تسهیل کننده ها و موانع تاثیرگذار بر رضایت آگاهانه بیماران: یک مرور حیطهای
نوع مقاله : مروری
نویسندگان
ساناز زرین ۱ محمد کریم بهادری ۲ خلیل علی محمدزاده ۳
۱ مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲ مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
۳ گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
روشها: برای انجام این مطالعه از روش مرور حیطه ای و چارچوب آرکسی و اُملی استفاده گردید. پایگاه های اطلاعاتی مورد استفاده، PubMed, CINAHL, Cochrane Library Scopus, Web of Science, و SID بودند. پس از حذف مقالات غیرمرتبط در نهایت ۴۷ مقاله وارد مطالعه شد.
یافتهها: عوامل تسهیل کننده رضایت آگاهانه در سه سطح فردی، بین فردی، سازمانی و محیطی دسته بندی شدند. همچنین موانع تاثیرگذار بر رضایت آگاهانه در ۷ مولفه ارتباطی، اقتصادی، روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی، سازمانی، قانونی و اخلاقی و اطلاعاتی دسته بندی گردید.
نتیجهگیری: برای ارتقاء رضایت آگاهانه بیماران، ضروری است که موانع موجود شناسایی و برطرف شوند و تسهیلکنندهها تقویت گردند. این امر نیازمند همکاری نزدیک بین پزشکان، کادر درمانی، خانوادهها و خود بیماران است. با ایجاد یک محیط حمایتی و آموزشی، میتوانیم به بیماران کمک کنیم تا تصمیمات آگاهانهتری بگیرند و در نتیجه کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی را ارتقاء دهیم.
کلیدواژهها