خانه / آموزشی / سمینار مدیریت / توضیحاتی در باره واژه های سمینار، کنفرانس و …

توضیحاتی در باره واژه های سمینار، کنفرانس و …

جشنواره (Festival) 

۱- ” واره ” یعنی نوبت ، مرتبه – به قول رودکی سمرقندی : گــُــل دگر ره به گلستان آمد واره باغ و بوستان آمد
واره وقتی به آخر اسم ملحق شود معانی مختلفی پیدا می کند از جمله ” نوبت شادی ”
۲- ” جـَشن ” یعنی مجلس شادمانی ، محفل نشاط – ضیافت – سُرور و شادی .

برگزاری مراسمی تحت عنوان ” جشنواره ” بدین علت است که برگزارکنندگانش می خواهند اتفاق مبارکی که مثلا” سال پیش در عرصه های مختلف علمی ، هنری ، فرهنگی،‌ صنعتی و نظایر آن رخ داده است ، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند. سخنرانان جشنواره می توانند در باب موضوع جشنواره، از دری سخن گویند با این تفاوت که مطالب باید به سوی معرفی و تجلیل و تمجید میل داشته باشد.

فراهم آیی یا کنفرانس (Conference)

کنفرانس یعنی مجلسی که تشکیل می شود برای آنکه کسی مطالب علمی را برای دیگران بیان کند. معنی دیگر آن اجتماع و انجمنی از عده معدودی برای بحث در مسایل سیاسی،‌ اجتماعی و فنی می باشد. کنفرانس کوچکتر از کنگره است. ضمنا” به اجتماع گروهی از متخصصان فن برای شور و بحث در باب مسائل فنی و یا اجتماع جمعی از سیاستمداران، روسای دولت ها،‌ وزیران به منظور حل یک مساله سیاسی داخلی و بین المللی کنفرانس نیز اطلاق می شود.

کنفرانس، نشست ها و اجتماعاتی که به منظور شور و بحث در یک زمینه خاص تشکیل می گردد و در آن افراد نقطه نظرات خود را درباره مسائل و مشکلات مهم از طریق سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ ، میزگرد و گزارش موارد جالب ( Case Report) مطرح می نمایند. این نشست ها می تواند در طی یک روز یا به صورت جلسات دوره ای تشکیل گردد. چنانچه این جلسات بصورت ادواری تشکیل شود به آن کنفرانس های دوره ای اطلاق می شود.

هم اندیشی یا سمینار (Seminar)

دسته ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد، در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع بپردازند و سخنرانی هایی در آن رشته ترتیب دهند،‌ همچنین به دوره ای از تحصیلات،‌ که توسط چنین دانشجویانی تثبیت شود سمینار گفته می شود. معنی دیگر سمینار ،‌ اطاقی است که دانشجویان در آن گرد هم آیند و به تشریح موضوعی بپردازند.

سمینار، اجتماعات و گردهمایی که هدف آن بیان تازه های علمی، مبادله تجربیات و تجدید اطلاعات در جهت چاره جویی و حل مشکلات حرفه ای شرکت کنندگان است. سمینارها به صورت ارائه سخنرانی، میزگرد، پانل و جلسات پرسش و پاسخ ارائه می گردد و طول مدت آن بیش از یک روز و معمولا دو تا سه روز می باشد.

در کشورمان واژه “همایش” جایگزین سمینار شده است. اما دیده می شود بسیاری از مجامع با اهداف متفاوت از معنی، با عنوان “همایش” برگزار می گردند.

بزرگداشت (Commemoration)


بزرگ داشتن ، تعظیم کردن ، توقیر کردن ،‌تکریم کردن یاد و خاطره شخصیتی که در عرصه های علمی ،‌فرهنگی ، هنری و … شاخص بوده است و اینک در میان ما نیست. در مراسم بزرگداشت ،‌چندین سخنران در باره آراء و نظرات و آرمان های نیک آن شخصیت سخنرانی می نمایند.

