خانه / اخبار / دانشگاهی / کنفرانس مدیریت تعارض منافع در نظام سلامت برگزار شد + گزارش تصویری

کنفرانس مدیریت تعارض منافع در نظام سلامت برگزار شد + گزارش تصویری

دکترخلیل علی محمدزاده دبیر علمی کنفرانس

موقعیت های تعارض منافع در عرصه های مختلف باید مدیریت شود.

دکترخلیل علی محمدزاده دبیر علمی کنفرانس مدیریت تعارض منافع در نظام سلامت از برگزاری این کنفرانس از سوی گروه علوم پیراپزشکی در سالن اجلاس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران به صورت حضوری و وبیناری و با اخذ مجوز و امتیاز بازآموزی در مورخه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در این کنفرانس استادان آقایان دکتر سیدشهاب الدین صدر عضو پیوسته فرهنگستان و رییس کنفرانس(تعارض منافع در آیات و روایات)، دکتر محمدعلی محققی(نقش فرهنگستان علوم پزشکی در سیاست گذاری مدیریت تعارض منافع )، دکتر شهرام توفیقی(ابعاد اقتصادی تعارض منافع در نظام سلامت)، دکتر علی حائری(تبعات عدم توجه به تضاد منافع در نظام سلامت)، دکتر احمد فیاض بخش(تجارب بین المللی در مدیریت تعارض منافع) و دکتر حمید مقدسی(تعارض منافع در نظام مراقبت بهداشتی) و همجنین اینجانب(مدیریت ابعاد مختلف تعارض منافع) سخنرانی داشتند که بزودی فشرده ای از آن در قالب مقاله منتشر می شود.

وی اظهار داشت: سخنرانان و شرکت کنندگان این کنفرانس بر این نظر بودند که موقعیت های نعارض منافع در عرصه های مختلف کشور باید شناسایی و تحت مدیریت و کنترل درآیند. همچنین اعتقاد بر این بود که مدیریت این برنامه بایستی بصورت گام به گام و تدریجی و از سطوح ارشد به سطوح خرد آغاز و استمرار یابد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد: شفافیت و اعلان عمومی، محدودیت فعالیت و تغییر، اصلاح و جایگزینی برخی قواعد و ساختارها از جمله راههای مهم در کاهش و یا از بین رفتن تعارض منافع و مدیریت آن می باشند که در این کنفرانس، برای پیمودن هر یک از این راهها، راهکارهایی ارائه شد.

گزیده بخشی از بیانات سخنرانان این کنفرانس در پی می آید:

دکتر سیدشهاب الدین صدر
تعارض منافع به عنوان یکی ازشاخصه های وجود فساد شناخته شده است و تئوری مدیریت تعارض منافع و گفتمان ضدفساد، کارکرد اصلی اش کاهش فساد است. اسلام در جغرافیای فکری خود به منفعت جمعی چه دنیوی و چه اخروی نظر دارد. یعنی اگر در حرکت کلی جامعه به سمتی برویم که نفعی به کل جامعه می‏رسد، بیان اسلام این است که آن نفع و سود را چند برابر به خود ما برمی گرداند؛ چه نفع مادی باشد و چه نفع معنوی

انحصار یکی از مهمترین بسترهای تعارض منافع است. امام علی(ع) می فرمایند: الاستئثار یوجب الحسد، والحسد یوجب البغضه، والبغضه توجب الاختلاف، والاختلاف یوجب الفرقه، والفرقه توجب الضعف، والضعف یوجب الالذل، والذل یوجب زوال الدوله وذهاب النعمه
به این معنی که انحصارطلبی حسادت می آورد، و حسادت دشمنی، و دشمنی اختلاف، و اختلاف پراکندگی، و پراکندگی ضعف، و ضعف زبونی، و زبونی زوال دولت و از میان رفتن نعمت است.

دکتر محمدعلی محققی
تعارض منافع در سلامت آفتی است که از طرق مختلف و اغلب ناآشکار و عمدتاً از طریق صاحبان حرف سلامت، جامعه را در معرض خطر قرار می دهد. راهبردهای مؤثر برای جلوگیری از تعارض منافع، بایستی قاطع، مستمر، قانونمند، پیشگیرانه و  مبتنی بر شواهد علمی باشد. عموم کنشگران سلامت(حقیقی، حقوقی، اداری، بهداشتی، درمانی، آموزشی، تحقیقاتی و سایر موارد) در معرض این آفت قرار دارند.

