خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / المپیاد علوم پزشکی(حیطه مدیریت نظام سلامت) / ویژه المپیاد دانشجویان پزشکی(حیطه مدیریت نظام سلامت)

ویژه المپیاد دانشجویان پزشکی(حیطه مدیریت نظام سلامت)

به نام خدا

با سلام خدمت دانشجویان داوطلب شرکت در  المپیاد علوم پزشکی(حیطه مدیریت نظام سلامت) دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی

پیرو  کلاس مورخه ۹ اردیبهشت ۹۵ با حضور ۱۲ نفر از دانشجویان، برنامه ریزی زیر جهت ایجاد وحدت رویه امور به شرح زیر از طریق همین سایت دنبال می شود.

لطفا عزیزان دقیقا طبق برنامه توافق شده در جلسه ی حضوری، منابع اعلامی را مطالعه و هر جمعه ساعت ۱۰ صبح از طریق همین سایت در آزمون های مربوطه شرکت کنند.

منابع

  • گزارش جهانی سلامت ۲۰۰۰ (به زبان فارسی، کتاب ۲۸۰ صفحه ای)
  • توجه: این کتاب فارسی در ۵ قسمت به شرح زیر از فردا مطالعه و جمعه ی هر هفته مورد امتحان قرار می گیرد.
  • ۱۱ تا ۱۶ اردیبهشت( پیام دبیرکل ص ۲۰/ مرور اجمالی ص ۲۰ تا ۲۹/ فصل ۲ کتاب ص ۵۶ تا ص ۸۳)
  • ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۰  صبح، امتحان این قسمت در همین سایت
  • ۱۸ تا ۲۳ اردیبهشت( فصل اول کتاب ص ۳۴ تا ص ۵۲ کتاب/ فصل ۳ کتاب  ص ۸۸ تا ۱۱۴)
  • ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح، امتحان این قسمت در همین سایت
  • ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت( فصل ۴ کتاب ص ۱۱۷ تا ص ۱۴۱)
  • ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۸، امتحان این قسمت در همین سایت
  • ۱ تا ۶ خرداد( فصل ۵ کتاب ص ۱۴۲ تا ص ۱۷۰)
  • ۷ خرداد ساعت ۱۰ صبح، امتحان این قسمت در همین سایت
  • ۸ تا ۱۳ خرداد( فصل ۶ کتاب ص ۱۷۰ تا ص ۱۹۶)
  • ۲۱ خرداد ساعت ۱۰ صبح، امتحان این قسمت در همین سایت
  • توجه مهم: ( ضمایم آماری ص ۲۰۰ تا ۲۰۸/ فهرست کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت و طبقه مرگ و میر ص ۲۶۶ تا ۲۶۸ / واژه ها ص ۲۷۰ تا ۲۷۸ را با کلیه ی فصول فوق مورد مطالعه قرار دهید. واژه های انگلیسی در پاورقی کتاب را دقت و به خاطر بسپارید)

 

  • Health System Stewardship and Evidence Informed Health   Policy 2013

           این قسمت  ۲۴ صفحه است و باید توسط ۲ داوطلب ترجمه شود/ تاریخ تحویل ترجمه: ۳۰ خرداد/ دو نفر داوطلب شود/با خواندن متن فارسی و واژه های انگلیسی در پاورقی کتاب فارسی، مشکلی برای ترجمه نیست.

           اسامی مترجمین: یک …………………………                                        دو ………………………

مسئول گروه ترجمه(یکی از عزیزان مترجم مسئولیت ارتباط با استاد را بپذیرد) :

  • Stewardship of Health Systems : Review of the Literature 2002

         این قسمت  ۱۶ صفحه است و باید توسط ۲ داوطلب ترجمه شود/ تاریخ تحویل ترجمه: ۲۵ خرداد/ دو نفر داوطلب شود/با خواندن متن فارسی و واژه های انگلیسی در پاورقی کتاب فارسی، مشکلی برای ترجمه نیست.

           اسامی مترجم:  پدیس اکبری

          مسئول گروه ترجمه(یکی از عزیزان مترجم مسئولیت ارتباط با استاد را بپذیرد) :

  • The Concept of Stewardship in Health Policy

         این مقاله  ۸ صفحه است و باید توسط  ۱ داوطلب ترجمه شود/ تاریخ تحویل ترجمه: ۱۵ خرداد/ یک نفر داوطلب شود/با خواندن متن فارسی و واژه های انگلیسی در پاورقی کتاب فارسی، مشکلی برای ترجمه نیست.

           نام مترجم:  نفیسه کیهانی بروجنی

 

  • Toward Better Stewardship : Concepts and Critical Issues 2002

         این قسمت  ۲۱ صفحه است و باید توسط ۲ داوطلب ترجمه شود/ تاریخ تحویل ترجمه: ۳۰ خرداد/ دو نفر داوطلب شود/با خواندن متن فارسی و واژه های انگلیسی در پاورقی کتاب فارسی، مشکلی برای ترجمه نیست.

           اسامی مترجمین: یک …………………………                                        دو ………………………

          مسئول گروه ترجمه(یکی از عزیزان مترجم مسئولیت ارتباط با استاد را بپذیرد) :

  • Stewardshipُ s Illness in Health System of Iran 2016

این مقاله  ۶ صفحه است و باید توسط ۱ داوطلب ترجمه شود/ تاریخ تحویل ترجمه: ۱۵خرداد/ یک نفر داوطلب شود/با خواندن متن فارسی و واژه های انگلیسی در پاورقی کتاب فارسی، مشکلی برای ترجمه نیست.

            نام مترجم:  آتوسا خسروی 

توجه مهم: داوطلبان ترجمه ضمن هماهنگی با یکدیگر تا ۱۵ اردیبهشت  در همین پست اعلام آمادگی کنند.

موفق باشید

استاد درس: دکترخلیل علی محمدزاده

Khalil Ali Mohammadzadeh (M.D., Ph.D.)
Assistant Professor of IAU
, Tehran North Branch

Manager of Department of Health Services Management of IAU, Tehran Medical Branch
Chairman of Health Economic Policy Research Center (HEPRC)

Fax: +982122614790

Tel: +982122008051

E-mail:dr_khalil_amz@yahoo.com

Blog: mehr1345.blogfa.com
Website: hcsm.ir

نوشته شده: شامگاه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

این مطالب را نیز ببینید!

آزمون آزمایشی شماره دو(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی)

آزمون آزمایشی شماره دو(المپیاد مدیریت نظام سلامت ویژه علوم پزشکی) روز جمعه ۲۴ اردیبهشت(در سه ...

۷ دیدگاه

  1. فرناز محمدی

    های کم درآمد (که غالبا به صورت نسبی بالاست)تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت میگیرد.در کشور های توسعه یافته ،صرف هزینه مواد مصرفی،از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی آنها بسیار گران قیمت هستند.
    ۱۰٫همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی GAVI
    سالانه میلیون ها کودک در اثر بیماری هایی میمیرند که با واکسن های رایج قابل پیشگیری هستند.همبستگی جهانی برای واکسن و ایمن سازی ،اعتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است که در سال ۱۹۹۹شکل گرفت،هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار گیرد شرکایGAVI عبارتند از دولت های ملی ،برنامه واکسیناسیون بیل و ملیندا ،فدراسیون بین الملل انجمن اروپا،کارخانجات دارویی ،موسسات پژوهشی ،بنیاد راکلفر،یونسکو،بانک جهانی و سازمان جهانی وزارت بهداشت. GAVI به دنبال آن است که شکاف در حال ایجاد در دسترسی به واکسن را بین کشور های صنعتی و در حال توسعه پر نماید.

  2. فرناز محمدی

    ۱٫ارایه مراقبت سلامت به گونه ای کارامد نیازمند آنست که منابع مالی به گونهوای متعادل و متوازن میان بسیاری از ورودیهایی که جهت ارایه خدمات سلامت مورد استفاده قرار میگیرند توزیع شود.بدون تسهیلاتی که به خوبی ساخته ،تجهیز و پشتیبانی شده باشند تعداد بی شماری از پزشکان،پرستاران و سایر کارکنانی که دراین راه به فعالیت مشغولند بدون استفاده خواهند بود.منابع موجود باید هم برای سرمایه گذاری در مهارتها،تجهیزات و تسهیلات جدید و هم برای نگهداری و حفظ زیر ساختار موجود مورد استفاده قرار گیرند.
    ۲٫ورودی های نظام سلامت
    کل منابع مالی>دستجات صرف هزینه که خود شامل سرمایه ای و جاری میباشد.
    که خود سرمایه ای شامل دو بخش آموزش افراد و سرمایه گذاری در ساختمان و تجهیرات می شود که هر دو زیر مجموعه بخش اجزای بودجه می باشد.
    بخش جاری خود شامل هزینه کار و نگهداری و سایر هزینا های جاری می باشد که هر سه زیرمجموعه اجزای بودجه هستند.
    ورودی های نظام سلامت شامل منابع انسانی(مثل بازنشستگی ،مهجور ماندن)-سرمایه فیزیکی(مثل استهلاک ،مهجور ماندن)مواد مصرفی (از دست رفتن،تاریخ گذشتگی)
    که اینها همگی در تولید مداخلات سلامت موثر و دخیل هستند.
    ۳٫سرمایه(capital),ذخیره(stock)موجود از دارایی های مولد است.کارکنان آموزش دیده سلامت و درمانگاههای سیار نیز همانند دارایی ها ثابت،بخشی از ذخیره سرمایه نظام سلامت را تشکیل می دهند.سرمایه گذاری(investment)هر گونه افزودن این ذخیره است مثلا است مثلا ترتیب داروسازان بیشتر یا تهیه وسایل نقلیه اضافه تر.سرمایه گذاری در معنای کلی تر آن به هر برنامه فعالیت یا پروژه جدید نیز اطلاق میشود.هزینه های سرمایه گذاری سرمایه ای (capital investments costs)تمام آن هزینه هایی هستند که تنها یک بار(جهت شروع فعالیت)صرف میشوند،در حالیکه هزینه های جاری به تعهدات مالی طولانی مدتی اشاره دارد که معمولا به دنبال سرمایه گذاری اول اتفاق می افتد.
    ۵٫تعداد زیادی از کشورها با کمبود کلی پزشکان مواجه هستند.سایر کشورهایی هم از راهبرد طولانی مدتی برای جابجایی منابع به سمت مراقبت اولیه سلامت تبعیت می کنندچنین مشاهده کرده اند که متخصصان آنها بسیارزیاد و پزشکان عمومی آنها بسیار اندک هستند.
    بسیاری از این کشورها از طریق جابجا کردن میان ارایه کنندگان مراقبت سلامت،به حل این مشکل پرداخته اند.
    *جهت دهی مجدد پزشکان متخصص
    *جابجایی برای سایر متخصصان سلامت.
    *ایجاد کادرهای جدید
    ۶٫مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت:
    *عدم توازن تعداد:فرضا در آفریقای جنوب صحرا،ظرفیت آموزشی محدود و پرداخت پایین به کارکنان مراقبت سلامت ،منجر به بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات میشود
    *عدم توازن ترکیب آموزش و مهارتها>>کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی که انجام میدهندکفایت لازم را ندارند.دلیل این امر میتواند کمبود فرصتهای آموزشی (مثلا در بسیاری از کشورهای آفریقایی)و یا عدم تطابق بین مهارتهای موجود و نیازها و اولویتهای نظام مراقبت سلامت مثلا در کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی می باشد.
    *عدم توازن توزیع>>تقریبا تمام کشورها از عدم توازن منابع انسانی میان مناطق شهری و روستایی رنج میبرند و با مشکلاتی در برطرف ساختن نیاز گروههای خاص مانند فقرا،معلولین و یا اقلیتهای نژادی مواجه هستند.در بیشتر جاها اراءه کنندگان در مناطق شهری متمرکز می شوند.
    *شکست رویکردهای قبلی سیاستگذاری دولتی:
    ۷٫افراد به عنوان موجودات صاحب تفکر بسیار متفاوت از ماشین هستند و مدیریت سرمایه انسانی را نمی توان مشابه سرمایه فیزیکی محسوب نمود.
    یکی دیگر از تفاوتهای موجود بین سرمایه انسانی با فیزیکس آنست که صرفا شرایط کاری،درآمد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان،پرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.
    برخلاف منابع فیریکی ،منابع انسانی را نمیتوان هنگامی که مهارتهایشان کهنه میشود یا مورد نیاز نیست رها نمود.
    سطح،ترکیب و توزیع مصرف
    سه نوع راهبرد منابع انسانی با درجاتی از موفقیت حل سالهای اخیر اتخاذ شده اند:
    استفاده کارآمدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر
    استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتی در جایی که مقتضی باشد
    اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارتها و کارکرد افراد.
    ۸٫شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری:کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند و روش های بالینی نوین طی دهه های گذشته توسعه قابل توجهی یافته و بسیاری دیگر از آنها نیز در راه است متاسفانه به دلیل نبودن درآمد کافی در برخی کشور ها دستیابی به این امکانات جدید برای همه افراد ممکن و مقدور نیست .بیماری هایی که به گونه ای اثر بخش در کشور های غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان میشوند در کشور های کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر یا به صورت غیر رسمی مورد مداوا قرار میگیرند به علاوه برخی از این بیماری ها در کشور های فقیر شایع ترند.
    ۹٫تامین مالی مصرف دارو در کشور های کم درآمد (که غالبا به صورت نسبی بالاست)تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان و از طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت میگیرد.در کشور های توسعه یافته ،صرف هزینه مواد مصرفی،از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی آنها بسیار گران قیمت هستند.
    ۱۰٫همبستگی جهانی برای واکسن ها و ایمن سازی GAVI
    سالانه میلیون ها کودک در اثر بیماری هایی میمیرند که با واکسن های رایج قابل پیشگیری هستند.همبستگی جهانی برای واکسن و ایمن سازی ،اعتلافی از علاقمندان دولتی و خصوصی است که در سال ۱۹۹۹شکل گرفت،هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار گیرد شرکایGAVI عبارتند از دولت های ملی ،برنامه واکسیناسیون بیل و ملیندا ،فدراسیون بین الملل انجمن اروپا،کارخانجات دارویی ،موسسات پژوهشی ،بنیاد راکلفر،یونسکو،بانک جهانی و سازمان جهانی وزارت بهداشت. GAVI به دنبال آن است که شکاف در حال ایجاد در دسترسی به واکسن را بین کشور های صنعتی و در حال توسعه پر نماید.

