خانه / آموزشی / کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک

کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک

دکترخلیل علی محمدزاده در کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک

در دنیای امروز، بدون مدیریت استراتژیک سازمان ها جایی برای پیشرفت ندارند.

Image result for ‫بدون سواد اطلاعاتی به سمت دنیایی حرکت می‌کنیم که دیگر وجود ندارد‬‎

دکترخلیل علی محمدزاده در جمع استادان دانشگاه علوم پزشکی شرکت کننده در کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک ضمن اظهار مطلب فوق اظهار داشت: مفهوم استراتژی زاییده فضای رقابتی و محدودیت منابع است.

وی گفت: رویکرد استراتژیک این امکان را ایجاد می کند که سازمان ها با شناخت موضوعات اصلی و تمرکز منابع برای تحقق آنها، به بالاترین منافع ممکن در مقابل رقبا دست یابند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در چرایی تدوین برنامه استراتژیک برای سازمان ها افزود: بدون برنامه ریزی استراتژیک، هماهنگی، انسجام و جهت مشخص برای اهداف سازمان تعیین نمی شود.

وی گفت: برنامه استراتژیک با تدوین استراتژی ها به پایان می رسد ولی اجرا و ارزیابی استراتژیک دو مرحله مهمی است که در مجموع مراحل مختلف فرایندهای مدیریت استراتژیک را تکمیل می کنند.

این استاد دانشگاه در بخش عملیاتی کارگاه به تشریح در باره رسالت، دورنما، ارزش ها و اهداف سازمانی سخن گفت و اظهار داشت: مفاد برنامه استراتژیک بر اساس این چهار مولفه مهم و همچنین محورها و موضوعات برخاسته از ارزیابی و تحلیل محیط داخلی و خارجی، شکل می گیرد.

وی بیانیه رسالت را سندی خواند که یک سازمان را از سایر سازمان‌های مشابه متمایز می نماید و گفت: رسالت هر سازمان نشان دهنده طیف فعالیت سازمان، از نظر خدمات، محصول و بازار می باشد.

وی دورنمای هر سازمان را تصویری از آینده آن سازمان در ذهن مدیران و کارکنان توصیف نمود و گفت: دورنمای سازمان یک بیان کلی از اهداف درازمدت و راهبردی سازمان است که همه منابع و برنامه‌های جاری آن را در جهت دستیابی به این اهداف همسو و همراستا می‌سازد.

این پژوهشگر حوزه سلامت، ارزش ها و باورهای یک سازمان را مواردی ذکر کرد که کارکنان به آنها ارج می نهند و برای شان اهمیت قائلند و بیان داشت: ارزش های سازمانی تعیین می نمایند که سازمان و کارکنان آن کجا، وقت، انرژی و پول خود را صرف کنند.

وی افزود: ارزش های سازمانی، چه بدانید و چه ندانید بر انتخاب های روزانه شما تاثیر می گذارند و به مواردی اطلاق می شوند که اغلب در سازمان قابل رویت هستند.

وی ارزشهای سازمانی را عمیقا در دورنما و تصور افراد از آینده مطلوب سازمان، جاری خواند و گفت: ارزشها مفاهیمی نیستند که دائما در حال تغییر و تحول باشند و اصولا در کوتاه مدت قابل تعریف نیستند. شاید بتوان این گونه عنوان نمود که موقعیت سازمان در دوره عمر خود، می تواند شکل دهنده ارزش ها باشد.

وی با اشاره به اهداف سازمانی اظهار داشت: اهداف باید سازمان را به تلاش برای استفاده کامل از پتانسیل خود وا دارد و برای همه افراد از مدیر تا پایین ترین رده ها، مسئولیت تعریف نماید.

دکتر علی محمدزاده، عدم مشارکت افراد کلیدی سازمان در تدوین برنامه، عدم توفیق در ایجاد جو مشارکت و همدلی در سازمان و وجود بوروکراسی شدید را سه مانع عمده در تحقق مدیریت استراتژیک خواند و اظهار داشت: مدیرانی که از برنامه استراتژیک صرفا برای تسلط بیشتر بر منابع و مدیریت سازمان و پاسخگویی به مقام مافوق استفاده می کنند، در واقع در دام مدیریت استراتژیک افتاده اند و چنین سازمان هایی به اهداف مدیریت استراتژیک نایل نمی آیند. ۷ بهمن ۱۳۹۵

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه تدریس دکترخلیل علی محمدزاده(نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲) 

برنامه تدریس استاد دکترخلیل علی محمدزاده  نیمسال اول ۴۰۳-۱۴۰۲: مقطع دکترای تخصصی: اقتصاد بهداشت و ...