تربیت نسل سالم و صالح

گزارش یک سخنرانی مهم

خلیل علی‌محمدزاده استاد دانشگاه

برای تربیت نسل سالم و صالح همه دستگاه‌ها احساس تکلیف کنند.

 یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۶

دکترخلیل علی محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه در اولین دوره تخصصی خط امام دانشجویان بسیجی دختر سراسر کشور در مشهد مقدس گفت: از آنجا که نرخ باروری کل در کشور ما به زیر حدجایگزینی رسیده، در فاز نخست باید زمینه‌های نیل به نرخ باروری کل بیش از ۲ فرزند فراهم شود.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از فارس، وی ادامه سیاست های کنترلی در ایران از سال ۱۳۷۹ به بعد را غیرضروری خواند و اظهار داشت: از سال ۱۳۹۱ به بعد در سایه هشدارهای علنی کارشناسان و مقام معظم رهبری به تدریج اهمیت پرداختن به این مسئله تبیین شد و در سال ۱۳۹۳ نیز سیاست های کلی جمعیت توسط معظم له ابلاغ گردید.

وی گفت: به رغم بحث های بسیار در این رابطه، هنوز قوانین لازم و مورد نیاز در مجلس و سایر دستگاه ها تصویب نشده و کارهای اجرایی فراگیر و مناسبی نیز گزارش نشده است.

وی همچنین گفت: فرهنگ سازی، قانونگذاری و مدیریت برنامه ها با داشتن بودجه ی مناسب و نظارت بر حسن اجرای قوانین، در تحقق این سیاست ها نقش مهمی دارد.

وی پیشنهاد کرد مطلوب تر اینست که طرح جمعیتی پیشنهادی در مجلس پس از بررسی و اصلاحات لازم در دستگاه های دولتی، به صورت لایحه به مجلس تقدیم شود تا از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد.

وی خاطرنشان ساخت: اینکه تصور شود صرف تصویب و اجرای سیاست های تشویقی و تسهیلات پیش بینی شده، ساختار سنی جمعیت اصلاح خواهد شد، درست نیست و باید در باز کردن گره های ذهنی از لزوم ازدواج به موقع و متناسب با ملاک های درست و فرزندآوری، اقدامات اساسی در دستور کار باشد.

این استاد دانشگاه در باره اجرای متفاوت مرخصی زایمان در دستگاه های مختلف نیز گفت: این اشکال به بودجه بر می گردد. در پوشش بیمه تامین اجتماعی گویا اعتبارات لازم برای این منظور کامل دیده نشده، بنابر این علیرغم افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه، شنیده می شود، در حال حاضر مرخصی ۶ ماهه در نظر گرفته می شود.

وی گفت: سیاست های تشویقی و اقدامات مربوط به آن اختصاص به ایران ندارد و در بیش از ۸۰ کشوری که با کاهش زاد و ولد روبرو هستند، نظیر کشورهای اروپای غربی، روسیه و استرالیا این تسهیلات معمولا مرسوم است و فلسفه ی آن این است که در موضوع انسان سازی برای جامعه، دولت خود را در کنار خانواده ها و سهیم در مشکلات آنان می بیند.

وی همچنین گفت: توسعه و پیشرفت در هر کشوری نیازمند جمعیت جوان، سالم، صالح، آموزش دیده و ماهر است و سرمایه گذاری در این زمینه در واقع انباشت ثروت است.

وی تصریح کرد: بدون جمعیت جوان، نوآوری، خلاقیت و ابتکار از جامعه به تدریج رخت بر می بندد و تجارب بدست آمده، بی استفاده می ماند و نیز نشاط و پویایی در اجتماع فروکش می کند.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت با اشاره به پنجره جمعیتی و استفاده درست کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی و ژاپن از این دوره ی طلایی گفت: مراحل مختلف توسعه کشور نیازمند مراقبت های همه جانبه از جوانان و رسیدگی به نیازهای آنان و مدیریت کلان بر موانع راه ازدواج، آموزش، توانمندی و اشتغال ایشان است و هر گونه بی توجهی در این خصوص، این فرصت را به تهدید بدل خواهد ساخت.

وی مدت زمانی دوره فرصت جمعیتی در ایران را ۴۰ سال ذکر کرد و گفت: پیش بینی شده این دوره در سال ۱۴۲۵ خاتمه یابد.

وی با اشاره به این موضوع که پنجره جمعیتی در تاریخ هر ملتی معمولا یک بار اتفاق می افتد، افزود: این مسئله به قدری اهمیت دارد که بخش عمده ای از منابع آزاد شده کشور در ماه های آتی را می توان صرف زیربناها و سرمایه گذاری در برنامه جامع رشد، تکامل و سازندگی جوانان، زنان و خانواده کرد.

