خانه / اخبار / ویژه / اگر خودرو شما در برف گیر کرد، چه کارهایی انجام دهید؟

اگر خودرو شما در برف گیر کرد، چه کارهایی انجام دهید؟

اگر خودرو شما در برف گیر کرد یا در راه بندان ناشی از برف و بوران سرگردان شدید باید چه کارهایی انجام دهید؟

این اطلاعات در ژانویه ۲۰۲۲ در سایت رادیو و تلویزیون ژاپن (ان اچ کی) منتشر شده. اما خواندنش می‌تواند بسیار مفید باشد.

(۱) اطلاعات شرکت بزرگراه های دولتی و خصوصی را بررسی کنید 

(۲) تمیز کردن برف اطراف خروجی اگزوز

(۳) اگر ماشین در برف مدفون شد خودرو را خاموش کنید

(۴) نرمش کنید و آب بنوشید

(۵) درب سمت مخالف باد را مرتب چک کنید

(۶) یک مثال واقعی

  • اطلاعات شرکت بزرگراه های دولتی و خصوصی را بررسی کنید 

اولین کاری که یک راننده در ژاپن باید انجام دهد بررسی اطلاعات از شرکت های آزادراه، وزارت اراضی و حمل ونقل، و دولت های محلی است. احتمالا این نهادها اطلاعات حوادث، مسدود شدن جاده ها یا خودروهای متوقف شده در راه را در وبسایت های خود یا شبکه های اجتماعی قرار می دهند.

برخی از شرکت های آزادراه ها به چند زبان کمک ارائه می دهند. مرکز خدمات مشتریان شرکت آزادراه کلانشهر از طریق یک سیستم کنفرانس تلفنی سه نفره با حضور یک مترجم به زبان انگلیسی راهنمایی و کمک ارائه می دهد. اطلاعات در مورد آزادراه های منطقه کلانشهری از جمله مسدود شدن جاده ها به دلیل بارش برف سنگین بطور ۲۴ ساعته ارائه می شود. شماره تماس برای دریافت این کمک ها ۰۳-۶۶۶۷-۵۸۵۵ است.

همچنین می توان از طریق اوشیئته یوکی ناوی (Oshie-te Yuki Navi)، وبسایت وزارت حمل ونقل فیلم دوربین های نصب شده جاده ای در امتداد بزرگراه های اصلی را دید و یا به حساب توییتری دفاتر بزرگراه های ملی در سراسر کشور دسترسی پیدا کرد.

حساب های شبکه های مجازی دفاتر بزرگراه ها و دولت های محلی در رسانه های اجتماعی گاه حاوی اطلاعاتی در مورد محل هایی هستند که برف از جاده هایشان روبیده و پاک شده و یا مکان هایی که مقامات هواشناسی ملزومات اضطراری به رانندگان گیر افتاده و سرگردان ارائه می دهند.

اگر خودرویتان در برف گرفتار شد و هیچ یک از سرنشینان نه قادر به خروج از خودرو نبود و دسترسی به هیچگونه اطلاعاتی نداشتید، لطفاً با شماره ۹۹۱۰# (مربع ۹۹۱۰) تماس بگیرید که به صورت رایگان بطور ۲۴ ساعته به بخش ارائه خدمات اضطراری جاده ای وزارت حمل و نقل وصل است.

در صورتی که حادثه تصادف و یا وضعیت اضطراری دیگری مشاهده کردید لطفا با شماره پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.

همچنین برای دریافت کمک می توانید با فدراسیون اتومبیلرانی ژاپن یا JAF، ارائه دهنده خدمات جاده ای با شماره ۸۱۳۹# تماس بگیرید، البته توجه داشته باشید که خدمات این سازمان رایگان نیست.

  • تمیز کردن برف اطراف خروجی اگزوز

زمانی که در برف گیر افتاده اید، حتما برف جمع شده در اطراف خروجی اگزوز را که معمولا در عقب خودرو است، تمیز کنید. اگر خروجی اگزوز با برف پوشیده باشد، گازی که باید خارج شود، وارد خودرو شده و ممکن است موجب مسمومیت سرنشینان با گاز مونوکسید کربن شود. مونوکسید کربن یک گاز سمی است که می تواند باعث شود اکسیژن کافی به بدن نرسد. استنشاق مونوکسید کربن می تواند گاهی اوقات منجر به مرگ نیز بشود. اما افراد اغلب متوجه این گاز بی رنگ و بو نمی شوند.

مارس ۲۰۱۳، یک خانواده ۴ نفره، که خودرویی که سوار آن بودند در برف سنگین در شهر ناکاشیبتسو استان هوکایدو مدفون شده بود، به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن جان باختند.

