خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / مراقبت طولانی مدت سالمندی

مراقبت طولانی مدت سالمندی

مراقبت سالمندی چیست؟

پاسخ به سوال ” مراقبت طولانی مدت سالمندی چیست؟ ” مهم است . مراقبت طولانی مدت شامل انواع خدماتی است که برای تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی شخصی یک سالمند در طی مدت زمانی طولانی طراحی شده است . این خدمات وقتی به دیگران سپرده می شود که سالمند نتواند به طور مستقل و ایمن زندگی کنند ، و یا نتواند قسمتی از فعالیت های روزمره را به تنهایی انجام دهد .

بسته به نیاز سالمند ، مراقبت های طولانی مدت سالمندی در نقاط مختلف توسط مراقبان مختلف ارائه می شود . بیشتر مراقبت های طولانی مدت در خانه توسط اعضای خانواده و دوستان ( بصورت خیریه یا بلاعوض ) انجام می شود . گاهی اوقات پرستارانی برای این کاراستخدام می شوند . همچنین می توان این افراد را در مکان هایی مانند خانه سالمندان یا در یک مرکز مراقبت روزانه بزرگسالان نگهداری کرد .

متداول ترین نوع مراقبت های طولانی مدت مراقبت برای انجام صحیح کارهای روزمره و یا شخصی بیمار است . این فعالیت ها شامل استحمام ، لباس پوشیدن ، نظافت ، استفاده از توالت ، غذا خوردن و حرکت در اطراف است . به عنوان مثال ، بیرون آمدن از رختخواب و یا صندلی .

مراقبت طولانی مدت همچنین شامل خدمات جامع مانند خوراندن وعده های غذایی ، مراقبت روزانه بزرگسالان و خدمات حمل و نقل می شود . این خدمات ممکن است بصورت رایگان یا با هزینه ارائه شود .

افراد غالباً در صورت داشتن وضعیت سلامتی خاص ، مداوم یا بصورت پاره وقت به مراقبت مدت نیاز دارند . نیاز به مراقبت طولانی مدت می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود ، مانند بعد از حمله قلبی یا سکته مغزی. با این حال ، اغلب اوقات به تدریج با بالا رفتن سن ممکن است ناتوانی نیز رشد کند ، زیرا افراد پیرتر و ضعیف تر می شوند و یا بیماری یا ناتوانی که دارند بدتر می شود .

انواع مختلف خدمات مراقبت طولانی مدت سالمندی در منزل چیست ؟

مراقبت های طولانی مدت در خانه شامل خدمات بهداشتی ، شخصی و پشتیبانی می شود تا به افراد کمک کند در خانه بمانند و تا حد امکان مستقل زندگی کنند . بیشتر مراقبت های طولانی مدت یا در خانه شخصی فردی که خدمات دریافت می کند یا در خانه یکی از اعضای خانواده انجام می شود . خدمات در منزل ممکن است برای افرادی که به عنوان مثال در حال بهبودی بعد از یک عمل جراحی هستند  ، یا افرادی که نیاز به کمک مداوم دارند ، انجام شود .

بیشتر خدمات قابل انجام  در منزل شامل مراقبت شخصی ، مانند کمک به حمام کردن ، لباس پوشیدن و مصرف داروها و نظارت برای اطمینان از ایمنی شخص می باشد. اعضای خانواده ، شرکا ، دوستان و همسایگان بدون پرداخت هزینه بیشتر این نوع مراقبت را ارائه می دهند .

خدمات مراقبتی طولانی مدت در منزل نیز می تواند توسط مراقبان استخدامی ، از جمله مراقبینی که به طور غیررسمی یافت می شود ، و متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند پرستاران ، دستیاران مراقبت از منزل ، درمانگران و خانه داران ، که از طریق آژانس های خدمات پرستاری معرفی می شوند ، ارائه می شود . این خدمات عبارتند از : مراقبت های بهداشتی در منزل ، خدمات خانه داری ، خدمات دوستانه مهمان و همراه و سیستم های واکنش اضطراری .

مراقبت طولانی مدت سالمندی چیست؟

مراقبت های بهداشتی خانگی

مراقبت های بهداشتی در منزل شامل خدمات پزشکی پاره وقت است که برای یک بیماری خاص توسط پزشک دستور داده شده است . این خدمات ممکن است شامل مراقبت های پرستاری برای کمک به شخص در بهبودی از جراحی ، تصادف یا بیماری باشد . مراقبت های بهداشتی خانگی همچنین ممکن است شامل خدمات جسمی ، شغلی یا گفتاردرمانی و خدمات دستیاری موقت در خانه باشد . این خدمات توسط آژانس های پرستاری و خدماتی بهداشتی تأیید شده توسط سازمان های مربوطه ، ارائه می شود .

خدمات خانه داری و خدمات مراقبت شخصی

آژانس های بهداشتی خانگی خدمات خانه داری و مراقبت های شخصی را ارائه می دهند که می توانند بدون دستور پزشک انجام شوند . خدمات خانه شامل کمک به تهیه غذا و کارهای خانگی می شود . مراقبت های شخصی شامل کمک به حمام کردن و لباس پوشیدن است . برای ارائه این نوع خدمات ، آژانس ها نیازی به تأییدیه خاصی ندارند .