کنگره (Congress)


کلمه کنگره فرانسوی است که وارد فارسی شده در تلفظ باید گافِ وسط آن ساکن باشد . یعنی اجتماع و انجمنی از آگاهان،‌ صاحبنظران و دانشمندان برای بحث و گفتگو پیرامون مسایل سیاسی،‌ علمی،‌ هنری و نظایر آن. همچنین به مجمعی که از سران دُوَل، نمایندگان کشورها یا دانشمندان تشکیل می شود تا در باب مسایل سیاسی،‌ اقتصادی و علمی بحث کنند، کنگره گفته می شود.

هم نشست یا سمپوزیوم (Symposium)


مجمعی که هدفش مباحث فلسفی و علمی باشد و یا مجمعی که در آن اشخاص مختلف راجع به موضوعی واحد،‌ مقالاتی ارائه نموده و یا سخنرانی هائئ ایراد نمایند. مانند سمپوزیوم نفت یا سمپوزیوم حکمت و فلسفه و نظایر آن. عنصر اصلی در سمپوزیوم ،‌موضوع واحد آنست.

سمپوزیوم، به منظور آموزش مسائل علمی تخصصی و فوق تخصصی درباره موضوعی خاص به صورت سخنرانی، کار گروهی، بحث و ارائه مقاله برگزار می گردد. در سمپوزیم هر یک از سخنرانان درباره جنبه خاصی از موضوع به  بحث می پردازند. مخاطبین سمپوزیوم افراد متخصص و صاحبنظر می باشند . طول مدت سمپوزیوم معمولا یک روز است .

گردهم آیی (Gathering)


گردهم آیی،‌ اجتماع کردن برای بحث و گفتگو پیرامون موضوعی که اصلا” جنبه علمی تحقیقاتی نداشته باشد. مجمعی است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهند. مثل حضور استانداران، یا مدیران کل واحدهای یک سازمان و یا مسئولان انجمن های صنفی و تخصصی و نظایر آن …. در گردهم آیی سخرانی و یا مقالات تخصصی ارائه نمی گردد.

دو نکته بسیار مهم

۱- گذاردن کلمه ” اولین‌” و یا ” نخستین ” در کنار کنفرانس، کنگره ، جشنواره، گردهم آیی ، همایش و …. اساسا” صحیح نمی باشد. چنانچه برگزاری آن در موعد دیگری با همان اهداف و موضوع تکرار شد،‌ در آن صورت کلمه شمارش ” دومین ” ،‌”سومین” و غیره را می توان در جلوی تیتر مراسم اضافه نمود.

۲- معمول شده است برگزارکنندگان اینگونه مجامع در پایان مراسم ، قطعنامه و یا بیانیه ای را منتشر می نمایند . قطعنامه و یا بیانیه اصولا” محصول و یا عصاره مطالبی است که در اثر این اجتماع و مشورت و گفتگوها بدست آمده است. اما بین این دو فرق است ” قطعنامه” ناظر بر اجرا و مستلزم پیگیری های مفاد آنست که بعضا” واجد الزامات حقوقی و یا قانونی هم می باشد اما ” بیانیه ” سفارش نامه است ،‌توصیه است و فاقد هرگونه الزامات. اگر در پایان مراسم ، از واژه قطعنامه استفاده شده ، باید در مجامع آتی نتایج اجرای قطعنامه مجمع قبلی گفته شود ، در غیر اینصورت بهتر است از واژه ” بیانیه ” استفاده گردد .

 

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...

۴ دیدگاه

  1. عرضرسلام واحترام حضور استاد گرامی .مطالب ارائه شده کامل وبیان انها شفاف و کاربردی است.با سپاس.

  2. با عرض سلام خدمت استاد ارجمند مطالب ارایه شده بسیار مفید واقع شد و بصورت خلاصه و کامل ارایه گردید.با تشکر