وی در پاسخ به سوالی در باره روش های پیشگیری از بارداری در کشور گفت: اگر از این روش ها استفاده های نابجا و کنترلی صرف صورت گیرد، خانواده و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی جامعه آسیب خواهد دید، شکاف بین نسلی روابط خانوادگی را مختل خواهد نمود و بار بیماری های جسمی و روحی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: باید فرهنگ استفاده از چنین روش هایی با استانداردها و اندیکاسیون های درست آن تطبیق و تنظیم مجدد شود وگرنه آسیب خواهیم دید.

مدیر کارگروه جمعیت و تعالی خانواده بسیج جامعه پزشکی کشور روی آوردن به سبک زندگی سالم در همه عرصه ها را در پیشرفت و سلامت جامعه پراهمیت خواند و تصریح کرد: امروزه بسیاری از بیماری ها را در دنیا با تغییر سبک زندگی، پیشگیری و درمان می کنند و ما نیز به این استراتژی باید اولویت خاصی قائل شویم.

وی نیاز به اجرای برنامه جامع اقتصادی، فرهنگی و پزشکی برای کاهش سقط جنین های ارادی در کشور را ضروری دانست و خواستار آن شد که در این ارتباط ضمن همکاری ها و هماهنگی های بخش ها و دستگاه های مختلف، اهتمام بیشتری از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در باره ی علل استقبال کم خانواده ها از زایمان طبیعی در بیمارستان ها گفت: در این زمینه تلاش هایی در قالب طرح تحول در نظام سلامت برای بهبود اوضاع صورت گرفته و لکن برای اصلاح وضع موجود باید در زمینه های مختلف و بیش از این گام هایی برداشته شود.

وی با اشاره به نقش پزشکان متخصص زنان و زایمان در این زمینه، خاطر نشان ساخت: ضمن ایجاد فضای فیزیکی مرتب و آبرومند و دارای امکانات لازم برای زایمان های طبیعی در بیمارستان ها، باید تیمی مرکب از پرستار و ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان برای هر زایمان سازماندهی شوند، تا نگرانی های مختلف خانواده ها در این ارتباط برطرف شود.

وی پزشکی سازی زایمان و تضعیف جایگاه ماما در زایمان را غیرمنطقی و برخلاف سیاست ارتقاء سلامت مادر و کودک خواند و تصریح کرد: اگر این فرایند در حد میانگین جهانی آن اصلاح نشود، به علت کاهش زایمان های طبیعی در کشور، ماماها دیگر برای زایمان های طبیعی آموزش و مهارت لازم را نخواهند داشت و سلامت خانواده با آسیب های دیگری هم روبرو خواهد شد.

رییس کمیسیون بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده به جوانان شرکت کننده در این اردوی آموزشی و تربیتی توصیه کرد که در گسترش و تعمیق برنامه های جمعیتی در دانشگاه های کشور، تلاش های علمی و مجدانه ای داشته باشند و با تبیین وضعیت فعلی و آمارها و آسیب هایی که در حوزه زنان و خانواده مطرح است، در بازگشت به شرایط ایده آل نقش موثر خود را ایفا کنند.

دکتر علی محمدزاده با اشاره به اینکه همانطور که خانواده ها به تحصیل و اشتغال به موقع جوانان مشتاق هستند، باید بستر های لازم ایجاد شود تا در وقت مناسب نیز جوانان ازدواج و فرزندآوری داشته باشند، اظهار داشت: در مسئله ازدواج ضمن اینکه خانواده ها و دولت ها باید جوانان را حمایت کنند، با این حال خود جوانان نیز در معیارمند کردن ازدواج ها و تحمل دشواری ها و بسنده کردن به داشته های هم و تنظیم توقعات باید تلاش کنند.

وی فرزندآوری را مقدمه ی فرزندپروری خواند و گفت: ورود در این حوزه ها به عنوان یک وظیفه ی خطیر پدری و مادری، آموزش های درست، آمادگی، داوطلبی و مسئولیت پذیری را می طلبد.

وی گفت: برای تربیت نسل سالم، تندرست و صالح همه دستگاه ها و رسانه ها باید تکالیفی را بر دوش خود احساس کنند.

وی بالارفتن سن ازدواج در کشور و افزایش طلاق در جامعه و تمایل برخی از خانواده ها به تک فرزندی را از جمله عوارضی خواند که برای اصلاح آن ها باید برنامه ی فکری و عملیاتی مناسبی طراحی و مدیریت شود.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به این موضوع که جوانان امروز در نخبگی و غیرتمندی کم از نسل های پیشین انقلاب نیستند، گفت: هرچه در تبیین و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و سایر مجامع علمی و فرهنگی بهتر کوشش شود، واقعیت این مسئله بیشتر روشن خواهد شد.

شایان ذکر است که در این دوره آموزشی یک هفته ای شخصیت هایی چون آیت الله خزعلی، رحیم پور ازغدی، آیت الله ممدوحی، داود گودرزی، دکترشفیعی سروستانی حضور و سخنرانی داشتند.

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...