خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / المپیاد علوم پزشکی(حیطه مدیریت نظام سلامت) / آزمون آزمایشی شماره سه(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی)

آزمون آزمایشی شماره سه(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی)

آزمون آزمایشی شماره سه(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی)

روز جمعه ۳۱ اردیبهشت(در دو بخش: ساعت ۱۸ و ساعت ۲۰)

اختصاصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی

معاونت پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

نام و نام خانوادگی:                                       دانشجوی رشته:                                              واحد دانشگاهی:

توجه مهم: سوالات در دو بخش ارائه می شود (بخش اول:  ۱۰ سوال / بخش دوم: ۱۰ سوال)

توجه مهم: سوالات هر دو بخش در همین پست تکمیل خواهد شد. بنابراین در هر دو ساعت تعیین شده به این سایت و به همین پست مراجعه فرمایید.

توجه مهم: جواب سوالات را تا روز جمعه(۷ خرداد در همین پست ارسال دارید)

توجه مهم: افرادی که جواب سوالات را ارسال نمی دارند، در شرکت آن ها در آزمون نهایی اشکال پیش خواهد آمد.

بخش اول: ساعت ۱۸

  1. برای ارائه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرار گیرد؟
  2. سه ورودی عمده در نظام سلامت، از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟
  3. منظور از سرمایه گذاری نظام سلامت چیست؟ موارد متنوع و میزان آن در موارد مختلف را بنویسید؟
  4. چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت، صرف نیروی انسانی می شود؟
  5. با چه راهبردهایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان، با جا به جایی میان منابع انسانی، مشکلات خود در ارائه مراقبت های سلامت را رفع می کنند؟
  6. مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟
  7. تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟
  8. شکاف در حال گسترش در استفاده از فن آوری در کشورهای کم درآمد را توضیح دهید؟
  9. اکثرا ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند و یا بخش خصوص؟ نقش دولت ها در این باره را بنویسید؟
  10. ضرورت همبستگی برای واکسن ها و ایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید؟

بخش دوم: ساعت ۲۰

  1. اصولا عدم توازون در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چه دلایلی دارد؟
  2. دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درآمد و پر درآمد  را تشریح کنید؟
  3. کشورهای پر درآمد مانند انگلیس، سوئد، امریکا و دانمارک را  با کشورهای با درآمد متوسط مانند مصر، مکزیک، تایلند و افریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها در نظام سلامت با هم مقایسه کنید؟
  4. نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟ چه عوارضی ایجاد می کند؟
  5. تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟
  6. چرا عدم توازن ورودی ها در کشورهای توسعه یافته یک قاعده است تا یک استثناء؟ دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست؟
  7. اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارائه خدمات سلامت باید صورت گیرد را تشریح کنید؟
  8. ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟ در این منطقه چند کشور قرار دارد؟  ایران از نظر مرگ و میر کودکان و بالغین در کدام طبقه است و قرار گرفتن در این منطقه به چه معنی ست؟ سازمان بهداشت جهانی کلا به چند منطقه تقسیم می شود؟ پاسخ را در ضمیمه ی کتاب جستجو کنید.

۱۰.جملات درست و غلط را مشخص کنید؟

الف) سرمایه در نظام سلامت، ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است.

ب) پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت می گیرد.

ج) عدالت در سلامت، معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست، لکن بر اساس در همه ی کشورها یارانه مقاطع برای فقرا مدنظر قرار می گیرد.

د) در همه ی کشورها نظام های سلامت، پرفعالیت و پرکار است.

ه) ۲ دلیل توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتست از؛ نسبت بالای پزشک  در این کشور(به ازای هر تخت دو پزشک) و خوددرمانی مردم

ح) در کشورهای چین و ژاپن بخشی از درآمد پزشکان از طریق فروش داروهایی است که تجویز می کنند.

۱۱٫عبارات زیر را در جاهای مناسب قرار دهید؟ پاسخ به این سوال را در واژه نامه کتاب جستجو کنید.

   Fertility rate/Governance/Human capital//Equity/  Burden of disease/Defining goal

الف) میانگین تعداد کودکانی را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند.

ب) قدرت سیاسی، اقتصادی و اجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح

ج) اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده

د) مهارت ها و توانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در آموزش و سلامت حاصل می شود.

ه) تنها دلیل مشخص و اختصاصی بر پا کردن یک نظام، یعنی فلسفه ی وجودی آن

ح) از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی به دست می آید.

استاد درس و طراح سوال: دکترخلیل علی محمدزاده

تذکرات عمومی

در متن فارسی تمام پاورقی ها که در آن عبارات انگلیسی قید شده را حتما یاد بگیرید. این امر شما را هم در ترجمه صحیح متون انگلیسی کمک می کند و هم شما را در پاسخگویی به سوالات اصلی المپیاد مهارت می بخشد.
حتما به تعاریف واژه ها و ضمایم در آخر متن فارسی را دقت فرمایید.
برای ترجمه ی هر چه سریع تر متون انگلیسی داوطلب شوید. نیمی از سوالات اصلی المپیادهای گذشته را سوالات انگلیسی تشکیل می داد، لذا در این زمینه به خود سستی راه ندهید.
سوالات را کپی کرده و با مرور متن در اختیار خود، تطبیق داده و پاسخ های فشرده و خلاصه ای را با توجه به متن، برای آن ها نوشته و مکرر تمرین نموده و آن ها را نگهداری کنید.
جواب ها ی تایپی را به صورت ورد در همین پست از سایتhcsm.ir، قسمت دیدگاه ها ارسال دارید.

این مطالب را نیز ببینید!

آزمون شماره یک(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی)

آزمون آزمایشی شماره یک(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی) اختصاصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ...

۱۴ دیدگاه

  1. فاطمه حسین زاده

    نان ونام خانوادگی:فاطمه حسین زاده دانشجوی رشته مامایی واحد دانشگاهی:دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان ۱-برای ارایه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرار میگیرد؟

    ارایه مراقبت سلامت شامل در کنار یکدیگر قرار دادن تعداد قابل توجهی از ورودی های منابع به جهت توزیع ارایه قابل توجهی از خروجی های خدمات است .تعداد اندکی از فرآیند های تولیدی (اگرمورد وجود داشته باشد)قادرند خود را با گوناگونی وسرعت تغییرات و تنوع تولیدات ممکن در سلامت وفق دهند.

    ۲-سه ورودی عمده در نظام سلامت از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟

                             ورودی های نظام سلامت            اجزای بودجه                         دستجات صرف هزینه

                                 منابع انسانی                           آموزش افراد

                                 (بازنشستگی-مهجور ماندن)          سرمایه گذاری در ساختمان        سرمایه ای

    تولیدمداخلات سلامت    سرمایه فیزیکی                         هزینه کار                                            کل منابع مالی

                                   (استهلاک-مهجور ماندن)           نگهداری                              جاری

                                 مواد مصرفی                          سایر هزینه های جاری                  

                               (از دست رفتن –تاریخ گذشتگی)

    ۳-منظور از سرمایه گداری نظام سلامت چیست؟موارد متنوع ومیزان آن در موارد مختلف را بنویسید؟سرمایه  ذخیره موجود از دارایی های مولد است .کارکنان آموزش دیده سلامت ودرمانگاه های سیار نیز همانند دارایی های ثابت بخشی از ذخیره سرمایه نظام  سلامت را تشکیل می دهند.سرمایه گذاری هر گونه افزودن این ذخیره است مثلا تربیت داروسازان بیشتر یا تهیه وسایل نقلیه اضافه تر .عمر مولد معمول  در سرمایه گذاری های مختلف از ۱-۲ سال برای برخی تجهیزات خاص تا ۲۵ -۳۰ سال یا بیشتر برای ساختمان ها و برخی گروه های متخصص متغیر است.

    ۴-چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت صزف نیروی انسانی میشود؟ نیروی انسانی یعنی انواع مختلفی از کارکنان بالینی وغیر بالینی که امکان انجام مداخلات فردی و فعالیت های بهداشت عمومی را فراهم می سازند مهمترین ورودی های نظام سلامت هستند.عملکرد نظام های مراقبت سلامت در نهایت وابسته به دانش مهارت ها وانگیزه  افرادی است که مسوول ارایه خدمات هستند.به علاوه صورتحساب حقوق نیروی انسانی معمولا بزرگترین مورد منفرد در بودجه جاری بخش سلامت است. در بسیاری از کشور ها دو سوم یا بیشتر از کل هزینه جاری صرف شده مربوط به هزینه های نیروی کار است.

    ۵-با چه راهبرد هایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان با جابه جایی میان منابع انسانی مشکلات خود را در ارایه مراقبت های سلامت را رفع می کنند؟جهت دهی مجدد پزشکان متخصص:در حالی که محدود کردن پذیرش در آموزش تخصصی وتغییر برنامه های کارورزی یک راهبرد طولانی مدت جهت متوازن ساختن توزیع تخصصی پزشکان است.جهت دهی مجدد متخصصان به سمت طبابت خانواده راهبرد جایگزینی کوتاه مدتی است که به عنوان مثال در اروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار گرفته است .

    جابه جایی برای سایر متخصصان سلامت :پرورش یک پزشک ممکن است ۳ برابر هزینه بیشتری نسبت به تربیت یک پرستار به دنبال داشته باشد.در نتیجه پرورش پرستاران بیشتر وسایر متخصصان سلامت می تواند جایگزینی هزینه- اثربخش به جای تربیت یک پزشک باشد .به عنوان مثال در بوتسوانا پرورش پرستاران درمانگر وداروسازان بیشتر کمبود پزشک در برخی از مناطق را از بین برده است .

    ایجادکادر های جدید :اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها وکارکرد ها ممکن است نیازمند ایجاد کادر جدید باشد.در نپال یک برنامه آموزشی به دستیاران سلامت و سایر کارکنان دیگر مناطق روستایی امکان داد که برای اتخاذ پست های حرفه ای بالاتر آموزش ببینند.

    ۶-مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟عدم توازن تعداد:یک بررسی اخیر بر روی منابع انسانی در ۱۸ کشور با درآمد متوسط وپایین بیانگر آن بود که اکثر کشورها با درجات مختلفی از کمبود کارکنان کیفی سلامت دست وپنجه نرم می کنند. خصوصا در آفریقای جنوب صحرا ظزفیت آموزشی محدود وپرداخت پایین به کارکنان مراقبت سلامت منجر به بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات می شود.در کشور های دیگر مانند مصر ازدیاد پزشکان به مشکل تبدیل شده است . معمولا کمبود وبیشبود نسبت به کشور های مربوط به همان منطقه یا دارای همان سطح از توسعه یافتگی تعریف می شود. بنابراین مازاد ممکن است مطلق (مانن انچه در مورد پزشکان متخصص در بسیاری از کشور های اروپای شرقی وآسای مرکزی دیده می شود)ویا نسی باشد(برحسب منطقه جغرافیایی)

    عدم توازن ترکیب آموزش و مهارت ها:کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی که انجام می دهند کفایت لازم را ندارند دلیل این امر می تواند کمبود فرصت های آموزشی (مثلا در بسیاری از کشور های افریقایی )ویا عدم تطابق بین مهارت های موجود نیاز هاواولویت های نظام مراقبت سلامت (مثلا در کشور های اروپای شرقی و آسای مرکزی)باشد. البته تعداد پزشکان وسایر کارکنان دیگر مراقبت سلامت با نوع خاصی از آموزش و مدرک تنها بخشی از این داستان است.نه اموزش رسمی و نه توانایی های حرفه ای لزوما به معنی مهارت داشتن در برخورد با مشکلات خاص نیستند.

    عدم توازن توزیع: تقریبا تمام کشور ها از عدم توازن منابع  انسانی  میان مناطق شهری و روستایی رنج می برند وبا مشکلاتی در برطرف ساختن نیاز گروه های خاص مانند فقرا و معلولین یا اقلیت های نژادی مواجه هستند. تقریبا این امر در همه جا به چشم می خورد که ارایه کنندگان در مناطق شهری متمرکز می شوند .در کامبوج ۸۵٪از جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند در حالی که تنها ۱۳٪ از کارکنان مراقبت سلامت دولت در آنجا به فعالیت مشغول هستند.در آنگولا ۶۵٪از جمعیت در مناطق روستایی زندگی میکنند در حالی که ۸۵٪ از متخصصان سلامت در مناطق شهری به فعالیت مشغول هستند در نپال تقریبا ۲۰٪ از پست های پزشکان در روستا پر شده است در حالی که این میزان در مناطق شهری ۶۶٪ است.

    شکست رویکرد های قبلی سیاستگذاری دولتی: هرچند که پیشرفت های در سال های اخیر برای توسعه سیاست ها و برنامه های ملی در قبال منابع انسانی بخش سلامت صورت گرفته است پیاده سازی واجرای آنها به طور کامل در اکثر کشور ها رخ نداده است به علاوه کشور های بسیار کمتری به پایش و ارزشیابی پیشرفت وتاثیر پیاده سازی سیاست ها پرداخته اند.

    ۷- تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟ نبود مهارت های مورد تیاز جهت ارزیابی فناوری و کنترل کیفیت عامل دیگری است که منجر به عدم توازن میان منابع می شودو یکی دیگر از تفاوت های موجود بین سرمایه انسانی با فیزیکی ان است که صرفا شرایط کاری –درامد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان وپرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.برخلاف منابع فیزیکی منابع انسانی را نمی توان هنگامی که مهارت هایشان کهنه می شود یا مورد نیاز نیست رها نمود حتی برکنار کردن کارکنان سلامت بخش دولتی از خدمت غالبا مشکل است وتنها به عنوان بخشی از یک سیاست وسیع تر برای اصلاحات خدمات دولتی قابل دستیابی است.سه نوع راهبرد عبارتنداز :استفاده کارامدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر –استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتی در جایی که مقتضی باشد –اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد

    ۸-شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری در کشور های کم درامد را توضیح دهید؟ کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند وروش های بالینی نوین طی دهه های اخیر توسعه قابل توجهی یافته وبسیاری دیگر از آنها در راه است.متاسفانه به دلیل نبود درامد کافی در برخی کشور ها دستیابی به این امکانات جدید برای همه افراد ممکن ومقدور نیست. بیماری هایی که به گونه ای اثربخش در کشور های غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان می شوند در کشور های کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر یا به صورت غیر رسمی در منزل مورد مداوا قرار می گیرند .به علاوه برخی از این بیماری ها در کشور های فقیر تر شایع ترند.در حال حاضر داروهایی برای ویروس ایدز موجوداند که حداقل می توانند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد.در کشور های فقیر ایدز کماکان بیماری بدون انتخاب های درمانی است.مراقبت از افراد بیمارعمدتا به صورت غیر رسمی در منزل یا موسساتی با کارکنان عمدتا غیر ماهرصورت می گیرد.

    ۹-اکثر ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند یا بخش خصوصی؟نقش دولت هارا در این باره بنویسید؟ به استثنای منابع انسانی مهارت یافته اکثر ورودی هلیی که در خدمات سلامت مورد استفاده قرار می گیرند در بخش خصوصی تولید میشوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی – سطح و ترکیب تولید – توزیع وکیفیت انها را تحت نظر دارد. به عنوان مثال بازار های محلی به گونه ای موفقیت امیز اکثر موتد مصرفی و نیروی کار غیر ماهر را تولید می کنند.مداخلات دولت عمدتا در جایی لازم خواهد بود که از بابت رعایت استانداردهای کیفی و ایمنی اطمینان حاصل شود اطلاعات مربوطه درباره محصولات در دسترس باشد ومحیط رقابتی عادلانه ای بوجود اید.

        ۱۰-ضرورت همبستگی برای واکسن ها وایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید؟ همبستگی جهانی برای واکسن ها وایمن سازی اعتلاف

    ازعلاقمندان دولتی وخصوصی است که در سال ۱۹۹۹شکل گرفت هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار بگیرد. همبستگی جهانی برای واکسن و ایمن سازی به دنبال آن  است که شکاف در حال رشد در دسترسی به واکسن را بین کشورهای صنعتی ودر حال توسعه پر نماید.فراتر از ۶ واکسن پایه که در برنامه توسعه یافته ایمن سازی مورد استفاده قرار می گیرد(فلج اطفال – دیفتری –سیاه سرفه – کزاز- سرخک-سل)واکسن های جدید تری چون هپاتیت ب-هموفیلوس آنفولانزانوع ب و تب زرد در حال حاضر در بسیاری از کشورهای صنعتی به گستردگی مورد استفاده قرار می گیرند. یک اولویت عمده ان است که تمام کشورهای جهان تا سال ۲۰۰۵ حداقل پوشش ایمن سازی ۸۰٪داشته باشد.

