خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / سه علت مهم مرگ و میر ایرانیان چیست؟

سه علت مهم مرگ و میر ایرانیان چیست؟

خلاصه ای از سخنان معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد آقاجانی

-طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ وضعیت مرگ و میرها تفاوت عمده‌ای نسبت به قبل داشته است و مرگ و میرها در ایران از ۴۰ سال اول زندگی به ۴۰ سال دوم منتقل شده است که نشان دهنده این است که در پیشگیری از مرگ‌های زودرس موفق عمل کرده‌ایم.

-سکته قلبی با میزان ۱۳٫۷ درصد اولین علت مرگ و میر در ایران و بیماری‌های مغزی با ۹٫۳۳ درصد و حوادث ترافیکی با ۷٫۳۷ درصد دومین و سومین علت مرگ و میر در کشور هستند.

-بیش از سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط رخ می‌دهد و ۵۴ درصد از مرگ و میرهای منطقه مدیترانه شرقی مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است.

-هدف اصلی در حوزه بیماری‌های قلبی عروقی  کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های مرتبط با عروق کرونر تا سال ۲۰۲۵ است. ارائه دارو و مشاوره‌های پزشکی به حداقل ۷۰ درصد افراد واجد شرایط، دسترسی ۸۰ درصدی به داروها و تکنولوژی‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی، توانمندسازی مردم و جامعه در زمینه این بیماری‌ها و بهبود پوشش خدمات پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی از اهداف دیگر وزارت بهداشت در حوزه بیماری های قلبی و عروقی است.

-تدوین شناسنامه خدمات مدیریت سکته حاد قلبی یکی از اقدامات انجام شده در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است.

-توسعه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی با حضور دو هزار آمبولانس زمینی، تعیین ۳۱ بیمارستان برای انجام بهترین درمان در سکته‌های حاد قلبی، دسترسی به داروهای نوترکیب سکته قلبی و پوشش بیمه‌ای آنها، ایجاد سامانه ثبت سکته‌های قلبی و تعیین میزان ریسک مردم در سکته‌های قلبی در قالب شبکه بهداشت از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه بوده است.

-دو هزار و ۲۰ متخصص قلب در کشور و در مناطق محروم حضور دارند و سالانه ۱۵۰ نفر به این مجموعه اضافه می‌شود.

-تعداد ۲۱۶ بخش آنژیوگرافی در کشور با ۲۳۳ دستگاه و بیش از پنج هزار تخت مراقبت‌های ویژه قلبی در کشور وجود دارد که بیش از سه هزار تخت در بیمارستان‌های دانشگاهی قرار دارند.

-از دیگر اقدامات وزارت بهداشت حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های بیماری‌های قلبی و عروقی است که به حدود پنج درصد از کل هزینه برای بیماران کاهش یافته است.

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International & National Conference on ...