خانه / پاسخگویی به دانشجویان / بهداشت نیوز؛ نقش روزه در پیشگیری و بهبودی برخی بیماری‌ها

بهداشت نیوز؛ نقش روزه در پیشگیری و بهبودی برخی بیماری‌ها

title

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت:

روزه داری در پیشگیری و بهبودی کدام بیماری‌ها نقش موثری دارد؟

کد خبر: ۱۵۱۳۷۲    تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۱

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت گفت: روزه داری اسلامی، نه تنها اثر سوئی بر دستگاه‌های مختلف بدن ندارد، بلکه سبب تقویت سیستم دفاعی بدن، آرامش اعصاب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت در لایو اینستاگرامی در گفتگو با دانشگاهیان و سایر علاقمندان، پیرامون روزه داری و پیشگیری از کرونا نکات مهمی ایراد کرد.

وی گفت: ماه رمضان امسال با سبک زندگی پیشگیرانه از بیماری کووید-۱۹ همراه شده است. از یک طرف باید افراد واجد شرایط تمام ایام این ماه را روزه بگیرند. از طرفی با توجه به اینکه کووید-۱۹ اپیدمی است، همه باید در پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از شیوع آن، مراقبت­‌های لازم را به عمل آورند. بنابر این رمضان امسال دارای ویژگی‌های خاصی است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت با اشاره به نظرات پزشکان مختلف بیان کرد: پزشکان اتفاق نظر دارند که نخوردن غذا به طور متناوب در روزه داری اسلامی، نه تنها اثر سوئی بر پدیده‌های طبیعی دستگاه‌های مختلف بدن ندارد، بلکه سبب تقویت سیستم دفاعی بدن، آرامش اعصاب، استراحت و نظم دستگاه گوارش و کاهش پاسخ ­های التهابی زیان بار می­‌شود.

علی محمدزاده با ذکر این مطلب که حتی پزشکان غیرمسلمان فواید زیادی برای روزه داری بیان کرده ­اند، به برخی از آن‌ها اشاره نمود و افزود: سوفورین دانشمند اهل کشور روسیه می­‌گوید: روزه سند شرافت، معیار هوش و نیروی اراده انسان است و کند ذهنی و ضعف اراده در نقطه مقابل با آن قرار دارد.

وی روزه را شستشو دهنده اعضای درون بدن معرفی و عنوان کرد: امروزه ثابت شده که بهترین درمان بیولوژیکی تامین سلامت فرد از طریق دفع سموم است و این مکانیزم در جریان روزه داری فعال گردیده و تصفیه مواد زاید ناشی از متابولیسم اتفاق می‌افتد.

این پزشک متخصص در ادامه تاکید کرد: در این ماه کالری و میزان حجم غذاهای دریافتی در مقایسه با دیگر ماههای سال باید اندکی کمتر باشد تا بدن بتواند چربی‌های کهنه را تجزیه کند و بافت‌های چربی جدید به میزان ضرورت بدن ساخته شوند.

علی محمدزاده با یادآوری فلسفه روزه داری تصریح کرد: منشا روزه در مرحله اول در تفکر و عمل معنوی و در مرحله دوم در سلامت جسم و نوسازی بدن است. لذا اتوبوخنگر در یکی از پژوهش‌ها به این نتیجه می­ رسد در حالی که گرسنگی بیماری دیابت را وخامت می بخشد ولی روزه داری، دیابت غیر وابسته به انسولین را بهبودی می ‌بخشد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به این مطلب که آثار مثبت جسمی زیادی برای روزه داری در افراد سالم و بیمار بیان شده که تعدیل الکترولیت‌ها و شاخص‌های خون سازی و سوخت و ساز طبیعی بدن از جمله آن‌هاست، گفت: در طی ایام روزه داری فعالیت کلیه­‌ها طبیعی می­‌شود. غلظت هورمون­‌ها به استاندارد نزدیک می­‌شود. آرامش عصبی و روانی ایجاد می‌گردد. حملات قلبی و عروقی کاهش می‌­یابد. کلسترول خوب بدن هم افزایش پیدا می­‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امروزه تمایل به روزه داری در بین کلیه ملل به جهت آثار مشهود جسمی و روانی که در پی دارد به سرعت در حال گسترش است. اکثر بیماری‌های حاد و مزمن را می‌توان به وسیله روزه بهبود بخشید و یا از شدت آن‌ها کاست.

علی محمدزاده ادامه داد: مطالعات نشان داده است که از شدت ناراحتی‌های کلیه و مثانه، پسوریازیس، نقرس، کم خونی، آنژین قلبی، حملات صرعی و اسکلروزیس و برخی اختلالات روانی در اثر روزه داری کاسته می‌شود. همچنین روزه داری در کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ها نقش موثری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت ماه رمضان را بهترین فرصت برای ترک سیگار، عادات غذایی نادرست و ترویج سبک زندگی سالم ذکر و بیان کرد: اگر برنامه زمانی و محتوایی درست این ماه عزیز در خوردن، آشامیدن و شیوه زندگی در بقیه ماه‌های سال هم رعایت شود، شاهد کاهش قابل توجه میزان بیماری‌ها خواهیم بود.

علی محمدزاده افزود: پرخوری، دیر شام خوردن، با شکم پر خوابیدن و استفاده از غذاهای گوناگون و متنوع در یک وعده غذایی را می‌توان بعد از این ماه کنار گذاشت.

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...