    قسمت دوم

    ۱-اصولا عدم توازن در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چه دلایلی دارد ؟مثال های چندی از عدم توازن وجود دارد که همگی منجر به کاهش عملکرد عمر کوتاه تر زیر ساختارهای فیزیکی و کاهش روحیه کارکنان می شود. در مورد سرمایه فیزیکی وضعیت غالبا برگشت ناپذیر است. هزینه نوسازی بالاتر از هزینه ساخت یک مورد جدید است . دلایل دیگری نیز در پشت عدم توازن ورودی ها وجود دارد از جمله نبود مهارت های لازم –نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره ی هزینه ها نظام هاب بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف(مثلا جداشدن مسوولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی)چنانچه اطلاعات درباره ی کمیت های مورد نیاز موجود نباشد تخمین معقولی از میزان بودجه برای ورودی هایی چون مواد مصرفی وسوخت نمی توان به دست آوردآن وقت چنانچه ارایه کنندگان مسوول حفظ هریک از این بند های بودجه باشند موانع جدی بر سر راه ارایه و توزیع اثر بخش خدمات سلامت ایجاد خواهد شد. کمبود های مربوط به ورودی های تولیدی ضروری اکثرا همزمان با وجوهات استفاده نشده در بند های کلان بودجه سلامت با هم دیده می شوند.

    ۲-دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را تشریح کنید؟ تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را میتوان تا حدی با تفاوت های موجود در قیمکت های نسبی توجیه نمود. یک نظام کامل از حساب های ملی سلامت کامل ترین اطلاعات را درباره ورودی های نظام سلامت وقیمت های انها به دست می دهد در یک کشور فقیر منابع انسانی غیر ماهر نسبتا ارزان خواهد بود در حالی که فناوری پزشکی تسهیلات و کارکنان با کیفیت ومهارت بالا گران هستند. در نتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا به سرمایه گذاری تخصیص داده می شود.وقتی که پرداخت به کارکنان از محل بودجه جاری صورت گرفت پول اندکی باقی می ماند که برای تجهیزات داروها ومواد مصرفی و نگهداری از تسهیلات صرف شود این وضعیت شاهدی بر این مدعاست که تعداد کارکنان بسیار بیش از حد است که غالبا انعکاسی از اموزش کارکنان به نسبت نرم های جمعیتی یا برنامه ریزی بر حسب نیاز است به عوض آنکه مطابق با برنامه ریزی مبتنی بر منابع باشد.تامین مالی مصزف دارو در کشورهای کم درامد تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان واز طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت می گیرد. در کشور های توسعه یافته تر صرف هزینه در مواد مصرفی از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی انها بسیار گران قیمت تر هستند.اما حتی برای کشورهایی که سطوح درامد انها قابل مقایسه است بعضا تفاوت های گسترده ای در وضعیت های منابع خاص ان کشور ها دیده می شود.

    ۳- کشور های پردرامد مانند انگلیس –سوید- امریکا- دانمارک رابا کشورهای کم درامد متوسط مانند مکزیک- تایلند-افریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها در نظام سلامت با هم مقایسه کنید؟در هر ورودی ایالت متحده  به میزان حداکثر خود یا نزدیک به آن قرار دارد .از نظر هزینه صرف شده و فناوری این کشور در بالاترین حد از گروه کشورها قرار دارد.سوید بیشترین ذخایر منابع انسانی وتخت بیمارستانی و دانمارک بالاترین هزینه صرف شده در امر دارو را به خود اختصاص داده اند انگلستان در میانه مرز های تعیین شده توسط این گروه از نظر ورودی قرار دارد :این کشور فاصله زیادی با حداکثر هزینه صرف شده سرانه و فناوری (مثلا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا سی تی اسکن) دارد. اما از نظر تخت و دارو این کشور با بقبه اعضای گروه قابل مقایسه و حتی برتر ازایالت متحده است.آفریقای جنوبی در بالاترین نقطه گروه از نظر صرف هزینه -پرستاران –تخت و ام ار ای قرار دارد ولی بیشترین فاصله را با میزان حداکثر از نظر داروها و پزشکان همراه تایلند۹داراست.مصر پایین ترین صرف هزینه سرانه شواهدی از مازاد های اینچنین تعدادزیادی از پست ها در مناطق روستایی خالی است برعکس نسبت پزشکان در تایلند و افریقای جنوبی پایین است .به علاوه صاحب نظران سلامت تایلند تخمین می زنند که حداقل ۱۰۰۰۰ پزشک دیگر مورد نیاز خواهند بود .نسبت پزشکان به پرستاران تفاوت های عمده ای را نشان میدهد:در افریقای جنوبی پرستاران به مراتب بیشتر از پزشکان هستند که دلیل ان احتمالا جابه جایی بین المللی بیشتر از سوی پزشکان است اما این نسبت در مصر و مکزیک معکوس لست.

    ۴-نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟چه عوارضی ایجاد می کند؟در کشور های پردرامد افزایش تخت ها با تغییرات سزیع فناوری همراه شد واین امر منجر به شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها گردید.مسن شدن جمعیت وبالاتر رفتن میزان استفاده از نظام های سلامت توسط افراد مسن این فشار فزاینده را برای عرضه تخت های بیشتر حفظ نمود.در کشور های کمتر توسعه یافته افزایش تخت ها با تغییرات آهسته تری در فناوری و افزایش کندتری در بحث هزینه ها همراه بوده است که متعاقب این امرارایه میزان کمتری از مراقبت و نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات به دلیل عدم تامین مالی هزینه های جاری رخ داده است .در بسیاری از کشور های با درامد متوسط وپایین ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی پایین باقی مانده است .

    ۵-تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟ در حالت نوسان تقاضا نیاز به اندکی ظرفیت مازاد برای جذب چنین تغییراتی در تقاضا وجود دارد.در برخی صنایع مانند تامین برق ونقل وانتقال عمومی می تواند با قیمت گذاری در اوج  فشار مصرف افزایش موقتی تقاضا را براورده نمود . سهمیه بندی به وسیله قیمت سازوکار تخصیصی قابل قبولی در نظام سلامت نیست. تقاضای بیش از حدی که نمی توان آن را با قیمت های بالاتر سرکوب نمود می تواند با سایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود مثلا از طزیق به تا خیر انداختن مراقبت غیر اورژانس ونقل وانتقال بیماران و کاستن از مدت اقامت بستری.

    ۶-چرا عدم توازن در کشور های توسعه یافته یک قاعده استثنا است ؟دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست؟به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت عدم توازن در کشورهای توسعه یافته به یک قاعده تبدیل شده است تا اینکه یک استثنا باشد. مشکلات در کشورهای کمتر توسعه یافته مشهودترند جایی که عدم توازن ها غالبا به دلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی می دهند. هرچند که حتی در نظام های سلامت با کارکرد خوب نیز درجاتی از عدم توازن احتمالا باقی خواهد ماند.

    ۷-اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارایه خدمات سلامت باید صورت گیردرا تشریح کنید؟نخستین گام ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف مورد استفاده و عملکرد نظام های سلامت است. همچنین داده های دقیق درباره ی تعداد وتوزیع فعلی منابع انسانی خصوصا هنگامی که با داده های مربوط به عملکرد نظام سلامت ارتباط داده می شود می تواند در شکل گیری و تدوین سیاست ها و برنامه ها برای پرداختن به این مشکلات مفید واقع گردند.

    ۸-ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟در این منطقه چندکشور قرار دارد؟ایران از نظر مرگ ومیر کودکان وبالغین در کدام طبقه است وقرار گرفتن در این منطقه به چه معنی است ؟سازمان بهداشت جهانی کلا به چند منطقه تقسیم می شود؟ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرار داردو۲۲ کشور در این منطقه قرار دارد.ایران در طبقه (بی )قرار داردوبه معنی مرگ ومیر کودکان وبالغین پایین است و سازمان بهداشت جهانی به ۶ منطقه تقسیم شده است.

    ۹- جملات درست و غلط را مشخص کنید؟

    الف)سرمایه در نظام سلامت ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است.(غلط)

    ب)پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت میگیرد(درست)

    ج)عدالت در سلامت معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست لکن براساس در همه ی کشور ها یارانه متقاطع برای فقرا مد نظر قرار می گیرد.(غلط)

    د)در همه کشور ها نظام های سلامت پر فعالیت و پرکاراست.(درست)

    ه)۲دلیل  توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتند از :نسبت بالای پزشک در این کشور(به ازای هر تخت دو پزشک)و خود درمانی مردم (درست )

    ح)در کشور های چین وژاپن بخشی از درامد پزشکان از طریق فروش داروهایی است که تجویز می کنند.(درست)

    ۱۰-عبارات زیر را در جاهای مناسب قرار دهید؟

     )Fertility rate الف)میانگین تعداد کودکانی  را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند(

      (Governanceب)قدرت سیاسی اقتصادی واجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح (

    )Equity ج)اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده(

    )Human capitalد)مهارت ها وتوانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در آموزش و سلامت حاصل می شود(

    )Definig goalه)تنها دلیل مشخص و اختصاصی برپا کردن یک نظام یعنی فلسفه وجودی آن(

    )Burden of diseaseح)از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی به دست می آید(

  2. نعیمه دینی

    بخش اول

    ۱٫ارایه مراقبت سلامت به گونه ای کارامد نیازمند آنست که منابع مالی به گونهوای متعادل و متوازن میان بسیاری از ورودیهایی که جهت ارایه خدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرند توزیع شود.بدون تسهیلاتی که به خوبی ساخته ،تجهیز و پشتیبانی شده باشند تعداد بی شماری از پزشکان،پرستاران و سایر کارکنانی که دراین راه به فعالیت مشغولند بدون استفاده خواهند بود.منابع موجود باید هم برای سرمایه گذاری در مهارتها،تجهیزات و تسهیلات جدید و هم برای نگهداری و حفظ زیر ساختار موجود مورد استفاده قرار گیرند.
    ۲٫ورودی های نظام سلامت
    کل منابع مالی>دستجات صرف هزینه که خود شامل سرمایه ای و جاری میباشد.
    که خود سرمایه ای شامل دو بخش آموزش افراد و سرمایه گذاری در ساختمان و تجهیرات می شود که هر دو زیر مجموعه بخش اجزای بودجه می باشد.
    بخش جاری خود شامل هزینه کار و نگهداری و سایر هزینا های جاری می باشد که هر سه زیرمجموعه اجزای بودجه هستند.
    ورودی های نظام سلامت شامل منابع انسانی(مثل بازنشستگی ،مهجور ماندن)-سرمایه فیزیکی(مثل استهلاک ،مهجور ماندن)مواد مصرفی (از دست رفتن،تاریخ گذشتگی)
    که اینها همگی در تولید مداخلات سلامت موثر و دخیل هستند.
    ۳٫سرمایه(capital),ذخیره(stock)موجود از دارایی های مولد است.کارکنان آموزش دیده سلامت و درمانگاههای سیار نیز همانند دارایی ها ثابت،بخشی از ذخیره سرمایه نظام سلامت را تشکیل می دهند.سرمایه گذاری(investment)هر گونه افزودن این ذخیره است مثلا است مثلا ترتیب داروسازان بیشتر یا تهیه وسایل نقلیه اضافه تر.سرمایه گذاری در معنای کلی تر آن به هر برنامه فعالیت یا پروژه جدید نیز اطلاق میشود.هزینه های سرمایه گذاری سرمایه ای (capital investments costs)تمام آن هزینه هایی هستند که تنها یک بار(جهت شروع فعالیت)صرف میشوند،در حالیکه هزینه های جاری به تعهدات مالی طولانی مدتی اشاره دارد که معمولا به دنبال سرمایه گذاری اول اتفاق می افتد.
    ۵٫تعداد زیادی از کشورها با کمبود کلی پزشکان مواجه هستند.سایر کشورهایی هم از راهبرد طولانی مدتی برای جابجایی منابع به سمت مراقبت اولیه سلامت تبعیت می کنندچنین مشاهده کرده اند که متخصصان آنها بسیارزیاد و پزشکان عمومی آنها بسیار اندک هستند.
    بسیاری از این کشورها از طریق جابجا کردن میان ارایه کنندگان مراقبت سلامت،به حل این مشکل پرداخته اند.
    *جهت دهی مجدد پزشکان متخصص
    *جابجایی برای سایر متخصصان سلامت.
    *ایجاد کادرهای جدید
    ۶٫مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت:
    *عدم توازن تعداد:فرضا در آفریقای جنوب صحرا،ظرفیت آموزشی محدود و پرداخت پایین به کارکنان مراقبت سلامت ،منجر به بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات میشود
    *عدم توازن ترکیب آموزش و مهارتها>>کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی که انجام میدهندکفایت لازم را ندارند.دلیل این امر میتواند کمبود فرصتهای آموزشی (مثلا در بسیاری از کشورهای آفریقایی)و یا عدم تطابق بین مهارتهای موجود و نیازها و اولویتهای نظام مراقبت سلامت مثلا در کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی می باشد.
    *عدم توازن توزیع>>تقریبا تمام کشورها از عدم توازن منابع انسانی میان مناطق شهری و روستایی رنج میبرند و با مشکلاتی در برطرف ساختن نیاز گروههای خاص مانند فقرا،معلولین و یا اقلیتهای نژادی مواجه هستند.در بیشتر جاها اراءه کنندگان در مناطق شهری متمرکز می شوند.
    *شکست رویکردهای قبلی سیاستگذاری دولتی:
    ۷٫افراد به عنوان موجودات صاحب تفکر بسیار متفاوت از ماشین هستند و مدیریت سرمایه انسانی را نمی توان مشابه سرمایه فیزیکی محسوب نمود.
    یکی دیگر از تفاوتهای موجود بین سرمایه انسانی با فیزیکس آنست که صرفا شرایط کاری،درآمد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان،پرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.
    برخلاف منابع فیریکی ،منابع انسانی را نمیتوان هنگامی که مهارتهایشان کهنه میشود یا مورد نیاز نیست رها نمود.
    سطح،ترکیب و توزیع مصرف
    سه نوع راهبرد منابع انسانی با درجاتی از موفقیت حل سالهای اخیر اتخاذ شده اند:
    استفاده کارآمدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر
    استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتی در جایی که مقتضی باشد
    اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارتها و کارکرد افراد.
    ۸٫شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری:کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند و روش های بالینی نوین طی دهه های گذشته توسعه قابل توجهی یافته و بسیاری دیگر از آنها نیز در راه است متاسفانه به دلیل نبودن درآمد کافی در برخی کشور ها دستیابی به این امکانات جدید برای همه افراد ممکن و مقدور نیست .بیماری هایی که به گونه ای اثر بخش در کشور های غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان میشوند در کشور های کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر یا به صورت غیر رسمی مورد مداوا قرار میگیرند به علاوه برخی از این بیماری ها در کشور های فقیر شایع ترند.
    ۹٫تامین مالی مصرف دارو در کشور های کم درآمد (که غالبا به صورت نسبی بالاست)تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت میگیرد.در کشور های توسعه یافته ،صرف هزینه مواد مصرفی،از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی آنها بسیار گران قیمت هستند.
    ۱۰٫همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی GAVI
    سالانه میلیون ها کودک در اثر بیماری هایی میمیرند که با واکسن های رایج قابل پیشگیری هستند.همبستگی جهانی برای واکسن و ایمن سازی ،اعتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است که در سال ۱۹۹۹شکل گرفت،هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار گیرد شرکایGAVI عبارتند از دولت های ملی ،برنامه واکسیناسیون بیل و ملیندا ،فدراسیون بین الملل انجمن اروپا،کارخانجات دارویی ،موسسات پژوهشی ،بنیاد راکلفر،یونسکو،بانک جهانی و سازمان جهانی وزارت بهداشت. GAVI به دنبال آن است که شکاف در حال ایجاد در دسترسی به واکسن را بین کشور های صنعتی و در حال توسعه پر نماید.