خدمات نگهداری معمولی

خدمات نگهداری معمولی معمولاً توسط داوطلبانی انجام می شود که مرتباً به کسی که بیمار است یا تنها زندگی می کند ، بازدیدهای کوتاه ( کمتر از ۲ ساعت ) انجام می دهند .

خدمات حمل و نقل

خدمات حمل و نقل به افراد کمک می کند تا به قرارهای پزشکی ، رفتن به مراکز خرید و مراجعه به سایر نقاط برسند . برخی مجتمع های مسکونی خدمات حمل و نقل داخلی ارائه می دهند . بسیاری از آژانس های حمل و نقل عمومی نیز برای معلولین خدمات ارائه می دهند . برخی از این خدمات ممکن است رایگان باشد و برخی دیگر شامل هزینه .

برنامه ریزی مراقبت طولانی مدت

شما هرگز نمی توانید با اطمینان بگویید که آیا به مراقبت طولانی مدت نیاز دارید یا خیر! شاید هرگز به آن احتیاج پیدا نکنید . اما ناگهان یک یا چند تصادف ، بیماری یا آسیب غیر منتظره می تواند نیازهای شما را تغییر دهد . بهترین زمان برای فکر کردن در مورد مراقبت طولانی مدت قبل از آن است که به آن احتیاج پیدا کنید .

برنامه ریزی برای امکان مراقبت طولانی مدت به شما فرصت می دهد تا در مورد خدمات در جامعه خود و هزینه های آنها اطلاعات کسب کنید . همچنین به شما امکان می دهد تصمیم گیری های مهم را در حالی انجام دهید که هنوز قادر به تفکر و اختیار هستید .

افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر اختلالات شناختی باید در اسرع وقت برنامه ریزی برای مراقبت طولانی مدت را شروع کنند .

درباره برنامه ریزی مراقبت از خود اطلاعات بیشتری کسب کنید .

تصمیم گیری در مورد مراقبت طولانی مدت

شما باید حتما به این موضوع فکر کنید که اگر بیمار یا ناتوان شدید باید چه کاری انجام دهید . به این موضوع فکر کنید و تصمیم بگیرید . با خانواده ، دوستان و وکیل خود هم صحبت کنید که در صورت نیاز به رسیدگی طولانی مدت برای شما ، چه کسی مراقبت را باید انجام دهد .

شما با سالم ماندن و مستقل بودن ، ممکن است نیاز به مراقبت طولانی مدت را به تأخیر بیندازید یا مانع آن شوید . در مورد تاریخچه پزشکی و خانواده و سبک زندگی با پزشک خود صحبت کنید . او ممکن است پیشنهادهایی دهد که بتوانید برای بهبود سلامتی خود ، به تنهایی آن را انجام دهید .

غذا خوردن سالم ، فعالیت بدنی منظم ، سیگار نکشیدن و عدم استفاده از مشروبات الکلی می تواند به شما در سالم ماندن کمک کند . بنابراین یک زندگی فعال اجتماعی ، یک خانه امن و مراقبت منظم از سلامت کمکی دائمی و همیشگی است .

مراقبت طولانی مدت چیست؟

تصمیم گیری در مورد محل زندگی در زمان پیری

این مهم است که شما در نظر بگیرید با افزایش سن بهتر است در کجا زندگی کنید و اینکه اگر دیگر نتوانید به طور کامل از خود مراقبت کنید ، محل زندگی شما چگونه می تواند به بهترین وجه نیازهای شما را تأمین کند .

بیشتر افراد ترجیح می دهند تا زمانی که ممکن است در خانه خود بمانند .

تصمیم گیری های مالی برای مراقبت طولانی مدت

مراقبت طولانی مدت می تواند گران تمام شود . خانواده‌ها سالانه میلیاردها پول برای خدمات مختلف مراقبت و نگهداری هزینه می کنند . نحوه پرداخت هزینه مراقبت های طولانی مدت بستگی به وضعیت مالی آنها و نوع خدمات مورد استفاده آنها دارد . انواع این منابع پرداخت اغلب از این دسته‌ها هستند :

  • وجوه شخصی ، از جمله حقوق بازنشستگی ، پس انداز و درآمد حاصل از سهام
  • برنامه های بیمه درمانی دولت ، غالباً مراقبت های طولانی مدت را تحت پوشش قرار نمی دهد ، اما ممکن است برخی از هزینه های مراقبت کوتاه مدت در یک خانه سالمندان را بعد از مدت زمان بستری در بیمارستان تأمین کند . این بستگی به نوع بیمه و خدمات سازمانی آن دارد .
  • گزینه های تأمین اعتبار خصوصی ، مانند بیمه عمر
  • مزایای پایان خدمت
  • خدمات از طریق سازمان های بازنشستگی

یک اتفاق ساده می تواند زندگی شما را تغییر دهد .

منبع: https://salmandiran.ir

این مطالب را نیز ببینید!

منابع درس اقتصاد سلامت و بیمه (مقطع دکتری تخصصی)

  *۱) اقتصاد سلامت: اصول و جریان منابع / [تالیف توماس ای. گتزن؛ مترجمین نکویی مقدم،  ...