  3. فاطمه حسین زاده

    نام ونام خانوادگی:فاطمه حسین زاده دانشجوی رشته مامایی واحد دانشگاهی :دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان ۱-برای ارایه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرار میگیرد؟

    ارایه مراقبت سلامت شامل در کنار یکدیگر قرار دادن تعداد قابل توجهی از ورودی های منابع به جهت توزیع ارایه قابل توجهی از خروجی های خدمات است .تعداد اندکی از فرآیند های تولیدی (اگرمورد وجود داشته باشد)قادرند خود را با گوناگونی وسرعت تغییرات و تنوع تولیدات ممکن در سلامت وفق دهند.

    ۲-سه ورودی عمده در نظام سلامت از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟

                             ورودی های نظام سلامت            اجزای بودجه                         دستجات صرف هزینه

                                 منابع انسانی                           آموزش افراد

                                 (بازنشستگی-مهجور ماندن)          سرمایه گذاری در ساختمان        سرمایه ای

    تولیدمداخلات سلامت    سرمایه فیزیکی                         هزینه کار                                            کل منابع مالی

                                   (استهلاک-مهجور ماندن)           نگهداری                              جاری

                                 مواد مصرفی                          سایر هزینه های جاری                  

                               (از دست رفتن –تاریخ گذشتگی)

    ۳-منظور از سرمایه گداری نظام سلامت چیست؟موارد متنوع ومیزان آن در موارد مختلف را بنویسید؟سرمایه  ذخیره موجود از دارایی های مولد است .کارکنان آموزش دیده سلامت ودرمانگاه های سیار نیز همانند دارایی های ثابت بخشی از ذخیره سرمایه نظام  سلامت را تشکیل می دهند.سرمایه گذاری هر گونه افزودن این ذخیره است مثلا تربیت داروسازان بیشتر یا تهیه وسایل نقلیه اضافه تر .عمر مولد معمول  در سرمایه گذاری های مختلف از ۱-۲ سال برای برخی تجهیزات خاص تا ۲۵ -۳۰ سال یا بیشتر برای ساختمان ها و برخی گروه های متخصص متغیر است.

    ۴-چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت صزف نیروی انسانی میشود؟ نیروی انسانی یعنی انواع مختلفی از کارکنان بالینی وغیر بالینی که امکان انجام مداخلات فردی و فعالیت های بهداشت عمومی را فراهم می سازند مهمترین ورودی های نظام سلامت هستند.عملکرد نظام های مراقبت سلامت در نهایت وابسته به دانش مهارت ها وانگیزه  افرادی است که مسوول ارایه خدمات هستند.به علاوه صورتحساب حقوق نیروی انسانی معمولا بزرگترین مورد منفرد در بودجه جاری بخش سلامت است. در بسیاری از کشور ها دو سوم یا بیشتر از کل هزینه جاری صرف شده مربوط به هزینه های نیروی کار است.

    ۵-با چه راهبرد هایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان با جابه جایی میان منابع انسانی مشکلات خود را در ارایه مراقبت های سلامت را رفع می کنند؟جهت دهی مجدد پزشکان متخصص:در حالی که محدود کردن پذیرش در آموزش تخصصی وتغییر برنامه های کارورزی یک راهبرد طولانی مدت جهت متوازن ساختن توزیع تخصصی پزشکان است.جهت دهی مجدد متخصصان به سمت طبابت خانواده راهبرد جایگزینی کوتاه مدتی است که به عنوان مثال در اروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار گرفته است .

    جابه جایی برای سایر متخصصان سلامت :پرورش یک پزشک ممکن است ۳ برابر هزینه بیشتری نسبت به تربیت یک پرستار به دنبال داشته باشد.در نتیجه پرورش پرستاران بیشتر وسایر متخصصان سلامت می تواند جایگزینی هزینه- اثربخش به جای تربیت یک پزشک باشد .به عنوان مثال در بوتسوانا پرورش پرستاران درمانگر وداروسازان بیشتر کمبود پزشک در برخی از مناطق را از بین برده است .

    ایجادکادر های جدید :اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها وکارکرد ها ممکن است نیازمند ایجاد کادر جدید باشد.در نپال یک برنامه آموزشی به دستیاران سلامت و سایر کارکنان دیگر مناطق روستایی امکان داد که برای اتخاذ پست های حرفه ای بالاتر آموزش ببینند.

    ۶-مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟عدم توازن تعداد:یک بررسی اخیر بر روی منابع انسانی در ۱۸ کشور با درآمد متوسط وپایین بیانگر آن بود که اکثر کشورها با درجات مختلفی از کمبود کارکنان کیفی سلامت دست وپنجه نرم می کنند. خصوصا در آفریقای جنوب صحرا ظزفیت آموزشی محدود وپرداخت پایین به کارکنان مراقبت سلامت منجر به بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات می شود.در کشور های دیگر مانند مصر ازدیاد پزشکان به مشکل تبدیل شده است . معمولا کمبود وبیشبود نسبت به کشور های مربوط به همان منطقه یا دارای همان سطح از توسعه یافتگی تعریف می شود. بنابراین مازاد ممکن است مطلق (مانن انچه در مورد پزشکان متخصص در بسیاری از کشور های اروپای شرقی وآسای مرکزی دیده می شود)ویا نسی باشد(برحسب منطقه جغرافیایی)

    عدم توازن ترکیب آموزش و مهارت ها:کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی که انجام می دهند کفایت لازم را ندارند دلیل این امر می تواند کمبود فرصت های آموزشی (مثلا در بسیاری از کشور های افریقایی )ویا عدم تطابق بین مهارت های موجود نیاز هاواولویت های نظام مراقبت سلامت (مثلا در کشور های اروپای شرقی و آسای مرکزی)باشد. البته تعداد پزشکان وسایر کارکنان دیگر مراقبت سلامت با نوع خاصی از آموزش و مدرک تنها بخشی از این داستان است.نه اموزش رسمی و نه توانایی های حرفه ای لزوما به معنی مهارت داشتن در برخورد با مشکلات خاص نیستند.

    عدم توازن توزیع: تقریبا تمام کشور ها از عدم توازن منابع  انسانی  میان مناطق شهری و روستایی رنج می برند وبا مشکلاتی در برطرف ساختن نیاز گروه های خاص مانند فقرا و معلولین یا اقلیت های نژادی مواجه هستند. تقریبا این امر در همه جا به چشم می خورد که ارایه کنندگان در مناطق شهری متمرکز می شوند .در کامبوج ۸۵٪از جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند در حالی که تنها ۱۳٪ از کارکنان مراقبت سلامت دولت در آنجا به فعالیت مشغول هستند.در آنگولا ۶۵٪از جمعیت در مناطق روستایی زندگی میکنند در حالی که ۸۵٪ از متخصصان سلامت در مناطق شهری به فعالیت مشغول هستند در نپال تقریبا ۲۰٪ از پست های پزشکان در روستا پر شده است در حالی که این میزان در مناطق شهری ۶۶٪ است.

    شکست رویکرد های قبلی سیاستگذاری دولتی: هرچند که پیشرفت های در سال های اخیر برای توسعه سیاست ها و برنامه های ملی در قبال منابع انسانی بخش سلامت صورت گرفته است پیاده سازی واجرای آنها به طور کامل در اکثر کشور ها رخ نداده است به علاوه کشور های بسیار کمتری به پایش و ارزشیابی پیشرفت وتاثیر پیاده سازی سیاست ها پرداخته اند.

    ۷- تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟ نبود مهارت های مورد تیاز جهت ارزیابی فناوری و کنترل کیفیت عامل دیگری است که منجر به عدم توازن میان منابع می شودو یکی دیگر از تفاوت های موجود بین سرمایه انسانی با فیزیکی ان است که صرفا شرایط کاری –درامد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان وپرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.برخلاف منابع فیزیکی منابع انسانی را نمی توان هنگامی که مهارت هایشان کهنه می شود یا مورد نیاز نیست رها نمود حتی برکنار کردن کارکنان سلامت بخش دولتی از خدمت غالبا مشکل است وتنها به عنوان بخشی از یک سیاست وسیع تر برای اصلاحات خدمات دولتی قابل دستیابی است.سه نوع راهبرد عبارتنداز :استفاده کارامدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر –استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتی در جایی که مقتضی باشد –اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد

    ۸-شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری در کشور های کم درامد را توضیح دهید؟ کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند وروش های بالینی نوین طی دهه های اخیر توسعه قابل توجهی یافته وبسیاری دیگر از آنها در راه است.متاسفانه به دلیل نبود درامد کافی در برخی کشور ها دستیابی به این امکانات جدید برای همه افراد ممکن ومقدور نیست. بیماری هایی که به گونه ای اثربخش در کشور های غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان می شوند در کشور های کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر یا به صورت غیر رسمی در منزل مورد مداوا قرار می گیرند .به علاوه برخی از این بیماری ها در کشور های فقیر تر شایع ترند.در حال حاضر داروهایی برای ویروس ایدز موجوداند که حداقل می توانند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد.در کشور های فقیر ایدز کماکان بیماری بدون انتخاب های درمانی است.مراقبت از افراد بیمارعمدتا به صورت غیر رسمی در منزل یا موسساتی با کارکنان عمدتا غیر ماهرصورت می گیرد.

    ۹-اکثر ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند یا بخش خصوصی؟نقش دولت هارا در این باره بنویسید؟ به استثنای منابع انسانی مهارت یافته اکثر ورودی هلیی که در خدمات سلامت مورد استفاده قرار می گیرند در بخش خصوصی تولید میشوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی – سطح و ترکیب تولید – توزیع وکیفیت انها را تحت نظر دارد. به عنوان مثال بازار های محلی به گونه ای موفقیت امیز اکثر موتد مصرفی و نیروی کار غیر ماهر را تولید می کنند.مداخلات دولت عمدتا در جایی لازم خواهد بود که از بابت رعایت استانداردهای کیفی و ایمنی اطمینان حاصل شود اطلاعات مربوطه درباره محصولات در دسترس باشد ومحیط رقابتی عادلانه ای بوجود اید.

        ۱۰-ضرورت همبستگی برای واکسن ها وایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید؟ همبستگی جهانی برای واکسن ها وایمن سازی اعتلاف

    ازعلاقمندان دولتی وخصوصی است که در سال ۱۹۹۹شکل گرفت هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار بگیرد. همبستگی جهانی برای واکسن و ایمن سازی به دنبال آن  است که شکاف در حال رشد در دسترسی به واکسن را بین کشورهای صنعتی ودر حال توسعه پر نماید.فراتر از ۶ واکسن پایه که در برنامه توسعه یافته ایمن سازی مورد استفاده قرار می گیرد(فلج اطفال – دیفتری –سیاه سرفه – کزاز- سرخک-سل)واکسن های جدید تری چون هپاتیت ب-هموفیلوس آنفولانزانوع ب و تب زرد در حال حاضر در بسیاری از کشورهای صنعتی به گستردگی مورد استفاده قرار می گیرند. یک اولویت عمده ان است که تمام کشورهای جهان تا سال ۲۰۰۵ حداقل پوشش ایمن سازی ۸۰٪داشته باشد.

    قسمت دوم

    ۱-اصولا عدم توازن در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چه دلایلی دارد ؟مثال های چندی از عدم توازن وجود دارد که همگی منجر به کاهش عملکرد عمر کوتاه تر زیر ساختارهای فیزیکی و کاهش روحیه کارکنان می شود. در مورد سرمایه فیزیکی وضعیت غالبا برگشت ناپذیر است. هزینه نوسازی بالاتر از هزینه ساخت یک مورد جدید است . دلایل دیگری نیز در پشت عدم توازن ورودی ها وجود دارد از جمله نبود مهارت های لازم –نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره ی هزینه ها نظام هاب بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف(مثلا جداشدن مسوولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی)چنانچه اطلاعات درباره ی کمیت های مورد نیاز موجود نباشد تخمین معقولی از میزان بودجه برای ورودی هایی چون مواد مصرفی وسوخت نمی توان به دست آوردآن وقت چنانچه ارایه کنندگان مسوول حفظ هریک از این بند های بودجه باشند موانع جدی بر سر راه ارایه و توزیع اثر بخش خدمات سلامت ایجاد خواهد شد. کمبود های مربوط به ورودی های تولیدی ضروری اکثرا همزمان با وجوهات استفاده نشده در بند های کلان بودجه سلامت با هم دیده می شوند.

