خانه / آموزشی / در باره امتحانات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

در باره امتحانات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

امتحانات نیمسال دوم رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

کارشناسی ارشد/دکتری تخصصی

سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴

 

  • مقطع کارشناسی ارشد
  • اقتصاد بهداشت و درمان/۲۷ خرداد۱۳۹۵/ تعداد ۱۴ سوال/فرصت پاسخگویی ۸۰دقیقه/۱۷ نمره
  • سازمان بهداشت و درمان ایران/۲۴ خرداد۱۳۹۵/ تعداد ۱۱ سوال تشریحی و ۱۲ سوال تستی/فرصت پاسخگویی ۸۰دقیقه/۱۶ نمره
  • سمینار موردی/۲۵ خرداد۱۳۹۵/ تعداد ۶ سوال توضیحی و تحلیلی/فرصت پاسخگویی ۸۰دقیقه/۱۵ نمره
  • مقطع دکترای تخصصی
  • ارزیابی مراقبت های بهداشتی و درمانی/۲۰ خرداد۱۳۹۵/ تعداد ۹ سوال چند قسمتی/فرصت پاسخگویی ۸۰دقیقه/۱۴ نمره
  • سمینار مدیریت/۲۲ خرداد۱۳۹۵/ تعداد ۴ سوال چند قسمتی دارای مبانی نظری، بحث و تحلیل/فرصت پاسخگویی ۹۰ دقیقه/ ۱۲ نمره
  • مطالعه موردی در مدیریت و نظام بهداشت و درمان ایران/۱۶ خرداد۱۳۹۵/ تعداد ۴ سوال چند قسمتی دارای مبانی نظری، بحث و تحلیل/فرصت پاسخگویی ۹۰ دقیقه/ ۱۲ نمره

موفق باشید

دکترخلیل علی محمدزاده

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...

۲ دیدگاه

  1. پردیس اکبری

    پردیس اکبری دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد کیش
    ترم ۶ واحد دانشگاه آزاد تهران

    پاسخ سؤالات آزمون سوم بخش۱ساعت ۱۸
    ۱- منابع انسانی، سرمایه فیزیکی، مواد مصرفی
    ۲- صفحه ۱۱۷- شکل ۱-۴ ورودی های نظام سلامت
    ۳- سرمایه گذاری فعالیتی حیاتی برای تعدیل ذخیره سرمایه و بوجود آوردن دارایی های جدید و مولد است. و در معنای کلی¬تر آن به هر برنامه، فعالیت یا پروژه جدید اطلاق می گردد. سرمایه گذاری سرمایه ای که تمام آن هزینه هایی هستند که تنها یکبار جهت شروع فعالیت صرف می شوند. هزینه های جاری به تعهدات مالی طولانی مدتی اشاره دارد که به دنبال سرمایه گذاری اول اتفاق می افتد.
    ۴- زیرا مهمترین ورودی های سلامت هستند. دو سوم یا بیشتر از کل هزینه جاری صرف شده
    ۵-با جهت دهی مجدد پزشکان متخصص به سمت طبابت خانواده، جا به جایی برای سایر متخصصان سلامت، ایجاد کادرهای جدید.
    ۶- عدم توازن تعداد که در اکثر کشورها با درجات مختلفی از کمبود کارکنان کیفی سلامت دست و پنجه نرم می کنند. عدم توازن ترکیب آموزش و مهارت ها که به دلیل کمبود فرصت های آموزشی و یا عدم تطابق بین مهارت های موجود و نیازها و اولویت های نظام مراقبت سلامت و سوم عدم توازن توزیع بخصوص منابع انسانی بین مناطق شهری و روستایی و چهارم شکست رویکردهای قبلی سیاست گذاری دولتی.
    ۷- صرفاً شرایط کاری، درآمد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند. افراد از شرایط آینده نیز متأثر می شوند. سایه آینده به راحتی منجر به چرخه منفی دائمی به سمت انگیزش و عملکرد ضعیف¬تر می شود. سه راهبرد شامل استفاده کارآمدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر دوم استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتی در جایی که مقتضی باشد سوم اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد.
    ۸- به دلیل نبود درآمد کافی در برخی کشورها، دستیابی به امکانات جدید، برای همه افراد ممکن و مقدور نیست. بیماری هایی که به گونه ای اثربخش در کشورهای غنی توسط کارکنان حرفه ای درمان می شوند در کشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر در منزل مداوا می شوند.
    ۹- به استثنای منابع انسانی مهارت یافته، اکثر ورودی هایی که در خدمات سلامت مورد استفاده است در بخش خصوصی تولید می شوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی، سطح و ترکیب تولید، توزیع و کیفیت آنها را تحت نظر دارد. مداخلات دولت ها عمدتاً در جایی لازم است که از بابت رعایت استانداردهای کیفیت و ایمنی اطمینان حاصل شود. اطلاعات مربوطه درباره محصولات در دسترس بوده و محیط رقابتی عادلانه ای به وجود آید.
    ۱۰- همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی ائتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است که در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، مورد محافظت قرار گیرد.

