Generic Strategies
از دیدگاه پورتر استراتژی ها این امکان را به سازمان می دهند که از سه مبنای متفاوت از مزیت های رقابتی بهره گیرد. آن ها عبارتند از :
رهبری هزینه، استراتژی تمایز و استراتژی تمرکز.
این سه مبنا استراتژیهای ژنریک یا عمومی نام دارند.
در استراتژی رهبری هزینه ، شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری( کسی که نسبت به قیمت حساسیت دارد ) کاهش می یابد.
منظور از استراتژی تمایز، این است که محصولات یا خدماتی ارائه شوند که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر به فرد تلقی گردند و به مشتریانی عرضه شوند که به قیمت حساسیت چندانی نشان نمیدهند.
مراد از استراتژی تمرکز، توجه بر محصولات خاصی است که نیازهای گروه های کوچکی از مصرف کنندگان تأمین شود.