    ۲-دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را تشریح کنید؟ تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را میتوان تا حدی با تفاوت های موجود در قیمکت های نسبی توجیه نمود. یک نظام کامل از حساب های ملی سلامت کامل ترین اطلاعات را درباره ورودی های نظام سلامت وقیمت های انها به دست می دهد در یک کشور فقیر منابع انسانی غیر ماهر نسبتا ارزان خواهد بود در حالی که فناوری پزشکی تسهیلات و کارکنان با کیفیت ومهارت بالا گران هستند. در نتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا به سرمایه گذاری تخصیص داده می شود.وقتی که پرداخت به کارکنان از محل بودجه جاری صورت گرفت پول اندکی باقی می ماند که برای تجهیزات داروها ومواد مصرفی و نگهداری از تسهیلات صرف شود این وضعیت شاهدی بر این مدعاست که تعداد کارکنان بسیار بیش از حد است که غالبا انعکاسی از اموزش کارکنان به نسبت نرم های جمعیتی یا برنامه ریزی بر حسب نیاز است به عوض آنکه مطابق با برنامه ریزی مبتنی بر منابع باشد.تامین مالی مصزف دارو در کشورهای کم درامد تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان واز طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت می گیرد. در کشور های توسعه یافته تر صرف هزینه در مواد مصرفی از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی انها بسیار گران قیمت تر هستند.اما حتی برای کشورهایی که سطوح درامد انها قابل مقایسه است بعضا تفاوت های گسترده ای در وضعیت های منابع خاص ان کشور ها دیده می شود.

    ۳- کشور های پردرامد مانند انگلیس –سوید- امریکا- دانمارک رابا کشورهای کم درامد متوسط مانند مکزیک- تایلند-افریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها در نظام سلامت با هم مقایسه کنید؟در هر ورودی ایالت متحده  به میزان حداکثر خود یا نزدیک به آن قرار دارد .از نظر هزینه صرف شده و فناوری این کشور در بالاترین حد از گروه کشورها قرار دارد.سوید بیشترین ذخایر منابع انسانی وتخت بیمارستانی و دانمارک بالاترین هزینه صرف شده در امر دارو را به خود اختصاص داده اند انگلستان در میانه مرز های تعیین شده توسط این گروه از نظر ورودی قرار دارد :این کشور فاصله زیادی با حداکثر هزینه صرف شده سرانه و فناوری (مثلا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا سی تی اسکن) دارد. اما از نظر تخت و دارو این کشور با بقبه اعضای گروه قابل مقایسه و حتی برتر ازایالت متحده است.آفریقای جنوبی در بالاترین نقطه گروه از نظر صرف هزینه -پرستاران –تخت و ام ار ای قرار دارد ولی بیشترین فاصله را با میزان حداکثر از نظر داروها و پزشکان همراه تایلند۹داراست.مصر پایین ترین صرف هزینه سرانه شواهدی از مازاد های اینچنین تعدادزیادی از پست ها در مناطق روستایی خالی است برعکس نسبت پزشکان در تایلند و افریقای جنوبی پایین است .به علاوه صاحب نظران سلامت تایلند تخمین می زنند که حداقل ۱۰۰۰۰ پزشک دیگر مورد نیاز خواهند بود .نسبت پزشکان به پرستاران تفاوت های عمده ای را نشان میدهد:در افریقای جنوبی پرستاران به مراتب بیشتر از پزشکان هستند که دلیل ان احتمالا جابه جایی بین المللی بیشتر از سوی پزشکان است اما این نسبت در مصر و مکزیک معکوس لست.

    ۴-نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟چه عوارضی ایجاد می کند؟در کشور های پردرامد افزایش تخت ها با تغییرات سزیع فناوری همراه شد واین امر منجر به شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها گردید.مسن شدن جمعیت وبالاتر رفتن میزان استفاده از نظام های سلامت توسط افراد مسن این فشار فزاینده را برای عرضه تخت های بیشتر حفظ نمود.در کشور های کمتر توسعه یافته افزایش تخت ها با تغییرات آهسته تری در فناوری و افزایش کندتری در بحث هزینه ها همراه بوده است که متعاقب این امرارایه میزان کمتری از مراقبت و نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات به دلیل عدم تامین مالی هزینه های جاری رخ داده است .در بسیاری از کشور های با درامد متوسط وپایین ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی پایین باقی مانده است .

    ۵-تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟ در حالت نوسان تقاضا نیاز به اندکی ظرفیت مازاد برای جذب چنین تغییراتی در تقاضا وجود دارد.در برخی صنایع مانند تامین برق ونقل وانتقال عمومی می تواند با قیمت گذاری در اوج  فشار مصرف افزایش موقتی تقاضا را براورده نمود . سهمیه بندی به وسیله قیمت سازوکار تخصیصی قابل قبولی در نظام سلامت نیست. تقاضای بیش از حدی که نمی توان آن را با قیمت های بالاتر سرکوب نمود می تواند با سایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود مثلا از طزیق به تا خیر انداختن مراقبت غیر اورژانس ونقل وانتقال بیماران و کاستن از مدت اقامت بستری.

    ۶-چرا عدم توازن در کشور های توسعه یافته یک قاعده استثنا است ؟دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست؟به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت عدم توازن در کشورهای توسعه یافته به یک قاعده تبدیل شده است تا اینکه یک استثنا باشد. مشکلات در کشورهای کمتر توسعه یافته مشهودترند جایی که عدم توازن ها غالبا به دلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی می دهند. هرچند که حتی در نظام های سلامت با کارکرد خوب نیز درجاتی از عدم توازن احتمالا باقی خواهد ماند.

    ۷-اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارایه خدمات سلامت باید صورت گیردرا تشریح کنید؟نخستین گام ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف مورد استفاده و عملکرد نظام های سلامت است. همچنین داده های دقیق درباره ی تعداد وتوزیع فعلی منابع انسانی خصوصا هنگامی که با داده های مربوط به عملکرد نظام سلامت ارتباط داده می شود می تواند در شکل گیری و تدوین سیاست ها و برنامه ها برای پرداختن به این مشکلات مفید واقع گردند.

    ۸-ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟در این منطقه چندکشور قرار دارد؟ایران از نظر مرگ ومیر کودکان وبالغین در کدام طبقه است وقرار گرفتن در این منطقه به چه معنی است ؟سازمان بهداشت جهانی کلا به چند منطقه تقسیم می شود؟ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرار داردو۲۲ کشور در این منطقه قرار دارد.ایران در طبقه (بی )قرار داردوبه معنی مرگ ومیر کودکان وبالغین پایین است و سازمان بهداشت جهانی به ۶ منطقه تقسیم شده است.

    ۹- جملات درست و غلط را مشخص کنید؟

    الف)سرمایه در نظام سلامت ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است.(غلط)

    ب)پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت میگیرد(درست)

    ج)عدالت در سلامت معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست لکن براساس در همه ی کشور ها یارانه متقاطع برای فقرا مد نظر قرار می گیرد.(غلط)

    د)در همه کشور ها نظام های سلامت پر فعالیت و پرکاراست.(درست)

    ه)۲دلیل  توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتند از :نسبت بالای پزشک در این کشور(به ازای هر تخت دو پزشک)و خود درمانی مردم (درست )

    ح)در کشور های چین وژاپن بخشی از درامد پزشکان از طریق فروش داروهایی است که تجویز می کنند.(درست)

    ۱۰-عبارات زیر را در جاهای مناسب قرار دهید؟

     )Fertility rate الف)میانگین تعداد کودکانی  را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند(

      (Governanceب)قدرت سیاسی اقتصادی واجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح (

    )Equity ج)اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده(

    )Human capitalد)مهارت ها وتوانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در آموزش و سلامت حاصل می شود(

    )Definig goalه)تنها دلیل مشخص و اختصاصی برپا کردن یک نظام یعنی فلسفه وجودی آن(

    )Burden of diseaseح)از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی به دست می آید(

  4. فاطمه حسین زاده

    دانشجو فاطمه حسین زاده رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان

    ۱- چگونه می شود  از عادلانه بودن و حفاظت دربرابر خطر مالی در نظام سلامت اطمینان حاصل کرد؟چالش های عمده در این زمینه چیست؟ برای اطمینان یافتن از دسترسی افراد به خدمات سلامت ۳ کارکرد مرتبط در تامین مالی نظام سلامت حیاتی و ضروری است:جمع آوری درامد –انباشت و مدیریت منابع و خرید مداخلات .چالش های عمده در این زمینه تعیین ترتیبات فنی –سازمانی و قواعدی ضروری به گونه ای است که  این تعاملات بع عادلانه ترین وجه ممکن افرد را در برابر مسایل مالی حفاظت نماید همچنین تعیین انگیزش هایی برای ارایه کنندگان که آنها را جهت افزایش سلامت و ارتقای پاسخدهی نظام سلامت تشویق نماید.

    ۲-اهداف تامین مالی نظام سلامت را بنویسید؟هزینه های صرف شده در مراقبت سلامت تا سال ۲۰۰۰ به طور متوسط چند درصد  GPD      را تشکیل می داد؟در دسترس قرار دادن وجوه –ایجاد انگیزش های مالی صحیح برای ارایه کنندگان و اطمینان یافتن از دسترسی تمام افراد به خدمات بهداشت عمومی و مراقبت سلامتی شخصی اثربخش.معنی این امر کاهش ویا از بین بردن امکان عدم توان پرداخت فرد برای دریافت چنین مراقبت ها ویا تهیدست شدن فرد در نتیجه پرداخت هزینه ها است.هزینه های صرف شده در مراقبت سلامت از۳٪از تولید ناخلص داخلی جهان در سال ۱۹۴۸ به ۹/۷٪ در سال ۱۹۹۷ افزایش یافته است.  

    ۳-  Revenue collection       چیست؟روش های مختلف جمع آوری درامد در نظام سلامت را بنویسید؟کشور های کم درامد وپردرامد بر کدام یک از این روش ها متکی هستند؟ جمع آوری درامد فرآیندی است که نظام سلامت به وسیله آن پول را از خانوارها وسازمان ها یا شرکت ها و همچنین اهداکنندگان دریافت می کند.روش های مختلفی برای جمع آوری درامد در نظام های سلامت نظیر مالیات عمومی – مشارکت های اجباری در بیمه اجتماعی سلامت (معمولا مبتنی بر حقوق و تقریبا بدون ارتباط با خطر)- مشارکت های اختیاری در بیمه های خصوصی سلامت (معمولا مرتبط با خطر) – پرداخت مستقیم از جیب و همچنین موقوفات و کمک های اهدایی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کشور های پردرامد اتکای زیادی بر یکی از دو شیوه مالیات های عمومی و مشارمت های اجباری بیمه اجتماعی سلامت دارند. برعکس در کشورهای کم درامد اتکای بسیار بیشتری بر تامین مالی مستقیم از جیب وجود دارد.

    ۴-شاخص های کلیدی که عملکرد مالی نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد؟مالیات چند درصد       GPD   را در کشورهای  پردرامد و نیز کم درامد تشکیل می دهد؟ سطح (میزان) پیش پرداخت – درجه توزیع خطر- میزان پرداخت یارانه به فقرا – خرید راهبردی.مالیات عمومی به صورت میانگین ۴۰٪ از تولید ناخالص داخلی را در کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه تشکیل می دهد کمتر از ۲۰٪از تولید ناخالص داخلی را در کشورهای کم درامد از آن خود می کند.

    ۵-فلسفه وجودی          Co_payment       چیست؟چه موقع باید از آن استفاده کرد؟ هرچند که پیش  پرداخت سنگ بنای تامین مالی عادلانه در یک نظام سلامت است در کشور های کم درامد که ظرفیت پیش پرداخت آنها ناکافی است ممکن است اندکی مشارکت مستقیم در هنگام استفاده از خدمات برای افزایش درامد ها لازم باشد. همچنین ممکن است این مشارمت مستیم به صورت فرانشیز برای مداخلات خاص و باهدف کاهش تقاضا باشد.از چنین رویکردی باید صرفا زمانی بهره جست که شواهد روشنی از مصرف بیش از حد وغیر معمول از یک مداخله خاص در نتیجه برنامه های پیش پرداخت وجود داشته باشد .(زیان اخلاقی)

    ۶-نمونه ای از نظام تک صندوقی و چند صندوقی در کشور های مختلف جهان مثال بزنید و تمایز این دو نظام را بنویسید؟ در نظام های تک صنوقی مانند سازمان تامین اجتماعی کاستاریکا و سازمان ملی خدمات سلامت انگلستان یا از طریق یارانه های دولتی به یک یا چند صندوق.یارانه متقاطع می تواند از طریق سازوکارهای دقیق برابرسازی خطر و درامد بین اعضای صندوق های مختلف نیز وجود داشته باشد (دریک نظام چند صندوقی )مانند آنچه در نظام های تامین اجتماعی آرزانتین – کلمبیا و هلند مورد استفاده قرار می گیرد.در این کشور ها وجود صندوق های متعدد به اعضای آنها امکان میدهد که وضعیت(نمای) خطر و درامد مختلفی داشته باشند. بدون سازو کارهای جبرانی چنین ترتیباتی انگیزش هایی را برای سازمان های انباشت گر و صندوق ها ایجاد می کنند تا افراد کم خطر را انتخاب کنند و افراد فقیر و بیمار را از فهرست اعضای خود حذف نمایند. حتی در سازمان های تک صندوقی تمرکز زدایی می تواند منجر به بروز تفاوت های قابل توجه خطر ودرامد در بین نواحی تمرکز زدایی شده گردد مگر آنکه از سازوکارهای برابر سازی برای منابع استفاده شود.

    ۷- رویکرد تسهیم و پخش کردن خطر ویارانه دهی در فقرا در نظام سلامت کلمبیا – هلند- کره جنوبی و زامبیا را توضیح دهید؟

    کلمبیا(تسهیم خطر:درون صندوق از طریق مشارکت بدون ارتباط با خطر و بین صندوق ها از طریق یک صندوق مرکزی متوازن کننده.بسته خدمات حداقل به صورت اجباری برای همه اعضای همه صندوق ها-یارانه به فقرا:داخل صندوق وبین صندوق مشارکت مبتنی بر حقوق به علاوه یارانه جزیی و دقیق که جهت پیوستن فقرا به تامین اجتماعی به بیمه گر پرداخت می شود یارانه مبتنی بر عرضه از طریق وزارت بهداشت و نظام های شهرداری )

    هلند(تسهیم خطر: درون صندوق از طریق مشارکت بدون ارتباط با خطر و بین صندوق ها از طریق یک صندوق مرکزی متوازن کننده .یارانه به فقرا:از طریق صندوق متوازن کننده خطر که اغنیا را خارج می کند.)

    کره جنوبی(تسهیم خطر:درون صندوق از طریق مشارکت غیر مرتبط با خطر و بسته خدمات منفرد جزیی و دقیق برای تمام اعضا-یارانه به فقرا:مشارکت مالی مرتبط با حقوق به علاوه یارانه مبتنی بر عرضه از طریق وزارت بهداشت وبیمه ملی سلامت از تخصیص های وزارت اقتصاد و دارایی و یارانه دهی دولتی برای بیمه فقرا وکشاورزان)

    زامبیا(تسهیم خطر : درون صندوق بسته خدمات منفرد کلی برای همه اعضا در نظام وزارت بهداشت ودر سطح ایالت ها تامین مالی از طریق مالیات های عمومی-یارانه به فقرا:درون صندوق از طریق مالیات عمومی . یارانه مبتنی بر عرضه از طریق وزارت بهداشت)

    ۸- مزایای صندوق های بزرگ در نظام سلامت را بنویسید؟ صرفه جویی با افزایش مقیاس در اجرا و کاهش میزان مشارکت مالی مورد نیاز جهت محافظت در برابر نیاز های غیر قطعی و اطمینان یابی از در اختیار داشتن وجوه کافی جهت پرداخت برای خدمات

    ۹-منظور از انتخاب خطر و انتخاب معکوس Adverse selection در نظام  بیمه سلامت چیست؟در هر مورد چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

    رفتار انتخابی یک مشکل بالقوه ناشی از رقابت است و تفاوتی نمی کند که عملکرد انباشت در چه زمانی ودر چه سطح سازمانی انجام می پذیرد. این امر خصوصا مشکلی است که در ساختارهای مشارکت غیر مرتبط با خطر وجود دارد. بدین ترتیب که یا سازمان های انباشت گر تلاش خواهند کرد تا کم خطر ترین مشتریان (انتخاب خطر) را برای خود بردارند یعنی مشتریانی که مشارکت مالی می کنند اما هزینه های اضافی بوجود نمی آورند و یا اینکه پرخطر ترین مشتریان به دنبال پوشش فعال ترنسبت به بقیه جمعیت می گردند (انتخاب معکوس) در این حالت رقابت برای انباشت به نزاعی برای کسب اطلاعات بین مشتریان (که معمولا اطلاعات بیشتری درباره نیاز خود به مداخلات سلامت دارند)و سازمان های انباشتگر (که نیازمند دانش بیشتر درباره خطرات مشتریان هستند تا از ثبات مالی خود اطمینان حاصل کنند) تبدیل می شود. این امر اثرات قابل توجهی بر هزینه های اجرایی سازمان های انباشت گر به جا می گذارد. چنانچه غلبه با فرایند انتخاب معکوس باشد سازمان های انباشتگر با هزینه های فزاینده مواجه می شوند. مجبور به تقاضای مشارکت مالی بیشتر می شوند  وممکن ست در نهایت با بحران مالی مواجه شوند.درست و غلط را مشخص کنید؟

    الف)انباشت در یک نظام سلامت از کارکردهای مدرن بیمه ای است(غلط)

    ب)فرایند انباشت همان فرایند جمع آوری است(غلط)

    ج)انباشت عدم قطعیت را کاهش و قدرت پرداخت را افزایش میدهد(درست)

    د)خرید راهبردی در نظام سلامت می تواند منفعل و یا فعال باشد(غلط)

    ه)مباحث مربوط به سیاستگذاری تامین مالی بیشتر مربوط به این می شود که خدمات وروش ها در بخش خصوصی و یا دولتی به چه ترتیب باشد(درست)

    و)در مراقبت از سلامت فردی اهمیت پیش پرداخت و پرداخت مستقیم بیش از مراقبت در بخش دولتی و یا خصوصی است(درست)

    ز) عادلانه بودن محافظت در برابر خطر مالی نیازمند هیچ تفکیکی بین مشارکت مالی و مصرف نیست(غلط)

    ح)برای دسترسی اثربخش به مراقبت فردی پرهزینه پیش پرداخت الزامی است(درست)

    ط)منظور از پیش پرداخت همان مالیات عمومی و مشارکت های تامین اجتماعی و برنامه های بیمه ای اختیاری است(غلط)

    ی)تعیین- جمع آوری و ترتیبات انباشت  برای بیمه های اختیاری سلامت راحت تر است(درست)

    ق)صندوق های کوچکتر در خدمات سلامت زمانی مفیدند که تکه تکه نباشند(درست)

    ر)پرداخت مستقیم از جیب بالاترین درجه از عدم یکپارچگی رادر یک نظام سلامت نشان میدهد(درست)

     

    قسمت دوم

     

    ۱-چالش های خرید راهبردی چیست؟خرید راهبردی مستلزم جستجوی مداوم در چه مواردی است؟                                    چه مداخلاتی خریده می شوند؟از چه کسی خریداری شوند؟چگونه خریداری شوند؟ خرید راهبردی مستلزم جستجوی مداوم به دنبال موارد زیراست:بهترین مداخله ای است که قرار است خریداری شود- بهترین ارایه کننده ای که از او خرید شود و بهترین سازو کارهای پرداخت و ترتیبات قراردادی جهت پرداخت برای این مداخلات.

    ۲-در رابطه با کدام نوع سازوکار پرداخت در پیشگیری از مشکلات سلامت اثر بسیار مثبتی حاصل می شود؟با کدام سازوکار محدود کردن هزینه فوق العاده منفی است؟ سرانه (با رقابت) اثر بسیار مثبت دارد و پرداخت به ازای دریافت خدمت اثر فوق العاده منفی دارد.

    ۳-هدف از بودجه بندی و سازوکارهای پرداخت به ارایه کنندگان این است که انگیزش ها در چهار محور تقویت شود آنها را بنویسید؟ پیشگیری ازمشکلات سلامت اعضای صندوق – ارایه خدمات و. حل مشکلات اعضای صندوق – پاسخدهی به انتظارات معقول افراد و محدود ساختن هزینه ها

    ۴-بطور کلی سازمان های خریدار خدمت از نظر سازو کارهای پرداخت باید به چه سمت وسویی حرکت کنند؟ سازمان های خریدار باید از سازوکارهای پرداخت مبتنی بر عرضه تقاضا به سازوکارهای پرداخت مبتنی بر تقاضا از قراردادبندی کلی به جزیی و دقیق و از پرداخت به ازای دریافت خدمت به اشکالی از سازوکارهای پرداخت با تسهیم خطر حرکت کنند.قراردادبندی جابه جایی به سوی پرداخت مبتنی بر تقاضا و وارد کردن سازوکارهای پرداخت با تسهیم خطر برای ارایه کنندگان نیازمند ظرفیت بالای فنی سازمانی و قواعدی و همچنین حمایت سیاسی قابل توجهی است چرا که احتمال مقاومت از سوی ارایه کنندگان در برابر پذیرفتن خطر بیشتر وافزایش پاسخگویی شان خصوصا در بخش دولتی وجود دارد.

    ۵-انگیزش های درونی و بیرونی که بر رفتار سازمان های تامین کننده وارایه کننده خدمات تاثیر می گذارند را نام ببرید ومختصر توضح دهید؟انگیزش های درونی :میزان خودگردانی یا حق تصمیم گیری که یک سازمان در برابر مالکین مقامات ناظر ویا دولت دارد-میزان پاسخگویی:با افزلیش خود گردانی مالکین مقامات ناظر یا دولت نیازمند سازوکارهایی هستند که سازمان مربوط را در برابر نتایج مورد انتظار پاسخگو و مسولیت پذیر نمایند.میزان مواجهه با بازاریعنی نسبتی از درامدهایی که به شیوه رقابتی به دست امده است تا اینکه از طریق تخصیص بودجه حاصل شده باشد.-میزان مسولیت پذیری مالی برای ضررها و حق انتفاعی بودن-میزان تعهد تامین مالی نشده یعنی نسبت تعهداتی که سازمان به صورت قانونی در برابر آنها مسوول است اما اجازه ندارد که برای آنها هزینه ای دریافت نماید ویا اینکه سازمان به خاطر آن هیچ جایگزین مالی جبرانی دریافت نمی کند. انگیزش های بیرونی:قوانین مرتبط با حاکمیتارتباط بین سازمان ها و مالکین آنهارا شکل می دهند.قوانین مرتبط با اهداف سیاستگذاری دولتی که بر رفتار سازمان ها اثر می گذارد.قوانین مرتبط با سازوکارهای کنترلارتباط بین سازمان ها و مقامات دولتی و همچنین بین سازمان ها ومشتریان را شکل می دهند.

    ۶-دو مشکل بنیادینی که در نظام سلامت کشورها برای دستیابی به توان بالقوه و تطابق انگیزه درونی و بیرونی با یکدیگر وحجود دارد چیست؟مشکل اول در مواردی فرایند تصمیم گیری تحت سلطه سایر انگیزه ها قرار گرفته باشد و مشکل دوم ناکارامدی در تامین مالی مبتنی بر عرضه

    ۷-مهمترین عامل تعیین کننده عادلانه بودن تامین مالی یک نظام سلامت سهم پیش پرداخت از کل هزینه پرداخت شده توسط خانوار است.

    ۸-فرایندخرید در نظام سلامت در نهایت بردو مقوله ی عدالت وکارایی تاثیر دارد.

    ۹-از منابع انباشت شده باید با دقت و هوشمندی به دنبال خرید بهترین ترکیب از خدمات و فعالیت ها برای ارتقا سلامت و برطرف ساختن انتظارات مردم بود.

    ۱۰-عبارات درست وغلط را مشخص کنید.

    الف)صندوق های بزرگ در سایه انگیزش سازمانی و قواعد کافی کارآمدی بیشتری نسبت به رقابت در انباشت دارند(درست)

    ب)سازمان های خریدار اقلام راهبردی از درگیر شدن در مدیریت خرد رها می شوند(درست)

    ج)محدود کردن هزینه با بودجه کلی و بودجه خطی وسرانه (بارقابت)فوق العاده مثبت است(غلط)

    د)هیچ سازوکار بودجه بندی یا پرداخت به ارایه کننده نمی تواند تمام اهداف را تامین کند(درست)

    ه) بودجه بندی خطی اصلی ترین سازوکار تخصیص منابع باری ارایه کنندگان خصوصی است( غلط)

    و)بودجه های خطی در راه ارتقای کارآیی نظام سلامت بدترین هاست(درست)

    ز)در سیاستگذاری تامین مالی نظام سلامت علاوه بر تمرکز جنبه های فنی باید به تغییرات عوامل سازمانی و قواعد اهمیت داد(درست)

    ح)بیمه های اجتماعی معمولا اجباری هستند(غلط)

    ط)افزایش عملکرد نظام سلامت وابستگی مستقیم به تولیت دارد(درست)

    ی)کنترل سلسله مراتبی بر بیمه های خصوصی بی تاثیر ویا کم تاثیر است(درست)

    ق)ارتجاعی ترین شیوه پرداخت برای سلامت پیش پرداخت است(غلط)

  5. فاطمه حسین زاده

    قسمت اول ۱-برای ارایه کارآمد منابع مالی مراقبت های سلامت چه مسایلی باید مورد توجه قرار میگیرد؟

    ارایه مراقبت سلامت شامل در کنار یکدیگر قرار دادن تعداد قابل توجهی از ورودی های منابع به جهت توزیع ارایه قابل توجهی از خروجی های خدمات است .تعداد اندکی از فرآیند های تولیدی (اگرمورد وجود داشته باشد)قادرند خود را با گوناگونی وسرعت تغییرات و تنوع تولیدات ممکن در سلامت وفق دهند.

    ۲-سه ورودی عمده در نظام سلامت از منابع مالی تا مداخلات سلامت را در نموداری نشان دهید؟

                             ورودی های نظام سلامت            اجزای بودجه                         دستجات صرف هزینه

                                 منابع انسانی                           آموزش افراد

                                 (بازنشستگی-مهجور ماندن)          سرمایه گذاری در ساختمان        سرمایه ای

    تولیدمداخلات سلامت    سرمایه فیزیکی                         هزینه کار                                            کل منابع مالی

                                   (استهلاک-مهجور ماندن)           نگهداری                              جاری

                                 مواد مصرفی                          سایر هزینه های جاری                  

                               (از دست رفتن –تاریخ گذشتگی)

    ۳-منظور از سرمایه گداری نظام سلامت چیست؟موارد متنوع ومیزان آن در موارد مختلف را بنویسید؟سرمایه  ذخیره موجود از دارایی های مولد است .کارکنان آموزش دیده سلامت ودرمانگاه های سیار نیز همانند دارایی های ثابت بخشی از ذخیره سرمایه نظام  سلامت را تشکیل می دهند.سرمایه گذاری هر گونه افزودن این ذخیره است مثلا تربیت داروسازان بیشتر یا تهیه وسایل نقلیه اضافه تر .عمر مولد معمول  در سرمایه گذاری های مختلف از ۱-۲ سال برای برخی تجهیزات خاص تا ۲۵ -۳۰ سال یا بیشتر برای ساختمان ها و برخی گروه های متخصص متغیر است.

    ۴-چرا منابع انسانی در نظام سلامت حیاتی هستند؟ معمولا چند درصد از بودجه جاری بخش سلامت صزف نیروی انسانی میشود؟ نیروی انسانی یعنی انواع مختلفی از کارکنان بالینی وغیر بالینی که امکان انجام مداخلات فردی و فعالیت های بهداشت عمومی را فراهم می سازند مهمترین ورودی های نظام سلامت هستند.عملکرد نظام های مراقبت سلامت در نهایت وابسته به دانش مهارت ها وانگیزه  افرادی است که مسوول ارایه خدمات هستند.به علاوه صورتحساب حقوق نیروی انسانی معمولا بزرگترین مورد منفرد در بودجه جاری بخش سلامت است. در بسیاری از کشور ها دو سوم یا بیشتر از کل هزینه جاری صرف شده مربوط به هزینه های نیروی کار است.

    ۵-با چه راهبرد هایی کشورهای مواجه با کمبود کلی پزشکان با جابه جایی میان منابع انسانی مشکلات خود را در ارایه مراقبت های سلامت را رفع می کنند؟جهت دهی مجدد پزشکان متخصص:در حالی که محدود کردن پذیرش در آموزش تخصصی وتغییر برنامه های کارورزی یک راهبرد طولانی مدت جهت متوازن ساختن توزیع تخصصی پزشکان است.جهت دهی مجدد متخصصان به سمت طبابت خانواده راهبرد جایگزینی کوتاه مدتی است که به عنوان مثال در اروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار گرفته است .

    جابه جایی برای سایر متخصصان سلامت :پرورش یک پزشک ممکن است ۳ برابر هزینه بیشتری نسبت به تربیت یک پرستار به دنبال داشته باشد.در نتیجه پرورش پرستاران بیشتر وسایر متخصصان سلامت می تواند جایگزینی هزینه- اثربخش به جای تربیت یک پزشک باشد .به عنوان مثال در بوتسوانا پرورش پرستاران درمانگر وداروسازان بیشتر کمبود پزشک در برخی از مناطق را از بین برده است .

    ایجادکادر های جدید :اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها وکارکرد ها ممکن است نیازمند ایجاد کادر جدید باشد.در نپال یک برنامه آموزشی به دستیاران سلامت و سایر کارکنان دیگر مناطق روستایی امکان داد که برای اتخاذ پست های حرفه ای بالاتر آموزش ببینند.

    ۶-مشکلات منابع انسانی در ارایه خدمت در نظام سلامت را توضیح دهید؟عدم توازن تعداد:یک بررسی اخیر بر روی منابع انسانی در ۱۸ کشور با درآمد متوسط وپایین بیانگر آن بود که اکثر کشورها با درجات مختلفی از کمبود کارکنان کیفی سلامت دست وپنجه نرم می کنند. خصوصا در آفریقای جنوب صحرا ظزفیت آموزشی محدود وپرداخت پایین به کارکنان مراقبت سلامت منجر به بروز مشکلات جدی در ارایه خدمات می شود.در کشور های دیگر مانند مصر ازدیاد پزشکان به مشکل تبدیل شده است . معمولا کمبود وبیشبود نسبت به کشور های مربوط به همان منطقه یا دارای همان سطح از توسعه یافتگی تعریف می شود. بنابراین مازاد ممکن است مطلق (مانن انچه در مورد پزشکان متخصص در بسیاری از کشور های اروپای شرقی وآسای مرکزی دیده می شود)ویا نسی باشد(برحسب منطقه جغرافیایی)

    عدم توازن ترکیب آموزش و مهارت ها:کارکنان مراقبت سلامت غالبا برای وظایفی که انجام می دهند کفایت لازم را ندارند دلیل این امر می تواند کمبود فرصت های آموزشی (مثلا در بسیاری از کشور های افریقایی )ویا عدم تطابق بین مهارت های موجود نیاز هاواولویت های نظام مراقبت سلامت (مثلا در کشور های اروپای شرقی و آسای مرکزی)باشد. البته تعداد پزشکان وسایر کارکنان دیگر مراقبت سلامت با نوع خاصی از آموزش و مدرک تنها بخشی از این داستان است.نه اموزش رسمی و نه توانایی های حرفه ای لزوما به معنی مهارت داشتن در برخورد با مشکلات خاص نیستند.

    عدم توازن توزیع: تقریبا تمام کشور ها از عدم توازن منابع  انسانی  میان مناطق شهری و روستایی رنج می برند وبا مشکلاتی در برطرف ساختن نیاز گروه های خاص مانند فقرا و معلولین یا اقلیت های نژادی مواجه هستند. تقریبا این امر در همه جا به چشم می خورد که ارایه کنندگان در مناطق شهری متمرکز می شوند .در کامبوج ۸۵٪از جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند در حالی که تنها ۱۳٪ از کارکنان مراقبت سلامت دولت در آنجا به فعالیت مشغول هستند.در آنگولا ۶۵٪از جمعیت در مناطق روستایی زندگی میکنند در حالی که ۸۵٪ از متخصصان سلامت در مناطق شهری به فعالیت مشغول هستند در نپال تقریبا ۲۰٪ از پست های پزشکان در روستا پر شده است در حالی که این میزان در مناطق شهری ۶۶٪ است.

    شکست رویکرد های قبلی سیاستگذاری دولتی: هرچند که پیشرفت های در سال های اخیر برای توسعه سیاست ها و برنامه های ملی در قبال منابع انسانی بخش سلامت صورت گرفته است پیاده سازی واجرای آنها به طور کامل در اکثر کشور ها رخ نداده است به علاوه کشور های بسیار کمتری به پایش و ارزشیابی پیشرفت وتاثیر پیاده سازی سیاست ها پرداخته اند.

    ۷- تفاوت های موجود میان سرمایه انسانی و فیزیکی در نظام سلامت را توضیح داده و سه راهبرد منابع انسانی موفق مبتنی بر تجربه را بنویسید؟ نبود مهارت های مورد تیاز جهت ارزیابی فناوری و کنترل کیفیت عامل دیگری است که منجر به عدم توازن میان منابع می شودو یکی دیگر از تفاوت های موجود بین سرمایه انسانی با فیزیکی ان است که صرفا شرایط کاری –درامد و مدیریت چیزهایی نیستند که منجر به انگیزه بخشیدن به پزشکان وپرستاران و سایر کارکنان سلامت شوند.برخلاف منابع فیزیکی منابع انسانی را نمی توان هنگامی که مهارت هایشان کهنه می شود یا مورد نیاز نیست رها نمود حتی برکنار کردن کارکنان سلامت بخش دولتی از خدمت غالبا مشکل است وتنها به عنوان بخشی از یک سیاست وسیع تر برای اصلاحات خدمات دولتی قابل دستیابی است.سه نوع راهبرد عبارتنداز :استفاده کارامدتر از کارکنان موجود از طریق توزیع جغرافیایی بهتر –استفاده بیشتر از کارکنان چند مهارتی در جایی که مقتضی باشد –اطمینان یافتن از تطابق بهتر میان مهارت ها و کارکرد افراد

    ۸-شکاف در حال گسترش در استفاده از فناوری در کشور های کم درامد را توضیح دهید؟ کمیت فناوری های پزشکی ارزشمند وروش های بالینی نوین طی دهه های اخیر توسعه قابل توجهی یافته وبسیاری دیگر از آنها در راه است.متاسفانه به دلیل نبود درامد کافی در برخی کشور ها دستیابی به این امکانات جدید برای همه افراد ممکن ومقدور نیست. بیماری هایی که به گونه ای اثربخش در کشور های غنی توسط کارکنان حرفه ای و فناوری پیشرفته درمان می شوند در کشور های کمتر توسعه یافته توسط کارکنان غیر ماهر یا به صورت غیر رسمی در منزل مورد مداوا قرار می گیرند .به علاوه برخی از این بیماری ها در کشور های فقیر تر شایع ترند.در حال حاضر داروهایی برای ویروس ایدز موجوداند که حداقل می توانند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد.در کشور های فقیر ایدز کماکان بیماری بدون انتخاب های درمانی است.مراقبت از افراد بیمارعمدتا به صورت غیر رسمی در منزل یا موسساتی با کارکنان عمدتا غیر ماهرصورت می گیرد.

    ۹-اکثر ورودی های نظام سلامت در بخش دولتی تولید می شوند یا بخش خصوصی؟نقش دولت هارا در این باره بنویسید؟ به استثنای منابع انسانی مهارت یافته اکثر ورودی هلیی که در خدمات سلامت مورد استفاده قرار می گیرند در بخش خصوصی تولید میشوند و درجات گوناگونی از تولیت دولتی – سطح و ترکیب تولید – توزیع وکیفیت انها را تحت نظر دارد. به عنوان مثال بازار های محلی به گونه ای موفقیت امیز اکثر موتد مصرفی و نیروی کار غیر ماهر را تولید می کنند.مداخلات دولت عمدتا در جایی لازم خواهد بود که از بابت رعایت استانداردهای کیفی و ایمنی اطمینان حاصل شود اطلاعات مربوطه درباره محصولات در دسترس باشد ومحیط رقابتی عادلانه ای بوجود اید.

        ۱۰-ضرورت همبستگی برای واکسن ها وایمن سازی در سطح جهان را توضیح دهید؟ همبستگی جهانی برای واکسن ها وایمن سازی اعتلاف

    ازعلاقمندان دولتی وخصوصی است که در سال ۱۹۹۹شکل گرفت هدف آن اطمینان یافتن از این موضوع است که هر کودک در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مورد محافظت قرار بگیرد. همبستگی جهانی برای واکسن و ایمن سازی به دنبال آن  است که شکاف در حال رشد در دسترسی به واکسن را بین کشورهای صنعتی ودر حال توسعه پر نماید.فراتر از ۶ واکسن پایه که در برنامه توسعه یافته ایمن سازی مورد استفاده قرار می گیرد(فلج اطفال – دیفتری –سیاه سرفه – کزاز- سرخک-سل)واکسن های جدید تری چون هپاتیت ب-هموفیلوس آنفولانزانوع ب و تب زرد در حال حاضر در بسیاری از کشورهای صنعتی به گستردگی مورد استفاده قرار می گیرند. یک اولویت عمده ان است که تمام کشورهای جهان تا سال ۲۰۰۵ حداقل پوشش ایمن سازی ۸۰٪داشته باشد.

    قسمت دوم

    ۱-اصولا عدم توازن در ورودی های سلامت در کشورهای مختلف چه دلایلی دارد ؟مثال های چندی از عدم توازن وجود دارد که همگی منجر به کاهش عملکرد عمر کوتاه تر زیر ساختارهای فیزیکی و کاهش روحیه کارکنان می شود. در مورد سرمایه فیزیکی وضعیت غالبا برگشت ناپذیر است. هزینه نوسازی بالاتر از هزینه ساخت یک مورد جدید است . دلایل دیگری نیز در پشت عدم توازن ورودی ها وجود دارد از جمله نبود مهارت های لازم –نظام های اطلاع رسانی ضعیف درباره ی هزینه ها نظام هاب بودجه بندی انعطاف ناپذیر و تکه تکه شدن وظایف(مثلا جداشدن مسوولیت سرمایه گذاری از بودجه های عملیاتی)چنانچه اطلاعات درباره ی کمیت های مورد نیاز موجود نباشد تخمین معقولی از میزان بودجه برای ورودی هایی چون مواد مصرفی وسوخت نمی توان به دست آوردآن وقت چنانچه ارایه کنندگان مسوول حفظ هریک از این بند های بودجه باشند موانع جدی بر سر راه ارایه و توزیع اثر بخش خدمات سلامت ایجاد خواهد شد. کمبود های مربوط به ورودی های تولیدی ضروری اکثرا همزمان با وجوهات استفاده نشده در بند های کلان بودجه سلامت با هم دیده می شوند.

    ۲-دلایل تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را تشریح کنید؟ تفاوت های عظیم در ترکیب منابع مورد استفاده توسط کشورهای کم درامد و پردرامد را میتوان تا حدی با تفاوت های موجود در قیمکت های نسبی توجیه نمود. یک نظام کامل از حساب های ملی سلامت کامل ترین اطلاعات را درباره ورودی های نظام سلامت وقیمت های انها به دست می دهد در یک کشور فقیر منابع انسانی غیر ماهر نسبتا ارزان خواهد بود در حالی که فناوری پزشکی تسهیلات و کارکنان با کیفیت ومهارت بالا گران هستند. در نتیجه درصد عظیمی از کل بودجه دولتی غالبا به سرمایه گذاری تخصیص داده می شود.وقتی که پرداخت به کارکنان از محل بودجه جاری صورت گرفت پول اندکی باقی می ماند که برای تجهیزات داروها ومواد مصرفی و نگهداری از تسهیلات صرف شود این وضعیت شاهدی بر این مدعاست که تعداد کارکنان بسیار بیش از حد است که غالبا انعکاسی از اموزش کارکنان به نسبت نرم های جمعیتی یا برنامه ریزی بر حسب نیاز است به عوض آنکه مطابق با برنامه ریزی مبتنی بر منابع باشد.تامین مالی مصرف دارو در کشورهای کم درامد تا حد زیادی به صورت خصوصی توسط مشتریان واز طریق پرداخت مستقیم از جیب صورت می گیرد. در کشور های توسعه یافته تر صرف هزینه در مواد مصرفی از نظر ارقام مطلق بسیار بالاتر است اما به صورت نسبی کماکان پایین است چرا که منابع انسانی انها بسیار گران قیمت تر هستند.اما حتی برای کشورهایی که سطوح درامد انها قابل مقایسه است بعضا تفاوت های گسترده ای در وضعیت های منابع خاص ان کشور ها دیده می شود.

