خانه / دسته‌بندی نشده / نقش ورزش و تغذیه در دوران بارداری

نقش ورزش و تغذیه در دوران بارداری

دکترخلیل علی محمدزاده در رادیو گفت‌وگو:

ورزش در دوران بارداری خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

دکتر خلیل علی محمدزاده، تنظیم گردش خون و کاهش میزان ابتلا به دیابت و فشارخون و مسمومیت ها را از مهم ترین مزایای ورزش مناسب در دوران بارداری برشمرد و بر آن تأکیدکرد.

 ۱۴۰۰/۰۲/۱۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر خلیل علی محمدزاده، پزشک و استاد دانشگاه درمورد نقش ورزش و تغذیه سالم در تسهیل فرزندآوری با برنامه «نوای جوانی» گفتگوی تلفنی کرد.
علی محمدزاده با بیان اینکه ورزش به طور کلی مفید است اما در برخی ورزش ها باید ملاحظاتی را رعایت کرد، گفت: ورزش های مخصوص خانم های باردار بیشتر ورزش های سبک و نرم است و فوتبال و شنا و شیرجه زدن که احتمال آسیب دیدن و افتادن در آن زیاد است در دوران بارداری باید کنار گذاشته شوند.

*ورزش های ممنوعه در ایام بارداری

وی افزود: ورزش هایی مانند هندبال و بستکبال هم که خطر ضربات و حرکات ناگهانی وجود دارد، در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود.

این استاد دانشگاه گفت: ورزش هایی که احتمال از دست دادن تعادل بدن در آن ها وجود دارد، مثل وزنه برداری یا دوچرخه سواری برای مدت طولانی و در محیط های بیرون از باشگاه نیز باید در ایام بارداری محدود و متوقف شوند.

*قریب به ۶۰ درصد زایمان ها در ایران از نوع سزارین است

علی محمدزاده با اشاره به اینکه ۶۰ درصد زایمانها در ایران از نوع سزارین است، گفت: یکی از راه های تشویق خانمها به زایمان طبیعی این است که خانمها حداقل سه تا شش ماه قبل از بارداری ورزش را آغاز کنند و در دوران بارداری هم آن را ادامه دهند.

*ضرورت ورزش کردن در زنان باردار

این پزشک در مورد اهمیت ورزش و تغذیه مناسب برای خانم های باردار اظهارکرد: برخی خانمها در مورد ورزش کردن در این ایام تصورات اشتباهی دارند و به محض باردار شدن ورزش را کنار می گذارند، استراحت می کنند و تحرک کافی ندارند درصورتیکه تحرک در طول دوران بارداری معمولاً پس از سه ماهه اول بسیار مهم است.

علی محمدزاده ادامه داد: این تصور اشتباه درمورد تغذیه نیز وجود دارد، بطوریکه برخی خانمها در این دوران فقط غذاهای خاصی استفاده می کنند و انواع گروه های غذایی به بدن آنها نمی رسد.

*مهم ترین مزایای ورزش در ایام بارداری

این استاد دانشگاه، تنظیم گردش خون و کاهش میزان ابتلا به دیابت و فشارخون و مسمومیت ها را از مهم ترین مزایای ورزش مناسب در دوران بارداری عنوان کرد و گفت: از آنجایی که خانمها در بارداری بیشتر در معرض لخته خون در رگ های بدن هستند و احتمال ورم دست و پا و واریس و هموروئید و اختلالات عروقی در آنها فراوان است لذا ورزش مناسب در ایام توصیه می شود.

وی همچنین تسهیل خون رسانی به مغز جنین را هم دیگر فایده ورزش کردن مادر باردار دانست و افزود: البته نوع ورزش بسته به لاغری، چاقی و یا در صورت بیماری خاص در مادران باردار متفاوت خواهد بود و حتی در برخی موارد ورزش توصیه نمی شود.

علی محمدزاده اضافه کرد: با توجه به تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در زنان باردار، انجام ورزش و نرمش های سبک و حرکات اصلاحی می تواند باعث بهبود وضعیت آن ها شود.

علی محمدزاده همچنین انجام ورزش هایی مانند یوگا، شنا و آب درمانی و خواب منظم را در ایجاد انرژی و نشاط روزانه و احساس خوب و کاهش افسردگی در مادران باردار موثر دانست و گفت: اگر فرد باردار حین ورزش دچار درد شکم، لگن، عضلات و سردرد و سرگیجه، تپش قلب و یا سوزش ادرار و ترشحات و خونریزی شود باید ورزش را قطع و به پزشک مراجعه کند.

