوی آنها بوده و رابطه دانشگاه با جامعه را تقویت کنیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود برای «دانشجو و استاد»، «استاد و دانشگاه» و «دانشگاه و جامعه» برنامه دارد، اظهار کرد: سند دانشگاه آزاد اسلامی براساس این سه محور تهیه شده و برای هر کدام از آنها دو تا چهار بسته در نظر گرفته ایم تا دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پرورش گر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی، کارآمد و پایدار و سرآمد و پاسخگو باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید جهت آموزش، پژوهش، فناوری، نظام فرهنگی تربیتی و اقتصاد و مدیریت دانشگاه را متحول کنیم، چرا که به دنبال دانشگاه جامعه پردازی هستیم که می‌خواهد با یاددهی برای زندگی فردی و اجتماعی یادگیرنده (دانشجو) مفید باشد. به همین دلیل از دانشگاه مدرک پرداز با رویکرد علم برای علم باید به دانشگاه جامعه پرداز که به دنبال علم برای عمل است، تبدیل شویم.

در ادامه این نشست دو ساعته دکتر طهرانچی به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای هیأت علمی و کارکنان پاسخ داد.

این مطالب را نیز ببینید!

خلاصه ای از کنفرانس مدیریت تحول در نظام سلامت

خلاصه ای از کنفرانس “مدیریت تحول در نظام سلامت” تهران؛ فرهنگستان علوم پزشکی، سالن مجمع ...