    پردیس اکبری دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد کیش
    ترم ۶ واحد دانشگاه آزاد تهران

    آزمون سوم بخش دوم ساعت ۲۰
    ۱- هزینه نوسازی بالاتر از هزینه ساخت یک مورد جدید است. نبود مهارت های لازم، نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه ها، نظام های بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف (مثلاً جدا شدن مسئولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی)
    ۲- تفاوت تا حدی با تفاوت های موجود در قیمت های نسبی است. تأمین مالی مصرف دارد. در کشورهای کم درآمد که غالباً به صورت نسبی بالاست تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت می گیرد اما در کشورهای توسعه یافته¬تر صرف هزینه در مواد مصرفی، از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی آنها بسیار گران قیمت¬تر هستند.
    ۳- در هر ورودی ایالات متحده به میزان حداکثر خود قرار دارد. از نظر هزینه صرف شده و فناوری این کشور در بالاترین حد از گروه کشورها قرار دارد. سوئد بیشترین ذخایر منابع انسانی و تخت بیمارستانی و دانمارک بالاترین هزینه صرف شده در امر دارو را به خود اختصاص می دهد. انگلستان در میانه مرزهای تعیین شده توسط این گروه از نظر هر ورودی قرار دارد.این کشور فاصله زیادی با حداکثر صرف شده سرانه و فناوری دارد. اما از نظر تخت و دارو، این کشور قابل مقایسه با بقیه اعضا و حتی برتر از ایالات متحده است. در ایالات متحده تمرکز بر مبحث کیفیت بیشتر از تمرکز بر قیمت و هزینه اثربخش بوده است. تفاوت های قیمت های نسبی نیز نقش دارد. اما در کشورهایی با درآمد متوسط مانند مصر و …، هزینه به مراتب کمتری در هر یک از انواع منابع مراقبت سلامت نسبت به گروه کشورهای پردرآمد صرف می کنند. تفاوت در ترکیب منابع است و این به دلیل تفاوت درآمدها با قیمت هاست. آفریقای جنوبی در بالاترین نقطه گروه از نظر صرف هزینه ها قرار دارد و بیشترین فاصله را با میزان حداکثر از نظر داروها و پزشکان داراست و درمصر پایین ترین صرف هزینه سرانه کل را در گروه دارد. اما بالاترین نسبت پزشکان و دومین رتبه از نظر مصرف دارو دارد. پرداخت به پزشکان برای دارو در مصر عمدتاً به صورت مستقیم از جیب توسط بیماران است. مکزیک بالاترین نسبت از پزشکان و همراه با تایلند پایین ترین نسبت از پرستاران را داراست. نسبت پزشکان در تایلند و آفریقای جنوبی پایین است.
    ۴- در کشورهای کمتر توسعه یافته، افزیش تخت ها با تغییرات آهسته تری در فناوری و افزایش کندتری در بحث هزینه ها همراه است. عوارض آن ارایه میزان کمتری از مراقبت، نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات به دلیل عدم تأمین مالی هزینه های جاری.
    ۵- با روش های سهمیه بندی تعدیل شد. مثلاً از طریق به تأخیر انداختن مراقبت غیر اورژانس، نقل و انتقال بیماران، کاستن از مدت اقامت بستری.
    ۶- به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت. عدم توازن به دلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی است.
    ۷- نخستین گام ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف، همچنین داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی خصوصاً هنگامی که با داده های مربوط به عملکرد نظام سلامت ارتباط داده می شود.
    ۸- منطقه مدیترانه شرقی- ۲۲ کشور – مرگ و میر در طبقه EMR-B- یعنی کودکان پایین، بالغین پایین – ۶ منطقه تقسیم می شود.
    ۹- الف: غلط، ب: درست، ج: غلط، د: درست، ه: درست، ح: درست
    ۱۰-
    الف: Fertility Rate
    ب: Governance
    ج: Equity
    د: Human Capital
    ح: Burden of Disease
    هـ: Pefininy goal

  2. با سلام
    بچهای رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی برای گذاشتن اخبار رشته و تبادل نظر راجع به مشکلات استخدامی اقدام به تشکیل گروه مدیران فردا بهداشت و درمان کردند.
    خوشحال میشیم از نظرات شما استاد گرانقدر بهره مند بشیم.
    و لینک گروه مون واسه اطلاع رسانی و عضوگیری تو سایت تون قرار بدید.
    https://telegram.me/joinchat/C2-ULz-wGmaY0dCVq42bmQ
    با سپاس از زحمات تان