    بخش دوم

    ۱٫به استثنای منابع انسانی مهارت یافته اکثر ورودی هایی که در نظام سلامت مورد استفاده قرار می گیرند در بخش خصوصی تولید می شوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی،سطح و ترکیب تولید ،توضیع و کیفیت آنها را تحت نظارت دارد .
    سرمایه گذاری های گذشته در فقیر ترین کشور ها متمرکز بر اندوختن زیر ساخت های فیزیکی بوده است.چنین برنامه هایی غالبا توسط نهاد های خیریه ی چند جانبه و دوجانبه و به این امید پشتیبانی شده اند که منجر به ارتقا عملکرد شوند و اینکه خود کشور ها قادر خواهند بود که پول عمومی کافی جهت پوشاندن هزینه های جاری فراهم نمایند .دلایل زیادی در پشت عدم توازن در کشور های مختلف وجود دارد از جمله نبود مهارت های لازم،نظام های اطلاع رسانی ضعیف در باره هزینه ها، نظام بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف ،چنانچه اطلاعات کافی از کمیت های موجود وجود نداشته باشد نمی توان میزان بودجه مورد نیاز را بدست اورد.
    ۲٫تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشور های کم درآمد و پر درامد را میتوان تا حدی با تفاوت های موجود در قیمت ها ی نسبی توجیه کرد. در یک کشور فقیر منابع انسانی غیر ماهر نسبتا ارزان خواهند بود در حالی که فناوری پزشکی ،تسهیلات ،کارکنان با کیفیت و مهارت بالا نسبتا گران هستند.پس از پرداخت هزینه کارکنان از محل بودجه جاری هزینه اندکی برای تجهیزات دارو ها ، مواد مصرفی ونگه داری باقی خواهد ماند.
    ۳٫در کشور ها ی پر درامد و درامد متوسط توزیع گوناگونی از منابع مشاهده می شود . ۴ کشور با درامد متوسط هزینه به مراتب کمتری در هر یک از ورودی های نظام سلامت به نسبت کشور های پردرامد مصرف میکننددر میان کشور های پردرامد نیز توزیع منابع گوناگون است شایان ذکر است که در هر ورودی ایالت متحده به میزان حداکثر را دارد یا در نزدیک ان قرار دارد.سوءد بیشترین منابع نیروی انسانی و تخت های بیمارستانی را دارد دانمارک بیشترین هزینه صرف شده در امور دارد را دارد،انگلستان هم در میانه مرز های تعیین شده منابع قرار دارد .در میان کشور ها با درامد متوسط آفریقا بیشترین هزینه صرف شده برای پرستاران ،تخت ها را دارد و بیشترین فاصله را با تایلند دارد و مصر هم پایین ترین هزنه صرف شده در گروه را دارد.
    ۴٫متمرکز شدن بر مراقبت های بیمارستانی سبب افزایش تخت های بیمارستان می شود .در کشور های پر درامد این افزایش تخت با تغییرات سریع فناوری همراه است و منجربه شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها میگردد.در کشور های کمترتوسعه یافته افزایش تخت ها با تغییرات اهسته در فناوری ها همراه است و افزایش کند تری در هزینه ها به همراه دارد که منجربه ارایه میزان کمتر مراقبت و نگه داری ناکافی و کیفیت پایین خدمات می شود.
    ۵٫این تقاضا ها را می توان با روش های سهمیه بندی مناسب تعدیل کرد به عنوان مثال مراقبت های غیر اورژانسی ،دنقل و انتقال بیماران و مدت زمان اقامت بستری و غیره را کاهش داد.
    ۶٫به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت عدم توازن در کشور های توسعه یافته به یک قاعده تبدیل شده است .در جایی که عدم توازن داریم غالبا به علت نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی می دهد.
    ۷٫نخستین گام:ایجاد آگاهی از مشکلات موجوداز طریق ثبت منابع مورد استفاده و عملکرد نظام سلامت است.داشتن داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی نیز ضروری است.و می تواند در شکل گیری و تدوین سیاست ها و برنامه ها برای پرداختن به مشکلات مفید واقع گردند،حساب های ملی سلامت چارچوب جامع تری برای ارایه داده ها ی مربوط به ورودی ها و برقراری ارتباط با زینفعان فراهم می اورد.نظام های دقیق حسابداری و اطلاع رسانی هزینه ها دستیابی به توازن بهتر میان ورودی ها را آسان تر می سازد.بهترین پشتیبانی از چنین تعهدی را می توان به وسیله ترکیبی از تولیت و داشتن حیطه وسیع برای تصمیم گیری تمرکز زدا صورت داد.
    ۸٫ایران در منطقه ی مدیترانه ی شرقی قرار دارد و چهارمین کشور در این منطقه است.طبقه بندی مرگ و میر ایران EMR-B است که به معنی مرگ و میر پایین در کودکان و بالغین می باشد.در کل شش منطقه داریم :اروپا،آسیای جنوب شرقی،غرب اقیانوس آرام،مدیترانه ی شرقی،آمریکا،آفریقا
    ۹٫
    الف)غلط
    ب)غلط
    ج)صحیح
    د)غلط
    ه)صحیح
    ح)صحیح
    ۱۰٫
    الف)fertility rate
    ب)governance
    ج)equity
    د)human capital
    ه)defining goal
    ح)burden of disease

  3. آزمون آزمایشی شماره سه(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی)
    روز جمعه ۳۱ اردیبهشت(در دو بخش: ساعت ۱۸ و ساعت ۲۰)
    اختصاصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی
    معاونت پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
    نام و نام خانوادگی: آتوسا خسروی دانشجوی رشته: پزشکی واحد دانشگاهی: نجف آباد

    بخش اول
    سوال اول) لازم است منابع مالی به صورت متوازن و متعادل میان بسیاری از ورودی هایی که برای ارائه خدمات سلامت مورد استفاده قرار می گیرند، توزیع شود.
    سوال دوم) دومین صفحه از فصل چهار – رسم نمودار
    سوال سوم) سرمایه گذاری به معنی افزودن ذخیره (سرمایه) است و به صورت کلی تر به هر برنامه، فعالیت یا پروژه ی جدید نیز گفته می شود. انواع آن شمال سرمایه گذاری در سرمایه فیزیکی (بناها و تجهیزات)، سرمایه انسانی (آموزش و مهارت بخشی) و سرمایه مصرفی (داروها) است. سرمایه گذاری در سرمایه ی فیزیکی حدود پنج درصد کل هزینه های صرف شده در مراقبت سلامت در کشورهای پیشرفته، و حدود چهل الی پنجاه درصد در کشورهایی مثل کنیا و… را تشکیل می دهد.
    سوال چهارم) زیرا عملکرد نظام مراقبت سلامت در نهایت وابسته به دانش، انگیزه و مهارت افرادی است که خدمات ارائه می کنند و اینکه صورتحساب حقوق نیروهای انسانی معمولا بیشترین مورد مصرف بودجه جاری بخش سلامت است. بیش از دو سوم کل هزینه ی جاری مصرف شده در بسیاری از کشورها مربوط به هزینه ی نیروی کار است.
    سوال پنجم) ۱٫ جهت دهی مجدد پزشکان متخصص مثلا به سمت طبابت خانواده یک راهبرد کوتاه مدت در مقابل کاهش پذیرش در تخصص است که یک برنامه ی بلندمدت است.
    ۲٫ جابه جایی برای سایر متخصصان سلامت مثلا تربیت بیشتر پرستار به جای پزشک که می تواند هزینه – اثربخش باشد.
    ۳٫ ایجاد کادرهای جدید مثلا اجرای یک برنامه ی آموزشی برای اتخاذ پست های بالاتر
    سوال ششم) مشکلات منابع انسانی در ارائه خدمت شامل عدم توازن در تعداد (در بعضی کشورها کمبود کارکنان وجود دارد و در بعضی بیشبود که این معمولا نسبت به کشورهای همسایه یا هم سطح از نظر توسعه یافتگی سنجیده می شود)، عدم توازن در توزیع (عدم توازن بین توزیع منابع انسانی بین مناطق شهری و روستایی وجود دارد) و عدم توازن در ترکیب آموزش و مهارت (اغلب کارکنان کفایت لازم را ندارند که این به خاطر کمبود فرصت آموزشی یا عدم تطابق بین نیاز و مهارت و اولویت است). مشکل دیگر شکست رویکرد های قبلی سیاست گذاری است.
    سوال هفتم) تفاوت ها : منابع انسانی و به خصوص پزشکان تعیین کننده ی میزان استفاده از سایر ورودی ها هستند و انگیزش ها و مدیریت منابع انسانی بر استفاده از سایر منابع تاثیر غیرمستقیم دارد همچنین افراد از شرایطی که در آینده می تواند ایجاد شود تاثیر می پذیرند (سایه ی آینده) و این بر انگیزش و عملکرد اثر می گذارد. تفاوت دیگر این است که بر خلاف منابع فیزیکی، منابع انسانی را نمی توان وقتی مهارت هایشان کهنه شد کنار گذاشت.
    سه راهبرد منابع انسانی موفق: الف) استفاده ی مناسب از نیروهای کار موجود به وسیله ی توزیع جغرافیایی بهتر
    ب) استفاده از کارکنان چند مهارتی در مواقع لزوم
    ج) اطمینان از تطابق بهتر بین مهارت و کارکرد افراد
    سوال هشتم) با اینکه فناوری های پزشکی و روش های بالینی روز به روز در حال پیشرفت هستند اما امکان دستیابی به این امکانات (به دلیل درآمد ناکافی) در همه ی کشور ها وجود ندارد و برای مثال بیماری هایی که به صورت موثر در کشورهای غنی به وسیله ی کارکنان حرفه ای و امکانات پیشرفته درمان می شوند، در کشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیرماهر و یا در منزل درمان می شوند و علاوه بر این شیوع برخی از این بیماری ها در کشورهای فقیر بیشتر است. این ها باعث ایجاد شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری بین کشورهای غنی و کشورهای کم درآمد می شود.
    سوال نهم) در بخش خصوصی به استثنای منابع انسانی مهارت یافته. درجات گوناگونی از تولیت دولتی، سطح و ترکیب تولید، توزیع و کیفیت آن ها را تحت نظر دارد برای مثال در بازارهای محلی مداخلات دولت عمدتا در جایی لازم خواهد بود که از بابت رعایت استانداردهای کیفیت و ایمنی، اطمینان حاصل شود؛ اطلاعات مربوط به محصولات در دسترس باشد و محیط رقابتی عادلانه به وجود آید.
    سوال دهم) سالانه تعداد زیادی از کودکان به خاطر بیماری هایی می میرند که با واکسن های موجود قابل پیشگیری اند. همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی (GAVI) ائتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است که هدف آن اطمینان یافتن از این است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار گیرد. GAVI به دنبال آن است که شکاف در حال رشد در دسترسی به واکسن را بین کشورهای صنعتی و در حال توسعه پر کند. حفاظت از کودکان دنیا در برابر بیماری های قابل پیشگیری نه تنها یک الزام اخلاقی بلکه سنگ بنای حیاتی یک جامعه ی جهانی سالم است.
    بخش دوم
    سوال اول) نبود مهارت های لازم، نظام اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه ها، نظام بودجه بندی انعطاف ناپذیر، تکه تکه شدن وظایف
    سوال دوم) تفاوت عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درآمد و پردرآمد را تا حدی می توان با تفاوت های موجود در قیمت های نسبی توجیه کرد. در کشورهای فقیر منابع انسانی غیرماهر ارزانترند و فناوری و تسهیلات گران هستند درنتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا به سرمایه گذاری تخصیص داده می شود و در این کشورها تعداد کارکنان بیش از حد است که انعکاسی از آموزش کارکنان برحسب نیاز است نه مبتنی بر منابع.
    سوال سوم) کشورهای با درآمد متوسط هزینه ی به مراتب کمتری در هریک از انواع منابع مراقبت سلامت نسبت به گروه کشورهای پردرآمد صرف می کنند. تفاوت های قابل توجهی در ترکیب منابع در کشورهای با درآمد متوسط به چشم می خورد و به نظر می رسد صرفا به دلیل تفاوت درآمد یا قیمت ها باشد.
    سوال چهارم) طی سالهای ۱۹۹۰ بسیاری از کشورها شروع به کاهش اندازه و حجم بخش بیمارستانی خود کردند که این امر انعکاسی از پیشرفت فنی و هزینه های پایینتر در مراقبت سرپایی است که این کاهش تعداد تخت ها به معنی آن است که جهت پاسخ دهی به تقاضاهای نوسان دار باید راهبردهای جدیدی ایجاد گردد.
    سوال پنجم) تقاضای بیش از حدی که نمی توان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد می تواند با سایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود مانند به تاخیر انداختن مراقبت غیر اورژانس، نقل و انتقال بیماران، کاستن از مدت اقامت بستری.
    سوال ششم) به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت، عدم توازن در کشورهای توسعه یافته به یک قاعده تبدیل شده است تا یک استثنا. دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود است.
    سوال هفتم) ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود، استفاده از داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی
    سوال هشتم) ایران در منطقه ی مدیترانه ی شرقی است که در این منطقه بیست و دو کشور هست و ایران در طبقه ی ای ام آر – بی قرار دارد که به معنی مرگ و میر پایین در کودکان و مرگ و میر پایین در بالغین است. در کل سازمان بهداشت جهانی دارای شش منطقه است.
    سوال نهم)
    الف) غلط
    ب) صحیح
    د) صحیح
    ه) صحیح
    ح) صحیح

    سوال دهم)
    الف) fertility rate
    ب) governance
    ج) equity
    د) human capital
    ه) defining goal
    ح) burden of disease

  4. نفیسه کیهانی بروجنی

    نفیسه کیهانی بروجنی.دانشجوی پزشکی.دانشگاه آزاد نجف آباد
    بخش اول
    ۱) لازم است منابع مالی به صورت متوازن و متعادل میان بسیاری از ورودی هایی که برای ارائه خدمات سلامت مورد استفاده قرار می گیرند، توزیع شود.

    ۲) دومین صفحه از فصل چهار – رسم نمودار

    ۳) سرمایه گذاری به معنی افزودن ذخیره (سرمایه) است و به صورت کلی تر به هر برنامه، فعالیت یا پروژه ی جدید نیز گفته می شود. انواع آن شمال سرمایه گذاری در سرمایه فیزیکی (بناها و تجهیزات)، سرمایه انسانی ( آموزش و مهارت بخشی) و سرمایه مصرفی (داروها) است. سرمایه گذاری در سرمایه ی فیزیکی حدود پنج درصد کل هزینه های صرف شده در مراقبت سلامت در کشورهای پیشرفته، و حدود چهل الی پنجاه درصد در کشورهایی مثل کنیا و… را تشکیل می دهد.

    ۴) زیرا عملکرد نظام مراقبت سلامت در نهایت وابسته به دانش، انگیزه و مهارت افرادی است که خدمات ارائه می کنند و اینکه صورتحساب حقوق نیروهای انسانی معمولا بیشترین مورد مصرف بودجه جاری بخش سلامت است. بیش از دو سوم کل هزینه ی جاری مصرف شده در بسیاری از کشورها مربوط به هزینه ی نیروی کار است.

    ۵) ۱٫ جهت دهی مجدد پزشکان متخصص مثلا به سمت طبابت خانواده یک راهبرد کوتاه مدت در مقابل کاهش پذیرش در تخصص است که یک برنامه ی بلندمدت است
    ۲٫ جابه جایی برای سایر متخصصان سلامت مثلا تربیت بیشتر پرستار به جای پزشک که می تواند هزینه – اثربخش باشد
    ۳٫ ایجاد کادرهای جدید مثلا اجرای یک برنامه ی آموزشی برای اتخاذ پست های بالاتر

    ۶) مشکلات منابع انسانی در ارائه خدمت شامل عدم توازن در تعداد (در بعضی کشورها کمبود کارکنان وجود دارد و در بعضی بیشبود که این معمولا نسبت به کشورهای همسایه یا هم سطح از نظر توسعه یافتگی سنجیده می شود)، عدم توازن در توزیع (عدم توازن بین توزیع منابع انسانی بین مناطق شهری و روستایی وجود دارد) و عدم توازن در ترکیب آموزش و مهارت (اغلب کارکنان کفایت لازم را ندارند که این به خاطر کمبود فرصت آموزشی یا عدم تطابق بین نیاز و مهارت و اولویت است). مشکل دیگر شکست رویکرد های قبلی سیاست گذاری است.

    ۷) تفاوت ها: منابع انسانی و به خصوص پزشکان تعیین کننده ی میزان استفاده از سایر ورودی ها هستند و انگیزش ها و مدیریت منابع انسانی بر استفاده از سایر منابع تاثیر غیرمستقیم دارد همچنین افراد از شرایطی که در آینده می تواند ایجاد شود تاثیر می پذیرند (سایه ی آینده) و این بر انگیزش و عملکرد اثر می گذارد. تفاوت دیگر این است که بر خلاف منابع فیزیکی، منابع انسانی را نمی توان وقتی مهارت هایشان کهنه شد کنار گذاشت.
    سه راهبرد منابع انسانی موفق: الف) استفاده ی مناسب از نیروهای کار موجود به وسیله ی توزیع جغرافیایی بهتر
    ب) استفاده از کارکنان چند مهارتی در مواقع لزوم
    ج) اطمینان از تطابق بهتر بین مهارت و کارکرد افراد

    ۸) با اینکه فناوری های پزشکی و روش های بالینی روز به روز در حال پیشرفت هستند اما امکان دستیابی به این امکانات (به دلیل درآمد ناکافی) در همه ی کشور ها وجود ندارد و برای مثال بیماری هایی که به صورت موثر در کشورهای غنی به وسیله ی کارکنان حرفه ای و امکانات پیشرفته درمان می شوند، در کشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیرماهر و یا در منزل درمان می شوند و علاوه بر این شیوع برخی از این بیماری ها در کشورهای فقیر بیشتر است. این ها باعث ایجاد شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری بین کشورهای غنی و کشورهای کم درآمد می شود.

    ۹) در بخش خصوصی به استثنای منابع انسانی مهارت یافته. درجات گوناگونی از تولیت دولتی، سطح و ترکیب تولید، توزیع و کیفیت آن ها را تحت نظر دارد برای مثال در بازارهای محلی مداخلات دولت عمدتا در جایی لازم خواهد بود که از بابت رعایت استانداردهای کیفیت و ایمنی، اطمینان حاصل شود؛ اطلاعات مربوط به محصولات در دسترس باشد و محیط رقابتی عادلانه به وجود آید.

    ۱۰) سالانه تعداد زیادی از کودکان به خاطر بیماری هایی می میرند که با واکسن های موجود قابل پیشگیری اند. همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی (GAVI) ائتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است که هدف آن اطمینان یافتن از این است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار گیرد. GAVI به دنبال آن است که شکاف در حال رشد در دسترسی به واکسن را بین کشورهای صنعتی و در حال توسعه پر کند. حفاظت از کودکان دنیا در برابر بیماری های قابل پیشگیری نه تنها یک الزام اخلاقی بلکه سنگ بنای حیاتی یک جامعه ی جهانی سالم است.
    آزمون شماره ۳
    بخش دوم

    ۱)نبود مهارت های لازم.نظام اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه ها.نظام بودجه بندی انعطاف ناپذیر.تکه تکه شدن وظایف

    ۲)تفاوت عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درآمد و پردرآمد را تا حدی میتوان با تفاوت های موجود در قیمت های نسبی توجیه کرد.در کشورهای فقیر منابع انسانی غیرماهر ارزانترند و فناوری و تسهیلات گران هستند.درنتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا به سرمایه گذاری تخصیص داده می شود.و در این کشورها تعداد کارکنان بیش از حد است که انعکاسی از آموزش کارکنان برحسب نیاز است نه مبتنی بر منابع.

    ۳) کشورهای با درآمد متوسط هزینه به مراتب کمتری در هریک از انواع منابع مراقبت سلامت نسبت به گروه کشورهای پردرآمد صرف میکنند.تفاوت های قابل توجهی در ترکیب منابع در کشورهای بادرآمد متوسط به چشم میخورد و به نظر میرسد صرفا به دلیل تفاوت درآمد یا قیمت ها باشد.

    ۴)طی سالهای ۱۹۹۰ بسیاری از کشورها شروع به کاهش اندازه و حجم بخش بیمارستانی خود کردند که این امر انعکاسی از پیشرفت فنی و هزینه های پایینتر در مراقبت سرپایی است.که این کاهش تعداد تخت ها به معنی آن است که جهت پاسخ دهی به تقاضاهای نوسان دار باید راهبردهای جدیدی ایجاد گردد.

    ۵)تقاضای بیش از حدی که نمی توان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد میتواند با سایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود.مانند : به تاخیر انداختن مراقبت غیر اورژانس.نقل و انتقال بیماران.کاستن تز مدت اقامت بستری

    ۶)به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت،عدم توازن در کشورهای توسعه یافته به یک قاعده تبدیل شده است تا یک استثنا.دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود است.

    ۷)ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود.استفاده از داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی

    ۸) ایران در منطقه مدیترانه شرقی است که در این منطقه ۲۲ کشور است و ایران در طبقه ‌EMR-B قرار داردکه به معنی مرگ ومیر پایین در کودکان و مرگ و میر پایین در بالغین است.در کل سازمان بهداشت جهانی دارای ۶منطقه است.

    ۹)
    الف) غلط
    ب) صحیح
    د) صحیح
    ه) صحیح
    ح) صحیح

    ۱۰)
    الف) fertility rate
    ب) governance
    ج) equity
    د) human capital
    ه) defining goal
    ح) burden of disease

  5. مریم بادامی

    ازمون شماره سه.بخش اول سوالات
    نام و نام خانوادگی: مریم بادامی
    دانشجوی رشته: مامایی
    واحد: دانشگاه ازاد اسلامی واحد استهبان
    ۱- برای ارائه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرارگیرد؟
    ارایه مراقبت سلامت ب گونه ای کارامد نیازمند ان است ک منابع مالی ب گونه ای متعادل و متوازن میان بسیاری از ورودی هایی ک جهت ارایه خدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرد توزیع شود.بدون تسهیلاتی ک ب خوبی ساخته تجهیز و پشتیبانی شده باشند بسیاری از پزشکان و پرستاران و سایر کارکنانی ک دراین راه ب فعالیت مشغولند بدون استفاده خواهند بود.منابع موجود باید هم برای سرمایه گذاری در مهارت ها تجهیزات و تسهیلات جدید و هم برای نگهداری و حفظ زیرساختار موجود مورد استفاده قرار گیرند,بعلاوه چنین تعادل و توازن دقیقی باید هم طی زمان و هم در مناطق جغرافیایی مختلف حفظ شود.در عمل عدم توازن قابل توجهی بین سرمایه گذاری و هزینه های جاری و میان دستجات و گروه های مختلف ورودی ها شایع استو موانعی را بر سر راه دستیابی ب عملکرد رضایتبخش ایجاد میکند,انتخاب های جدید برای سرمایه گذاری باید ب گونه ای دقیقصورت گیرد تا خطر عدم توازن دراینده کاهش یابد همچنین لازم است ک ترکیب فعلی ورودی ها ب صورت منظم تحت پایش قرار گیرد.چنانچه میخواهیم خریداران و ارایه کنندگان از رفتارهای کارامد در پاسخ بنیازها و انتظارات سلامت تبعیت نمایند وجود راهکارهای شفاف سیاست گذارانه و انگیزش های روشن ضروری خواهد بود.

