از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، کارهای ارزشمندی در حوزه اخلاق پزشکی انجام گرفته است اما با توجه به این که استاد برای دانشجو، اسوه اخلاق و مبنای برخورد با بیمار است، بهتر است این موضوع در این عرصه نیز بهصورت عملی نیز به دانشجویان آموزش داده شود.
اجرای طرح ریفرم آموزش پزشکی بهصورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همراه با فواید و مشکلاتی بوده است که باید مورد بازنگری قرار گیرد. نخستین مشکل شاید عدم اجرای طرح در دیگر دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشد که عملاً باعث ایجاد یک ناهماهنگی بین آموزش پرشکی این دانشگاه و سایر دانشگاهها شده است.
بالین در آموزش پزشکی فراموش شده است. در گذشته اساتید صاحب نام و با تجربه مثل مرحوم دکتر قریب با حضور در بخشها، مطالب آموزشی را در بالین به دانشجویان آموزش میدادند؛ دانشجویان نکاتی را میآموختند که در هیچ کتابی نوشته نشده بود و حاصل تجربیات ۳۰ ساله استادشان بود. متاسفانه امروزه کمتر این روند را مشاهده میکنیم و شاهدیم که به نوشتهها و کتابهای فرنگی بیشتر از تجربیات اساتید زبده داخلی اهمیت داده میشود.
در حال حاضر نقص تشخیص بالینی محسوس است، تشخیص بالینی بدون ارجاع به لابراتوار و پاراکلینیک را جزو نوادر کشور برشمرد.