خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / انتشار مقاله محققان ایرانی در ژورنال سازمان بهداشت جهانی

انتشار مقاله محققان ایرانی در ژورنال سازمان بهداشت جهانی

چاپ مقاله سه محقق ایرانی در یکی از معتبرترین ژورنال های سازمان بهداشت جهانی

http://www.vakilemelat.ir/image-vakil14687488909141968_00.jpg--w--1000

مقاله ای تحت عنوان” Evaluation of factors associated with failure of tuberculosis treatment under DOTS in northern Islamic Republic of Iran”، مستخرج از پایان نامه دانشجو درسا مقصودلو با عنوان عوامل مرتبط با شکست درمان سل در استراتژی DOTS (درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم) که در سال ۱۳۹۱ و در منطقه گرگان و آق قلا به راهنمایی استاد دکترخلیل علی محمدزاده، و استاد مشاوری دکترعباسعلی قیومی انجام یافته بود، در مجلد ۲۲، شماره ۲ و سال ۲۰۱۶ در Eastern   Mediterranean Health Journal  انتشار یافت.

 Eastern Mediterranean Health Journal (EMHJ) یکی از مجلات معتبر ٌWHO  است که در پایگاه های استنادی   MEDLINE  و Scopus و Web of knowledge و ISI نمایه می شود و خلاصه ی آن به سه زبان انگلیسی، فرانسه و عربی در دسترس پژوهشگران و صاحب نظران قرار می گیرد.

شایان ذکر است که ۲۰ سال پیش که روش DOTS در درمان بیماری سل برای اولین بار در ایران و زیر نظر استاد دکتر علی اکبر ولایتی در بیمارستان مسیح دانشوری و شبکه بهداشتی و درمانی ورامین به صورت آزمایشی استقرار یافت، دکترخلیل علی محمدزاده  و همکارانش در مقاله ای با عنوان “اپیدمیولوژی افراد مورد تماس با بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت شهرستان ورامین طی نیمه دوم سال ۱۳۷۵” و با ترتیب نویسندگان دکتر زهره امین زاده، دکتر رحیم تقی زاده اصل و سایرین، گزارش پژوهش های خود را در فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهنده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رساندند و در همان سال در کنگره جهانی  با موضوع مبارزه با سل که در ایران برگزار می شد، به صورت سخنرانی ارائه نمودند.

 DOTS خط مشی سازمان بهداشت جهانی برای درمان بیماری سل است که شامل یک ساختار مؤثر برای تشخیص (اسمیر خلط مستقیم) و درمان (دارویی کوتاه مدت) است. این راهکار در اغلب کشورهای جهان در حال اجراست و نتایج بسیار خوبی در افزایش بیماریابی و درمان موفقیت آمیز بیماران داشته است.

در کشور ما نیز DOTS از چندین سال قبل در سیستم بهداشتی درمانی کشور برای بیماران مسلول اجرا می شود. در هر شهرستان یک مرکز مبارزه با سل هدایت فعالیت ها را به عهده دارد. در روش DOTS، وقتی بیمار با وجود باسیل در نمونه خلط شناخته شد. کارکنان بهداشتی در تمام مدت درمان (شش ماه)، ضمن دادن دارو به بیمار، خوردن آن را مشاهده و ثبت می کنند. باید اضافه کرد این روش کنترلی، موثرترین استراتژی شناخته شده در درمان بیماری سل است، زیرا؛ DOTS  حتی در فقیرترین کشورها تا ۹۵ درصد موفقیت درمان را بالا می برد و به دلیل درمان افراد آلوده از پیدایش موارد جدید جلوگیری می کند. همچنین از بروز سل مقاوم به درمان به واسطه اطمینان از تکمیل درمان بیماران جلوگیری می کند. هزینه درمان به روش DOTS بسیار پایین است و بانک جهانی این روش را به صرفه ترین روش درمان در تمامی مداخلات درمانی اعلام کرده است. به دلیل اجرای DOTS در مقیاس جهانی، میلیون ها نفر از بیماران در سراسر دنیا این درمان موثر را دریافت می کنند.

مشروح مقاله در فایل و لینک زیر قابل دسترسی است.

Print PDF

PDF version

http://www.emro.who.int/emhj-volume-22-2016/volume-22-issue-2/evaluation-of-factors-associated-with-failure-of-tuberculosis-treatment-under-dots-in-northern-islamic-republic-of-iran.html

 

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...