    ۳- کشور های پردرامد مانند انگلیس –سوئد- امریکا- دانمارک رابا کشورهای کم درامد متوسط مانند مکزیک- تایلند-افریقای جنوبی از نظر ترکیب ورودی ها در نظام سلامت با هم مقایسه کنید؟در هر ورودی ایالت متحده  به میزان حداکثر خود یا نزدیک به آن قرار دارد .از نظر هزینه صرف شده و فناوری این کشور در بالاترین حد از گروه کشورها قرار دارد.سوئد بیشترین ذخایر منابع انسانی وتخت بیمارستانی و دانمارک بالاترین هزینه صرف شده در امر دارو را به خود اختصاص داده اند انگلستان در میانه مرز های تعیین شده توسط این گروه از نظر ورودی قرار دارد :این کشور فاصله زیادی با حداکثر هزینه صرف شده سرانه و فناوری (مثلا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا سی تی اسکن) دارد. اما از نظر تخت و دارو این کشور با بقبه اعضای گروه قابل مقایسه و حتی برتر ازایالت متحده است.آفریقای جنوبی در بالاترین نقطه گروه از نظر صرف هزینه -پرستاران –تخت و ام ار ای قرار دارد ولی بیشترین فاصله را با میزان حداکثر از نظر داروها و پزشکان همراه تایلند داراست.مصر پایین ترین صرف هزینه سرانه شواهدی از مازاد های اینچنین تعدادزیادی از پست ها در مناطق روستایی خالی است برعکس نسبت پزشکان در تایلند و افریقای جنوبی پایین است .به علاوه صاحب نظران سلامت تایلند تخمین می زنند که حداقل ۱۰۰۰۰ پزشک دیگر مورد نیاز خواهند بود .نسبت پزشکان به پرستاران تفاوت های عمده ای را نشان میدهد:در افریقای جنوبی پرستاران به مراتب بیشتر از پزشکان هستند که دلیل ان احتمالا جابه جایی بین المللی بیشتر از سوی پزشکان است اما این نسبت در مصر و مکزیک معکوس لست.

    ۴-نظرات خود را در سرمایه گذاری بر روی تخت های بیمارستانی در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته بنویسید؟چه عوارضی ایجاد می کند؟در کشور های پردرامد افزایش تخت ها با تغییرات سریع فناوری همراه شد واین امر منجر به شدت بیشتر مراقبت و افزایش هزینه ها گردید.مسن شدن جمعیت وبالاتر رفتن میزان استفاده از نظام های سلامت توسط افراد مسن این فشار فزاینده را برای عرضه تخت های بیشتر حفظ نمود.در کشور های کمتر توسعه یافته افزایش تخت ها با تغییرات آهسته تری در فناوری و افزایش کندتری در بحث هزینه ها همراه بوده است که متعاقب این امرارایه میزان کمتری از مراقبت و نگهداری ناکافی از تسهیلات و کیفیت پایین تر خدمات به دلیل عدم تامین مالی هزینه های جاری رخ داده است .در بسیاری از کشور های با درامد متوسط وپایین ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی پایین باقی مانده است .

    ۵-تقاضای بیش از حد در استفاده از خدمات سلامت که نتوان با قیمت های بالاتر سرکوب کرد را چگونه می توان کنترل کرد؟ در حالت نوسان تقاضا نیاز به اندکی ظرفیت مازاد برای جذب چنین تغییراتی در تقاضا وجود دارد.در برخی صنایع مانند تامین برق ونقل وانتقال عمومی می تواند با قیمت گذاری در اوج  فشار مصرف افزایش موقتی تقاضا را براورده نمود . سهمیه بندی به وسیله قیمت سازوکار تخصیصی قابل قبولی در نظام سلامت نیست. تقاضای بیش از حدی که نمی توان آن را با قیمت های بالاتر سرکوب نمود می تواند با سایر روش های سهمیه بندی تعدیل شود مثلا از طزیق به تا خیر انداختن مراقبت غیر اورژانس ونقل وانتقال بیماران و کاستن از مدت اقامت بستری.

    ۶-چرا عدم توازن در کشور های توسعه یافته یک قاعده استثنا است ؟دلایل مهم عدم توازن در کشورهای کمتر توسعه یافته چیست؟به دلیل تغییرات سریع فناوری در خدمات سلامت عدم توازن در کشورهای توسعه یافته به یک قاعده تبدیل شده است تا اینکه یک استثنا باشد. مشکلات در کشورهای کمتر توسعه یافته مشهودترند جایی که عدم توازن ها غالبا به دلیل نبود مهارت های مدیریتی و کاهش منابع مالی موجود روی می دهند. هرچند که حتی در نظام های سلامت با کارکرد خوب نیز درجاتی از عدم توازن احتمالا باقی خواهد ماند.

    ۷-اقدامات مهمی که برای پیشگیری از عدم توازن در ارایه خدمات سلامت باید صورت گیردرا تشریح کنید؟نخستین گام ایجاد آگاهی عمومی از مشکل موجود از طریق ثبت منابع مختلف مورد استفاده و عملکرد نظام های سلامت است. همچنین داده های دقیق درباره ی تعداد وتوزیع فعلی منابع انسانی خصوصا هنگامی که با داده های مربوط به عملکرد نظام سلامت ارتباط داده می شود می تواند در شکل گیری و تدوین سیاست ها و برنامه ها برای پرداختن به این مشکلات مفید واقع گردند.

    ۸-ایران در کدام منطقه ی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد؟در این منطقه چندکشور قرار دارد؟ایران از نظر مرگ ومیر کودکان وبالغین در کدام طبقه است وقرار گرفتن در این منطقه به چه معنی است ؟سازمان بهداشت جهانی کلا به چند منطقه تقسیم می شود؟ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرار داردو۲۲ کشور در این منطقه قرار دارد.ایران در طبقه (B )قرار داردوبه معنی مرگ ومیر کودکان وبالغین پایین است و سازمان بهداشت جهانی به ۶ منطقه تقسیم شده است.

    ۹- جملات درست و غلط را مشخص کنید؟

    الف)سرمایه در نظام سلامت ذخیره موجود از دارایی های غیر مولد است.(غلط)

    ب)پرورش متخصص پزشکی به آهستگی صورت میگیرد(درست)

    ج)عدالت در سلامت معمولا دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی ست لکن براساس در همه ی کشور ها یارانه متقاطع برای فقرا مد نظر قرار می گیرد.(غلط)

    د)در همه کشور ها نظام های سلامت پر فعالیت و پرکاراست.(درست)

    ه)۲دلیل  توجیه کننده در مصرف بالای دارو در مصر عبارتند از :نسبت بالای پزشک در این کشور(به ازای هر تخت دو پزشک)و خود درمانی مردم (درست )

    ح)در کشور های چین وژاپن بخشی از درامد پزشکان از طریق فروش داروهایی است که تجویز می کنند.(درست)

    ۱۰-عبارات زیر را در جاهای مناسب قرار دهید؟

     الف)میانگین تعداد کودکانی  را که زنان یک جمعیت خاص دارا هستند(fertility rate )

      ب)قدرت سیاسی اقتصادی واجرایی در مدیریت امور یک کشور در تمام سطوح (Governance)

    ج)اصل عادلانه بودن برای همه با در نظر گرفتن مجموعه ای از ارزش های تعریف شده(Equity)

    د)مهارت ها وتوانمندی های انسانی که در نتیجه سرمایه گذاری در آموزش و سلامت حاصل می شود( Human capital)

    ه)تنها دلیل مشخص و اختصاصی برپا کردن یک نظام یعنی فلسفه وجودی آن( Defining goal)

    ح)از تفاوت بین امید به زندگی کل و امید به زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی به دست می آید( Burden of disease)

  6. فاطمه حسین زاده

     قسمتاول                                                                                    ۱-نظام سلامت از نظر مواجهه با تقاضا با نظام های اجتماعی چه تفاوت هایی دارد؟به نظر می رسد که نظام سلامت تفاوت چندانی با سایر نظام های اجتماعی از نقطه نظر مواجهه با تقاضاها و انگیرش های داشتن بهترین عملکرد نداشته باشد وممکن است این انتظار وجود داشته باشد که با درجاتی از قانون گذاری توسط دولت ها عملکرد این نظام ها را می توان مانند بسیاری از کالا ها و خدمات دیگر به بازار سپرد.

    ۲-نظرتان درباره ی سقف ریالی گذاشتن برای بیمه ی سلامت چیست؟به دلیل اینکه جایگزین کردن بدن انسان میسر نیست و امکان تعیین ارزش برای بدن انسان در بازار نیز وجود ندارد سقف گذاشتن برای هزینه های سلامت منتفی می شود.

    ۳-چگونه می توان به تمایز تقریبی بین فقیر و غنی در نظام سلامت دست یافت؟رتبه بندی کشور ها بر حسب درآمد سرانه –جمع زدن از پایین و بالاترین سطوح درآمد برای تشکیل گروه هایی که هر یک ۲۰% از جمعیت جهان را تشکیل می دهند وبررسی توزیع مرگ ومیردر هر گروه بر حسب سن –علت –جنس

    ۴-نظام سلامت را تعریف کنید؟چه خدماتی را شامل می شود؟ تمام فعالیت هایی که هدف اصلی آنها ارتقا- بازگرداندن یا حفظ سلامت است .خدمات رسمی سلامت از جمله ارایه حرفه ای مراقبت پزشکی فردی مشخصا در این محدوده قرار می گیرد .تمام فعالیت هایی که توسط شفادهندگان سنتی انجام می شود و همه داروهایی که مصرف میشود خواه توسط ارایه کننده ای تجویز شده باشد یا خیر و همچنین مراقبت از بیمار در منزل نیز در این تعریف می گنجد.نظام مراقبت سلامت مرکب از مداخلات پیشگیرانه -علاج بخش و تسکینی است که خواه با هدف افراد انجام می شوند یا با هدف جمعیت ها

    ۵-سهم نظام سلامت در اقتصاد جهانی از نظر نیروی انسانی و مالی به چه میزان است؟این وضع در کشورهای کم درامد و متوسط چگونه است؟دلایل این رشد را تحلیل کنید؟منابع اختصاص یافته به نظام های سلامت توزیع بسیار ناعادلانه ای دارند و هیچ تناسبی دران با توزیع مشکلات سلامت مشاهده نمی شود .کشورهای با درامد کم و متوسط تنها عامل تولید ۱۸%از درآمد جهان و۱۱%از هرینه صرف شده جهانی در امر سلامت هستند (۲۵۰ میلیون دلار یل ۴%ازتولید ناخالص داخلی در این کشورها)اما همین کشور ها ۸۴%از جمعیت جهان را در خود جای داده اند و متحمل ۹۳%از بار جهانی بیماری ها می شود.این کشور ها با چالش های عمده ومشکل در برطرف ساختن نیازهای سلامت جمعیت خود جابه جایی منابع مالی کافی به شیوه ای عادلانه و قابل خرید و همچنین حفظ ارزش منابع اندک خود مواجه هستند.امروزه در بسیاری از کشور های توسعه یافته (وبسیاری از کشورهای با درآمد متوسط)دولت ها نقش مرکزی تری در سیاستگذاری اجتماعی و مراقبت سلامت پیدا کرده اند .مشارکت و دخالت انها در هر دو زمینه عدالت وکارایی منطقی است. اما در کشور های کم درامد یعنی جایی که درآمد های عمومی کل برای تمام مصارف محدود (غالبا کمتر از ۲۰%از تولید ناخالص داخلی )وظرفیت سازمانی در بخش دولتی ضعیف است تامین مالی و ارایه خدمات سلامت تا حد زیادی در دست بخش خصوصی است در بسیلری از این کشورها گروه های بزرگی از تهیدستان هنوز هیچ دسترسی به مراقبت های پایه و اثربخش ندارند.

    ۶-نظام های سلامت در قبال مردم مردم چه وظایفی دارند؟مردم از نظام های سلامت چه انتظاراتی دارند؟افراد این حق را دارند که از نظام سلامت انتظار داشته باشند با آنها با رعایت شان و احترام فردی برخورد نماید .تا حد ممکن باید بدون تاخیر طولانی مدت برای تشخیص و درمان با دقت و متناسب به نیاز های آنها پرداخته شود این موضوع نه تنها باید در ارتباط با پیامدهای بهتر سلامت رعایت شود بلکه باید به ارزش وقت بیمار نیز احترام گذاشته شود واضطراب وی کمتر گردد. بیماران انتظار محرمانه بودن را دارندواینکه در تعیین انتخاب هاب مربوط به سلامت خودشان و تصمیم گیری راجع به انها (از جمله اینکه مراقبت سلامت را کجا واز چه کسی دریافت خواهند کرد )دخیل شوند .نظام های سلامت ۳ هدف بنیادین دارند:ارتقای سلامت جمعیت تحت پوشش آنها- پاسخ دادن به انتظارات مردم – محافظت مالی در برابر هزینه های سلامت نامطلوب

    ۷-سهم نظام های سلامت در پیشگیری از بیماری ها و افزایش امید به زندگی را با مثال هایی از کشورهای مختلف تبیین کنید؟تغییر در نحوه ی سازماندهی وارایه مداخلات موجود می تواند گسترش یک همه گیری را معکوس سازد وهزینه های نجات یک زندگی را کاهش دهد به عنوان مثال درناحیه  آمازون کشور برزیل تاکید جدی بر تشخیص ودرمان زودرس موارد مالاریا به همراه تلاش های متمرکز بیشتر بر کنترل پشه ها از یک همه گیری پیشگیری نمودوهزینه نجات یک زندگی را از طریق پیشگیری در مورد را از ۱۳۰۰۰دلار به ۲۰۰۰دلار رساند.

    ۸-الگوهای نظام سلامت چگونه شکل گرفته اند؟باذکر تاریخچه ای توضیح دهید؟کدام الگو مناسب تر است ؟چرا؟از زمانی که افرا به صورت آگاهانه برای حفظ سلامت خود ودرمان بیماریها تلاششان را آغاز کردند نظام های سلامت به نوعی وجود داشتند.در کل دنیا طبابت های سنتی مبتنی بر درمان گیاهی بود که غالبا با مشاوره های روحی وروانی هم همراه بودند وبه ارایه هر دو نوع مراقبت پیشگیرانه وعلاج بخش می پرداختند.بسیاری از آنها کماکان درمان انتخابی برخی از وضعیت های سلامت وبیماری هستند یا مردم تنها به آنها متوسل میشوند زیرا درمان های جایگزین پیشرفته به خوبی شناخته نشده اند –قابل اعتماد نیستند – شکست خورده اند ویا بسیار گران هستند.