دکتر شهرام توفیقی
انتخاب نیروی انسانی انجام دهنده خدمت با قیمت بالا تحت عناوین فریبنده مانند کیفیت، تدوین راهنماهای بالینی گرانقیمت و با خدمات کم ضرورت و یا غیرضرور، نظام ارائه خدمت بی سامان، بدون هدایت رها کردن مددجویان و بیماران، تایید داروها و آزمایش ها و پروسیجرهای گرانقیمت که هزینه – اثربخشی پایین دارند و قرار دادن آنها در تحت پوشش بیمه پایه، صدور مجوز ساخت بیمارستان خصوصی خارج از سطح بندی و برای خدمات لوکس و سیاستگذاری و مدیریت بدون شواهد پشتیبان و شتابزده از جمله مصادیق تعارض منافع در سطح سیاستگذاری و کلان کشور به حساب می آیند.

دکتر علی حائری
آثار زیان بار تضاد منافع  عبارتند از؛ گسترش بی عدالتی، جهت گیری انحرافی منافع، تزلزل اعتماد به مدیران ارشد، تردید در اجرای وظائف محوله، شیوع اثار نامطلوب روانی اجتماعی و اختلال اقتصاد سلامت و عواقب سوء آن بر سلامت جامعه
با داشتن قانونی جامع برای مدیریت تعارض منافع در ایران، می توان مسیر تحولی را پرشتاب طی کرد و آثار منفی موقعیت های تعارض منافع را به حداقل رساند.

دکتر احمد فیاض بخش
مدیریت قانونی تعارض منافع در دنیا سابقه ای طولانی دارد. آمریکا از سال ۱۹۶۰ سیاست های خود را از روش های سخت مبتنی بر کشف و تنبیه پس از رخداد فساد به روش های نرم و پیشگیرانه تغییر داد و اقدام به قاعده گذاری در زمینه مدیریت تعارض منافع نمود. کشور کره جنوبی نیز از سال ۱۹۹۰ اقدام به ایجاد زیرساخت های قانونی در این زمینه کرده است. در ایران نیز ورود به این مسئله ضرورت دارد.

دکتر حمید مقدسی
تجربه تلخ و هزینه مند جامعه بشری در همزیستی با بیماریهای پاندمی ویروسی از سال ۲۰۰۳ که بیماری سارس و ۲۰۱۹ که بیماری کووید پدیدار شد بیانگر این حقیقت بود که کشورها برای تامین امنیت ملی خود بیشتر از آنکه می بایست به تجهیز و تقویت قوای نظامی خود بپردازند لازم است به تجهیز و توانمند سازی نیروهای مراقبت بهداشتی اقدام کنند. برای مدیریت این بیماریها بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار مناسب است زیرا  مدیریت بیماریهای پاندمی ویروسی بر رعایت اصل فاصله گذاری تاکید دارد و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز امکان ردیابی بیماران و ارایه مراقبت از دور را فراهم می کند. بر اساس تجربه کشورهای دنیا جنبه های قانونی بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور مدیریت و پاسخگویی به بیماریهای پاندمی ویروسی در سه حوزه؛ اطلاعات(اینفودمی، ثبت داده ها در پرونده پزشکی و امنیت داده)، خدمات درمانی(رضایت آگاهانه، ردیابی بیمار، رصد، غربالگری، تریاژ، پایش، ارایه مراقبت از راه دور و واکسیناسیون) و بیمه سلامت مطرح هستند. در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاروان کشورهای موفق دنیا عقب مانده است.
دکتر خلیل علی محمدزاده
قرار گرفتن در موقعیت تعارض منافع الزاما به منزله ارتکاب جرم یا فساد نیست اما به لحاظ ماهیت تعارض منافع، معمولا موقعیت های مذکور بر فرآیند تصمیم گیری و اجرایی افراد تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، صرف قرارگیری در موقعیت تعارض منافع، موجبات اثرگذاری بر ساختار تصمیم گیری را فراهم می نماید. از این رو، می توان بستر و علت العلل وقوع جرائم، مفاسد و ناکارآمدی ها را بهره برداری از موقعیت های تعارض منافع فردی و سازمانی دانست.

تصاویر مربوط به کنفرانس(دوشنبه ۱۴ آر ماه ۱۴۰۱)

 

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...