    ۲- سه ورودی عمده در نظام سلامت، از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟
    کل منابع مالی:سرمایه ای.جاری( دستجات صرف هزینه)
    سرمایه ای: اموزش افراد.سرمایه گذاری در ساختمان و تجهیزات ( اجزای بودجه)
    جاری: هزینه کار.نگهداری.سایر هزینه های جاری.( اجزای بودجه)
    اموزش افراد ⬅️منابع انسانی ( ورودی های نظام سلامت)
    سرمایه گذاری در ساختمان و تجهیزات ⬅️سرمایه فیزیکی( ورودی های نظام سلامت)
    هزینه کار ⬅️منابع انسانی
    نگهداری ⬅️سرمایه فیزیکی
    سایر هزینه جاری ⬅️مواد مصرفی ( ورودی نظام سلامت)
    دراخر همه ورودی ها متصل میشوند ب تولید مداخلات سلامت
    ۳- منظور از سرمایه گذاری نظام سلامت چیست؟ موارد متنوع و میزان ان در موارد مختلف را بنویسید؟
    سرمایه گذاری درمعنای کلی تر ب هر برنامه,فعالیت یا پروژه جدید اطلاق میشود.سرمایه گذاری فعالیتی حیاتی برای تعدیل ذخیره سرمایه و بوجود اوردن دارایی های جدید و مولد است.در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هزینه صرف شده برای سرمایه گذاری دربناها و تجهیزات مشخصا بیش از۵ درصد از کل هزینه سالیانه صرف شده درمراقبت سلامت را ب خود اختصاص نمیدهد و معمولا کمتر از میزانی نیز هست ک۱۵-۲۰سال پیش صرف این امر گردید.کنترل هزینه تا حدی از طریق کنت ل موارد افزودن ب سرمایه تقویت شده است.درکشورهای کم درامد تنوع زیادی ب چشم میخورد.میزان سرمایه گذاری ممکن است بسیار فراتر از ارقام مربوط ب کشورهایoECD باشد خصوصا زمانی ک زیرساختار های فیزیکی باکمک نهاد های خیریه ساخته یا بازسازی میشوند. کشورهایی مانند بورکینافاسو کامبوج کنیا مالی و موزامبیک چنین مطرح میکنند ک هزینه سرمایه ای صرف شده انها بین ۴۰-۵۰ درصد از کل بودجه دولتی مراقبت سلامت را دریک یا چند سال ب خود اختصاص میدهند.درصد عمده ایاز بودجه جاری باقیمانده معمولا اختصاص ب پرداختی کارکنان مراقبت سلامت دارد.
    ۴- چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت، صرف نیروی انسانی می شود؟
    منابع انسانی یعنی انواع مختلفی از کارکنان بالینی و غیر بالینی ک امکان انجام مداخلات فردی و فعالیت های بهداشت عمومی را فراهم میکنند مهمترین ورودی نظام سلامت هستند.عملکرد نظام مراقبت سلامت درنهایت وابسته ب دانش مهارت و انگیزه افرادیست که مسوول ارایه خدمات هستند.بعلاوه صورت حساب حقوق نیروهای انسانی معمولا بزرگترین منفرد دربودجه جاری بخش سلامت است.دربسیاری از کشورها دوسوم یا بیشتر کل هزینه جاری صرف شده مربوط ب هزینه نیروی کار است.
    ۵- با چه راهبردهایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان، با جا به جایی میان منابع انسانی، مشکلات خود در ارائه مراقبت های سلامت را رفع میکنند؟
    بسیاری از این کشورها از طریق جا ب جا کردن میان ارایه کنندگان مراقبت سلامت ب حل این مشکل پرداختند.
    جهت دهی مجدد پزشکان متخصص: درحال ک محدود کردن پذیرش در اموزش تخصصی و تغییر برنامه های کارورزی. یک راهبرد طولانی مدت جهت توازن توزیع تخصصی پزشکان است,جهت دهی مجدد متخصصان ب سمت طبابت خانواده راهبرد جایگزینی کوتاه مدتیست ک بعنوان مثال دراروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار گرفته است.
    جابجایی برای ساختار متخصصان سلامت: پرورش یک پزشک ممکن است ۳ برابر هزینه بیشتری نسبت ب یک پرستار بدنبال داشته باشد.درنتیجه. پرورش پرستاران بیشتر و سایر متخصصان سلامت می تواند جایگزینی هزینه اثربخش ب جای تربیت یک پزشک باشد.بعنوان مثال در بوتسوانا پرورش پرستاران درمانگر و داروسازان بیشتر کمبود پزشک در برخی از مناطق را از بین برده است.
    ایجاد کادر های جدید: اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد ها ممکن است نیازمند ایجاد کادر جدید باشد.در نپال یک برنامه اموزشی. ب دستیاران سلامت و سایر کارکنان دیگر درمناطق روستایی امکان دارد ک برای اتخاذ پست های حرفه ای بالاتر اموزش ببینند.
    ۶- مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟
    عدم توازن تعداد: یک بررسی اخیر برروی منابع انسانی در ۱۸ کشور با درامد متوسط و پایین( یک یا چند کشور از هرمنطقه سازمان جهانی بهداشت) بیانگر ان بود ک اکثر کشورها بادرجات مختلفی از کمبود کارکنان کیفی سلامت دستو پنجه نرم میکنند.خصوصا در افریقای جنوب صحرا ظرفیت اموزشی محدود و پرداخت پایین ب کارکنان مراقبت سلامت منجر ب بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات میشود.درکشورهای دیگرمثل مصر,ازدیاد پزشکان ب مشکل تبدیل شده است.معمولا کمبود و بیشبود,نسبتب کشورهای مربوط ب همان منطقه یا دارای همان سطح از توسعه یافتگی تعریف میشود.بنابراین مازاد ممکن است مطلق( مانند انچه درمورد پزشکان متخصص در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و اسیای مرکزی دیده میشود) و یا نسبی باشد( برحسب منطقه جغرافیایی)
    عدم توازن ترکیب اموزشی و مهارت ها: کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی ک انجام میدهند کفایت لازم را ندارند,دلیل این امر میتواند کمبود فرصتهای اموزشی( مثلا در بسیاری از کشورهای افریقایی) ویا عدم تطابق بین مهارت های موجود و نیاز ها و اولویت های نظام مراقبت سلامت( مثلا درکشورهای اروپای شرقی و اسیای مرکزی ) باشد.البته تعداد پزشکان وسایرکارکنان دیگر مراقبت سلامت با نوع خاصی از اموزش و مدرک تنها بخشی از این داستان است.نه اموزش رسمی و نه توانایی های حرفه ای لزوما ب معنی مهارت داشتن در برخورد با مشکلات خاص نیستند.
    عدم توازن توزیع: تقریبا تمام کشورها از عدم توازن منابع انسانی میان مناطق شهری و روستایی رنج میبرند و با مشکلاتی دربرطرف ساختن نیاز گروه های خاص مانند فقرا,معلولین یااقلیت های نژادی مواجه هستند.تقریبا این امر درهمه جا ب چشم میخورد ک ارایه کنندگان درمناطق شهری متمرکز میشوند.درکامبوج ۸۵ درصد ازجمعیت درمناطق روستایی زندگی میکنند درحالی ک تنها ۱۳ درصد از کارکنان مراقبت سلامت دولت درانجا ب فعالیت مشغول هستند,در انگولا ۶۵ درصد جمعیت در مناطق روستایی زندگی میکنند درحالی ک ۸۵ درصد متخصصان سلامت در مناطق شهری فعالیت دارند.در نپال تقریبا ۲۰ درصد از پست های پزشکان درروستا پرشده در حالی ک این میزان درمناطق شهری ۶۶ درصد است.
    شکست رویکرد های قبلی سیاست گذاری دولتی: هرچند ک پیشرفت هایی درسال های اخیر برای توسعه سیاست ها و برنامه های ملی درقبال منابع انسانی بخش سلامت صورت گرفته است,پیاده سازی و اجرای انها بطور کامل در اکثر کشورها رخ نداده.بعلاوه کشورهای بسیار کمتری ب پایش و ارزشیابی پیشرفت و تاثیر پیاده سازی سیاست ها پرداخته اند.
    ۷-تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟
    افراد ب عنوان موجودات صاحب تفکر بسیار متفاوت از ماشین هستند و مدیریت سرمایه انسانی را نمیتوان مشابه سرمایه فیزیکی محسوب نمود.نخست انکه منابع انسانی خصوصا پزشکان تعیین کننده میزان استفاده از سایر ورودی های موجود هستند.عرضه بیش از حد پزشکان تقریبا ب معنی عرضه بیش از حد خدماتیست ک انها ارایه میکنند.یکی دیگر از تفاوت های موجود بین سرمایه انسانی و فیزیکی( ک بر مدیریت افرار نیز تاثیر میگذارد) ان است ک صرفا شرایط کاری,درامد و مدیریت چیزهایی نیستند ک منجر ب انگیزه بخشیدن ب پزشکان,پرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.افراد همچنین از شرایطی ک ممکن است درایند وجود داشته باشد تاثیر میپزیرند و این کار را مبتنی ب تجارب گذشته, دیدگاه اطرافیان و روندهای فعلی صورت میدهند.اگر کارکنان ماهر معتقد باشند ک پرداخت ها,مزایا و شرایط کاری اینده بدتر خواهد شد تصمیمات ب شغل انها و انگیزه هایشان انعکاسی از این تفکر خ اهد بود,این سایه اینده میتواند ب راحتی منحر ب چرخه منفی دائمی ب سمت انگیزش و عملکرد ضعیفتر شود.
    سه نوع راهبرد:
    استفاده کارامدتر ازکارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر.
    استفاده بیشتر ازکارکنان چند مهارتی درجایی ک مقتضی باشد.
    اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد.
    ۸-شکاف در حال گسترش در استفاده از فن آوری در کشورهای کم درامد را توضیح دهید؟
    کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند و روش های بالینی نوین طی دهه های‌ اخیر توسعه قابل توجهی یافته و بسیاری دیگر از انها نیز درراه است.متاسفانه. بدلیل نبود درامد کافی دربرخی کشورها دستیابی ب این امکانات جدید برای همه افراد ممکن و مقدور نیست.بیماری هایی که به گونه ای اثربخش درکشورهای غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان میشوند,درکشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیرماهر یا بصورت غیررسمی درمنزل مورد مدارا قرار میگیرند.بعلاوه برخی از این بیماری ها درکشورهای فقیرتر شایع ترند.درحال حاضر داروهایی برای ویررس نقص ایمنی اکتسابی/ ایدز موجود اند ک حداقل میتوانند باهزینه ای بسیار بالا پیشرفت بیماری را ب تاخیر بیندازند.اما الگوهای درمان و ورودی های منابع برای HIV/Aids درکشورهای مختلف متفاوت است.درکشورهای فقیر,HIV/Aids کماکان بیماری بدون انتخاب های درمانیست.مراقبت از افراد بیمار عمدتا بصورت غیررسمی درمنزل یا موسساتی باکارکنان عمدتا غیرماهر صورت میگیرد.درافریقای جنوبی سازمان های بیمه گر موظف شده اند ک هزینه های درمان HIV را پوشش دهند و این امر دسترسی ب درمان را بهبود بخشیده است.انتقال مالاریا را میتوان با روش هایی مانند اسپری زدن درمنزل,پشه بند های اغشته ب حشره کش,پروفیلاکسی کلروکین و غیره تحت کنترل دراورد.اما چنین روش هایی همواره در دسترس افرادی ک بیشترین نیاز را ب ان دارند قرار ندارد.پروژهای. مختلف و متعددی برای تهیه واکسنی علیه مالاریا درحال انجام است.ب نتیجه رسیدن این پژوهش فرصت مغتنمی برای بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از مرگ خواهد بود.چنین پیشرفتی درفناوری نیز نیازمند ترکیب جدیدی از منابع است اما تنها برای ان کشورهایی ک توان پرداخت واکسن جدید را داشته باشند.مقاومت باکتری عامل سل ب داروهای خط اول درحال افزایش است. این موضوع .مثلا در کشورهایی مانند فدراسیون روسیه بسیار حائز اهمیت است.نبود درمان طبی اثربخش و استفاده ناصحیح از داروها کماکان برموانع موجود برسرراه حل این مشکل روزافزون می افزایند.
    ۹- کثرا ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند و یا بخش خصوص؟ نقش دولت ها در این باره را بنویسید؟
    ب استثنای منابع انسانی مهارت یافته اکثر ورودی هایی ک درخدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرند در بخش خصوصی تولید میشوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی,سطح و ترکیب تولید,توزیع و کیفیت انها را تحت نظر دارد.بعنوان مثال,بازارهای محلی ب گونه ای موفقیت امیز اکثر مواد مصرفی و نیروی کار غیرماهر را تولید میکنند.مداخلات دولت عمدتا درجایی لازم خواهد بود ک از بابت رعایت استاندارد های کیفیت و ایمنی,اطمینان حاصل شود, اطلاعات مربوطه درباره محصولات در دسترس باشد و محیط رقابتی عادلانه ای بوجود اید.
    ۱۰- ضرورت همبستگی برای واکسن ها و ایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید ؟
    هرساله نزدیک ب ۳ میلیون کودک بدلیل بیماری هایی میمیرند ک با واکسن های رایج موجود قابل پیشگیری هستند,همچنین ۳۰ میلیون از ۱۳۰ میلیون کودکی ک هرسال متولد میشوند هیچگونه واکسنی دریافت نمیکنند.بخش عمده ای از کودکان بدون واکسیناسیون ۲۵ میلیون,درکشورهایی زندگی میکنند ک سرانه تولید ناخالص ملی GNP انها کمتر از ۱۰۰۰ دلار امریکاست.همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی GAVI, ائتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است ک درسال۱۹۹۹ شکل گرفت,هدف ان اطمینان یافتن از این موضوع است ک هرکودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد حفاظت قرار گیرند.شرکایGAVIعبارتند از دولت های ملی,برنامه واکسیناسیون بیل و ملینداگیتس,فدراسیون بین المللی انجمن های کارخانجات دارویی IFPMA موسسات پژوهشی و فنی سلامت,بنیاد راکفلر,یونسیف,گروه بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت.GAVI بدنبال ان است ک شکاف درحال رشد در دسترسی ب واکسن را بین کشورهای صنعتی و درحال توسعه پر نماید.فراتر از ۶ واکسن پایه ک دربرنامه توسعه یافته ایمن سازی EPI مورد استفاه قرار میگیرند: فلج اطفال,سیاه سرفه,کزاز,سرخک,سل.واکسن های جدیدتری چون هپاتیت B, هموفیلوس انفولانزای b و تب زرد نیز درحال حاضر دربسیاری از کشورهای صنعتی ب گستردگی مورد استفاده قرار میگیرند.یک اولویت عمده ان است ک تمام کشورهای جهان تا سال۲۰۰۵ حداقل پوشش ایمن سازی برابر ۸۰ درصد داشته باشند.برمبنای فرضیات فعلی چنین تخمین زده میشود ک برای دستیابی ب این سطح از پوشش درفقیرترین کشورهاییی ک از واکسن های سنتی EPI استفاده میکنند سالانه ۲۲۶ میلیون دلار هزینه اضافه تر مورد نیاز خواهد بود,پوشش همان تعداد از کودکان تحت واکسن های جدیدتر طبق راهکارهای اقتباس شده در GAVI طی نخستین نشست هیات نیاز ب ۳۵۲ میلیون دلار هزینه اضافه تر دارد.درنشست. دوم هیات GAVI ک درفوریه سال۲۰۰۰ طی نشست جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد,شرکای GAVI ب بحث درباره سیاست هایی جهت دستیابی ب هدف ۸۰ درصد ایمن سازی پرداختند و بودجه جهانی چندین میلیون دلاری را برای واکسیناسیون کودکان مطرح نمودند.دولت ها,شرکت ها,سازمان های بشردوستانه خصوصی و سازمان های بین المللی درکنار یکدیگر تلاش میکنند تا این منابع را بگونه ای مدیریت نمایند ک محافظت کافی از کودکان تمام کشورها از طریق ایمن سازی تحت برنامه ای بعنوان چالش کودکان صورت گیرد.اعضای GAVI معتقدند ک حفاظت ازکودکان دنیا دربرابر بیماری های قابل پیشگیری نه تنها یک الزام اخلاقی است بلکه سنگ بنای حیاتی یک جامعه جهانی پایدار و سالم است.از تمام کشورهایی ک درامد انها کمتر از۱۰۰۰ دلار برحسب GNP سرانه است ( ۷۴ کشور ک عمده انها در افریقاست ) خواسته شده ک تمایلات خود را از بابت همکاری با GAVI ارایه کنند.تقریبا ۵۰ کشوراز. تمام مناطق سازمان جهانی بهداشت تاکنون جزییات نیازها و فعالیت های ایمن سازی خود را اریه کرده اند.منابع حاصل از بودجه فوق,عمدتا صرف خرید واکسن هپاتیت B,هموفیلوس انفلونزا نوع b,و تب زرد و همچنین مواد مصرفی جهت تزریق بی خطر خواهد شد.چنین تصویر شده است ک شرکای GAVI درسطح کشورها با دولت های ملی همکاری خواهند کرد تا شکاف های مشخص شده در برنامه های کشوری ( ب جز انهایی ک مستقیما مرتبط با ارایه واکسن ها هستند) برطرف شود.با گذاشتن مسوولیت بیشتر بردوش کشورها ازبابت تهیه اطلاعات لازم و تعهد کافی,شرکای GAVI امیدوارند ک نتایج حاصله بیش از پیش مربوط به خود کشور وبنابراین پایدار باشد.
    ازمون شماره سه.بخش دوم سوالات
    نام و نام خانوادگی: مریم بادامی
    دانشجوی رشته: مامایی
    واحد: دانشگاه ازاد اسلامی واحد استهبان.
    ۱- اصولا عدم توازون در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چ دلایلی دارد؟
    مثال هایی از عدم توازن وجود دارد ک همگی منجر ب کاهش عملکرد عمرکوتاه تر زیرساختار فیزیکی و کاهش روحیه کارکنان میشود. درمورد سرمایه فیزیکی وضعیت غالبا برگشت ناپذیر است,هزینه نوسازی بالاتر از هزینه ساخت یک مورد جدید است.دلایل دیگری نیز در پشت عدم توازن ورودی ها وجود دارد از جمله نبود مهارت های لازم,نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه ها,نظام های بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف ( مثلا جدا شدن مسوولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی). نهادهای خارجی باتمرکز بر سرمایه گذاری های بسیار مشهود و بدون توجه کافی ب سازگاری انها با سایر سرمایه گذاری ها ( مثلا درارتباط با لوازم یدکی) یاهزینه های جاری,درنامتوازن ساختن ترکیب ورودی ها مشارکت کرده اند.موفقیت سیاسی در سرمایه گذاری نظام سلامت,ندرتا با پایداری طولانی مدت همراه بوده است.غالبا درکشورهای کمترتوسعه یافته, تصمیم گیرندگان از انگیزش هایی جهت پذیرش حمایت اهداکنندگان برخوردار بوده اند,بدون توجه ب اینکه این امر عواقب طولانی مدتی برتوازن میان منابع موجود یا بین سرمایه گذاری ها وهزینه های جاری بدنبال خواهد داشت.بعنوان مثال سریلانکا,مشارکت اهداکنندگان را در تاسیس یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی پذیرفت: جهت راه انداختن این بیمارستان نیاز ب جابجایی منابع از بسیاری از فعالیت های دیگر لازم شد.برنامه های رقابتی میان اهدا کنندگان منجر ب تکه تکه شدن و عدم یکپارچگی بیشتر در مسوولیت پذیری و همچنین تفکر کوتاه مدت شده است.
    ۲- دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را تشریح کنید؟
    تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پر درامد را میتوان تا حدی با تفاوت های موجود درقیمت های نسبی توجیه نمود.یک نظام کامل از حساب های ملی سلامت کاملترین. اطلاعات را درباره ورودی های نظام سلامت و قیمت انها ب دست میدهد.دریک کشور فقیر منابع انسانی غیرماهر نسبتا ارزان خواهند بود درحالی ک فناوری پزشکی, تسهیلات و کارکنان با کیفیت و مهارت بالا گران هستند.درنتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا ب سرمایه گذاری تخصیص داده میشود.وقتی ک پرداخت ب کارکنان از محل بودجه جاری صورت گرفت,پول اندکی باقی می ماند ک برای تجهیزات, داروها,مواد مصرفی و نگهداری از تسهیلات صرف شود,این وضعیت شاهدی بر این مدعاست ک تعداد کارکنان بسیار بیش از حد است ک غالبا انعکاسی از اموزش کارکنان ب نسبت نرم های جمعیتی یا برنامه ریزی برحسب نیاز است,ب عوض اینکه مطابق با برنامه ریزی مبتنی بر منابع باشد.تامین مالی مصرف دارو در کشورهای کم درامد ک غالبا ب صورت نسبی بالاست, تاحد زیادی ب صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت میگیرد.درکشورهای توسعه یافته تر صرف هزینه درمواد مصرفی از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما ب صورت نسبی کماکان پایین است چراکه منابع انسانی انها بسیار گران قیمت تر هستند.اماحتی برای کشورهایی ک سطوح درامد انها قابل مقایسه است بعضا تفاوتهای گسترده ای در وضعیت های منابع خاص ان کشور ها دیده میشود.
    ۳- کشورهای پر درآمد مانند انگلیس، سوئد، امریکا و دانمارک را با کشورهای با درآمد متوسط مانند مصر، مکزیک، تایلند وافریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها درنظام سلامت باهم مقایسه کنید ؟
    ۴ کشور با درامد متوسط هزینه ب مراتب کمتری در هر یک از انواع مراقبت سلامت نسبت ب گروه کشورهای پردرآمد صرف میکنند.مشابه انچه درمورد کشورهای پردرآمد ب چشم میخورد,تقابل ها و تفاوت های قابل توجهی در ترکیب منابع ب چشم میخورد و بنظر میرسد ک این تفاوتها صرفا بدلیل تفاوت درامد یاقیمت ها باشد
    ۴- نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟ چه عوارضی ایجاد میکند؟
    متمرکز شدن برمراقبت بیمارستانی منجر ب افزایش سریع تخت های بیمارستانی گردید,در کشور های پردرآمد, افزایش تخت ها باتغییرات سریع فناوری همراه شد و این امر منجر ب شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها گردید.مسن شدن جمعیت و بالاتر رفتن میزان استفاده از نظام های سلامت توسط افراد مسن این فشار فزاینده را برای عرضه تخت های بیشتر حفظ نمود.درکشورهای کمتر توسعه یافته افزایش تختها باتغییرات اهسته تری درفناوری و افزایش کندتری دربحث هزینه ها همراه بوده است ک متعاقب این امر ارایه میزان کمتری از مراقبت,نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات بدلیل عدم تامین مالی هزینه های جاری رخ داده است.دربسیاری ازکشورهای با درامد متوسط و پایین,ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی پایین باقی مانده است.
    ۵- تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟
    تقاضاهای بیش از حدی ک نمیتوان ان را باقیمت های بالاتر سرکوب کرد میتواند باسایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود مثلاً از طریق ب تاخیر انداختن مراقبت غیراورژانس,نقل و انتقال بیماران,کاستن ازمدت اقامت بستری و غیره.
    ۶- چرا عدم توازن ورودی ها در کشورهای توسعه یافته یک قاعده است تا یک استثناء؟ دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست ؟
    بدلیل تغییرات سریع فناوری درخدمات سلامت,عدم توازن درکشورهای توسعه یافته ب یک قاعده تبدیل شده است تااینکه یک استثنا باشد.مشکلات درکشورهای کمترتوسعه یافته مشهودترند,جایی ک عدم توازن ها غالبا بدلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی میدهند. هرچند ک حتی درنظام های سلامت باکارکرد خوب نیز درجاتی از عدم توازن احتمالاً باقی خواهد ماند، برای تصحیح سریع این عدم توازن و یاحتی پیشگیری از ان اقدامات زیادی میتوان انجام داد.
    ۷- اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارائه خدمات سلامت باید صورت گیرد را تشریخ کنید؟
    نخستین گام ایجاد اگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف مورد استفاده و عملکرد نظام های سلامت است.همچنین داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی,خصوصا هنگامی ک با داده های مربوط ب عملکرد نظام سلامت ارتباط داده میشود,میتوان شکل گیری و تدوین سیاست ها و برنامه ها برای پرداختن ب این مشکلات,مفید واقع گردند.حسابهای ملی سلامت چارچوب جامعتری جهت ارایه داده های مربوط ب ورودی ها وهمچنین برقراری ارتباط با عوامل ذینفع درباره سیاست های آتی سرمایه گذاری فراهم میاورند.حسابهای ملی سلامت تصویر وسیعی دراختیار میگذارند ک وزارت خانه ها را قادر میسازد از طریق اصلاحات درزمان های سختی ب راهبری خدمات مراقبت سلامت بپردازند.همچنین نظام های دقیقتر حسابداری و اطلاع رسانی هزینه ها دستیابی ب توازن بهتر میان ورودی ها را اسانتر میسازد.
    ۸-ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟ در این منطقه چند کشور قرار دارد؟ ایران از نظر مرگ و میر کودکان و بالغین درکدام طبقه است و قرار گرفتن دراین منطقه ب چه معنیست؟سازمان بهداشت جهانی,کلا ب چند منطقه تقسیم میشود؟
    ایران درقسمت مدیترانه شرقیست ک ۲۲ کشور دراین منطقه قرار دارد.از نظر مرگ و میر کودکان و بالغین در طبقه B قرار دارد و ب این معناست ک میزان مرگ و میر کودکان و بالغین پایین است.سازمان جهانی بهداشت کلا ب ۶ منطقه تقسیم میشود
    ۹- جملات درست و غلط را مشخص کنید؟
    الف) سرمایه در نظام سلامت، ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است. غلط
    ب) پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت می گیرد. درست

    ج) عدالت در سلامت، معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست، لکن بر اساس در همه ی کشورها یارانه مقاطع برای فقرا مدنظر قرار میگیرد. درست

    د) در همه ی کشورها نظام های سلامت، پرفعالیت و پرکار است. درست
    ه) ۲ دلیل توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتست از؛ نسبت بالای پزشک دراین کشور( ب ازای هرتخت دو پزشک) وخوددرمانی. درست
    ح) در کشورهای چین و ژاپن بخشی از درآمد پزشکان از طریق فروش داروییست ک تجویز میکنند. درست
    ۱۰- عبارات زیر را درجای مناسب قرار دهید.
    الف) میانگین تعداد کودکانی را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند.fertility rate
    ب) قدرت سیاسی، اقتصادی و اجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح Governance
    ج) اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده Equity
    د) مهارت ها و توانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در اموزش و سلامت حاصل میشود Human capital
    ه) تنها دلیل مشخص و اختصاصی بر پا کردن یک نظام، یعنی فلسفه وجودی ان Defining goal
    ح) از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده برحسب ناتوانی ب دست می اید.Burden of disease

  6. پردیس اکبری

    Conversation opened. 1 unread message.

    Skip to content
    Using Gmail with screen readers
    pardis

    More
    ۱ of 110

    (no subject)
    Inbox
    x
    sadr chap

    Attachments8:26 PM (14 hours ago)

    to me
    Attachments area

    Click here to Reply or Forward
    ۰٫۲۵ GB (1%) of 15 GB used
    Manage
    Terms – Privacy
    Last account activity: 9 days ago
    Details

    Page 1 of 4

    پردیس اکبری دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد کیش

    ترم ۶ واحد دانشگاه آزاد تهران

    پاسخ سؤالات آزمون سوم بخش۱ساعت ۱۸

    ۱- منابع انسانی، سرمایه فیزیکی، مواد مصرفی

    ۲- صفحه ۱۱۷- شکل ۱-۴ ورودی های نظام سلامت

    ۳ مولد و جدید های دارایی آوردن بوجود و سرمایه ذخیره تعدیل برای حیاتی فعالیتی گذاری سرمایه-

    آن کلیتر معنای در واست. گردد. می اطلاق جدید پروژه یا فعالیت برنامه، هربه گذاری سرمایه

    هزینه شوند. می صرف فعالیت شروع جهت یکبار تنها که هستند هایی هزینه آن تمام که ایسرمایه

    های جاری به تعهدات مالی طولانی مدتی اشاره دارد که به دنبال سرمایه گذاری اول اتفاق می افتد.

    ۴- زیرا مهمترین ورودی های سلامت هستند. دو سوم یا بیشتر از کل هزینه جاری صرف شده

    ۵ سایر برای جایی به جا خانواده، طبابت سمت به متخصص پزشکان مجدد دهی جهت-با

    متخصصان سلامت، ایجاد کادرهای جدید.

    ۶ – و دست سلامت کیفی کارکنان کمبود از مختلفی درجات با کشورها اکثر در که تعداد توازنعدم

    و آموزشی های فرصت کمبود دلیل به که ها مهارت و آموزش ترکیب توازن عدم کنند. می نرمپنجه

    سلامت مراقبت نظام های اولویت و نیازها و موجود های مهارت بین تطابق عدمیا عدم سومو

    رویکردهای شکست چهارم و روستایی و شهری مناطق بین انسانی منابع بخصوص توزیعتوازن

    قبلی سیاست گذاری دولتی.

    ۷ بخشیدن انگیزه به منجر که نیستند چیزهایی مدیریت و درآمد کاری، شرایط صرفاً- پزشکان،به

    به آینده سایه شوند. می متأثر نیز آینده شرایط از افراد شوند. سلامت کارکنان سایر وپرستاران

    دائمی منفی چرخه به منجرراحتی شامل راهبرد سه شود. می ضعیفتر عملکرد و انگیزش سمتبه

    کارکنان از بیشتر استفاده دوم بهتر جغرافیایی توزیع طریق از موجود کارکنان از کارآمدتراستفاده

    از یافتن اطمینان سوم باشد مقتضی که جایی در مهارتیچند کارکرد و ها مهارت میان بهترتطابق

    افراد.

    ۸ و ممکن افراد همه برای جدید، امکانات به دستیابی کشورها، برخی در کافی درآمد نبود دلیل به-

    ای حرفه کارکنان توسط غنی کشورهای در اثربخش ای گونه به که هایی بیماری نیست.مقدور

    درمان می شوند در کشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر در منزل مداوا می شوند.
    Page 1 of 4
    Page 2 of 4

    ۹ – است استفاده مورد سلامت خدمات در که هایی ورودی اکثر یافته، مهارت انسانی منابع استثنایبه

    در توزیع تولید، ترکیب و سطح دولتی، تولیت از گوناگونی درجات و شوند می تولید خصوصیبخش

    رعایت بابت از که است لازم جایی در عمدتاً ها دولت مداخلات دارد. نظر تحت را آنها کیفیتو

    دسترس در محصولات درباره مربوطه اطلاعات شود. حاصل اطمینان ایمنی و کیفیتاستانداردهای

    بوده و محیط رقابتی عادلانه ای به وجود آید.

    ۱۰ است خصوصی و دولتی علاقمندان از ائتلافی سازی ایمن و ها واکسن برای جهانی همبستگی-

    سال درکه۱۹۹۹ در کودک هر که است موضوع این از یافتن اطمینان آن هدف و گرفت شکل

    برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، مورد محافظت قرار گیرد.

    پردیس اکبری دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه

    آزاد کیش

    ترم ۶ واحد دانشگاه آزاد تهران

    آزمون سوم بخش دوم ساعت ۲۰

    ۱ های نظام لازم، های مهارت نبود است. جدید مورد یک ساخت هزینه از بالاتر نوسازی هزینه-

    درباره ضعیف رسانیاطلاع شدن تکه تکه و ناپذیر انعطاف بندی بودجه های نظام ها،هزینه

    وظایف (مثلاً جدا شدن مسئولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی)
    Page 2 of 4
    Page 3 of 4

    ۲ – در دارد. مصرف مالی تأمین است. نسبی های قیمت در موجود های تفاوت با حدی تاتفاوت

    توسط خصوصی صورت به زیادی حد تا بالاست نسبی صورت به غالباً که درآمد کمکشورهای

    یافتهتر توسعه کشورهای در اما گیرد می صورت جیب از مستقیم پرداخت طریق از ومشتریان

    کماکان نسبی صورت به اما است بالاتر بسیار مطلق ارقام نظر از مصرفی، مواد در هزینهصرف

    پایین است چرا که منابع انسانی آنها بسیار گران قیمتتر هستند.

    ۳ و شده صرف هزینه نظر از دارد. قرار خود حداکثر میزان به متحده ایالات ورودی هر در-

    افناوریی و انسانی منابع ذخایر بیشترین سوئد دارد. قرار کشورها گروه از حد بالاترین در کشورن

    دهد. می اختصاص خود به را دارو امر در شده صرف هزینه بالاترین دانمارک و بیمارستانیتخت

    دارد. قرار ورودی هر نظر از گروه این توسط شده تعیین مرزهای میانه درانگلستان کشوراین

    حداکثر با زیادیفاصله نظر از اما دارد. فناوری و سرانه شدهصرف قابل کشور این دارو، وتخت

    بر تمرکز متحده ایالات در است. متحده ایالات از برتر حتی و اعضا بقیه بامقایسهم کیفیتبحث

    اثربخش هزینه و قیمت بر تمرکز ازبیشتر اما دارد. نقش نیز نسبی های قیمت های تفاوت است.بوده

    منابع انواع از یک هر در کمتری مراتب به هزینه …، و مصر مانند متوسط درآمد با کشورهاییدر

    و است منابع ترکیب در تفاوت کنند. می صرف پردرآمد کشورهای گروه به نسبت سلامتمراقبت

    صرف نظر از گروه نقطه بالاترین در جنوبی آفریقای هاست. قیمت با درآمدها تفاوت دلیل بهاین

    حداکث میزان با را فاصله بیشترین و دارد قرار هاهزینه و داراست پزشکان و داروها نظر ازر

    درمصر دومین و پزشکان نسبت بالاترین اما دارد. گروه در را کل سرانه هزینه صرف ترین پایین

    مستقیم صورت به عمدتاً مصر در دارو برای پزشکان به پرداخت دارد. دارو مصرف نظر ازرتبه

    است. بیماران توسط جیبازمکزیک نسبت ترین پایین تایلند با همراه و پزشکان از نسبت بالاترین

    از پرستاران را داراست. نسبت پزشکان در تایلند و آفریقای جنوبی پایین است.

    ۴ افزایش و فناوری در تری آهسته تغییرات با ها تخت افزیش یافته، توسعه کمتر کشورهای در-

    ناکافی نگهداری مراقبت، از کمتری میزان ارایه آن عوارض است. همراه ها هزینه بحث درکندتری

    از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات به دلیل عدم تأمین مالی هزینه های جاری.

    ۵ – نقل اورژانس، غیر مراقبت انداختن تأخیر به طریق از مثلاً شد. تعدیل بندی سهمیه های روشبا

    و انتقال بیماران، کاستن از مدت اقامت بستری.

    ۶ مدیریتی های مهارت نبود دلیل به توازن عدم سلامت. خدمات در فناوری سریع تغییرات دلیل به-

    و کاهش منابع مالی است.
    Page 3 of 4
    Page 4 of 4

    ۷ های داده همچنین مختلف، منابع ثبت طریق از موجود مشکل از عمومی آگاهی ایجاد گام نخستین-

    عملکرد به مربوط های داده با که هنگامی خصوصاً انسانی منابع فعلی توزیع و تعداد دربارهدقیق

    نظام سلامت ارتباط داده می شود.

    ۸ – شرقی- مدیترانهمنطقه۲۲ کشور– طبقه در میر و مرگEMR-B بالغین پایین، کودکان یعنی-

    پایین – ۶ منطقه تقسیم می شود.

    ۹- الف: غلط، ب: درست، ج: غلط، د: درست، ه: درست، ح: درست

    ۱۰-

    الف: Fertility Rate

    ب: Governance

    ج: Equity

    د: Human Capital

    ح: Burden of Disease

    هـ: Pefininy goal
    Page 4 of 4
    ۴ of 4
    پردیس اکبری.doc
    Displaying پردیس اکبری.doc.

  7. پروین صادقی

    نویسنده:پروین صادقی
    بخش اول: ساعت ۱۸
    ۱٫ برای ارائه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرار گیرد؟
    اینکه منابع مالی به گونه ای متعادل و متوازن میان ورودی های که جهت ارایه خدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرند،توزیع شود.چنین توازنی باید هم در طی زمان و هم در بین مناطق جغرافیایی مختلف حفظ شود. لازم است که ترکیب فعلی ورودی ها منظم پایش شود.
    منابع موجود باید هم برای سرمایه گذاری در مهارت ها،تجهیزات و تسهیلات جدید و هم برای نگهداری و حفظ زیر ساختار ،مورد استفاده قرار گیرند.
    در کل برای تبعیت از رفتارهای کارآمد،وجود راهکارهای شفاف سیایتگذارانه و انگیزش های روشن،ضروری است.
    ۲٫ سه ورودی عمده در نظام سلامت، از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟
    ورودی های نظام سلامت:منابع انسانی،سرمایه فیزیکی،مواد مصرفی که کاهش هرکدام به صورت بازنشستگی،استهلاک،تاریخ گذشتگی میباشد.
    منابع مالی جهت خرید ورودی ها:سرمایه ای و جاری
    اجزای بودجه سرمایه ای: آموزش افراد برای منابع انسانی،سرمایه گذاری ساختمان و تجهیزات برای فیزیکی
    اجزای بودجه جاری: هزینه کاربرای منابع انسانی،نگهداری برای فیزیکی و سایر هزینه ها برای مواد مصرفی
    که تمامی منجر به تولید مداخلات سلامت میشوند.

    ۳٫ منظور از سرمایه گذاری نظام سلامت چیست؟ موارد متنوع و میزان آن در موارد مختلف را بنویسید؟
    سرمایه گذاری: به هر برنامه ،فعالیت یا پروژه جدید اطلاق میشود،در حقیقت فعالیتی حیاتی برای تعدیل ذخیره سرمایه و به وجود آوردن دارایی های جدید و مولد است.
    هزینه های سرمایه گذاری سرمایه ای،تمام آن هزینه هایی که تنها یک بار جهت شروع فعالیت صرف میشوند.
    هزینه های جاری به تعهدات مالی طولانی مدتی اشاره دارد که معمولا به دنبال سرمایه گذاری اول اتفاق می افتد.
    در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی هزینه صرف شده برای سرمایه گذاری فیزیکی کمتر بوده .
    در کشور های کم درآمد که از نهادهای خیریه کمک میگیرند،سرمایه گذاری فیزیکی بسیار فراتر از کشور های عضو است.
    در کشورهای کامبوج و کنیا و مالی…تنها کسر کوچکی از کل بودجه ،صرف ورودی ها میشود.
    مجموع سرمایه گذاری ها برروی سرمایه انسانی عظیم تر از سرمایه گذاری بر سرمایه فیزیکی است.

    ۴٫ چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت، صرف نیروی انسانی می شود؟
    چون عملکرد نظام های مراقبت سلامت در نهایت وابسته به دانش،مهارت ها و انگیزه همین منابع انسانی است.(افرادی که مسئول ارایه خدمات هستند)
    صورت حساب حقوق نیروهای انسانی معمولا بزرگترین مورد منفرد در بودجه جاری است که دو سوم یا بیشتر کل هزینه جاری صرف شده را به خود اختصاص میدهد.

    ۵٫ با چه راهبردهایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان، با جا به جایی میان منابع انسانی، مشکلات خود در ارائه مراقبت های سلامت را رفع می کنند؟
    ۱- جهت دهی مجدد پزشکان متخصص به سمت طبابت خانواده که راهبردی کوتاه مدت محسوب میشود در حالی که محدود کردن پذیرش در آموزش تخصص و تغییر برنامه های کارورزی راهبردی طولانی مدت است. مثال اروپای مرکزی و شرقی
    ۲- جابجایی برای سایر متخصصان سلامت: پرورش پرستاران بیشتر و سایر متخصصان سلامت،میتواند جایگزینی هزینه – اثربخش به جای تربیت یک پزشک باشد.مثل بتوسوانا
    ۳- ایجاد کادر های جدید جهت اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد ها.مثل نپال

    ۶٫ مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟

    ۱- عدم توازن تعداد: اکثر کشور ها با کمبود کارکنان کیفی سلامت مواجه اند.خصوصا در آفریقای جنوب صحرا،ظرفیت آموزشی محدود و پرداخت پایین به کارکنان مراقبت منجر به مشکلات شده اند.در مصر هم ازدیاد پزشکان به مشکل تبدیل شده.
    ۲-عدم توازن ترکیب آموزش و مهارت ها:کارکنان برای وظایفی که انجام میدهند،کفایت لازم را ندارند.به دلیل کمبود فرصت آموزشی و یا عدم تطابق بین مهارت های موجود و نیاز ها و اولویت های نظام سلامت.نکته اینه که نه توانایی حرفه ای و نه آموزش رسمی لزوما به معنی مهارت داشتن نیستند.
    ۳- عدم توازن توزیع:تمام کشور ها از عدم توازن منابع انسانی بین مناطق شهری و روستایی رنج میبرند.و با مشکل برطرف سازی نیاز های گروه های خاص مواجه اند.
    ۴- شکست رویکردهای قبلی سیاستگذاری دولتی:پیاده سازی و اجرای کامل پیشرفت های اخیر برای توسعه سیاست ها و برنامه های ملی در قبال منابع انسانی،هنوز در اکثر کشورها رخ نداده.به علاوه کشور های کمتری به پایش پیشرفت و تاثیر پیاده سازی سیاست ها پرداخته اند.

    ۷٫ تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟
    • مجموع سرمایه گذاری ها برروی سرمایه انسانی بسیارعظیم تر از سرمایه گذاری بر سرمایه فیزیکی است.
    • مدیریت سرمایه انسانی با مدیریت سرمایه فیزیکی متفاوت است.نخست آنکه منابع انسانی و خصوصا پزشکان ،تعیین کننده استفاده از سایر ورودی های موجود هستند وهمچنین مدیریت منابع انسانی تاثیر غیر مستقیم براستفاده ازسایر منابع دارد.
    • یکی دیگر از تفاوت ها اینه که شرایط کاری ،درآمد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان و پرستاران و..شوند ،افراد همچننین از شرایطی که ممکن است در آینده وجود داشته باشد،تاثیر میپذیرند. سایه آینده میتواند منجر به چرخه منفی به سمت عملکرد ضعیف شود.
    • برخلاف منابع فیزیکی ،منابع انسانی را نمیتوان هنگامی که مهارت هایشان کهنه میشود،رها نمود وحتی امری مشکل است.

    سه راهیرد منابع انسانی موفق شامل:
    ۱- استفاده کارآمدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر.
    ۲- استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتیدر جایی که مقتضی میباشد.
    ۳- اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد.راهبرد آخر به یک مشکل گسترده تر پاسخ میدهد.
    ۸٫ شکاف در حال گسترش در استفاده از فن آوری در کشورهای کم درآمد را توضیح دهید؟
    روش های بالینی نوین و فناوری های پزشکی ،طی دهه های اخیر توسعه یافته.منتهی به دلیل نبود درآمد کافی در برخی کشورها دستیابی به این امکانات جدید مقدور نیست.بیماری هایی که در کشورهای غنی به گونه ای اثربخش توسط کارکنان حرفه ای و فناوری های پیشرفته درمان میشوند،در کشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر ودر منزل مداوا میشوندمثل داروهای ایدز-روشهای پیشگیری از انتقال مالاریا و واکسن آن –نبود درمان طبی اثر بخش برای سل

    ۹٫ اکثرا ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند و یا بخش خصوص؟ نقش دولت ها در این باره را بنویسید؟
    در بخش خصوصی تولید میشوند.
    درجات گوناگونی از تولیت دولتی،سطح و ترکیب و توزیع و کیفیت آنها را تحت نظر قرار میدهد. مداخلات دولت عمدتا در جایی لازم خواهد بود که از بابت رعایت استاندارد های کیفیت و ایمنی ،اطمینان حاصل شود.اطلاعات مربوطه درباره محصولات ،در دسترس باشد و محیط رقابتی عادلانه ای به وجود آید.نیاز به مشارکت قوی دولت در تعیین سیاست ها واطمینان یافتن از مقررات کافی وجود دارد اما سرمایه بخش خصوصی میتواند به سوی حمایت از سرمایه گذاری در هر دو بخش آموزش و پژوهش سوق داده شود.

    ۱۰٫ ضرورت همبستگی برای واکسن ها و ایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید؟
    سرمایه گذاری در دانشی که از سوی همگان مورد استفاده قرار گیرد یک مزیت به حساب می آید.
    هدف این همبستگی (GAVI)،اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن ،مورد محافظت قرار میگیرد که این خود سنگ بنای حیاتی یکجامعه جهانی پایدار و سالم است.GAVI به دنبال آن است که شکاف درحال رشد در دسترسی به واکسن را بین کشوهای صنعتی و درحال توسعه،پر نماید.

    بخش دوم: ساعت ۲۰
    ۱٫ اصولا عدم توازون در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چه دلایلی دارد؟
    • منابع موردنیاز جهت نگهداری و عملیات هم سرمایه فیزیکی وهم انسانی،ناکافی است.
    • نبود مهارت های لازم
    • نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه ها
    • نظام های بودجه بندی انعطاف ناپذیر
    • تکه تکه شدن وظایف(جدایی مسئولیت سرمایه گذاری از بودجه عملیاتی)
    ۲٫ دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درآمد و پر درآمد را تشریح کنید؟
    تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درآمد و پر درآمد را میتوان با تفاوت های موجود در قیمت های نسبی توجیه نمود.حساب های ملی سلامت کامال ترین اطلاعات را درباره ورودی های نظام سلامت و قیمت های آنها به دست میدهد.
    در کشورهای کم درآمد منابع انسانی غیر ماهر ارزان و کارکنان با مهارت و فناوری پزشکی گران هستند در نتیجه درصد عظیمی از بودجه دولت به سرمایه گذاری تخصیص داده میشود ووقتی پرداخت به کارکنان از بودجه جاری صورت گرفت ،پول اندکی برای تجهیزات و مواد مصرفی و داروها میماند.تامین مالی مواد مصرفی در این کشورها به صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت میگیرد.
    درکشورهای توسعه یافته صرف هزینه درمواد مصرفی ،از ارقام مطلق بسیاربالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین تر است چراکه منابع انسانی بسیار گران قیمت تر هستند.

