خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / کارگاه شناخت بحران جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

کارگاه شناخت بحران جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دکتر خلیل علی محمدزاده در کارگاه شناخت بحران جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

با روند فعلی؛ در پایان پنجره جمعیتی از کشورهای سالمند جهان خواهیم بود.


دکتر خلیل علی محمدزاده  رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در کارگاه شناخت بحران جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: یکی از مهمترین سرمایه های با ارزش ما وجود نسل جوان تحصیل کرده می باشد که بایستی بر محور سلامت، دانایی و توانایی در دوره های مختلف پیشرفت کشور حفظ شوند.

وی اظهار داشت: در جهاد تبیین برای مسائل جمعیتی، باید مطالعه و قدرت تحلیل خود را در موضوع روندهای جمعیتی قوی تر کنیم و بر محیط اطرافمان تاثیرگذار باشیم.

وی که در جمع پزشکان و اعضای هیات علمی این دانشگاه سخن می گفت، خاطر نشان کرد: بحث جمعیت، بحث چند وجهی است و گرچه هر فرد به نوبه خود ممکن است دیدگاه خاصی نسبت به این مسئله داشته باشد، لکن به درک روندهای جمعیتی باید نایل آمد و در باره تبعات عدم تناسب جمعیت در جامعه روشنگری نمود.

دکتر علی محمد زاده در خصوص اهمیت ساختار و  کیفیت جمعیت یادآور شد: در سیاست های کلی جمعیت در ۱۴ بند به مولفه های گوناگونی اشاره شده و باید در این زمینه ها مطالبه گری شود، تا در کنار افزایش نرخ باروری کل به بالاتر از حد جایگزینی و اصلاح هرم سنی جمعیت در طی دهه های آینده، جامعه از کیفیت روزهای زندگی بیشتری برخوردار باشد.

وی با ذکر این مطلب که اغلب موفقیت ها در انقلاب اسلامی از طریق جوانان حاصل شده است، گفت: در دوره پنجره جمعیتی که ۱۵ سال از آن سپری شده است، رفع مشکلات جوانان و میانسالان مانند ازدواج، شغل، مسکن، بایستی در صدر برنامه دولتها باشد.

دکتر علی محمد زاده با ارائه آماری از ازدواج و فاصله فرزندان خانواده های ایرانی گفت: میانگین سن ازدواج در دختران و پسران ایرانی به ترتیب به ۲۵ و ۳۰ سالگی رسیده است و بین ازدواج و تولد فرزند اول بیش از ۴ سال و بین فرزند اول و دوم بیش از ۵ سال فاصله وجود دارد.

وی در ادامه با ذکر برخی تبعات تک فرزندی افزود: ۲۰ درصد خانواده ها تنها یک فرزند دارند و در مجموع یک سوم خانواده ها بی فرزند و یا دارای تک فرزند هستند.

وی همچنین با اشاره به رشد کنونی هفت دهم درصدی جمعیت و نرخ باروری کلی ۱٫۶ در ایران، گفت: در صورتی که نتوانیم کاهش موالید کشور را در دو دهه آینده به میزان لازم جبران کنیم، در پایان پنجره جمعیتی به جرگه کشورهای سالمند جهان خواهیم پیوست.

رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در پایان گفت: افزایش جمعیت جوان در جامعه علاوه بر سیاست های کلی و قانونگذاری، نیاز به مدیریت جمعیت و فرهنگ سازی عمومی و خانواده محوری کلیه دستگاههای نظام دارد.

ارومیه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...

۲ دیدگاه

  1. سلام علیکم
    چه خوبه که دکترای جامعه ایران عزیز در این جهاد تبیین نقش داشته باشن
    که قطعا تاثیر زیادی خواهند داشت
    به امید خروج از بحران جمعیت
    با تشکر