خانه / اخبار / ویژه / دفاع از رساله به منزله فارغ التحصیلی نیست

دفاع از رساله به منزله فارغ التحصیلی نیست

دفاع از رساله به منزله فارغ التحصیلی نیست.

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بخشنامه امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی؛ اسفند ۹۸ صادر شد گفت: اینکه می گویند قبل از این بخشنامه، دانشجو می توانست با دو پذیرش مقاله دفاع کند و رساله بگیرد چنین چیزی وجود ندارد، دانشجویی می توانست فارغ التحصیلی دکتری شود که دو تا مقاله چاپی داشته باشد البته می توانست یک مقاله را پذیرش بگیرد یا چاپ کند و پیش دفاع کند اما تا ۲ مقاله چاپی نمی آورد فارغ التحصیل نمی شد.
وی افزود: افراد زیادی داریم که با شیوه قبل ۵ سال گذشته می آید می گوید چرا مدرکم را نمی دهید می گوییم چون مقاله ات چاپ نشده اما آنها معتقدند دفاع کردند به منزله فارغ التحصیلی است در صورتی که دفاع به منزله فارغ التحصیلی نیست، ۲ مقاله باید می داد تا فارغ التحصیل شود، الان هم همین شرایط است اما می تواند با یک مقاله با درجه علمی بالاتر فارغ التحصیل شود.
وی با تاکید بر اینکه این بخشنامه در صورت استانداردسازی امور و سهل کردن شرایط دانشجویان صادر شده افزود: این شرایط جدیدی است که در دانشگاه آزاد به وجود آمده شرایط خوبی است که دانشجویان را راحت می کند دانشگاه را به سمت علمی شدن و ارتقای کیفیت می برد و شرایط آسان تری برای دانشجویان است و جهت حل مسایل و مشکلاتی نظیر اینکه دانشجو سنوات می خورد و چاپ مقالاتش به مشکل می خورد، این بخشنامه صادر شده که شرایط را سهل تر کند.
آقای حیدری افزود: دانشجویانی که کار پایان نامه شان تمام شده و استاد راهنما تاییدشان کرده بود تا می خواستند پذیرش مقاله بگیرد یا چاپ کند، یکسال، دو سال سنوات می خورد و باید شهریه پرداخت می کردند، دانشگاه آزاد اولین بار، شرایط پیش دفاع استاندارد را گذاشت که در آن پذیرش یا چاپ یک مقاله کافی است.
وی افزود : طبق این بخشنامه استاد راهنما و دانشگاه که کفایت علمی را تایید کنند یک گروه تخصصی به صورت استاندارد تشکیل می شود و پیش دفاع دانشجو با پذیرش یا چاپ یک مقاله مقدور است، در صورتی که پیش دفاع پذیرفته شد؛ ارتباط مالی دانشگاه با دانشجو تا ۳ ترم قطع می شود و دیگر بدون نیاز به پرداخت شهریه تا ۳ ترم تحصیلی (۲ ترم با واحد دانشگاهی و یک ترم با مجوز سازمان) در مجموع یک سال و نیم دانشجو زمان دارد مقالاتش را پذیرفته شده چاپ کند.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این بخشنامه در سامانه معاونت فنی و مهندسی و معاونت آموزشی و علوم انسانی دانشگاه آزاد درج شده و دانشجویان می توانند بخشنامه را بطور کامل ببینند افزود: این بخشنامه خوبی است و یکی دیگر از نکات مثبتش این است که در فرصت ۳ ترمی که دانشجویان فرصت مطالعاتی پیدا می کنند و مجوز کفایت علمی شان صادر می شود استاد هم کدش آزاد می شود و می تواند دانشجویان دیگر را راهنمایی کند.
آقای حیدری با بیان اینکه دانشگاه آزاد با این مقاله می خواهد فقط مقاله شرط گذراندن پایان نامه نباشد گفت: برای فارغ التحصیلی امکان دارد یک کسی پایان نامه خیلی خوبی داشته باشد که می تواند یک کتاب تخصصی از آن تالیف کند که ما آن کتاب را جایگزین مقاله می کنیم، یا ممکن است دانشجویی کرسی های نظریه پردازی، کرسی های نقد و کرسی های نوآوری برگزار کرده باشد خوب اینها هم می تواند به جای مقاله محسوب شود.
وی افزود: اگر کسی صاحب اختراع های علمی و بین المللی باشد می تواند آن را جایگزین مقاله کند یا کسی که پایان نامه اش در جشنواره های علمی و بین المللی پذیرفته شده امتیاز دارد می تواند جایگزین مقالات شود یا حتی کسی که اثر بدیع هنری دارد که مورد تایید گروه های مرجع قرار بگیرد یا فعالیت های دانش بنیان و فناورانه دارد می تواند جایگزین مقاله شود.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این اقدامات ارزشمند را باید از دانشجویان بپذیریم و موکول نکنیم که حتما باید برود و آن را چاپ کند و گرفتاری برایش درست کنیم گفت: ما فضا را بازتر کردیم و جدولی در همان بخشنامه وجود دارد همه این فعالیت ها امتیازبندی شده است و دانشجو برای فارغ التحصیلی ۵ نمره بیاورد می تواند دفاع پایان نامه اش را انجام دهد.

آقای حیدری افزود: شرایط دفاع از ۲ مقاله به سمت علمی شدن حرکت کرده است گفت: قبلا حتما ۲ مقاله بود اکنون دیگر لزوما دو تا نیست، امکان دارد دانشجو یک مقاله را در یک نشریه معتبر یا یک مجله با امتیاز بالا بدهد که ۵ امتیازش را بگیرد که در این صورت با یک مقاله هم می تواند دفاع کند.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشجو بعد از فرصت یک سال و نیمه مطالعاتی می تواند یکی از این شرایط را فراهم کند بعد می تواند بیاید دفاع کند و بلافاصله فردای آن روز فارغ التحصیل بشود.

آقای حیدری با تاکید بر اینکه این بخشنامه درصدد است ذهن دانشجو را به سمت علمی شدن و رفع نیازهای مردم و رفع مسایل کشور سوق دهد و لزوما سمت چاپ مقاله نرود گفت: می توان از یک دانشجوی دکتری تخصصی، مشکلی در صنعت یا در بحث هنر یا در بحث اختراعات قدمی بردارد یا در جشنواره های علمی فضا را بازتر کردیم که تمام استعدادها را پوشش دهیم و موکول نکنیم به مقاله.

وی در پاسخ به این سوال که برخی شرایط فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد را سختگیرانه می پندارند در حالی که برخی دانشگاه های دولتی بعضا با یک مقاله هم رضایت می دهند گفت: هیچ دانشگاه دولتی ای نداریم که یک مقاله داشته باشد البته دانشگاه ها متفاوت است دانشگاه شریف ۳ مقاله می خواهد آن هم سه مقاله ۴ تا ۵ امتیازی که تا دانشجو انجام ندهد نمی تواند فارغ التحصیل شود، دانشگاه تهران یا دیگر دانشگاه ها همین شرایط را دارد دانشگاه آزاد هم این شرایط کیفیت بخشی را دارد تا سطح کیفی به حالت استاندارد برساند.

این مطالب را نیز ببینید!

وبینار فناوری اطلاعات و خطاهای پزشکی(۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲)

گروه پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می کند: