خانه / اخبار / ویژه / غربالگری سندرم داون در مادران باردار نباید حذف شود

غربالگری سندرم داون در مادران باردار نباید حذف شود

کد خبر: ۱۷۷۶۴۲
اختصاصی/ غربالگری سندرم داون در مادران باردار نباید حذف شود
اختصاصی/ غربالگری سندرم داون در مادران باردار نباید حذف شود
دکترخلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت تاکید کرد که غربالگری سندرم داون در مادران باردار نباید حذف شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکترخلیل علی محمدزاده پزشک و پژوهشگر استراتژیهای نظام سلامت با اشاره به همپوشانیها و تفاوتهای سه واژه «نیاز»، «تقاضا» و «درخواست» در نظام بهداشت و درمان گفت: در نظام سلامت تشخیص نیاز بر عهده «پزشک» است و خواسته ها و تقاضاها نیز باید بر اساس دستورالعملها، راهنماهای بالینی و اولویتها پی گیری شوند.

وی گفت: ظاهرا در انجام غربالگری های مادران باردار در ایران «اجبار» نیست، ولی در واقع پزشک معالج و یا مراقبان سلامت طبق فرایندهای این برنامه، یا باید این آزمایشات را درخواست نمایند و یا در صورت عدم رضایت مراجعه کننده، از او تعهد مبتنی بر «انصراف» اخذ نمایند.

وی خاطر نشان شد: طی سالهای اخیر درخواست تستهای اولیه غربالگری برای سندرم داون در ایران چند برابر گذشته افزایش یافته و به ۹۵ درصد موارد بارداری رسیده است.

وی افزود: دستورالعملهای ما این نوع اقدامات را برای همه گروههای سنی زنان باردار عمومیت بخشیده است.

وی در ادامه گفت: این نوع غربالگریها در اغلب نظام های پیشرفته بهداشتی برای گروههای در معرض خطر مانند مادران باردار بالای ۳۵ و یا ۴٠ سال و یا دارای سابقه خانوادگی بیماریهای ژنتیکی انجام می گیرند. به همین دلیل در خیلی موارد، پزشکان به این غربالگریها احساس نیاز نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح مجلس در چارچوب سلامت و تناسب جمعیت و خانواده است، گفت: یکی از مشکلات تستهای غربالگری، نتیجه مثبت کاذب در بیش از دو برابر میانگین جهانی است که نگرانی های جدی برای این دسته از مادران پدید می آورد. این جواب غلط تحمل بارداری برای مادران را استرس آور و پرضرر می کند و گاهی آنها را به سوی سقط جنین سوق می دهد.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر برای پزشکانی است که برای گروههای زیادی از زنان، غربالگریها را ضروری نمی بینند، لکن برای احتیاط و جلوگیری از هر گونه پیگرد قانونی، تسلیم انجام این تستها می شوند.

این پزشک و استاد دانشگاه گفت: برنامه های غربالگری در تمام مراحل آن باید از دقت و حساسیت بالایی برخوردار باشند، در این صورت جوابهای کاذب نظیر دیگر نظام های پیشرفته بهداشتی در کل به ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: به عنوان یک اصل لازم الرعایه، غربالگریها نباید برای مادر و جنین آسیب و عارضه ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: این غربالگریها علاوه بر رایگان بودن برای خانوادههای نیازمند، باید از استانداردهای بالایی پیروی کنند و از حالت انحصار و سوداگری نیز خارج شوند.

وی گفت: غربالگری سندرم داون نباید حذف شود و در حقیقت تشخیص ضرورت انجام آن باید برعهده پزشک گذاشته می شود.

وی گفت: سندرم داون در مادران باردار زیر ۳٠ سال، ۱ در ۱۵٠٠، در مادران ۳٠ تا ۳۵ سال، ۱ در ۱۰۰۰ و در مادران بالای ۴۰ سال، ۱ در ۱۰۰ است.

وی گفت: با توجه به بالا بودن بروز سندرم داون در نوزادان مادران بیش از ۳۵ و یا ۴٠ سال، به همین دلیل در اکثر نظام های بهداشتی دنیا، غربالگری این اختلال کروموزومی در گروه سنی مورد اشاره و در خانوادههای دارای بیماریهای ژنتیکی مورد تاکید قرار می گیرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: در هر حال استفاده از آخرین دستاوردهای پزشکی در ارتقای سلامت مردم و به ویژه دختران و مادران و تولد نوزادان سالم که به خانواده ها انگیزه، نشاط و پویایی هدیه کند، یک اصل مهم است.

این مطالب را نیز ببینید!

وبینار فناوری اطلاعات و خطاهای پزشکی(۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲)

گروه پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می کند: