آمارهای گذشته ی ما کمتر از نصف کانادا و امریکاست.
دکتر علی محمدزاده در پاسخ به این سوال که گفته می شود آمار وازکتومی در ایران نصف کانادا و امریکاست، گفت: کانادا و امریکا به ترتیب با 22 و 16.7 درصد در زمره ی کشورهای با بیشترین وازکتومی می باشند.
وی گفت: البته در امریکا این عمل در گروه های خاصی از رنگین پوست ها و برخی گرایش های دینی به مورد اجرا در می آید.
در فرانسه تا سال 1999 وازکتومی ممنوع بود.
این استاد دانشگاه در باره اینکه آیا کشوری وجود دارد که در آن برای پزشکان انجام دهنده مجازات قائل باشند؟، به کاهش روند عقیم سازی ها در برخی کشورها اشاره کرد و گفت: بله. در بعضی از کشورها این نوع جراحی ها ممنوع و یا دارای محدودیت شدید است، و حرص و ولعی هم برای این منظور ایجاد نمی کنند. اصلا در فرانسه تا سال 1999 وازکتومی ممنوع بود و پزشکان متخلف اتفاقا در آن سرزمین به 2 تا 5 سال زندان محکوم می شدند. لکن از آن پس که ممنوعیت برداشته شد، تاکنون، با مراجعین عادی و سالمی که دو تا چهار فرزند دارند به گونه ای رفتار می شود که ظرف سه تا چهار ماه در اثر مشاوره و راهنمایی از خواسته ی خود منصرف شوند و پس از آن در صورتی که فرد متقاعد نشد، با سپردن اسپرم به بانک ذخیره اسپرم، می تواند وازکتومی کند.
وی در عین حال گفت: ما باید در چنین مسائلی چارچوب هایی تعیین شده ای داشته باشیم، تا با آگاهی بخشی به مردم و نظارت بر اجرای قوانین، راه درست طی شود.
وی گفت: بعد از تذکرات مکرر جمعیتی مقام معظم رهبری و در اثر پیگیری ها، در این ارتباط در بخش دولتی ایران تغییرات عمده ای ایجاد شد.
در ترکیه و ژاپن معقول عمل می شود.
وی در پاسخ به سوالی در باره ی آمار این نوع جراحی ها در کشورهایی مانند ترکیه و ژاپن اضافه کرد: در این کشورها ارقام معقول است و معلوم است افراطی در کار نیست و فقط ضروریات مورد توجه است. وازکتومی در ترکیه و ژاپن طبق آمارهای رسمی مورد اشاره به ترتیب یک در هزار و چهار در هزار در بین سایر روش هاست.
وی گفت: در ارتباط با توبکتومی نیز آمار این کشورها به ترتیب 8.3 در صد و 1.5 درصد است.
وی آمار توبکتومی را در بیشتر کشورها چند برابر وازکتومی خواند و افزود: آمار هر دو کشور، در هر دو مورد بسیار کمتر از آمار گذشته ی کشور ماست.
وی گفت: در این ارتباط باید در کشور ما برنامه ی منسجم و واحدی در بخش دولتی و خصوصی به مرحله ی اجرا در آید.
کاهش سقط جنین نیازمند برنامه فرهنگی و نظارت دقیق است.
وی افزود: سزارین به میزان 15 تا 20 درصد بارداری ها در طیف لازم است. در حالی که در این مسئله نیز آمار ما نسبت به حالت طبیعی یک حد نزدیک به سه برابری است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شیوع بالای سزارین، عقیم سازی ها و سقط جنین، در سایه ی سیاست های سابق، رشد بی رویه یافته است، گفت: خوشبختانه در راس وزارت بهداشت، انسان خوش فکر، سلیم النفس و کاردانی قرار دارد و طی همین مدت کوتاه که از اجرای طرح تحول در نظام سلامت سپری شده، با برنامه ی ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، حداقل 5 درصد از میزان سزارین ها طی این چند ماه کاسته شده و امید می رود با همکاری بیمارستان های خصوصی، این میزان تا پایان سال به بیش از 10 درصد هم برسد.
وی ضرورت گنجاندن برنامه ای برای کنترل سقط جنین های انتخابی در برنامه تحول در نظام سلامت را یادآور شد و با تاکید بر اینکه موفقیت در این کار، هم کمک به سلامت زنان و اخلاق جامعه است و هم کمکی بزرگ در راستای تحقق سیاست های جدید جمعیتی می باشد، گفت: برای این اقدام نیاز به یک کار فرهنگی همه جانبه در درون وزارت بهداشت و هماهنگی های گسترده بین بخشی و برون بخشی و آگاه سازی اقشار مختلف مردم در جامعه توسط متخصصین و متولیان امور زنان، جوانان و خانواده است.وی افزود: در صورتی که برای سقط جنین برنامه ای جامع و نظارتی با مشارکت انجمن های صنفی و تخصصی اتخاذ شود،در افزایش نرخ باروری کل کشور و استحکام کانون خانواده، گام های موثری برداشته شود.
وی توضیح داد: برای هموار شدن راه افزایش باروری؛ رفع این عارضه نیز در جای خود اقدام بزرگی ست و گرنه دراثربخشی سایر اقدامات نیز تاثیر خواهد گذاشت.طرح تحول در نظام سلامت موفق در افزایش زایمان طبیعی
وی نقش متخصصان و دستگاه های ذیربط را در اجرای سیاست ها در پاسخگویی به نیازها و اجتناب از خواسته های زیان زا مهم توصیف کرد و گفت: اقدامات اولیه ی مداخله گر در ترویج زایمان های طبیعی در طرح تحول در نظام سلامت اگرچه اغلب از نوع مشوق های مالی بود، لکن نشان داد که توجه های این چنینی هم، حتی در تصحیح فرهنگ و وضعیت موجود موثر است، که ضمن تشکر از دست اندرکاران امر، ضروری ست سایر جنبه ها و فرایندهای تکمیلی مختلف آن نیز پی گیری شود.
اهتمام برای رفع مشکلات زوجین نابارور
وی گفت: در دولت جدید در خصوص درمان ناباروری ها هم مسیر جدیدی باز شده و مشکلات نابارورها در دستورکار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه پیمودن این مسیر لازم و البته پرهزینه است، اظهار داشت: دولت، مجلس و بیمه ها با درک و توان بیشتری باید این خانواده ها را حمایت و کمک رسانی کنند.
وی همچنین توسعه و تقویت مراکز پیشگیری و درمان ناباروری و سایر اقدامات لازم در این زمینه را خاطرنشان ساخت.
سزارین و سقط جنین بی دلیل نیز خط قرمز باشد
از این استاد دانشگاه پرسیده شد؛ آیا مسائلی مانند کاهش نرخ سزارین و کنترل سقط جنین، چون روغن پالم و قلیان در اولویت های بهداشتی کشور قرار نمی گیرد؟، که وی در پاسخ گفت: پرداختن به مواردی که ذکر شد، از منظری اهمیت و جایگاهش کمتر از روغن پالم و قلیان نیست که به همت مسئولین به درستی خط قرمز اعلام شده است.
وی با اشاره به این مسئله که در همه ی این زمینه ها باید با برنامه و سنجیده عمل کرده و از هر گونه افراط و تفریط پرهیز شود، اظهار داشت: بله، این مسائل نیز حتما در اولویت های اصلی ما قرار می گیرند. ولی می بینیم هرگاه در جامعه، بحث پیوند رفتارهای فنی با احکام شرعی و اخلاقیات و مسائل چند وجهی مطرح است، چگونه جریان های خاصی به میدان می آیند و موضوع را به بن بست می کشانند و متاسفانه گاهی در غبارآلودگی ناشی از این ماجراها، مسئله ی اصلی فراموش می شود و یا به بررسی های اساسی، بی محلی می شود و در نتیجه مسیر کاملی در اصلاح این روندها طی نمی شود، بنابر این به رغم همه ی بحث ها و تبادل نظرها، تکلیف در این موارد همچنان ناقص ادا می شود.
چرا کنترل جمعیت فقط در رسانه ها ممنوع شده بود؟!
وی همچنین در پاسخ به انتقاد از اینکه دامنه ممنوعیت تبلیغات کنترل جمعیت فقط به رسانه ها محدود شده، گفت: اگر به فرض، طبق طرح مورد اشاره ی مجلس که البته اصلاح شد ولی همچنان اصلاحیه هم دوباره از طرف شورا اعاده گردید، تبلیغات در رسانه ها ممنوع باشد ولی در غیر آن مجاز، چه اعتباری بر طرح مصوب مجلس مترتب است که وضعیت نهادینه شده در بیش از دو دهه ی اخیر را بتواند تغییر دهد؟!
آیا قانون تنظیم خانواده قبلی برچیده شده است؟!
وی در جواب به این سوال که آیا با تصویب این طرح، قانون تنظیم خانواده مصوب 72 لغو شده و یا نه؟ گفت: برخی نمایندگان تصویب کننده طرح اخیر در مجلس در مصاحبه ها اعلام داشته اند که با تصویب این طرح، قانون جمعیت و تنظیم خانواده قبلی برچیده شده است. عده ای نیز می گویند: قانون تنظیم خانواده سال 72 اصلاحیه های مختلفی داشت و به هر حال یکی از آن ها یعنی مصوب 92 حفظ شده است، حالا اینکه به آن رجوع شود و یا نه. این مسئله ی دیگری است. اگر این نمایندگان محترم، اصل را در موافقت با طرح مصوب، لغو این قانون و کلیه الحاقیه ها و اصلاحیه های آن فرض گرفته اند، در این صورت در این رابطه باید بررسی بیشتری به عمل آورند.
سلامت انسان ها یک مسئله ی اصلی است و نظام سلامت برای حفظ ، تامین و ارتقای آن به وجود آمده است
وی گفت: موارد آموزشی و ضروری در راستای حفظ سلامت مادر و کودک از وظایف ذاتی وزارت بهداشت است و در این راستا هر اقدام لازمی برای تنظیم خانواده نیز امری پذیرفته شده است، بنابراین حتی اگر آثاری از قانون قبلی نیز حفظ نشود، به وقت نیاز و لزوم، باید هر آنچه لازم است در این باره انجام شود. می خواهد سزارین باشد و یا سقط. وازکتومی باشد و یا سایر روش ها. چون بحث سلامت انسان ها یک مسئله ی اصلی است و نظام سلامت برای حفظ ، تامین و ارتقای آن به وجود آمده است. حق آگاهی و دسترسی به مراکز و مراقبت ها هم برای مردم محفوظ است ولی تشخیص نیاز با پزشکی است که ضابطه مند عمل می کند.
قانون باید تفسیر یکسانی داشته باشد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شبهه دارند که عبارت جراحی های پیشگیری از بارداری و یا روش های دایمی در پیشگیری از بارداری در این طرح، شامل وازکتومی نمی شود، گفت: به هر حال این عبارت ممکن است برای برخی متخصصان با لحاظ شرایطی جراحی محسوب نشود و یا برخی استدلال کنند که مثلا جراحی به منظور سزارین صورت گرفته و توبکتومی در خلال آن به نظر رسیده و منظور اصلی این نبوده است. آنچه روشن است و نمایندگان محترم مجلس بهتر از هر کسی می دانند، این است که در تدوین قوانین باید از هر گونه عباراتی که تفاسیر متفاوت از آن به ذهن متبادر شود و یا با گذشت زمان، احتمال دارد، موضوعیت آن تغییر یابد، خودداری نمایند.
وی افزود: در حال حاضر هنوز مواد مختلف این طرح و از آن جمله ماده 4 با ابهام روبروست.
در طرح های جمعیتی به مدیریت چند وجهی باید توجه شود
وی اظهار داشت: بهتر است در اصلاح راهبردها برای رسیدن به رصد جمعیتی و تحلیل روندهای کمی و کیفی جمعیت، مدیریت جامع، چند تخصصی و استراتژیک در نظر گرفته شود.
وی ضمن تقدیر از حساسیت نمایندگان مجلس نسبت به این موضوعات، ابراز امیدواری کرد که اشکالات و ابهامات اینگونه طرح ها با دقت و حوصله و تایید فنی کارشناسان و نگاه راهبردی رفع شود.
ایرادات شورای نگهبان در راستای ابهام زدایی از این طرح است
وی در باره ایرادات شورای محترم نگهبان به طرح مورد اشاره گفت: ایرادات شورا به طرح مصوب تا حدود زیادی روشن است و با بر طرف شدن آن ها امکان تفسیر یکسان از خیلی مواد و تبصره های این طرح به وجود خواهد آمد.
وی گفت: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، هم از جمله طرح هایی است که در درون آن نیز واژه های مبهمی بود که اغلب آن ها به همت اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس در مراحل مختلف اصلاح شد، ولی هنوز هم مواردی هست که در جریان بحث و بررسی و مذاکرات مجلس باید مورد عنایت قرار گیرد.
دکتر علی محمدزاده گفت: این نوع طرح ها را در دنیا برای اینکه از جامعیت و مطلوبیت کافی برخوردار باشد، استراتژیست ها می نویسند.
نیازمند سبک زندگی سالم در تمام زمینه ها هستیم
وی با تاکید بر بازگشت به سبک زندگی اسلامی و ایرانی، اظهار داشت: اساس فرزندآوری و فرزندپروری، فرهنگ سازی و گره گشایی از ابهامات، سوالات و شبهات در ذهن ها، فکرها و نگرش هاست. قانونگذاری، اقتصاد مناسب و مشوق های حمایتی اعم از آموزشی، تغذیه ای و بهداشتی، هم در کنار این ها مطرح است.
وی در خاتمه گفت: اگر ازدواج ها زودتر و با شناخت بیشتری صورت گیرد و خانواده ها از تک فرزندی و کم فرزندی که عوارض بیشتری دارد، پرهیز کنند و زوجین تلاش کنند اعضای خانواده ی خود را در بهترین زمان باروری تکمیل کنند، سیاست های جمعیتی به شکل طبیعی به ثمر خواهد نشست و دستگاه های مختلف هم باید به فکر امکانات لازم، تربیت نسل و کیفیت جمعیت باشند
از وی در باره برنامه تحول در نظام سلامت نیز سوال شد، که در پاسخ گفت: من فکر می کنم، برخی عزیزان بنده را با مسئولین وزارت بهداشت اشتباه گرفته اند.
واقعی کردن تعرفه ها و کاهش پرداخت مستقیم از جیب بیمار، برنامه ی همه ی دولت ها بود
وی در عین حال اظهار داشت: غیرواقعی بودن تعرفه ها، افزایش مستمر پرداخت مستقیم از جیب که این اواخر به بیش از 60 درصد رسیده بود، فرسودگی فضاها و تجهیزات بیمارستانی و تقویت و تجمیع بیمه ها، سالها دغدغه ی اصلی همه ی وزرائ بهداشت و سیاستگذاران بود و حتی در قوانین و اسناد بالادستی هم وارد شده بود، لکن گاهی شرایط و منابع و گاهی توان و هماهنگی اجرایی آن وجود نداشت، ولی در مدیریت جدید وزارت بهداشت، بحمدالله شرایط بسیار فرق کرده و کار بی سابقه ای در حال اجراست که لازم به همکاری همه ی دستگاه ها و آحاد جامعه و به ویژه تیم های بهداشتی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی است.
وی افزود: آنچه به زعم بنده در حال وقوع است، اصل تحول نیست بلکه می توان گفت؛ زمینه سازی برای تحول و گوشه هایی از یک تحول جامع است.
نیازهای سیستم بهداشت و درمان را باید یکپارچه و جامع دید