    ۹-درسه دوره اصلاحات نظام سلامت در جهان چه محورهایی مورد تاکید قرار گرفت؟با ذکر مثال هایی از آن کشورها تحلیل کنید؟نسل اول اصلاحات شاهد ساخته شدن نظام های ملی مراقبت سلامت وگسترش نظام های بیمه اجتماعی در کشور های با درآمد متوسط بود که در کشورهای غنی بین سالهای دهه ی ۱۹۴۰و۱۹۵۰ ودر کشورهای فقیرتر اندکی دیر تر روی داد.هزینه ها در حال افزایش بود خصوصا هنگامی که حجم وشدت مراقبت بیمارستانی در کشور های توسعه یافته ودر حال توسعه گسترش یافت.در بین نظام هایی که اسما  پوشش فراگیر داشتند خدمات سلامت کماکان  بیشتر از سوی اقشار مرفه مورد استفاده قرار می گرفت و تلاش های صورت گرفته جهت پوشش افراد فقیر غالبا ناکام می ماند .این مشکلات در کشور های فقیرتر بارز بود . قدرت های استعمارگر در آفریقا و آسیا ودولت های امریکای لاتین خدمات سلامتی را تاسیس کرده بودند که بخش عمده ای از جمعیت های بومی را حذف کرده بود.نسل دوم اصلاحات شاهد ارتقای مراقبت اولیه سلامت به عنوان راهی برای دستیابی به پوشش همگانی قابل خرید از سوی افراد بود .این رویکرد منعکس کننده تجارب به دست آمده در برنامه های کنترل بیماری طی دهه ۱۹۴۰ در کشور هایی مانن آفریقای جنوبی –ایران و یوگسلاوی سابق بود.در هر مورد تعهد بسیار قوی به تامین حداقل  ازتمام خدمات سلامت –غذا وآموزش در کنار عرضه کافی آب سالم و تامین فاضلاب پایه وجود داشت .این موارد اجزای کلیدی را تشکیل می دادند ودر کنار آنها تاکید بر روش های بهداشت عمومی به عوض مراقبت بالینی –پیشگیری به عوض درمان –داروهای ضروری و آموزش عموم مردم از سوی کارکنان سلامت جامعه صورت می گرفت.نسل سوم شامل اصلاحاتی چون تلاش جهت ایجاد شرایطی است که به جای اعطای بودجه به ارایه کنندگان خدمت (که غالبا براساس نیاز های فرضی تعیین می شد)پول به دنبال بیمار باشد.

    ۱۰-برداشت های مختلف از مراقبت های اولیه سلامتی در رابطه با پوشش جمعیت و مداخلات مربوطه را با ذکر نمایی توضیح دهید؟

                                                                  جمعیت تحت پوشش

    مداخلات منظور شده                             فقط فقرا                                          همه افراد

     

     

    پایه یا ساده                                       مراقبت بدوی سلامت                           مفهوم اصلی

     

     

    ضروری وهزینه_اثربخش                     مراقبت انتخابی اولیه سلامت                   جامعیت نوین

    هرچه که از نظر طبی مفید است             (ندرتا به صورت جدی مطرح شده است)      جامعیت کلاسیک

    ۱۱-مبنای بسته های مداخلات(packages of intervention ) چیست؟ این بسته ها چگونه شکل میگیرند؟ به چه عنوانی تعریف می شوند؟ آیا در کشور های مختلف مردم فقیر سهم خود را از این بسته ها دریافت می کنند؟ اینکه مداخلات سلامت وتغذیه می توانند تفاوت قابل توجهی در سلامت جوامع بزرگ ایجاد کنند و اینکه دستیابی به سلامت خوب با هزینه پایین با متمرکز کردن تلاش ها بر  بیماری هایی که عامل بخش عمده بار قابل اجتناب سلامت نا مطلوب هستند مبنای بسته های مداخلات را تشکیل می دهند. این بسته ها تحت عنوان پایه یا ضروری یا اولویت دار نیز شناخته می شوند ودر تعدادی از کشورها بر مبنای اطلاعات اپیدمیولوژیک و تخمین های هزینه _اثر بخشی مداخلات شکل گرفته اند.

    قسمت دوم

    ۱– سنگربانان ( gatekeeper ) در نظام سلامت چه لزومی دارد ؟ و در کشورهای مختلف در چه قالبی فعالیت می کند ؟

    پزشکان و مراقبت های اولیه و عمومی نیز به عنوان سنگربانان نظام سلامت بعضا به عنوان پاسخگو محسوب شده اند . نه تنها از نظر سلامت بیماران بلکه همچنین از نظر تاثیرات عمیقتر هرگونه درمان تجویز شده بر منابع موجود ، در برخی از کشورها ،  این نقش از طریق تاکید امکان در اختیار گرفتن بودجه توسط پزشکان عمومی و پزشکان مراقبت ای اولیه به رسمیت شناخته شده است . بعنوان مثال این امر از طریق اعطای امکان ایجاد صندوق در انگلستان ، سازمان های حفظ سلامت در ایالات متحده و انجمن های مستقل طبابت در نیوزیلند صورت گرفته است . در ایالات متحده جابجایی بیشتر قدرت از ارایه کننده به سمت بیمه گر که در حال حاضر کنترل بیشتری بر دسترسی پزشکان و بیماران به یکدیگر اعمال میکند ، صورت گرفته است .

    ۲ – منظور از منابع در نظام سلامت ، چه چیزهایی می باشد ؟ دستاورد منابع به چه عواملی وابسته است ؟

    اینکه منابع موجود فعلی ( افراد ، ساختمان ها ، تجهیزات و دانش ) چه میزان دستاورد خواهد داشت قویا وابسته به سرمایه گذاری و آموزش قبلی دارد که این منابع را بوجود آورده است .

    ۳ – اصلی ترین کارکرد نطام سلامت چیست ؟ عمده ترین نارسایی در ارایه خدمات چیست ؟ در این نارسایی چه عواملی سهیم است ؟

    اصلی ترین کارکرد نطام سلامت ارایه خدمات سلامت است .

    زمانی که این مداخلات اثربخش و قابل خرید در دسترس جمعیتی که باید از آنها بهره مند گردند ، قرارنگیرد ، نارسایی عمده ای در نظام سلامت وجود خواهد داشت . بعضا این اتفاق بدلیل نبود مهارت های کافی در ارایه کنندگان ویا به دلیل نبود دارو و تجهیزات اتفاق افتاد : این نارسایی ها عواقب نارسایی در آموزش و سرمایه گذاری و خرید است .بعضا خدمات به دلیل محدودیت های مربوط به قیمت ، به فایده برندگان بالقوه آنها نمی رسد : این امر ناشی از نارسایی در تامین مالی عادلانه مراقبت سلامت است . اما غالبا نارسایی ارایه خدمات به دلیل سازماندهی نامناسب و نامطلوب نظام سلامت است .

    ۴ – نقش های مختلف و متعدد مردم در نظام های سلامت را با رسم شمایی توصیف کنید ؟

      مشارکت کننده

    تامین مالی

    شهروند تولیت بیماران و جمعیت رفتارهای مراقبت سلامت مصرف کننده

    تولید کالا وخدمات
    ارائه کننده

    ۵ – منظور از گذار جمعیتی و گذار همه گیرشناسی چیست ؟

    گذار جمعیتی یعنی مرگ و میر پایین تر و زندگی طولانی تر . گذار همه گیرشناسی یعنی تغییر در اهمیت نسبی مخاطرات مختلف سلامت ، خصوصا جابجایی از بیماری های واگیردار به سمت غیرواگیردار .

    ۶ – تاکید به یک مداخله اختصاصی در نظام سلامت ، چه کاربرد های دیگری دارد ؟ این خدمات با چه ویژگی هایی باید طراحی و برنامه ریزی شوند ؟

    تاکید بر یک مداخله یا سرمایه گذاری در ورودی های مورد نیاز برای ارایه آن ، لزوما تمرکز تلاش ها را بر یک بیماری خاص نشان نمی دهد . برای بیش از یک بیماری یا علت،اثربخش باشد چرا که بر یک علامت یا عامل خطر مشترک اثر میگذارد.تمرکز تلاش ها را بر یک بیماری خاص نشان نمی دهد . تعیین اولویت ها شامل تصمیم گیری درباره این نکته نیز هست که از یک مداخله خاص باید چه استفاده هایی صورت گیرد .

    خدمات باید به گونه ای طرح ریزی و اجرا شوند که امکان نوآوری و تطابق با چالش ها و مداخلات جدید سلامت را فراهم نمایند و همزمان به نیازهای افراد در سنین مختلف و با در آمدها، عادات و خطرات گوناگون سلامت پاسخ دهند .

    ۷ – برای ارتقای سلامت در مواردی مثل درمان سل ، ایمن سازی و کنترل دخانیات ، چه مداخلاتی را توصیه می کنید ؟

    درمان سل : برنامه درمان با نظارت مستقیم ( DOTS ) : تجویز دارودرمانی کوتاه مدت استاندارد شده به تمام موارد اسمیر مثبت تایید شده سل تحت نظارت در مرحله آغازین ( ۲-۳ ماه )

    ایمنی سازی (EPI plus ): ب ث ژ در بدو تولد ؛ واکسن خوراکی فلج اطفال در بدو تولد ، هفته۶،۱۰و۱۴ ؛ دیفتری-کزاز-سیاه سرفه در هفته های ۶و۱۰و۱۴ ؛ هپاتیت B در بدو تولد ، ۶ ماهگی و ۹ ماهگی (اختیاری) ؛ سرخک در ۹ماهگی به کزاز برای سنین باروری

    کنترل خانیات : مالیات بستن ، اطلاع رسانی ، جایگزینی نیکوتین ، اقدامات قانونی

    ۸ – چرا باید مداخلات بصورت هزینه-اثربخش صورت گیرد ؟ چه مواردی باید مد نظرقرار گیرد ؟ با توجه با معیارهای ۹گانه در نظام سلامت توضیح دهید ؟ برای افزایش احتمال ارایه مداخلات اثربخش چه گامهایی راباید برداشت ؟

    درخواست از نظام سلامت برای دستیابی به بهترین سطح ممکن از سلامت با استفاده از منابع اختصاص داده شده ، به معنی آن است که از این نظام بخواهیم تاحد امکان هزینه-اثربخش باشد .

    هزینه-اثربخشی به خودی خود در ارتباط با دستیابی به بهترین سطوح سلامت کلی است ، اما لزوما با دومین هدف نطام سلامت یعنی کاهش نابرابری ارتباطی ندارد .

    ازیک نظام سلامت انتظار می رود که در برابر خطر مالی از مردم محافظت کند یعنی با هدف مشارکت عادلانه در تامین منابع مالی ، سازگاری داشته باشد .

    برای اینکه یک نظام سلامت با هدف کاهش نابرابری ها سازگاری داشته باشد باید به دنبال هر دو نوع برابر افقی و عمودی باشد .

    نه تنها نطام باید اطمینان حاصل نماید که افراد سالم برای بیماران یارانه پرداخت می کنند . بلکه باید مطمین شود که بار تامین مالی ، با مجبور ساختن اقشار مرفه به پرداخت یارانه جهت فقرا، به گونه ای عادلانه تسهیم می شود .

    تصمیم گیرندگان همچنین به درستی این مطلب را مطرح می کند که تصمیماتی درباره تخصیص منابع که کل نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند ، باید نگرانی های اجتماعی مانند اولویت دادن به افراد بسیار بدحال و همچنین به تندرستی نسل های آینده را نیز مد نظر قرار دهند .

    · نخست ، باید ارزیابی دقیق عوامل خطر زمینه ساز،بار بیماری و الگوی مصرف در جمعیت های هدف،به صورت مداوم صورت گیرد .

    · دوم ، اطلاعات جهانی درباره هزینه و اثر بخشی مداخلات و همچنین راهبردهای مداخله و الگوهای طبابت ، باید با قیمت ها و شرایط محلی تطابق داده شوند .

    · سوم ، تمام کشورها نیازمند سیاست های دقیق جهت سهمیه بندی مداخلاتت و اطمینان یافتن از این موضوع هستند که منابع محدود ، در حیطه های با اولویت بالای تعیین شده ، صرف می شوند . نحوه دست یابی به این امر ، گام بعدی است . کشورهای اندکی دارای دستورالعمل های بالینی هستند که می توان از آنها جهت استانداردسازی الگوهای طبابت و تطابق دادن مداخلات اولویت دار با نیازها ، استفاده کرد . حتی تعداد کمتری از کشورها ، روش های را جهت تقویت راهکارها در ارایه مراقبت (با تامین مالی)خصوصی در اختیار دارند .

    · در نهایت،هیچ یک از این گام ها موثر نخواهد افتاد مگر اینکه از کیفیت ارایه خدمات اطمینان حاصل شود .

    ۹ – در هنگام تصمیم گیری درباره مداخلات ارایه خدمات و تامین مالی چه سوالاتی نیازمند پاسخگویی است ؟ نقطه شروع پرداختن به اولویت ها چیست ؟

    کالاهای دولتی ، مزایای بیرونی قابل توجه ، تقاضای کافی ، هزینه کمرشکن ، فایده برندگان فقیر ، بیمه مناسب (خصوصی یا دولتی) ، هزینه-اثربخشی

    تعیین اولویت ها در واقع نیازمند میزان زیادی از اطلاعات است که نقطه شروع آن،داده های اپیدمیولوژیک یا همه گیر شناختی است .

    ۱۰ – نارسایی بیمه ای (insurance market failure) چیست ؟

    نارسایی بازار بیمه ای به معنی تمایل بیمه گیر به نپذیرفتن دقیقا همان افرادی است که بیشترین نیاز را به آن دارند . چرا که خطر داشتن سلامت نامطلوب یا رسیدن به آن،در این افراد بیش از حد معمول است .