    ۳٫ کشورهای پر درآمد مانند انگلیس، سوئد، امریکا و دانمارک را با کشورهای با درآمد متوسط مانند مصر، مکزیک، تایلند و افریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها در نظام سلامت با هم مقایسه کنید؟
    ۴ کشور با درآمد متوسط،هزینه به مراتب کمتری در هریک از انواع منابع مراقبت سلامت نسبت به گروه کشورهای پردرآمد صرف میکنند.مشابه آنچه در مورد کشورهای پردرآمد به چشم میخورد ،تقابل ها و تفاوت های قابل توجهی در ترکیب منابع به چشم میخورد و به نظر میرسد که این تفاوت ها صرفا به دلیل تفاوت درآمد یا قیمت ها باشد.

    ۴٫ نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟ چه عوارضی ایجاد می کند؟
    در کشورهای پردرآمد،افزایش تخت ها با تغییرات سریع فناوری همراه شد و این امر منجر به شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها گردید.در ضمن مسن شدن جمعیت و بالارفتن میزان استفاده از نظام های سلامت توسط افراد مسن،این فشار فزاینده را برای عرضه تخت های بیشتر حفظ نمود.
    در کشور های کمتر توسعه یافته ،افزایش تخت ها با تغییرات آهسته تری در فناوری و افزایش کندتری در هزینه ها همراه بوده است که متعاقب این امر ،ارایه میزان کمتری از مراقبت،نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات به دلیل عدم تامین مالی هزینه های جاری رخ داده است.

    ۵٫ تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟
    تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را میتوان با سایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود.
    ۶٫ چرا عدم توازن ورودی ها در کشورهای توسعه یافته یک قاعده است تا یک استثناء؟ دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست؟
    به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت، عدم توازن ورودی ها در کشورهای توسعه یافته یک قاعده است تا یک استثناء.
    مشکلات در کشورهای کمتر توسعه یافته مشهود تر هستند.عدم توازن غالبا به دلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی میدهد.
    ۷٫ اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارائه خدمات سلامت باید صورت گیرد را تشریح کنید؟
    نخستین گام،ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف مورد استفاده و عملکرد نظام های سلامت است.
    همچنین داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی،خصوصا هنگامی که با داده های مربوط به عملکرد نظام سلامت ارتباط داده میشود،میتواند در شکل گیری و تدوین سیاست هاو برنامه ها برای پرداختن به این مشکلات ،مفید واقع گردند.
    نکته :همان طور که قبلا گفته شد حساب های ملی سلامت چارچوب جامع تری در این زمینه محسوب میشوند.

    ۸٫ ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟ در این منطقه چند کشور قرار دارد؟ ایران از نظر مرگ و میر کودکان و بالغین در کدام طبقه است و قرار گرفتن در این منطقه به چه معنی ست؟ سازمان بهداشت جهانی کلا به چند منطقه تقسیم می شود؟
    منطقه مدیترانه شرقی-۲۲ کشور- طبقه EMR-B ، مرگو میر پایین در کودکان،مرگ ومیر پایین در بالغین – ۶ منطقه

    ۹٫ جملات درست و غلط را مشخص کنید؟
    الف) سرمایه در نظام سلامت، ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است. غلط
    ب) پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت می گیرد. درست
    ج) عدالت در سلامت، معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست، لکن بر اساس در همه ی کشورها یارانه مقاطع برای فقرا مدنظر قرار می گیرد. غلط
    د) در همه ی کشورها نظام های سلامت، پرفعالیت و پرکار است. درست
    ه) ۲ دلیل توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتست از؛ نسبت بالای پزشک در این کشور(به ازای هر تخت دو پزشک) و خوددرمانی مردم. درست
    ح) در کشورهای چین و ژاپن بخشی از درآمد پزشکان از طریق فروش داروهایی است که تجویز می کنند.درست

    ۱۰٫عبارات زیر را در جاهای مناسب قرار دهید؟
    الف) میانگین تعداد کودکانی را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند. Fertility rate
    ب) قدرت سیاسی، اقتصادی و اجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح. Governance
    ج) اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده. Equity
    د) مهارت ها و توانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در آموزش و سلامت حاصل می شود. Human capital
    ه) تنها دلیل مشخص و اختصاصی بر پا کردن یک نظام، یعنی فلسفه ی وجودی آن. Defining goal
    ح) از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی به دست می آید. Burden of disease

  8. مرال غلامی

    ازمون شماره سه.بخش دوم سوالات
    نام و نام خانوادگی: مرال غلامی
    دانشجوی رشته: مامایی
    واحد: دانشگاه ازاد اسلامی واحد استهبان.
    * اصولا عدم توازون در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چ دلایلی دارد؟
    مثال هایی از عدم توازن وجود دارد ک همگی منجر ب کاهش عملکرد عمرکوتاه تر زیرساختار فیزیکی و کاهش روحیه کارکنان میشود. درمورد سرمایه فیزیکی وضعیت غالبا برگشت ناپذیر است,هزینه نوسازی بالاتر از هزینه ساخت یک مورد جدید است.دلایل دیگری نیز در پشت عدم توازن ورودی ها وجود دارد از جمله نبود مهارت های لازم,نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه ها,نظام های بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف ( مثلا جدا شدن مسوولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی). نهادهای خارجی باتمرکز بر سرمایه گذاری های بسیار مشهود و بدون توجه کافی ب سازگاری انها با سایر سرمایه گذاری ها ( مثلا درارتباط با لوازم یدکی) یاهزینه های جاری,درنامتوازن ساختن ترکیب ورودی ها مشارکت کرده اند.موفقیت سیاسی در سرمایه گذاری نظام سلامت,ندرتا با پایداری طولانی مدت همراه بوده است.غالبا درکشورهای کمترتوسعه یافته, تصمیم گیرندگان از انگیزش هایی جهت پذیرش حمایت اهداکنندگان برخوردار بوده اند,بدون توجه ب اینکه این امر عواقب طولانی مدتی برتوازن میان منابع موجود یا بین سرمایه گذاری ها وهزینه های جاری بدنبال خواهد داشت.بعنوان مثال سریلانکا,مشارکت اهداکنندگان را در تاسیس یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی پذیرفت: جهت راه انداختن این بیمارستان نیاز ب جابجایی منابع از بسیاری از فعالیت های دیگر لازم شد.برنامه های رقابتی میان اهدا کنندگان منجر ب تکه تکه شدن و عدم یکپارچگی بیشتر در مسوولیت پذیری و همچنین تفکر کوتاه مدت شده است.
    ** دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را تشریح کنید؟
    تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پر درامد را میتوان تا حدی با تفاوت های موجود درقیمت های نسبی توجیه نمود.یک نظام کامل از حساب های ملی سلامت کاملترین. اطلاعات را درباره ورودی های نظام سلامت و قیمت انها ب دست میدهد.دریک کشور فقیر منابع انسانی غیرماهر نسبتا ارزان خواهند بود درحالی ک فناوری پزشکی, تسهیلات و کارکنان با کیفیت و مهارت بالا گران هستند.درنتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا ب سرمایه گذاری تخصیص داده میشود.وقتی ک پرداخت ب کارکنان از محل بودجه جاری صورت گرفت,پول اندکی باقی می ماند ک برای تجهیزات, داروها,مواد مصرفی و نگهداری از تسهیلات صرف شود,این وضعیت شاهدی بر این مدعاست ک تعداد کارکنان بسیار بیش از حد است ک غالبا انعکاسی از اموزش کارکنان ب نسبت نرم های جمعیتی یا برنامه ریزی برحسب نیاز است,ب عوض اینکه مطابق با برنامه ریزی مبتنی بر منابع باشد.تامین مالی مصرف دارو در کشورهای کم درامد ک غالبا ب صورت نسبی بالاست, تاحد زیادی ب صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت میگیرد.درکشورهای توسعه یافته تر صرف هزینه درمواد مصرفی از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما ب صورت نسبی کماکان پایین است چراکه منابع انسانی انها بسیار گران قیمت تر هستند.اماحتی برای کشورهایی ک سطوح درامد انها قابل مقایسه است بعضا تفاوتهای گسترده ای در وضعیت های منابع خاص ان کشور ها دیده میشود.
    *** کشورهای پر درآمد مانند انگلیس، سوئد، امریکا و دانمارک را  با کشورهای با درآمد متوسط مانند مصر، مکزیک، تایلند وافریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها درنظام سلامت باهم مقایسه کنید ؟
    ۴ کشور با درامد متوسط هزینه ب مراتب کمتری در هر یک از انواع مراقبت سلامت نسبت ب گروه کشورهای پردرآمد صرف میکنند.مشابه انچه درمورد کشورهای پردرآمد ب چشم میخورد,تقابل ها و تفاوت های قابل توجهی در ترکیب منابع ب چشم میخورد و بنظر میرسد ک این تفاوتها صرفا بدلیل تفاوت درامد یاقیمت ها باشد
    **** نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟ چه عوارضی ایجاد میکند؟
    متمرکز شدن برمراقبت بیمارستانی منجر ب افزایش سریع تخت های بیمارستانی گردید,در کشور های پردرآمد, افزایش تخت ها باتغییرات سریع فناوری همراه شد و این امر منجر ب شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها گردید.مسن شدن جمعیت و بالاتر رفتن میزان استفاده از نظام های سلامت توسط افراد مسن این فشار فزاینده را برای عرضه تخت های بیشتر حفظ نمود.درکشورهای کمتر توسعه یافته افزایش تختها باتغییرات اهسته تری درفناوری و افزایش کندتری دربحث هزینه ها همراه بوده است ک متعاقب این امر ارایه میزان کمتری از مراقبت,نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات بدلیل عدم تامین مالی هزینه های جاری رخ داده است.دربسیاری ازکشورهای با درامد متوسط و پایین,ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی پایین باقی مانده است.
    ***** تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟
    تقاضاهای بیش از حدی ک نمیتوان ان را باقیمت های بالاتر سرکوب کرد میتواند باسایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود مثلاً از طریق ب تاخیر انداختن مراقبت غیراورژانس,نقل و انتقال بیماران,کاستن ازمدت اقامت بستری و غیره.
    ****** چرا عدم توازن ورودی ها در کشورهای توسعه یافته یک قاعده است تا یک استثناء؟ دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست ؟
    بدلیل تغییرات سریع فناوری درخدمات سلامت,عدم توازن درکشورهای توسعه یافته ب یک قاعده تبدیل شده است تااینکه یک استثنا باشد.مشکلات درکشورهای کمترتوسعه یافته مشهودترند,جایی ک عدم توازن ها غالبا بدلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی میدهند. هرچند ک حتی درنظام های سلامت باکارکرد خوب نیز درجاتی از عدم توازن احتمالاً باقی خواهد ماند، برای تصحیح سریع این عدم توازن و یاحتی پیشگیری از ان اقدامات زیادی میتوان انجام داد.
    ******* اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارائه خدمات سلامت باید صورت گیرد را تشریخ کنید؟
    نخستین گام ایجاد اگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف مورد استفاده و عملکرد نظام های سلامت است.همچنین داده های دقیق درباره تعداد و توزیع فعلی منابع انسانی,خصوصا هنگامی ک با داده های مربوط ب عملکرد نظام سلامت ارتباط داده میشود,میتوان شکل گیری و تدوین سیاست ها و برنامه ها برای پرداختن ب این مشکلات,مفید واقع گردند.حسابهای ملی سلامت چارچوب جامعتری جهت ارایه داده های مربوط ب ورودی ها وهمچنین برقراری ارتباط با عوامل ذینفع درباره سیاست های آتی سرمایه گذاری فراهم میاورند.حسابهای ملی سلامت تصویر وسیعی دراختیار میگذارند ک وزارت خانه ها را قادر میسازد از طریق اصلاحات درزمان های سختی ب راهبری خدمات مراقبت سلامت بپردازند.همچنین نظام های دقیقتر حسابداری و اطلاع رسانی هزینه ها دستیابی ب توازن بهتر میان ورودی ها را اسانتر میسازد.
    ******** ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟ در این منطقه چند کشور قرار دارد؟  ایران از نظر مرگ و میر کودکان و بالغین درکدام طبقه است و قرار گرفتن دراین منطقه ب چه معنیست؟سازمان بهداشت جهانی,کلا ب چند منطقه تقسیم میشود؟
    ایران درقسمت مدیترانه شرقیست ک ۲۲ کشور دراین منطقه قرار دارد.از نظر مرگ و میر کودکان و بالغین در طبقه B قرار دارد و ب این معناست ک میزان مرگ و میر کودکان و بالغین پایین است.سازمان جهانی بهداشت کلا ب ۶ منطقه تقسیم میشود
    ********* جملات درست و غلط را مشخص کنید؟
    الف) الف) سرمایه در نظام سلامت، ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است. غلط
    ب) پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت می گیرد. درست

    ج) عدالت در سلامت، معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست، لکن بر اساس در همه ی کشورها یارانه مقاطع برای فقرا مدنظر قرار میگیرد. درست

    د) در همه ی کشورها نظام های سلامت، پرفعالیت و پرکار است. درست
    ه) ۲ دلیل توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتست از؛ نسبت بالای پزشک دراین کشور( ب ازای هرتخت دو پزشک) وخوددرمانی. درست
    ح) در کشورهای چین و ژاپن بخشی از درآمد پزشکان از طریق فروش داروییست ک تجویز میکنند. درست
    ********** عبارات زیر را درجای مناسب قرار دهید.
    الف) میانگین تعداد کودکانی را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند.fertility rate
    ب) قدرت سیاسی، اقتصادی و اجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح Governance
    ج) اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده Equity
    د) مهارت ها و توانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در اموزش و سلامت حاصل میشود Human capital
    ه) تنها دلیل مشخص و اختصاصی بر پا کردن یک نظام، یعنی فلسفه وجودی ان Defining goal
    ح) از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده برحسب ناتوانی ب دست می اید.Burden of disease

  9. مرال غلامی

    *برای ارائه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرارگیرد؟
    ارایه مراقبت سلامت ب گونه ای کارامد نیازمند ان است ک منابع مالی ب گونه ای متعادل و متوازن میان بسیاری از ورودی هایی ک جهت ارایه خدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرد توزیع شود.بدون تسهیلاتی ک ب خوبی ساخته تجهیز و پشتیبانی شده باشند بسیاری از پزشکان و پرستاران و سایر کارکنانی ک دراین راه ب فعالیت مشغولند بدون استفاده خواهند بود.منابع موجود باید هم برای سرمایه گذاری در مهارت ها تجهیزات و تسهیلات جدید و هم برای نگهداری و حفظ زیرساختار موجود مورد استفاده قرار گیرند,بعلاوه چنین تعادل و توازن دقیقی باید هم طی زمان و هم در مناطق جغرافیایی مختلف حفظ شود.در عمل عدم توازن قابل توجهی بین سرمایه گذاری و هزینه های جاری و میان دستجات و گروه های مختلف ورودی ها شایع استو موانعی را بر سر راه دستیابی ب عملکرد رضایتبخش ایجاد میکند,انتخاب های جدید برای سرمایه گذاری باید ب گونه ای دقیقصورت گیرد تا خطر عدم توازن دراینده کاهش یابد همچنین لازم است ک ترکیب فعلی ورودی ها ب صورت منظم تحت پایش قرار گیرد.چنانچه میخواهیم خریداران و ارایه کنندگان از رفتارهای کارامد در پاسخ بنیازها و انتظارات سلامت تبعیت نمایند وجود راهکارهای شفاف سیاست گذارانه و انگیزش های روشن ضروری خواهد بود.

