خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / پیری جامعه؛ درد بی درمان!

پیری جامعه؛ درد بی درمان!

  دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده

سرعت حیرت انگیز تغییر نرخ باروری در کشور | حرف نادرستی که باعث کاهش فرزندآوری شد.

برای تداوم رشد نرخ باروری چه باید کرد؟

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با ذکر مطلب فوق در نشست هم اندیشی استادان و نخگان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال که به دعوت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با عنوان “ ایران جوان؛ درآمدی بر جوانی جمعیت” اظهار داشت: تجربه ۴۰ ساله ژاپن و ۸۰ ساله اتحادیه اروپا و کشورهای سالمند جهان درباره کهنسالی جامعه، عبرت آموز است.وی با اشاره به کاهش پی‌درپی فرزندآوری در ۷ سال اخیر گفت: کشوری که قدرت زاد و ولد خود را از دست دهد، خود مانعی بزرگ در راه پیشرفت و تداوم آن است.

وی گذشته بر مبانی و تفکر اسلامی در زمینه جمعیت اظهار داشت: پژوهش‌ها و بررسی‌های علمی به صراحت می گوید که روند های جمعیتی و باروری کشور مطابق با نیازها و الزامات جغرافیایی ایران نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه ها و نخبگان جامعه هنوز روی موضوع جمعیت و خانواده تمرکز کافی ندارند و این مسئله کار فرهنگ سازی را دشوار ساخته است.

وی از دانشگاهیان خواست که پژوهش های بین رشته ای در این زمینه را پیگیری کنند و با شناسایی و رتبه بندی همه عوامل و علل کاهش ازدواج و فرزندآوری و کیفیت فرزند پروری در کشور و ارائه راهکارهای در دسترس،  وضعیت موجود جامعه را تغییر دهند.

دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که جمعیت جوان از ۴۶ درصد در دهه ۶۰، اکنون به ۲۲ درصد رسیده است، گفت: مفهوم افزایش جمعیت، اصلاح ساختار و ترکیب سنی جمعیت است.

وی با اشاره به تغییر میانه جمعیتی ایران از ۱۷ سال به نزدیک به ۳۱ سال در ۳۵ سال اخیر گفت: این در حالیست که طی این مدت بر میانگین میانه سنی جمعیت دنیا، ۸ سال اضافه شده که حاکی از سرعت سالمندی ایران است.

عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی به کنار گذاشتن سیاست های تک فرزندی و حتی دو فرزندی در چین یک میلیارد و ۴۱۱ میلیونی اشاره کرد و گفت: محدود کردن نسل، شخصیت‌ های متکامل و متناسب با پیشرفت و نیازهای جامعه را تربیت نمی کند، لذا چین پس از ۳۷ سال پایبندی سخت به این سیاست، در سال ۲۰۱۶ به خانواده ها اجازه دو فرزندی و از سال ۲۰۲۱ مجوز سه فرزندی داده شد.

وی با یادآوری برخی مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره ازدواج و تاسیس خانواده اظهار داشت: مشوق های مادی به تنهایی نمی تواند کاهش باروری در کشور را برطرف کنند. کما اینکه تسهیلات بیشتر از این در کشورهای پیشرفته نیز نتایج چندانی نداشته است.

این پزشک و استاد دانشگاه، اجرای سیاستهای حمایت از خانواده را منوط به همکاری متقابل مردم و حاکمیت خواند و افزود: باید همان انگیزه، همت، توان و مشارکتی که از سوی مردم و دستگاه‌های حاکمیتی در برچیدن صف کنکور در کشور شکل گرفت در حمایت و پشتیبانی از ازدواج ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج نیز در دستور کار قرار گیرد تا خانواده‌ها و جوانان بتوانند خطر بزرگ سالمندی را در دو دهه آینده از کشور دور کنند.