     

    قسمت سوم

    ۱-برای تقویت اولویت ها از طریق سهمیه بندی مراقبت چه رویکردی در کشورهای پر درآمد یا کم درآمد باید مورد توجه قرار گیرد؟ توضیح دهید؟ شایع ترین رویکرد مزمن به سهمیه بندی مراقبت وارد کردن کنترل های دقیق بر صرف هزینه است که قصد ندارند هیچ گروه خاصی از بیماری ها یا دسته وسیعی از مداخلات را هدف قرار دهند اما تنها به سادگی الزامات بودجه ای را به سطوح قابل خرید محدود می سازند.رویکرد دوم سهمیه بندی دقیق است به گونه ای که از اولویت های تعیین شده بق برخی معیار های از پیش تعریف شده کاملا تبعیت شود.تمام اینها از ترکیبی از معیار های اجتماعی_ سیاسی و هزینه _اثر بخشی بهره می جویند .از سال ۱۹۹۳ به بعد برخی از کشورهای در حال توسعه تلاش کردند تا بسته های مداخلات را معرفی کنند این بسته هاکه حاوی مداخلات ضروری یا پایه یا اساسی است با این هدف مطرح گردید که در شرایط و پیش زمینه هر کشور قابل خرید باشد .اولویت بندی دقیق که از طریق این فرآیند تعیین می شود پیشرفت عمده ای نسبت به رویکرد سنتی منفعلانه محدود ساختن هزینه ها محسوب می شود.

    ۲- شیوه های سازماندهی خدمات سلامت رابا ذکر مثال هایی در کشور های مختلف توضیح دهید؟ بوروکراسی سلسله مراتبی _ترتیبات قراردادی طولانی مدت تحت درجاتی ازکنترل غیر بازاری _به عنوان تعاملات مستقیم ، کوتاه مدت ومبتنی بر بازار بین بیماران وارائه کنندگان .این ترتیبات مستقل از این است که مالکیت خدمات دولتی یا خصوصی باشد .زمانی که مانند دوران بازسازی پس از جنگ در بوسنی وهرزگوین یا مانن یک همه گیری وبا رویکردی با هماهنگی قوی مورد نیاز باشد کنترل های سلسله مراتبی بهتر خواهند بود.درجایی که نیاز به خلاقیت وانعطاف پذیری جهت پاسخدهی به نیاز ها به خاص(مانند تولید داروها و تجهیزات جدید) وجود داشته باشد بازار ها بهتر عمل می کنند به دلیل معایب هردو شیوه فوق کشورهای سراسر جهان امروزه درحال تجربه قراردادهای طولانی مدت هستند تا به مزایای ترکیبی انعطاف پذیری بیشتر وگستره نوآوری دست یابند ودر عین حال کنترل کلی خودرا بر اهداف راهبردی ومحافظت مالی حفظ نمایند .تحلیل های چندی تاکنون برروی تجارب مربوط به قراردادبندی برای ارائه خدمات در کشورهای با درآمد کم و متوسط وتلاش های زیادی نیز در استخراج درس های آموخته از موارد بهتر ثبت شده صورت گرفته است خصوصا در انگلستان این تجارب ممکن است برای جاهای دیگر نیز کاربردی باشند.

    ۳- سازمان های سلامت چه درجاتی را برای هم راستا نبودن انگیزش در ارائه دهندگان خدمات در نظر میگیرند نام برده وتوضیح دهید؟ درجه خودگرانی :که یک سازمان در ارتباط با مالکان _خریداران مبتنی برسیاست ، دولت و مشتریان داراست .حقوق تصمیم گیری عبارتنداز کنترل ترکیب ومیزان ورودی ها ، خروجی هاوگستره فعالیت ها ، مدیریت مالی ، اجرای بالینی وغیر بالینی ، مدیریت راهبردی وراهبرد بازار_درجه پاسخگویی:زمانی که حقوق تصمیم گیری به سازمان واگذار میشود توان دولت ها جهت پاسخگویی مستقیم کاهش می یابد با افزایش خودگردانی باید از پاسخگویی اطمینان حاصل نمود از طریق جابه جایی از نظارت سلسله مراتبی به سمت اتکا به پایش قوانین وانگیزش های مالی نهبته در قراردادها_درجه مواجهه با بازاریا درآمد هایی که به شیوه رقابتی کسب می شوند به عوض آنکه از طریق یک سازو کار تخصیص مستقیم بودجه حاصل گردند مشارکت بازار لازم نیست که تامین مالی از طریق پرواخت مستقیم را در نظر بگیرد ارجح آن است که سازمان های ارائه کننده بر سر  درآمد های پیش پرداختی به رقابت بپردازد. زمانی که دولت ها برای سازمان هایی که دچار کمبود شده اند یا در نتیجه عملکرد فنی ضعیف زیر بار دین یا قرض رفته اند به چتر نجاتی تبدیل میشوند تاثیر مواجهه با بازار را کمرنگ میسازند._درجه مسوولیت پذیری مالی برای کمبودها وضررها وحقوق انتفاعی :این امر انگیزش های مالی را برای مدیران وکارکنان به همراه داردتا اقتصادی تر کار کنند .با افزایش خودگردانی سازمان ها به عوض خزانه دولتی به مدعیان باقی مانده جریان های درآمد تبدیل میشوند ._درجه تعهدات تامین مالی نشده:زمانی که سهم درآمد های کلی کسب شده از طریق بازار قابل توجه است سازمان ها در معرض خطر مالی قرار میگیرند چرا که هزینه ای غیر قابل جبرانی در ارتباط با تعهداتی وجود دارد که هیچ وجهی برای ارائه آنها پرداخت نمی شود مثلا مراقبت از افرادشدیدا بیمار یا فقیر بنابراین اصلاحات سازمانی که خود گردانی را افزایش میدهند باید با اصلاحات مکمل در تامین مالی سلامت همراه باشند تا از فقرا محافظت نمایند.

    ۴-مو لفه های انگیزش را در رابطه با سه ساختار سازمانی در نظام سلامت بارسم شمایی توصیف کنید؟   

    واحد بازار                                           واحد قراردادی                                واحد بوروکراتیک                 انگیزش

    خودمختاری وخودگردانی مدیران                                                                  سلسله مراتب عمودی             حق تصمیم گیری

    قوانین، مقررات وقراردادها                                                                       کنترل مستقیم سلسه مراتبی         پاسخگویی

    درآمد های غیر بودجه ای                                                                           تخصیص مستقین بودجه          مواجهه با بازار

    مالکین خصوصی                                                                                     خزانه دولتی                       مسولیت پذیری

    مشخص شده، تامین مالی شده، تنظیم شده                                         تعهدات نامشخص وتامین مالی نشده            تعهدات مالی شده

    ۵-نظرتان درمورد برون سپاری فعالیت های بیمارستانی چیست؟ مشکلات این کار را با مثال هایی از کشورهای مختلف توضیح دهید؟ اکثر این فعالیت ها از فواید کارایی که ارایه کنندگان بیرونی متخصص دریک خدمت خاص از آن برخوردارند بهره مند میشوند.اما به جز چند استثنا واگذاری به بیرون در خدمات بالینی بسیار مشکل تر بوده است چرا که کنترل راهبردی بر بخشی از فرآیند تولید از دست میرود جا به جایی هزینه ها رخ میدهد و پایش کیفیت خروجی ها مشکل میگردد .                                                                                

    ۶-جنبه های مثبت ومنفی خودگردانی واحد های سازمانی سلامت را توضیح دهید؟ بسیاری  از مداخلات بهداشت عمومی مانند برنامه های کنترل مالاریا ، برنامه های تغذیه در سنگال وبرنامه های بهداشت باروری در بنگلادش در حال حاضر با قراردادهای طولانی مدت با ارائه کنندگان غیر دولتی انجام میشود به عوض اینکه در برنامه های انعطاف ناپذیرعمودی زیر لوای بوروکراسی سلسه مراتبی مرکز گرا قرار گیرد.همچنین افزایش قابل توجهی در خود گردانی خصوصی سازی پزشکان عمومی ، دندانپزشکان، داروسازان وسایر کارکنان مراقبت سرپایی  سلامت در اروپای شرقی و مرکزی صورت گرفته که هر دو نوع عواقب منفی و مثبت را به ارمغان آورده است.خدمات سرپایی خودگردان زمانی عملکرد بهتری خواهند داشت که حداقل تعارض بین اهداف وانگیزش های سازمانی وجود داشته باشد .غالبا زمانی که حقوق تصمیم گیری به مدیران گسترش نمی یابد مثلا زمانی که فشار سیاسی امکان تعدیل نیروی انسانی را از بین می برد .زمانی که سازوکارهای پاسخ گویی یا در قراردادهای طولانی مدت گنجانده نشده اند ویا از طریق نظام و قانون بازار تقویت نگشته اند وهمچنین زمانی که به ارایه کنندگان اجازه داده نمی شود کا مازاد حاصله را برای خودشان بردارند یا مسوولیت ضررهای خود را تقبل کنند تنش ایجاد میشود.مورد آخر زمینه ساز انگیزش برای اقتصادی شدن و صرفه جویی است.

     -ادغام مجازی چه تفاوتهایی با ادغام عمودی سنتی دارد؟ ثمرات آن چیست؟ کشورهادر استقرار ادغام مجازی با چه مشکلاتی روبه رو ۷

    هستند؟در ادغام عمودی یک درمانگاه دستورات خود را از یک بیمارستان یا یک وزارتخانه دولتی اخذ میکند که این امر پاسخدهی اش را به نیاز های محلی محدود می سازد. ادغام مجازی به معنی استفاده از نظام های ارتباطی پیشرفته وفاقد کنترل های پرزحمت جهت به مشارکت گذاشتن سریع اطلاعات است این امر خصوصا برای ارجاع حائز اهمیت است ومیتواند ارائه کنندگان غیر دولتی را دربرگیرد که گنجاندن آنها در نظام های سلسله مراتبی مشکل است .تلاش ها جهت ادغام مجازی با سه مشکل شایع مواجه میشوند:در ارتباط با تمرکز زدایی تمایز خریداران از ارائه کنندگان وپرداخت های مصرف کننده – مشکلات ساختاری درونی بیمارستان ها ودرمانگاههاو تسهیلات بهداشت عمومی طی جابه جایی از بین نمی رود.   

       ۸- نقش اولویت بندی وپیچیدگی آن را در دستیابی به اهداف سلامت تشریخ کنید؟ نخست آنکه اولویت ها باید منعکس کننده انواع گوناگونی از معیار هایی باشند که بعضا در تعارض با یکدیگر هستند وتطابق با معیار ها نیازمند حجم عمده ای از اطلاعات است که اکثر نظام های سلامت در حال حاضر آن را دراختیار ندارند .دوم آنکه برای اثر بخش بودن اولویت ها به ترکیبی از سازوکارهای سهمیه بندی ، ساختارهای سازمانی ، ترتیبات قواعدی وانگیزش های ار های سازمانی وجود دارد که فراتر از همه چیز باید در تطابق با یکدیگر وبا اهداف نظام سلامت باشد.

    ۹-عبارات زیرا با جملات زیر تطبیق دهید؟

    الف)از جنبه های پاسخدهی نظام های سلامت که شخص در آن آزادی تصمیم گیری برخوردار است   Autonomy

    ب)ظرفیت تولید بیشترین خروجی به ازای یک ورودی ثابت Outcome

    ج)تغییر در یک وضعیت که در نتیجه یک اقدام روی می دهدEfficiency

    د)اطلاعاتی که یک کشور معمولا به شکل شاخص های خاص درباره ی هزینه های صرف شده خود در امر سلامت جمع آوری میکند.National health accounts

    ه)سیستم نظام سلامت انگلیس به این عنوان هم خوانده میشود.Beveridge

    و)وظیفه نظام سلامت براوردن انچه که صرفا مورد تقاضا نیستDemand .

    ز)نسل اول ودوم اصلاحات در نظام سلامت به دنبال پول وبیمار نبود بلکه مبتنی بود بر تسهیلات Supply oriented

    ح)یکی از راه های واکنش ارایه کنندگان به افزایش تقاضاCross Subsidy

    ۱۰-جملات صحیح وغلط را مشخص کنید؟

    الف)نظام های سلامت جهان در کل در پر کردن سلامت میان فقرا واغنیا شکست خورده اند.(صحیح)

    ب)سهم بهداشت ودرمان در بخش لقتصاد جهانی حدود ۵۰%است.(غلط)

    ج)همه افراد اعم از فقیر و یا غنی به یک میزان به محافظت مالی نیاز دارد.(غلط)

    د)محدودیت عملکرد در سلامت بیشتر به نارسایی هایی فنی ارتباط دارد تا نارسایی های سیستماتیک (غلط)

    ه)بهترین مداخله در بیماری های غیر واگیر دار وآسیب ها –غربالگری زودرس انتخابی و پیشگیری ثانویه است.(صحیح)

    و)در مجموع هزینه – اثربخش ترین ترکیب خدمات وابسته به منابع موجود است (صحیح)

    ز)قیمت ها در سهمیه بندی به شرطی مفید است که برای فقرا به شیوه ای متفاوت نسبت به سایر جمعیت باشد.(صحیح)

    ح)شیوه هایی چون سلسله مراتبی انعطاف ناپذیر و پرداخت مستقیم از جیب در بخش سلامت روش هایی کم نقص هستند (غلط)

    ط)آسانترین سوال در نظام ارایه خدمات سلامت نحوه ی سازماندهی خدمات بیمارستانی و شیوه یکپارچه سازی آن با سایر ارایه کنندگان است.(غلط)

    ی)سلامت یک سرمایه منقول است(غلط)

    ق) وظیفه ی نظام های سلامت در بالقوه کردن عملکرد بهره وری هزینه ها واطمینان از کیفیت خدمات خطیر است.(صحیح

  7. سحر قربانی

    با سلام و وقت بخیر
    من نمیتونم جواب سوالای ازمو نو از این جا بفرستم لطفا منوراهنمایی کنید ممنون