خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / دیدگاه؛ طرح تحول سلامت نیازمند فیلتر

دیدگاه؛ طرح تحول سلامت نیازمند فیلتر

سید مجتبی میری جراح مغز و اعصاب در حاشیه کنگره جراحان در خصوص طرح تحول سلامت گفت: این طرح به دست جوان کارتن خواب و آن فقیری که با حمل زباله، روزگارش را می‌گذراند نرسید. من شاهد استفاده افراد مرفه از امکانات طرح تحول بودم. من افرادی را دیدم که از این بودجه هنگفت چه استفاده‌هایی را کردند. کارخانه‌دارها، افراد پولدار، مهندسین و پزشکان، وکلا و افراد پولدار یا آن‌هایی که با سیستم‌های دانشگاهی آشنا بودند به بیمارستان دانشگاهی آمدند و با کمترین هزینه جراحی انجام دادند.

وی گفت: در یکی از اصلی‌ترین بیمارستان‌های تهران کار کردم و بیش از ۳۰ سال سابقه خدمت دارم اما در این ۴ سال تعداد زیادی آدم پولدار را عمل کردم. مشکل طرح تحول این است که نمی‌تواند این گونه افراد را فیلتر کنند. سیستم درمانی ما باید جلو این افراد را بگیرد تا از خدمات رایگان و ارزان قیمت استفاده نکنند.

میری اضافه کرد: افراد مرفه باید به بیمارستان خصوصی رفته و با هزینه شخصی خودشان معالجه شوند. نیاز است موقع ارائه خدمات درمانی، فیلتری را قرار می‌دادند تا افراد فقیر جامعه این خدمات را دریافت کنند. 

این جراح مغز و اعصاب گفت: نبود فیلتر در این طرح باعث شد افراد فقیر نتوانند از این امکانات استفاده کنند و درعوض افراد پولدار و مرفهی که با من آشنایی داشتند از عمل‌هایی همچون جراحی قلب، کارهای رادیولوژی و کاردیولوژی با هزینه اندک استفاده کردند.

وی افزود: بنده قسم می‌خورم در طرح تحول سلامت قسمت عمده بودجه، به آدمهای پولداری رسید که برای یک پروتز تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل ران که گران قیمت است، به بیمارستان دانشگاهی آمده و از بهترین پزشکان و اساتید با کمترین هزینه استفاده کردند. وزارت بهداشت باید فیلتر قوی برای این‌کار قرار می‌داد.

وی گفت: زمانی ما در کارمان موفق شویم که از طریق قانون جلوی افرادی که ثروت را می‌بلعند گرفت و این ثروت را در کل جامعه پخش کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...