خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / مدیریت جهادی به روایت شهید مهدی باکری

مدیریت جهادی به روایت شهید مهدی باکری

چرا جنگ ما، گنج بود؟

برای پاسخ به این سوال لازم است بینش و طرز تفکر یکی از فرماندهان شهید مکتب امام خمینی(ره) را با هم مرور کنیم.

مسئول بایستی درک قلبی از این مطلب بسیار مهم و اساسی داشته باشد. او پدر و برادر بزرگ نیروهایش بوده و امانت‌دار اموال در نگهداری و دقت و مراقبت از استفاده آن‌ها در راه اسلام است.

آنچه در پی می خوانید اصول فرماندهی و مدیریت در لشگر ۳۱ عاشوراست که  به قلم شهید «مهدی باکری» نگارش شده و خود آن شهید عامل به مفاد آن بود.

سالروز شهادت شهید مهدی باکری - ایسنا

*۱- داشتن اخلاق اسلامی و کنترل خود در شرایطی که حین کار پیش می‌آید و الگو قرار دادن آیه شریفه «رحماء بینهم» در برخورد با برادران رزمنده

*۲- پرهیز از عصبانی‌شدن و استفاده نمودن از جملاتی که در شأن مسئول نیست که منجر به سبک نمودن و پایین آوردن ارزش خویش در بین نیروها خواهد شد.

*۳- درک محتوی عمیق اسلامی مسئولیت – مسئول پدر و بزرگ کلیه افرادی هست که زیر دست او کار می کنند و مسئول صاحب (امانتدار) و نگهدار کلیه اموالی است که در اختیار محدوده فعالیت او قرار گرفته است.

بنابراین مسئول بایستی درک قلبی از این مطلب بسیار مهم و اساسی داشته باشد که او پدر و برادر بزرگ نیروهایش بوده و امانت‌دار اموال در نگه‌داری و دقت و مراقبت از استفاده آن‌ها در راه اسلام، پس دل‌سوز بودن – دقیق و ریزبین بودن – کنترل و نظارت دقیق موردهای مصرف کنترل اسراف – جلوگیری از فرسودگی اموال در اثر عدم نگهداری – مریض شدن نیروها در اثر نرسیدن – زخمی یا صدمه دیدن نیروها در اثر عدم کنترل صحیح و به موقع – مصر و شدت عمل به خرج دادن در اجرای موارد احتیاط – و در کل خود را در موقعی که یک قطره خون بناحق و در اثر بی توجهی از دماغ یک نفر از نیروهایش بیاید یا یک قاشق از اموالش در اثر عدم کنترل تلف شود؟ عذاب آخرت ببیند و همواره نظارت دقیق خداوند و حساب‌رسی او را بر اعمالش بداند.

*۴- اعمال صحیح مدیریت، تقسیم کار بین مسئولین جزء واحد که بی‌کار نمانده، رشد نموده، دل گرمی و احساس مسئولیت در رده های پایین نیز به وجود آید.

*۵- ارزش قائل شدن به کار آن‌ها، مشورت کردن، تذکر دادن به اصلاح اشتباه هایشان چکشی و سرکوب نکردن کارهای‌شان حتی اگر اشتباه باشد و فرد تذکر پذیر و قابل اصلاح شود.

*۶- نظارت دقیق و ارزیابی کار مسئولین قسمت‌ها

*۷- به طور مداوم تذکرات لازم در جهت برخورد با نیرو – احساس مسئولیت – حفظ و نگهداری و مصرف شرعی اموال به مسئولین قسمت‌ها داده شود.

شهید مهدی باکری از تولد تا شهادت

 

*۸- نظارت دقیق بر تدارکات واحد – نحوه توزیع – نحوه نگه‌داری انبار – نحوه جمع آوری اموال که عدالت رعایت شده و ذره‌ای تلف نشود – بازخواست و قرار دادن جریمه در صورت بی توجهی مسئول تدارکات برابر خسارت وارده

*۹- تذکر دائمی به راننده های واحد در رعایت مقرارت رانندگی – رسیدگی و سرویس خودرو – کنترل سرعت – حفظ لباس و آرایش ظاهری در حین رانندگی – خوش اخلاقی با مسافرین، احتیاط شدید در حین رانندگی و مراقبت از وقوع تصادفات، به صورت روزانه بایستی انجام گیرد.