در جریان آزمایشی که فدراسیون اتومبیبل رانی ژاپن (JAF) انجام داد، مشخص شد گاز مونوکسید کربن می تواند به سرعت از خروجی اگزوزی که برف آن را مسدود کرده باشد، وارد خودرو شود. زمانی که وزش باد برای چند ساعت متوقف شده باشد، سطح گاز مونوکسید کربن می تواند ظرف حدود ۲۰ دقیقه به اندازه ای برسد که موجب مرگ سرنشینان خودرو شود. این احتمال حتی در صورتی که شیشه سمت راننده نیز حدود ۵سانتیمتر برای تهویه باز شده باشد، وجود دارد.

در این آزمایش همچنین مشخص شد مادامی که برف تلنبار شده در اطراف خروجی اگزوز مرتب تمیز شود، حتی اگر خودرو تا نیمه در برف مانده باشد، سطح گاز مونوکسید کربن در داخل خودرو افزایش نمی یابد.

  • اگر ماشین در برف مدفون شد خودرو را خاموش کنید

اگر خودرو شما کاملا در برف فرو برود باید برای مصون ماندن از خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ماشین را خاموش کنید.

برف خاصیت عایق بندی دارد و از ورود هوای سرد بیرون به داخل جلوگیری می کند. در نتیجه، مانند خانه های گنبدی، دمای هوای داخل خودرو چندان افت نمی کند. هر از گاهی نوک پنجره های سمت مخالف باد را یک سانتیمتر پایین بیاورید تا هوای داخل عوض شود و منتظر رسیدن کمک بمانید.

  • نرمش کنید و آب بنوشید

پاهای خود را مرتب حرکت دهید و مرتب آب بنوشید. نشستن روی صندلی تنگ بدون تغییر وضعیت برای مدت طولانی ممکن است گردش خون را مختل کند و لخته خون ایجاد کند و خطر ابتلا به سندرم ترومبوز سیاهرگی یا به اصطلاح «سندروم بلیط اکونومی هواپیما» را افزایش دهد.

حرکات زیر را انجام دهید:

انگشتان پای خود را بچرخانید و حرکات کششی انجام دهید.

انگشتان پا را روی زمین نگه دارید، پاشنه ها را بالا و پایین بیاورید.

پاهای خود را خم کنید.

مچ پا را بچرخانید.

به آرامی ساق پا را ماساژ دهید.

بدن خود را بکشید، بالاتنه خود را بچرخانید.

همچنین، هنگام خوابیدن در ماشین پاهای خود را بالا نگه دارید.

  • درب سمت مخالف باد را مرتب چک کنید

مرتب درب سمت مخالف باد را بررسی کنید تا هر زمان که امکانش وجود داشت بتوانید از ماشین فرار کنید. این کار برای آن است که در خودرو گیر نیفتید زیرا برف به سرعت در سمت وزش باد اطراف خودرو انباشته می شود.

رانندگان باید همچنین به یاد داشته باشند که اگر درب سمت موافق باد باز شود با ورود برف و باد سرد دمای هوای داخل خودرو به سرعت کاهش خواهد یافت.

هر کس ممکن است حتی با وجود آمادگی کامل باز هم در برف گیر کند. در برخی موارد، گاه افراد مجبور می شوند چند روز در خودرو خود بمانند. بنابراین، پیشنهاد می شود که در صورت امکان هنگام برف سنگین در خانه بمانید یا مسیر سفرتان را عوض کنید.

  • یک تجربه واقعی

ما با مردی که در دسامبر سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ ساعت در برف و بوران در یک آزادراه گیر افتاده بود صحبت کردیم.

این مرد می گوید فکر می کرد که برای مقابله با برف و بوران حسابی آماده بود، و خودرویش را به زنجیر چرخ و ابزار لازم برای بیرون آوردن خودرو از داخل برف مجهز کرده بود.

اما او می گوید متوجه شده که هر چقدر هم که به ابزارهای مختلف مجهز باشید اگر در راه بندان گیر کنید همه آن تجهیزات بی مصرف خواهند بود.

او می گوید مهمترین کار این است که اخبار پیش بینی هوا را چک کنیم و در شرایط بد و خطرناک آب و هوایی رانندگی نکنیم.

از آن اتفاق به بعد، این مرد حالا در خودرویش آب، غذا، یک توالت قابل حمل، رو انداز عایق سرما و یک بیل تاشو برای تمیز کردن برف نزدیک لوله اگزوز دارد.

این مرد می گوید از این لحاظ که لازم نبوده نگران سوخت باشد خوش شانس بوده زیرا به طور اتفاقی باک خودرویش را پیش از ورود به آزادراه پر کرده بود.

به گفته او، وحشتناک ترین مورد زمانی است که بنزین تمام کنید، زیرا دیگر نمی توانید از بخاری استفاده کنید و یا برای دستیابی به اطلاعات، تلفن همراه خود را شارژ کنید.

این مرد می گوید او حالا همیشه پیش از ورود به آزادراه حتما به پمپ بنزین مراجعه می کند.

منبع: https://alinoorani.ir

این مطالب را نیز ببینید!

وبینار فناوری اطلاعات و خطاهای پزشکی(۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲)

گروه پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می کند: