خانه / استراتژی های توسعه ملی / ایجاد زیرساخت‌های توسعه زیست بوم

ایجاد زیرساخت‌های توسعه زیست بوم

قائم مقام واحد علوم و تحقیقات مطرح کرد:

ایجاد زیرساخت‌های توسعه زیست بوم واحد علوم و تحقیقات در حوزه علم و فناوری

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ – ۱۵:۴۲
 قائم مقام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از تعریف زیست بوم جدید در حوزه علم و فناوری برای واحد علوم و تحقیقات خبر داد و اظهار کرد: ایجاد این زیست بوم به سه زیرساخت «صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان»، «کریدور و استانداردسازی» و «مالکیت فکری و تجاری‌سازی» نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر قاسم عموعابدینی در نشست با فعالان و دست‌اندرکاران مراکز رشد واحد علوم و تحقیقات، از تشکیل کمیته‌ای برای طراحی مدل‌ها و روش‌ها در این زیست بوم خبر داد و گفت: «مراکز رشد باید در این زیست بوم زندگی کرده و مراحل مختلف را بگذارنند.»

وی با تاکید بر اینکه الزامات هر مرحله از رشد برای هسته‌های فناور تا شرکت‌های دانش‌بنیان رعایت شود، یادآور شد: «وقتی یک هسته فناور به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شد، دیگر در زیست بوم دانشگاه نباید بماند و باید به مجموعه پارک علم و فناوری برود. این روند رشد باید سیال باشد تا به بازار و اقتصاد و عموم کشور برسد. از طرفی نیز شرکتی که ۱۲ سال است در مرکز رشد است، نیز باعث شگفتی است.»

قائم مقام واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر بازنگری مدل موجود دانشگاه آزاد در حوزه دانش‌بنیان، تصریح کرد: «مدل و نسخه‌ای که در حوزه دانش‌بنیان پیگیری می‌کنیم نباید واحد باشد بلکه باید مورد به مورد بررسی شود. اقدام‌ها و آئین‌نامه‌هایی طی سالیان اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دانش بنیان تدوین شده که ماهیت آن بیشتر دولتی است؛ این درحالیست که توقع از دانشگاه آزاد این است که اکوسیستم بهتری برای مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.»

وی افزود: «معتقد هستم همه مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها مرکز رشد هستند. کل واحد علوم و تحقیقات در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، مرکز رشد است و تمام آزمایشگاه‌ها کانون شکوفایی و خلاقیت هستند.»

عموعابدینی تاکید کرد: «صندوق حمایت» کلیدواژه نادرستی است بلکه اعتقاد داریم «صندوق سرمایه‌گذاری دانش بنیان» درست است. در شرایطی که کمک‌های کوتاه مدت و مقطعی، از پایداری لازم برخوردار نیستند، صندوق‌های پژوهشگران باید بدون ترس به جوان خوشفکر و عملگرا که جسارت علمی به خرج داده است، کمک کنند.»

وی تبیین زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد زیست بوم علم و فناوری، افزود: «زیرساخت کریدور و استانداردسازی نیز بیشتر به جنبه‌های معنوی و تسهیل‌گری و استانداردسازی اشاره دارد. واحد علوم و تحقیقات می‌تواند نقش کریدور را ایفا کند؛ در شرایطی که با ضوابط، بخشی از مالکیت شرکت را می‌گیرد. دفتر انتقال فناوری در داخل کریدور تعریف می‌شود. زیرساخت مالکیت فکری نیز ناظر بر تعامل دانشگاه و فناور است.»

عموعابدینی با تاکید بر همت، همفکری و همدلی در زمینه تحقق اقتصاد دانش بنیان، گفت: «برای تصمیم‌سازی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و فناور، باید حضور خود این شرکت‌ها در عرصه تصمیم‌سازی را مغتنم بدانیم.»

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان کلید موفقیت اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌کنند.»

عموعابدینی با تاکید بر بازبینی در آئین‌نامه‌ها، ضوابط و راه‌های مربوط به حوزه دانش بنیان و مراکز رشد، گفت: «اگر اراده‌ای برای شکل گرفتن اقتصاد دانش‌بنیان داریم باید به استادان و پژوهشگرانی که شرکت‌های دانش‌بنیان موفق راه‌اندازی می‌کنند امتیاز تعلق گیرد. درآمدزایی در حوزه پژوهش و فناوری باعث افتخار است. اساتیدی که در حوزه پژوهش و فناوری نسبت به راه‌اندازی شرکت اقدام می‌کنند، کلاس‌هایشان پربارتر از اساتیدی است که تئوری می‌گویند.»

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...