خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / مدیریت تناسب و سلامت خانواده

مدیریت تناسب و سلامت خانواده

دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه در کارگاه تربیت مدرس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه های استان گلستان در گرگان گفت: در تمام نکات، رهنمودها و هشدارهای جمعیتی که طی دو سال اخیر توسط مقام معظم رهبری ایراد شده، کمترین خدشه ای نیست و باید در زمینه ی ارتقاء نرخ باروری در کشور، فرهنگ سازی جدی صورت گیرد.
وی با ذکر آمارهایی از روند ازدواج ها و نرخ طلاق در ده سال اخیر اظهار داشت: اینکه نسبت به ۱۰ سال گذشته، طلاق رسمی در کشور دو برابر شده، نشانه ی خوبی برای یک جامعه اسلامی نیست.
وی در ادامه افزود: ۳۰ درصد جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله هنوز ازدواج نکرده اند.
این استاد دانشگاه میانگین سن ازدواج در مردان شهری را ۲۷٫۷ سال و در زنان شهری ۲۶٫۱ سال ذکر کرد و گفت: این شاخص در مردان و زنان روستایی به ترتیب ۲۳٫۳ سال و ۲۱٫۵ سال است.
وی متوسط امید به زندگی در بدو تولد، در مردان و زنان شهری را به ترتیب ۷۱٫۷ سال و ۷۴٫۴ سال اعلام نمود و خاطر نشان ساخت: این شاخص در مردان و زنان روستایی به ترتیب ۱٫۵ سال و ۴٫۱ سال کمتر است.
وی در توضیح شاخص امید به زندگی، آن را یکی از معیارهای سنجش پیشرفت کشورها خواند و گفت: این شاخص بیان می کند، متوسط طول عمر در یک جامعه به چه میزان است و هر نفر ساکن در آن کشور چند سال می تواند توقع زندگی داشته باشد.                                                                           وی گفت: افزایش این شاخص ترکیبی به افزایش استانداردهای زندگی مانند بهداشت عمومی، نشاط اجتماعی، ارتقاء بهداشت روانی، موفقیت های اقتصادی، محیط زیست سالم و کنترل استرس، اضطراب و افسردگی ها در جامعه وابسته است.
وی بر اساس رتبه بندی شاخص امید به زندگی در بدو تولد، جایگاه ایران را در سال ۲۰۱۳ در بین ۲۲۳ کشور جهان، ۱۴۹ اعلام کرد و گفت: در این جدول امید به زندگی کشورهای جهان از ۴۹٫۰۷ تا ۸۹٫۶۳  سال برآورد شده است.
وی با ذکر این مطلب که ایران از ۸ سال پیش در دوره ی پنجره جمعیتی قرار گرفته و متاسفانه به تکالیف تولیتی دوره ی پنجره جمعیتی در قبال جوانان و میانسالان، کم توجهی هایی صورت می گیرد، اظهار داشت: اگر این مسئله جدی گرفته نشود، پس از بسته شدن این پنجره، تهدیدها و آسیب های ناشی از کم کاری در این دوره رخ خواهد نمود.
دکتر علی محمدزاده با اشاره به این نکته که اگر فرهنگ صحیح ازدواج و الگوی درست باروری در بین جوانان و خانواده ها، به دلایل مختلف تضعیف شود، علاوه بر اختلال در شاخص های باروری و جمعیتی با افت در برخی شاخص های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی نیز مواجه خواهیم شد، افزود: باید به لحاظ فکری چنان نگرش و فرهنگی در جامعه، تثبیت شود که هرکاری در سن مناسب خود انجام گیرد.                                                                                                 وی با ذکر این دو نکته که “باید به سبک زندگی پر از تلاش و مجاهدت جوانان دفاع مقدس برگردیم” و “بسیاری از موفقیت های این انقلاب و کشور را از آن دوران و یا با الگو قرار دادن مدیریت جهادی داریم”، گفت: اگر در کشوری فرهنگ کار و تلاش و وجدان کاری برقرار نباشد، و کار کردن بار منفی پیدا کند و مال آدم محتاج تلقی شود و نه آدم توانا، ولی همه ی جوانان، مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس هم داشته باشند، نیازهای کشور به خوبی پاسخ داده نخواهد شد.     وی در بخشی از مباحث خود، با اشاره به جدول میانگین سنی کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۳ گفت: بر اساس این رتبه بندی ایران با میانگین سنی ۲۷٫۳ سال، در رتبه ی ۱۰۱ در میان ۱۹۴ کشور جهان قرار دارد.
این استاد دانشگاه، موناکو، ژاپن، آلمان، هنگ کنگ، ایتالیا و اتریش را پیرترین کشورهای جهان نامید.
وی نرخ کلی باروری را میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می آورد، تعریف کرد و گفت: طبق آمار سال ۲۰۱۳، رتبه ی باروری ایران در بین ۲۲۸ کشور جهان، ۱۴۷ بود.
وی اظهار داشت: در این جدول نیجر با نرخ باروری ۷٫۰۳ بیشترین و سنگاپور با نرخ باروری ۰٫۷۹ کمترین نرخ باروری را دارند.
وی نرخ باروری در کشورهای مالزی، آرژانتین، مکزیک، فرانسه، امریکا و انگلیس را بیشتر از ایران عنوان کرد و گفت: هم اکنون ایران از نظر میزان باروری در منطقه ی خطر و زیر حدجایگزینی ست.
وی ایران را هفدهمین کشور پرجمعیت دنیا و درصد رشد جمعیت آن را ۱٫۲۹ ذکر کرد و گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، میزان شهرنشینی در ایران ۷۱٫۴ درصد و بعد خانوار ۳٫۵۵ است.
وی در پاسخ به سوالی در باره ی تک فرزندی و رفع مشکل کاهش رشد جمعیت از طریق قانون گفت: تک فرزندی، فرزند را محروم از برادر و خواهر می کند و بر اضطراب و نگرانی خانواده ها می افزاید.
وی در ادامه گفت: با صدور ابلاغیه و بخشنامه، تعداد فرزندان خانواده افزایش نمی یابد، لکن مطلعین و متخصصان باید وضعیت فعلی، عارضه ها و نیازها را تبیین نموده و گزارش آینده پژوهی خود را در اختیار جامعه قرار دهند، تا با شکل گیری گفتمان صحیح و تثبیت فرهنگ مناسب در این زمینه، خانواده ها در تصمیم گیری داوطلبانه و مسئولانه در مورد تعداد فرزندان خود یاری شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم ضرورت تنظیم خانواده در سال های بعد از انقلاب گفت: با این گفته موافق نیستم، و با بی احترامی به دانشمندان و انسان های خدومی که برای حفظ، تامین و ارتقاء سلامتی در کشور زحماتی کشیده اند، نیز مخالفم ولی معتقدم  اولا این تصمیم زمان دار و مقطعی بود و ثانیا از سال هایی به بعد مدیریت این برنامه، رها شد و یک نوع رویکرد تبلیغی و ترویجی غیرقابل توجیه شکل گرفت و ضروری ست با اقدامات سنجیده ی علمی، در دوره ی جدید این غفلت و خسارت جبران شود و نتیجه گیری اینکه، همچنان پافشاری بر تمامیت برنامه ی عملیاتی قبلی، خلاف عقل، علم و سیاست های کلی ست.
وی در باره ی مفهوم برچیدن سیاست های کنترلی گفت: برچیدن این سیاست ها، به معنی از دسترس خارج کردن، وسایل و روش های پیشگیری از بارداری نیست، بلکه به این معنی است که در اجرای برنامه ی تنظیم خانواده افراط نگردد، و به موقع و مطابق نیاز علمی، عمل شود، و تبلیغ کم فرزندی کنار گذاشته شود، و نیز در سیکل عمومی فقط افراد آسیب پذیر تحت پشتیبانی مستقیم قرار گیرند.
وی یکی از وجوه کنترل جمعیت افراطی و برنامه ی تنظیم خانواده ی مدیریت نشده را تمرکز بر چند شاخص مهم به صورت گزینشی و تساهل در تامین برخی از استانداردهای مهم دیگر خواند و گفت: بر تنظیم خانواده با حفظ تعادل، که تعداد مناسب فرزندان در خانواده را با فاصله گذاری حداقل ۳۰ ماه و ترجیحا در دوران مناسب باروری پیشنهاد می دهد و به کاهش موارد سقط جنین منتهی می گردد و در نهایت سلامت مادر و کودک را در تمام شاخص ها تامین می کند، اشکالی مترتب نیست.     وی گفت: متاسفانه در گذشته، در مواردی به نام تنظیم خانواده صرفا به توزیع بی رویه و فله ای وسایل پیشگیری و منع بارداری های سالم اقدام شده است.
وی افزود: اگر تنظیم خانواده، سن ازدواج را بالا برد، تک فرزندی و دو فرزندی را رایج کند و تکمیل عواطف خانواده و مهارت های اعضای آن را نادیده گیرد، با شرایط آینده ی خانواده ها و کشور همخوانی ندارد و حدود آن نیازمند بازنگری اساسی در ذهن ها، فکرها و باورها و برنامه های آموزشی و عملیاتی ست.
این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: در جلوگیری از کاهش رشد جمعیت و بازگشت تعادل و سلامت به جامعه، همه ی راه ها به سبک زندگی ایرانی و اسلامی ختم می شود.
www.tasnimnews.com
سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۱۵/بهمن/۱۳۹۳ – ۰۹:۴۱ ، شناسه خبر: ۶۴۳۵۳

این مطالب را نیز ببینید!

کتاب درسنامه مفاهیم و ابعاد جمعیت

درسنامه مفاهیم و ابعاد جمعیت به چاپ دوم رسید. جمعی از نویسندگان زیر نظر حجت ...