*تغذیه و ورزش مناسب، سلامت باروری را تضمین می کند

وی در پایان یادآور شد: همانطور که انجام ورزش و تغذیه مناسب قدرت و سلامت باروری را تضمین می کند انجام ندادن آن ها هم می تواند ناباروری را شدت ببخشد.

در این نشست همچنین دکتر علی کشاورز، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران درمورد نقش ورزش و تغذیه سالم در تسهیل فرزندآوری با برنامه «نوای جوانی» گفتگوی تلفنی کردند

کشاورز درمورد اهمیت ورزش کردن قبل از دوران بارداری گفت: مادری که قصد بارداری دارد اما تحرک خوبی ندارد باید عادات غذایی خود را اصلاح و ورزش کردن را هم حداقل سه تا شش ماه قبل از شروع بارداری آغاز کند.

*اهمیت کنترل و کاهش وزن قبل از بارداری

وی کنترل اضافه وزن قبل از بارداری را ضروری خواند و تأکیدکرد: یکی از شیوه های اصلاح رفتارها و عادات نامناسب سبک زندگی و از جمله کاهش و کنترل وزن برای بارداری، انجام ورزش هوازی یا ایروبیک است.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه برای چربی سوزی، باید فعالیت بدنی بیش از ۴۰ دقیقه داشته باشیم، گفت: پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، تردمیل، ورزش هوازی کمک می کنند تا چربی های اضافه بدن بسوزند اما توجه کنیم که در ۱۰ دقیقه اول ورزش فقط قند می سوزد و در ۱۰ دقیقه ی چهارم است که ۹۰ درصد چربی های اضافه بدن می سوزند.

* بهترین روش برای چربی سوزی چیست؟

کشاورز در رادیو گفت وگو، بهترین روش برای چربی سوزی را ورزش هوازی و پیاده روی معرفی کرد و در عین حال متذکر شد: البته با توجه به شیوع کرونا افراد می توانند در منزل ورزش و چربی سوزی کنند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت بدنیِ نیم ساعته مستمر و ملایم منجر به چربی سوزی می شود، گفت: اگر فعالیت بدنی کمتر از نیم ساعت باشد چربی سوزی اتفاق نمیفتد و بنابراین کاهش وزنی هم اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران درمورد خانم هایی که اضافه وزن دارند گفت: مادری که ۴۰ کیلو اضافه وزن دارد یک سال زمان می برد تا وزنش را پایین بیاورد اما مادری که ۱۵ کیلو اضافه وزن دارد در چهار ماه می تواند وزن خود را کاهش دهد و این با تغذیه و ورزش هوازی قابل حل است.

*مادران باردار چگونه به دیابت مبتلا نشوند؟

کشاورز در پاسخ به این سوال که چه کارهایی از دیابت در دوران بارداری جلوگیری می کند گفت: بهترین روش پیشگیری از دیابت بارداری، رعایت رژیم غذایی مناسب است.
به طور معمول، ما برای خانم های بارداری که به دیابت بارداری مبتلا می شوند رژیم قندزایی را تنظیم و وعده غذایی آنها را کوچک و به ۶ وعده تقسیم می کنیم و مقدار فیبر غذا را بالا می بریم.

وی با اشاره به اینکه مصرف قند، شکر، نوشابه، بستنی و شیرینی برای این خانم ها ممنوع است، گفت: ما در این رژیم غذایی، میوه های با قند بالا مانند انگور و خربزه و طالبی و هندوانه و موز را هم محدود می کنیم و اگر هم قرار به مصرف باشد باید سه ساعت بعد از وعده غذایی و با مقدار یک واحد باشد ضمن اینکه باید پیاده روی هم انجام دهند.

*کنترل وزن شانس باروری را افزایش می دهد

کشاورز کنترل وزن و رعایت اصول تغذیه ای برای بارداری در سنین بالا را ضروری تر دانست و گفت: زنان در سنین بالا برای اینکه شانس باروری را افزایش دهند باید مصرف قند و شیرینی و چربی را کاهش دهند و سبزیهای خام و پخته مصرف کنند و ورزش هوازی و پیاده روی را نیز جدی بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تخم مرغ را جایگزین مناسبی برای گوشت معرفی کرد و گفت: با توجه به گرانی گوشت می توان از تخم مرغ و حبوبات اما به صورت مدیریت شده استفاده کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

ارائه الگوی خدمات مراقبتی برای سالمندان در ایران

ارائه الگوی خدمات مراقبتی برای سالمندان در ایران؛ مقاله مروری (سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰) محمد ...