خانه / آموزشی / نگرش به فرزندآوری

نگرش به فرزندآوری

دکترخلیل علی محمدزاده در جمع نخبگان بسیجی

نگرش منفی نسبت به فرزندآوری باید تصحیح شود.

دکتر خلیل علی محمدزاده عضو هیئت علمی دانشگاه در دوره آموزشی نخبه پروری که با شرکت خواهران بسیجی از دانشگاه های سراسر کشور و به همت سازمان بسیج دانشجویی کشور و بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مجتمع یاوران مهدی(عج) در قم برگزار شد، طی سخنان مبسوطی سیاست های کلی نظام برای پویایی، جوانی و بالندگی جمعیت را در گرو تبیین عمومی، توجیه منطقی و پذیرش خانواده ها خواند و گفت:  اجرای این سیاست ها با پشتیبانی مادی و معنوی ارکان و دستگاه های نظام  قابل تحقق است.

وی گفت: باید موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر سر راه ازدواج میلیون ها جوان ایرانی توسط خود آنان، خانواده ها و همه دستگاه های مسئول و اثرگذار برداشته شود، تا در افزایش نرخ باروری در کشور گام های موثری برداشته شود.

وی با ذکر این مطلب که توانایی زنان برای باروری به تدریج با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد، گفت: حتی در مردان نیز اگر چه تا زمانی که از توانایی جنسی برخوردار باشند، امکان باروری هست ولی در فرزندان پدران بالای ۴۵ سال، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل اوتیسم و اسکیزوفرنی بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه اندکی از این کودکان از بهره هوشی کمتری نیز برخوردار خواهند بود.

وی افزود: کم و بیش در مسیر ازدواج جوانان مشکلاتی وجود دارد،  ولی جوانان نباید ازدواج و فرزندآوری را به سال های پس از تحصیلات تکمیلی و  داشتن اشتغال و سنین بالا موکول نکنند.

وی با اشاره به پژوهش ها انجام یافته گفت:  والدین جوان به جهت احساس نزدیکتری که با فرزندان شان دارند، در تربیت آن ها نقش بهتری ایفا می کنند.

وی سلامت روانی، اجتماعی و معنوی و حتی جسمانی جامعه را مستلزم تحکیم خانواده و ترویج سبک زندگی سالم خواند و گفت: تشکیل خانواده در موقع مناسب و تکمیل تعداد فرزندان در دوره زمانی مطلوب، مبیین تفکر هوشمند ما نسبت به سرنوشت آینده است.

دارنده جایزه ملی جمعیت ایران گفت: اغلب کشورهایی که راه کنترل جمعیت را در گذشته پیموده اند و اکنون با معایب آن روبرو هستند، در پی فرهنگ سازی و ایجاد زمینه های حمایتی و تسهیلاتی برای جبران اشتباهات خود هستند، لکن به خوبی آگاهند که خیلی از این خسارت ها به زودی و حتی در آینده دور قابل جبران نیست.

وی با ذکر این نکته که همه کشورهای پیشرفته برای خود نسخه افزایش جمعیت جوان پیچده اند، خاطر نشان شد: اما آن ها همچنان برای کشورهای جهان سوم و مسلمان، نسخه ی کاهش جمعیت را تجویز می کنند.

وی به رابطه ژن نخبگی و کیفیت جمعیت اشاره کرد و اظهار داشت: سه عامل کاهش موالید، مهاجرت نخبگان و نیز کاهش ازدواج در بین افراد با ضریب هوشی بالا، در کاهش ذخیره ژن های هوشمند در کشور حائز اهمیت است.

مدیر کارگروه جمعیت و تعالی خانواده بسیج جامعه پزشکی در پاسخ به سوالی در باره پدیده سالمندی گفت: در طی ۴۰ سال اخیر به میانه سنی ایران حداقل ۱۳ سال اضافه شده است، در حالی که در همین مدت به میانه سنی کشورهای دنیا حدود ۸ سال افزوده شده و این امر در کنار  نرخ باروری کل ایران که در مقایسه با میانگین نرخ باروری کل کشورهای دنیا، حدود شش دهم فرزند کمتر است، نشانگر آنست که ایران با سرعت بیشتری در بین کشورهای دنیا به سمت سالمندی حرکت می کند.

وی گفت: پس از گذشت دو سال از سیاست های جدید جمعیتی، وقت آن رسیده که دستگاه های مختلف نظام اقدامات خود را گزارش دهند، تا معلوم شود این امر مهم را با چه بینشی و با کدام برنامه و با چه میزان اعتباری دنبال می کنند و چه دستاوردهایی حاصل شده است.

دکتر علی محمدزاده با اشاره به جایگاه ارزشمند فرزند در خانواده و جامعه و در فرهنگ اصیل ایرانی و دینی گفت: الگو برداری از سایر فرهنگ ها، گاهی باعث شده ما به جای اینکه فرزند را مایه رحمت و نعمت خدا بدانیم، وجود چند فرزند را در زندگی مزاحم تلقی کرده و با این دیدگاه مسئولیت خطیر خود در تربیت و مهرورزی و نیز نثار عشق توام با احترام به فرزندان را دست کم بگیریم.

وی افزود: باید به سبک زندگی درست برگشت و نگرش به فرزندآوری و فرزندپروری را مثبت کرد، چرا که در غیر اینصورت خانواده ها، در تربیت فرزندان خود و جامعه، در پرورش استعدادهای مختلف جوانان خویش، انگیزه کافی نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه با ذکر این مطلب که برخی فرهنگ سازی برای فرزندآوری را با شعارسرایی و تبلیغ برای کالا اشتباه می گیرند، گفت: برای فرزندآوری در خانواده از یک طرف باید ابعاد مختلف سلامت برای خانواده ها روشن شود و ضرورت ارتباط فرزندان با هم مدنظر باشد و همچنین رصد مرتب آینده صورت گیرد و نیز از محیط زندگی آسیب زدایی شود و از طرف دیگر باید گره های ذهنی و فکری و نیز اقتصادی که در مورد ازدواج و فرزندآوری در جامعه است، گشوده شود.

وی ضرورت تبیین پیامدهای سوء الگوی کنونی باروری را یادآور شد و گفت: متاسفانه هنوز ناآگاهی ها، ابهامات و اشکالات زیادی در ذهن، فکر و باور مردم و مسئولین در این زمینه وجود دارد که امکان حرکت در این مسیر را دشوار ساخته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که باید به زوج های جوان و خانواده ها در امر فرزندآوری و فرزندپروری کمک شود، اظهار داشت: علاوه بر دولت ها و مجلس و سایر دستگاه ها، خود زوجین هم باید به ایجاد هماهنگی و تعادل بین کار، تحصیل  و زندگی اهمیت قائل شوند.

وی با اظهار این موضوع که سیاست های باروری در همه ی کشورها، تابع آمار و شرایط است و با حفظ و ارتقای شاخص های سلامتی و مدیریت کیفی جمعیت همراه است و بر اساس پویایی جمعیت  شکل می گیرد، “طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده” مجلس را پس از لغو سیاست های تحدید نسل، در افزایش نرخ باروری کشور راهگشا خواند و گفت: هم در “قانونگذاری” و هم در “فرهنگ سازی” برای جمعیت، در سال های اخیر قدم های ناقص و کم نتیجه ای برداشته شده که باید با جدیت تکمیل گردد.

وی با ذکر این مطلب که بدون فرزندان سالم، دانا و توانا، یک کشور مقتدر و پیشرفته نمی شود، گفت: با توجه به اینکه کشور در پنجره جمعیتی واقع شده است، پیشنهاد می شود؛ دولت در تحکیم ابعاد مختلف خانواده لایحه ی حمایتی همه جانبه ای داشته باشد و طی آن به مسائل تغذیه ای، بهداشتی، آموزشی و تربیتی کودکان و نوجوانان و تحصیلات عالی و شغل و فضای کسب و کار جوانان توجه ویژه داشته باشد.

وی اظهار داشت: بسیج دانشجویی و سایر کانون ها و تشکل های دانشگاهی طی سال های اخیر در زمینه رهنمودهای جمعیتی مقام معظم رهبری که عوامل مختلفی را شامل می شود، جلسات متعددی را داشته اند، ولی برای فرهنگ سازی در این مورد، باید حرکت های بزرگی سازماندهی شود و از دستگاه های سهیم در این موضوع مطالبه شود.

رییس کمیته بهداشت شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده، فعالیت  عناصر دانشگاهی در خصوص تبیین علمی و دقیق رهنمودهای مقام رهبری در زمینه ی جمعیت را در طی دو – سه سال اخیر و گفتمان سازی در این باره را تجربه ای ارزنده خواند و گفت: تحت هیچ شرایطی نباید گذاشت این مسیر گم شود و موضوع به این مهمی مورد غفلت واقع شود.

این استاد دانشگاه رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه های مختلف داخلی را نیازمند اقدام و عمل از سوی بخش های گوناگون نظام و مردم خواند و گفت: امنیت و اقتدار ایران در منطقه پرچالش و آشوب زده کنونی، مثال روشنی از عمل به این تدابیر راهبردی است.

گفت و گوی خبری با فارس در باره ی همین حضور

۹۵/۰۵/۱۵ :: ۱۲:۰۸


در گفت‌ و گو با فارس عنوان کرد

راه‌های حفظ ژن‌های هوشمند/ احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکانی با پدران بالای ۴۵ سال

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950515000194


 

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...