    ** سه ورودی عمده در نظام سلامت، از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟
    کل منابع مالی:سرمایه ای.جاری( دستجات صرف هزینه)
    سرمایه ای: اموزش افراد.سرمایه گذاری در ساختمان و تجهیزات ( اجزای بودجه)
    جاری: هزینه کار.نگهداری.سایر هزینه های جاری.( اجزای بودجه)
    اموزش افراد ⬅منابع انسانی ( ورودی های نظام سلامت)
    سرمایه گذاری در ساختمان و تجهیزات ⬅سرمایه فیزیکی( ورودی های نظام سلامت)
    هزینه کار ⬅منابع انسانی
    نگهداری ⬅سرمایه فیزیکی
    سایر هزینه جاری ⬅مواد مصرفی ( ورودی نظام سلامت)
    دراخر همه ورودی ها متصل میشوند ب تولید مداخلات سلامت
    *** منظور از سرمایه گذاری نظام سلامت چیست؟ موارد متنوع و میزان ان در موارد مختلف را بنویسید؟
    سرمایه گذاری درمعنای کلی تر ب هر برنامه,فعالیت یا پروژه جدید اطلاق میشود.سرمایه گذاری فعالیتی حیاتی برای تعدیل ذخیره سرمایه و بوجود اوردن دارایی های جدید و مولد است.در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هزینه صرف شده برای سرمایه گذاری دربناها و تجهیزات مشخصا بیش از۵ درصد از کل هزینه سالیانه صرف شده درمراقبت سلامت را ب خود اختصاص نمیدهد و معمولا کمتر از میزانی نیز هست ک۱۵-۲۰سال پیش صرف این امر گردید.کنترل هزینه تا حدی از طریق کنت ل موارد افزودن ب سرمایه تقویت شده است.درکشورهای کم درامد تنوع زیادی ب چشم میخورد.میزان سرمایه گذاری ممکن است بسیار فراتر از ارقام مربوط ب کشورهایoECD باشد خصوصا زمانی ک زیرساختار های فیزیکی باکمک نهاد های خیریه ساخته یا بازسازی میشوند. کشورهایی مانند بورکینافاسو کامبوج کنیا مالی و موزامبیک چنین مطرح میکنند ک هزینه سرمایه ای صرف شده انها بین ۴۰-۵۰ درصد از کل بودجه دولتی مراقبت سلامت را دریک یا چند سال ب خود اختصاص میدهند.درصد عمده ایاز بودجه جاری باقیمانده معمولا اختصاص ب پرداختی کارکنان مراقبت سلامت دارد.
    ****چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت، صرف نیروی انسانی می شود؟
    منابع انسانی یعنی انواع مختلفی از کارکنان بالینی و غیر بالینی ک امکان انجام مداخلات فردی و فعالیت های بهداشت عمومی را فراهم میکنند مهمترین ورودی نظام سلامت هستند.عملکرد نظام مراقبت سلامت درنهایت وابسته ب دانش مهارت و انگیزه افرادیست ک مسوول ارایه خدمات هستند.بعلاوه صورت حساب حقوق نیروهای انسانی معمولا بزرگترین منفرد دربودجه جاری بخش سلامت است.دربسیاری از کشورها دوسوم یا بیشتر کل هزینه جاری صرف شده مربوط ب هزینه نیروی کار است.
    ***** با چه راهبردهایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان، با جا به جایی میان منابع انسانی، مشکلات خود در ارائه مراقبت های سلامت را رفع میکنند؟
    بسیاری از این کشورها از طریق جا ب جا کردن میان ارایه کنندگان مراقبت سلامت ب حل این مشکل پرداختند.
    جهت دهی مجدد پزشکان متخصص: درحال ک محدود کردن پذیرش در اموزش تخصصی و تغییر برنامه های کارورزی. یک راهبرد طولانی مدت جهت توازن توزیع تخصصی پزشکان است,جهت دهی مجدد متخصصان ب سمت طبابت خانواده راهبرد جایگزینی کوتاه مدتیست ک بعنوان مثال دراروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار گرفته است.
    جابجایی برای ساختار متخصصان سلامت: پرورش یک پزشک ممکن است ۳ برابر هزینه بیشتری نسبت ب یک پرستار بدنبال داشته باشد.درنتیجه. پرورش پرستاران بیشتر و سایر متخصصان سلامت می تواند جایگزینی هزینه اثربخش ب جای تربیت یک پزشک باشد.بعنوان مثال در بوتسوانا پرورش پرستاران درمانگر و داروسازان بیشتر کمبود پزشک در برخی از مناطق را از بین برده است.
    ایجاد کادر های جدید: اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد ها ممکن است نیازمند ایجاد کادر جدید باشد.در نپال یک برنامه اموزشی. ب دستیاران سلامت و سایر کارکنان دیگر درمناطق روستایی امکان دارد ک برای اتخاذ پست های حرفه ای بالاتر اموزش ببینند.
    ****** مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟
    عدم توازن تعداد: یک بررسی اخیر برروی منابع انسانی در ۱۸ کشور با درامد متوسط و پایین( یک یا چند کشور از هرمنطقه سازمان جهانی بهداشت) بیانگر ان بود ک اکثر کشورها بادرجات مختلفی از کمبود کارکنان کیفی سلامت دستو پنجه نرم میکنند.خصوصا در افریقای جنوب صحرا ظرفیت اموزشی محدود و پرداخت پایین ب کارکنان مراقبت سلامت منجر ب بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات میشود.درکشورهای دیگرمثل مصر,ازدیاد پزشکان ب مشکل تبدیل شده است.معمولا کمبود و بیشبود,نسبتب کشورهای مربوط ب همان منطقه یا دارای همان سطح از توسعه یافتگی تعریف میشود.بنابراین مازاد ممکن است مطلق( مانند انچه درمورد پزشکان متخصص در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و اسیای مرکزی دیده میشود) و یا نسبی باشد( برحسب منطقه جغرافیایی)
    عدم توازن ترکیب اموزشی و مهارت ها: کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی ک انجام میدهند کفایت لازم را ندارند,دلیل این امر میتواند کمبود فرصتهای اموزشی( مثلا در بسیاری از کشورهای افریقایی) ویا عدم تطابق بین مهارت های موجود و نیاز ها و اولویت های نظام مراقبت سلامت( مثلا درکشورهای اروپای شرقی و اسیای مرکزی ) باشد.البته تعداد پزشکان وسایرکارکنان دیگر مراقبت سلامت با نوع خاصی از اموزش و مدرک تنها بخشی از این داستان است.نه اموزش رسمی و نه توانایی های حرفه ای لزوما ب معنی مهارت داشتن در برخورد با مشکلات خاص نیستند.
    عدم توازن توزیع: تقریبا تمام کشورها از عدم توازن منابع انسانی میان مناطق شهری و روستایی رنج میبرند و با مشکلاتی دربرطرف ساختن نیاز گروه های خاص مانند فقرا,معلولین یااقلیت های نژادی مواجه هستند.تقریبا این امر درهمه جا ب چشم میخورد ک ارایه کنندگان درمناطق شهری متمرکز میشوند.درکامبوج ۸۵ درصد ازجمعیت درمناطق روستایی زندگی میکنند درحالی ک تنها ۱۳ درصد از کارکنان مراقبت سلامت دولت درانجا ب فعالیت مشغول هستند,در انگولا ۶۵ درصد جمعیت در مناطق روستایی زندگی میکنند درحالی ک ۸۵ درصد متخصصان سلامت در مناطق شهری فعالیت دارند.در نپال تقریبا ۲۰ درصد از پست های پزشکان درروستا پرشده در حالی ک این میزان درمناطق شهری ۶۶ درصد است.
    شکست رویکرد های قبلی سیاست گذاری دولتی: هرچند ک پیشرفت هایی درسال های اخیر برای توسعه سیاست ها و برنامه های ملی درقبال منابع انسانی بخش سلامت صورت گرفته است,پیاده سازی و اجرای انها بطور کامل در اکثر کشورها رخ نداده.بعلاوه کشورهای بسیار کمتری ب پایش و ارزشیابی پیشرفت و تاثیر پیاده سازی سیاست ها پرداخته اند.
    ******* تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟
    افراد ب عنوان موجودات صاحب تفکر بسیار متفاوت از ماشین هستند و مدیریت سرمایه انسانی را نمیتوان مشابه سرمایه فیزیکی محسوب نمود.نخست انکه منابع انسانی خصوصا پزشکان تعیین کننده میزان استفاده از سایر ورودی های موجود هستند.عرضه بیش از حد پزشکان تقریبا ب معنی عرضه بیش از حد خدماتیست ک انها ارایه میکنند.یکی دیگر از تفاوت های موجود بین سرمایه انسانی و فیزیکی( ک بر مدیریت افرار نیز تاثیر میگذارد) ان است ک صرفا شرایط کاری,درامد و مدیریت چیزهایی نیستند ک منجر ب انگیزه بخشیدن ب پزشکان,پرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.افراد همچنین از شرایطی ک ممکن است درایند وجود داشته باشد تاثیر میپزیرند و این کار را مبتنی ب تجارب گذشته, دیدگاه اطرافیان و روندهای فعلی صورت میدهند.اگر کارکنان ماهر معتقد باشند ک پرداخت ها,مزایا و شرایط کاری اینده بدتر خواهد شد تصمیمات ب شغل انها و انگیزه هایشان انعکاسی از این تفکر خ اهد بود,این سایه اینده میتواند ب راحتی منحر ب چرخه منفی دائمی ب سمت انگیزش و عملکرد ضعیفتر شود.
    سه نوع راهبرد:
    استفاده کارامدتر ازکارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر.
    استفاده بیشتر ازکارکنان چند مهارتی درجایی ک مقتضی باشد.
    اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد.
    ******** شکاف در حال گسترش در استفاده از فن آوری در کشورهای کم درامد را توضیح دهید؟
    کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند و روش های بالینی نوین طی دهه های‌ اخیر توسعه قابل توجهی یافته و بسیاری دیگر از انها نیز درراه است.متاسفانه. بدلیل نبود درامد کافی دربرخی کشورها دستیابی ب این امکانات جدید برای همه افراد ممکن و مقدور نیست.بیماری هایی ک ب گونه ای اثربخش درکشورهای غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان میشوند,درکشورهای کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیرماهر یا بصورت غیررسمی درمنزل مورد مدارا قرار میگیرند.بعلاوه برخی از این بیماری ها درکشورهای فقیرتر شایع ترند.درحال حاضر داروهایی برای ویررس نقص ایمنی اکتسابی/ ایدز موجود اند ک حداقل میتوانند باهزینه ای بسیار بالا پیشرفت بیماری را ب تاخیر بیندازند.اما الگوهای درمان و ورودی های منابع برای HIV/Aids درکشورهای مختلف متفاوت است.درکشورهای فقیر,HIV/Aids کماکان بیماری بدون انتخاب های درمانیست.مراقبت از افراد بیمار عمدتا بصورت غیررسمی درمنزل یا موسساتی باکارکنان عمدتا غیرماهر صورت میگیرد.درافریقای جنوبی سازمان های بیمه گر موظف شده اند ک هزینه های درمان HIV را پوشش دهند و این امر دسترسی ب درمان را بهبود بخشیده است.انتقال مالاریا را میتوان با روش هایی مانند اسپری زدن درمنزل,پشه بند های اغشته ب حشره کش,پروفیلاکسی کلروکین و غیره تحت کنترل دراورد.اما چنین روش هایی همواره در دسترس افرادی ک بیشترین نیاز را ب ان دارند قرار ندارد.پروژهای. مختلف و متعددی برای تهیه واکسنی علیه مالاریا درحال انجام است.ب نتیجه رسیدن این پژوهش فرصت مغتنمی برای بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از مرگ خواهد بود.چنین پیشرفتی درفناوری نیز نیازمند ترکیب جدیدی از منابع است اما تنها برای ان کشورهایی ک توان پرداخت واکسن جدید را داشته باشند.مقاومت باکتری عامل سل ب داروهای خط اول درحال افزایش است. این موضوع .مثلا در کشورهایی مانند فدراسیون روسیه بسیار حائز اهمیت است.نبود درمان طبی اثربخش و استفاده ناصحیح از داروها کماکان برموانع موجود برسرراه حل این مشکل روزافزون می افزایند.
    ********* اکثرا ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند و یا بخش خصوص؟ نقش دولت ها در این باره را بنویسید؟
    ب استثنای منابع انسانی مهارت یافته اکثر ورودی هایی ک درخدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرند در بخش خصوصی تولید میشوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی,سطح و ترکیب تولید,توزیع و کیفیت انها را تحت نظر دارد.بعنوان مثال,بازارهای محلی ب گونه ای موفقیت امیز اکثر مواد مصرفی و نیروی کار غیرماهر را تولید میکنند.مداخلات دولت عمدتا درجایی لازم خواهد بود ک از بابت رعایت استاندارد های کیفیت و ایمنی,اطمینان حاصل شود, اطلاعات مربوطه درباره محصولات در دسترس باشد و محیط رقابتی عادلانه ای بوجود اید.
    ********** ضرورت همبستگی برای واکسن ها و ایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید ؟
    هرساله نزدیک ب ۳ میلیون کودک بدلیل بیماری هایی میمیرند ک با واکسن های رایج موجود قابل پیشگیری هستند,همچنین ۳۰ میلیون از ۱۳۰ میلیون کودکی ک هرسال متولد میشوند هیچگونه واکسنی دریافت نمیکنند.بخش عمده ای از کودکان بدون واکسیناسیون ۲۵ میلیون,درکشورهایی زندگی میکنند ک سرانه تولید ناخالص ملی GNP انها کمتر از ۱۰۰۰ دلار امریکاست.همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی GAVI, ائتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است ک درسال۱۹۹۹ شکل گرفت,هدف ان اطمینان یافتن از این موضوع است ک هرکودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد حفاظت قرار گیرند.شرکایGAVIعبارتند از دولت های ملی,برنامه واکسیناسیون بیل و ملینداگیتس,فدراسیون بین المللی انجمن های کارخانجات دارویی IFPMA موسسات پژوهشی و فنی سلامت,بنیاد راکفلر,یونسیف,گروه بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت.GAVI بدنبال ان است ک شکاف درحال رشد در دسترسی ب واکسن را بین کشورهای صنعتی و درحال توسعه پر نماید.فراتر از ۶ واکسن پایه ک دربرنامه توسعه یافته ایمن سازی EPI مورد استفاه قرار میگیرند: فلج اطفال,سیاه سرفه,کزاز,سرخک,سل.واکسن های جدیدتری چون هپاتیت B, هموفیلوس انفولانزای b و تب زرد نیز درحال حاضر دربسیاری از کشورهای صنعتی ب گستردگی مورد استفاده قرار میگیرند.یک اولویت عمده ان است ک تمام کشورهای جهان تا سال۲۰۰۵ حداقل پوشش ایمن سازی برابر ۸۰ درصد داشته باشند.برمبنای فرضیات فعلی چنین تخمین زده میشود ک برای دستیابی ب این سطح از پوشش درفقیرترین کشورهاییی ک از واکسن های سنتی EPI استفاده میکنند سالانه ۲۲۶ میلیون دلار هزینه اضافه تر مورد نیاز خواهد بود,پوشش همان تعداد از کودکان تحت واکسن های جدیدتر طبق راهکارهای اقتباس شده در GAVI طی نخستین نشست هیات نیاز ب ۳۵۲ میلیون دلار هزینه اضافه تر دارد.درنشست. دوم هیات GAVI ک درفوریه سال۲۰۰۰ طی نشست جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد,شرکای GAVI ب بحث درباره سیاست هایی جهت دستیابی ب هدف ۸۰ درصد ایمن سازی پرداختند و بودجه جهانی چندین میلیون دلاری را برای واکسیناسیون کودکان مطرح نمودند.دولت ها,شرکت ها,سازمان های بشردوستانه خصوصی و سازمان های بین المللی درکنار یکدیگر تلاش میکنند تا این منابع را بگونه ای مدیریت نمایند ک محافظت کافی از کودکان تمام کشورها از طریق ایمن سازی تحت برنامه ای بعنوان چالش کودکان صورت گیرد.اعضای GAVI معتقدند ک حفاظت ازکودکان دنیا دربرابر بیماری های قابل پیشگیری نه تنها یک الزام اخلاقی است بلکه سنگ بنای حیاتی یک جامعه جهانی پایدار و سالم است.از تمام کشورهایی ک درامد انها کمتر از۱۰۰۰ دلار برحسب GNP سرانه است ( ۷۴ کشور ک عمده انها در افریقاست ) خواسته شده ک تمایلات خود را از بابت همکاری با GAVI ارایه کنند.تقریبا ۵۰ کشوراز. تمام مناطق سازمان جهانی بهداشت تاکنون جزییات نیازها و فعالیت های ایمن سازی خود را اریه کرده اند.منابع حاصل از بودجه فوق,عمدتا صرف خرید واکسن هپاتیت B,هموفیلوس انفلونزا نوع b,و تب زرد و همچنین مواد مصرفی جهت تزریق بی خطر خواهد شد.چنین تصویر شده است ک شرکای GAVI درسطح کشورها با دولت های ملی همکاری خواهند کرد تا شکاف های مشخص شده در برنامه های کشوری ( ب جز انهایی ک مستقیما مرتبط با ارایه واکسن ها هستند) برطرف شود.با گذاشتن مسوولیت بیشتر بردوش کشورها ازبابت تهیه اطلاعات لازم و تعهد کافی,شرکای GAVI امیدوارند ک نتایج حاصله بیش از پیش مربوط ب خود کشور وبنابراین پایدار باشد.

  10. سحر قربانی

    سلام من هر ازمون جواب سوالاتو درمیارم ولی به صورت ورد این قسمت وارد نمیشه
    باید چیکار کنم؟؟؟؟

    • با سلام. کپی پیست کنید، در همان قسمت دیدگاه ها. اگر ارسال نمی شود ایمیل کنید. ایمیلم در پست برنامه ریزی امتحان المپیاد است.