*۱۰- بازدید مرتب از نحوه نگه‌داری خودروها و موتورسیکلت ها – کنترل سرعت رانندگی – هر هفته به طور مرتب – بازخواست راننده‌ها در صورت بی توجهی – تشویق آن‌ها در صورت انجام وظایف‌شان

*۱۱- جلوگیری از ترددهای خودسرانه راننده‌ها و دانستن این‌که مصرف حتی یک لیتر بنزین بیت المال روز قیامت جواب می خواهد و برنامه ریزی در انجام چندین کار در یک بار تردد و پرهیز از فرستادن خودرو برای هر کار جزئی و استفاده از سرویس‌های عمومی در بیشتر مواقع.

*۱۲- ایجاد نظم و حفظ انضباط در تمام کارهای واحد یا گردان

*۱۳- اجرای به موقع صبح گاه‌ها – با وضع مرتب افراد – نظارت بر نحوه لباس پوشیدن – آرایش ظاهری افراد، موی سر و صورت – نظافت تمام قسمت‌ها ( آسایشگاه‌ها – توالت‌ها – محوطه‌ها- ظروف غذا به طور روزانه و دقیق

*۱۴- برنامه ریزی مرتب کار آموزش های عقیدتی و نظامی برای واحد و پرهیز از بی‌کار گذاشتن نیروها که بی‌کاری مایه فساد در تمام ابعاد می باشد.

*۱۵- نظارت بر اجرای آموزش ها

*۱۶- بازدید سلاح های انفرادی و اجتماعی به طور هفتگی و تذکر این‌که زنگ زدگی، گرد و خاک گم شدن قطعات و … در نگهداری ها پیش نیامده باشد.

*۱۷ – حفظ انسجام واحد با عدم گرایش به طرف افراد خاص یا همشهری ها و مقابله با هرگونه مسائل ناسیونالیستی با تذکرات مکرر و به موقع و محکوم نمودن تبعیض و خود عمل نمودن به عدالت و اخوت در بین نیروها

شهید مهدی باکری؛ شهرداری که پاکیزه پذیرفته شد - راهیان نور

*۱۸ – ایجاد روحیه محبت – اخوت – همیاری – تلاش در سربازی امام زمان(عج) – بی ارزش ننمودن کارهایی همچون جمع کردن زباله یا شستن توالت. و در کل روحیه تلاش – جنب و جوش و تحرک با دوست داشتن همدیگر در واحد

*۱۹ – تلاش در گذاشتن کلاس قرآن، حتی به مدت نیم ساعت هر روز صبح به صورت دسته‌ای یا قسمتی

*۲۰- توجه نمودن خود به نماز و مراسم و دعاها و شرکت کردن به موقع و تذکر دائمی نیروها به توجه به نمازها و دعاها و ایجاد محیط رشد معنویت

*۲۱- بدبین نشدن و سوءظن پیدا نکردن نسبت به مسئولیت رده پایین با واحدهای دیگر لشکر، در صورت شنیدن یا دیدن واقعه‌ای یا موضوعی. تماس مستقیم پیگیری و فهم صحیح موضوع، داشتن گذشت و روحیه اصلاح در بین مسلمین در سالم بودن روابط بین همدیگر، بسیار ضروری و به نفع اسلام خواهد بود.

*۲۲- وفای به عهد داشتن و دقیق بودن در وعده ها و حضور به موقع

https://www.farsnews.ir

این مطالب را نیز ببینید!

دکتر خلیل علی محمدزاده؛ از پایه های مهم پیشرفت کشورها، مدیریت تعارض منافع است.

کد خبر: ۲۳۴۸۴۸  تاریخ انتشار: یکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ – ۱۴:۰۷ دکتر خلیل علی محمدزاده ...