وی سرعت تغییر نرخ باروری کل از ۶.۴ به ۱.۶ فرزند و درصد رشد جمعیت از ۳.۲ به ۷. در ۳۵ سال اخیر را حیرت آور توصیف کرد و اظهار داشت:  تاثیر منفی جمعیت بر اقتصاد حرف نادرستی بود. مهمترین عامل تحرک و تکامل اقتصادی، نرخ باروری انسانی است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگاری اقتصاد سلامت، رشد آهسته اقتصادی در برخی کشورهای پیشرفته را افزایش سالخوردگی جمعیت در این کشورها ذکر کرد و گفت: موتور پیشران اقتصاد و فرهنگ، وجود جمعیت جوان، سالم و مولد و مدیریت کارآمد و اثربخش آن است.

این پزشک متخصص گفت: پنجره جمعیتی فرصتی برای جهش توسعه ای است و تا این پنجره به رویمان بسته نشده است، جا دارد حتی اگر دولت ها برای جلوگیری از تبدیل این فرصت طلایی به تهدید بزرگ، الویتی بالاتر از انجام تکالیف این دوره و استحکام خانواده و پشتیانی عمیق از جوانان و میانسالان نداشته باشند.

وی افزود: بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی، امید به آینده، روی آوردن به سبک زندگی سالم و اجرای همه مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و حمایت همه جانبه از ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان مسیری است که در این دولت و دولت‌های آینده باید با برنامه ریزی مناسب طی شود.

منبع: https://b2n.ir/t49815   و  https://b2n.ir/m71642

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده؛

پیری جامعه، علاج‌ناپذیر است

 ۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۷ کد : ۱۲۵۸۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید: ۱۱۹
نشست هم اندیشی استادان و نخگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، با عنوان “ ایران جوان؛ درآمدی بر جوانی جمعیت” با حضور رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر خلیل علی محمدزاده، رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، در ابتدای این نشست با ذکر این مطلب که پیری جامعه علاج ناپذیر است، گفت: تجربه ۴۰ ساله ژاپن و ۸۰ ساله اتحادیه اروپا و نیز کشورهای سالمند جهان درباره کهنسالی جامعه، عبرت‌آموز است.

دکتر خلیل علی محمدزاده، رهنمودهای متعدد مقام معظم رهبری و ابراز نگرانی‌های مکرر وی را گواهی بر اهمیت فراوان این موضوع خواند و گفت : مقام معظم رهبری از سال ۹۱ تا کنون بیش از ۵۵ بار به موضوع جمعیت و خانواده پرداخته و بر اهتمام جدی مسئولان به این مهم تأکید فرموده‌اند.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، با اشاره به کاهش پی‌درپی فرزندآوری در ۷ سال اخیر گفت: هر کشوری که قدرت زاد و ولد خود را از دست بدهد، قطعا با موانعی بزرگ در مسیر پیشرفت و توسعه خود مواجه خواهد شد و کشور ما نیز وضعیت نگران کننده‌ای در این حوزه دارد به نحوی که پژوهش‌ها و بررسی‌های علمی به صراحت می گویند که روندهای جمعیتی و باروری کشور مطابق با نیازها و الزامات جغرافیایی ایران نیست.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که دانشگاه‌ها و نخبگان جامعه هنوز روی موضوع جمعیت و خانواده تمرکز کافی ندارند و این مسئله کار فرهنگ‌سازی در این خصوص را دشوار ساخته است، از دانشگاهیان خواست که پژوهش‌های بین رشته‌ای در این زمینه را پیگیری کنند و با شناسایی و رتبه‌بندی همه عوامل و علل کاهش ازدواج و فرزندآوری و کیفیت فرزندپروری در کشور و همچنین ارائه راهکارهای اجرایی و در دسترس،  در تغییر وضعیت موجود جامعه نقش بسزایی ایفا کنند.

دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که جمعیت جوان از ۴۶ درصد در دهه ۶۰  به ۲۲ درصد در سال‌های اخیر رسیده است، گفت: مفهوم افزایش جمعیت، اصلاح ساختار و ترکیب متناسب سنی جمعیت است.

وی با اشاره به تغییر میانه جمعیتی ایران طی ۳۵ سال اخیر،  از ۱۷ سال به ۳۱ سال گفت: این در حالیست که طی این مدت بر میانگین میانه سنی جمعیت دنیا، تنها ۸ سال اضافه شده و این آمار حاکی از سرعت سالمندی ایران نسبت به میانگین جهانی آن است.

عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی به کنار گذاشتن سیاست‌های تک فرزندی و حتی دو فرزندی در چین با جمعیت یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون نفری اشاره کرد و گفت: حتی سیاستگذاران چین به این نتیجه تجربی رسیدند که الزاما محدود کردن نسل، شخصیت‌‌های متکامل و متناسب با پیشرفت و نیازهای جامعه را تربیت نمی‌کند، لذا پس از ۳۷ سال پایبندی سخت به این سیاست، در سال ۲۰۱۶ به خانواده‌ها اجازه دو فرزندی و از سال ۲۰۲۱ مجوز سه فرزندی داده شد.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، با یادآوری برخی مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره ازدواج و تشکیل خانواده، تاکید کرد: مشوق‌های مادی به تنهایی نمی‌توانند مشکل کاهش باروری در کشور را برطرف کنند؛ کما اینکه تسهیلات بیشتر از این در کشورهای پیشرفته نیز نتایج چندانی نداشته است.

این پزشک و استاد دانشگاه، اجرای سیاست‌های حمایت از خانواده را منوط به همکاری متقابل مردم و حاکمیت خواند و افزود: باید همان انگیزه، همت، توان و مشارکتی که از سوی مردم و دستگاه‌های حاکمیتی در برچیدن صف کنکور در کشور شکل گرفت در حمایت و پشتیبانی از ازدواج ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج نیز در دستور کار قرار گیرد تا خانواده‌ها و جوانان بتوانند خطر بزرگ سالمندی را در دو دهه آینده از کشور دور کنند.

وی سرعت کاهش نرخ باروری کل از ۶.۴ به ۱.۵۴ فرزند و کاهش درصد رشد جمعیت از ۳.۲ به هفت دهم درصد،  در ۳۵ سال اخیر را حیرت‌آور توصیف کرد و گفت:  تاثیر منفی جمعیت بر اقتصاد حرف نادرستی بود زیرا مهمترین عامل تحرک و تکامل اقتصادی، افزایش نرخ باروری و بالتبع افزایش نیروی انسانی است.

دکتر علی محمدزاده، رشد آهسته اقتصادی در برخی کشورهای پیشرفته را معلول افزایش میزان سالخوردگی جمعیت در این کشورها ذکر کرد و گفت: موتور پیشران اقتصاد و فرهنگ، وجود جمعیت جوان، سالم و مولد و مدیریت کارآمد و اثربخش آن است.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، با اظهار این مطلب که پنجره جمعیتی فرصتی برای جهش توسعه‌ای است، گفت: تا این پنجره به رویمان بسته نشده است و این فرصت طلایی به تهدیدی بزرگ برای کشور تبدیل نشده است، لازم است که دولت‌ها انجام تکالیف مربوط به این مهم و استحکام خانواده و پشتیانی عمیق از جوانان و میانسالان را جزو اولویت‌های اصلی و مهم و فوری خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود  ضمن تشریح علل کاهش جمعیت در کشور، راهکارهای متعددی را برای خروج از این وضعیت برشمرد و گفت: بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی، امید به آینده، روی آوردن به سبک زندگی سالم و اجرای همه مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و حمایت همه جانبه از ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان را می‌توان طرحی جامع برای عبور از این شرایط دانست که این دولت و دولت‌های آینده وظیفه دارند برای طی کردن آن برنامه‌های دقیق، جامع و اثربخش تدوین کرده و آن‌ها را با قوت و قدرت به اجرا گذارند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدابراهیم سراج، مسؤل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد تهران شمال، ضمن تبیین و تشریح اهمیت موضوع جمعیت و فرزندآوری و فرزندپروری از دیدگاه مقام معظم رهبری، از قبول دعوت سخنران فاضل و اندیشمند این نشست و همچنین حضور و مشارکت استادان محترم واحد تهران شمال دراین برنامه قدردانی کرد.

منبع: https://b2n.ir/t49815   و  https://b2n.ir/m71642

این مطالب را نیز ببینید!

تبریک بهار طبیعت در بهار رمضان

بهاران خجسته باد یکی از دعا‌های مشهور میان ما ایرانی‌ها که سنت‌های ایرانی مان را ...