خانه / اخبار / ویژه / وبینار صیانت از جمعیت(جدید؛ ۶ خرداد ۱۴۰۰)

وبینار صیانت از جمعیت(جدید؛ ۶ خرداد ۱۴۰۰)

وبینار صیانت از جمعیت

خانه

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ویژه مدیران و کارشناسان بهداشت و درمان

با سخنرانی:

استاد دکترخلیل علی محمدزاده

Image result for ‫دکترخلیل علی محمدزاده‬‎

پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰

ساعت ۸٫۳۰ لغایت ۱۰٫۳۰ صبح

لینک زیر

ac.mui.ac.ir/behdasht

مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اصفهان در آدرس زیر

https://www.isna.ir/news/1400030403016

خلاصه ای از مباحث

وبینار صیانت از جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با حضور مدیران و کارشناسان بهداشتی برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتر کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان پیرامون ضرورت برنامه ریزی همه بخشها در امر تحکیم خانواده و فرهنگسازی نکاتی را مورد اشاره قرار دادند و آنگاه دکتر خلیل علی محمدزاده عضو کمیته پایش و مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین روندهای جمعیتی و عوامل کاهنده نرخ باروری کل در کشور پرداختند.

وی با یادآوری این مسئله که در سال ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی به روی ما بسته خواهد شد و جمعیت سالمند ایران ۲٫۵ برابر خواهد شد، گفت: در پایان این دوره، جمعیت زیر ۱۵ سال ایران به کمتر از ۱۹ درصد خواهد رسید.

این پزشک و استاد دانشگاه تعداد، ترکیب، تناسب و ساختار جمعیت را یک مسئله راهبردی و حیاتی خواند و اظهار داشت: برای مدیریت این مسئله قبل از پیری و رخت بربستن چهره جوانی از کشور، باید اقدامات لازم انجام گیرد و گرنه مسئله لاعلاج خواهد بود.

وی با ذکر این مطلب که در پنج سال اخیر موالید کشور مرتبا کاهش یافته است، گفت: متاسفانه دستگاههای مختلف در کنار وزارت بهداشت نیستند و هنوز سیاستهای کلی جمعیت در بسیاری از زمینه ها بر زمین مانده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات عدیده ای که بر سر ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان وجود دارد، گفت: دولت آینده باید خانواده محور باشد، زیرا تا سال ۱۴۰۹ روند سالخوردگی کشور به طور طبیعی پیش خواهد رفت ولی پس از آن این روند سرعت و شدت خواهد یافت، بنابر این مقدمات و زمینه ها در دو دولت پیشرو بایستی به نتیجه و اجرا برسد. در غیر اینصورت در مسیر پیشرفت کشور موانعی پیش خواهد آمد.

وی نرخ سقط جنین های غیرقانونی و غیرشرعی و در واقع قتل جنین های سالم را در کشور زیاد و غیرمنطبق با اخلاق و فرهنگ ایرانیان خواند و گفت: در این باره باید برنامه جامعی از سوی وزارت بهداشت تدوین شود و همه متخصصان، کارشناسان، حوزه های آموزشی، تربیتی و مشاوره ای و همچنین دستگاهها و رسانه ها متناسب با رسالت خود مکلف به مشارکت و همکاری در اجرای آن باشند.

“پنجره جمعیتی کشور” در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود!

"پنجره جمعیتی کشور" در سال 1425 بسته می‌شود!

عضو کمیته پایش و مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی به روی کشور بسته و جمعیت سالمند ایران ۲.۵ برابر خواهد شد؛ در پایان این دوره، جمعیت زیر ۱۵ سال ایران به کمتر از ۱۹ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛‌ دکتر خلیل علی‌محمدزاده در وبینار “صیانت از جمعیت” با حضور مدیران و کارشناسان بهداشتی اظهار کرد: در سال ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی به روی کشور بسته و جمعیت سالمند ایران ۲٫۵ برابر خواهد شد، در پایان این دوره، جمعیت زیر ۱۵ سال ایران به کمتر از ۱۹ درصد خواهد رسید!

این پزشک و استاد دانشگاه تعداد، ترکیب، تناسب و ساختار جمعیت را یک مسئله راهبردی و حیاتی خواند و اضافه کرد: برای مدیریت این مسئله قبل از پیری و رخت بربستن چهره جوانی از کشور، باید اقدامات لازم انجام گیرد وگرنه مسئله لاعلاج خواهد بود.

وی با ذکر این مطلب که در پنج سال اخیر موالید کشور مرتباً کاهش یافته است، گفت: متاسفانه دستگاه‌های مختلف در کنار وزارت بهداشت نیستند و هنوز سیاست‌های کلی جمعیت در بسیاری از زمینه‌ها بر زمین مانده است.

دکتر علی‌محمدزاده همچنین با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که بر سر ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت آینده باید خانواده‌محور باشد زیرا تا سال ۱۴۰۹ روند سالخوردگی کشور به طور طبیعی پیش خواهد رفت اما پس از آن این روند سرعت و شدت خواهد یافت، بنابراین مقدمات و زمینه‌ها در دو دولت پیشرو باید به نتیجه و اجرا برسد، در غیر اینصورت در مسیر پیشرفت کشور موانعی پیش خواهد آمد.

عضو کمیته پایش و مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: نرخ سقط جنین‌های غیرقانونی و غیرشرعی و در واقع قتل جنین‌های سالم در کشور زیاد بوده و غیرمنطبق با اخلاق و فرهنگ ایرانیان است، در این باره باید برنامه جامعی از سوی وزارت بهداشت تدوین شود و همه متخصصان، کارشناسان، حوزه‌های آموزشی، تربیتی و مشاوره‌ای و همچنین دستگاه‌ها و رسانه‌ها متناسب با رسالت خود مکلف به مشارکت و همکاری در اجرای آن باشند.

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/03/10/2513144

انعکاس در سایر رسانه ها

http://paydarymelli.ir/fa/news/65055

https://behdasht.news/fa/news-details/188929

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International & National Conference on ...