سمینار مدیریت

سمینار مدیریت

دکترخلیل علی محمدزاده

آخرین جلسه ی کلاس معمولا با راهنمایی در مورد امتحان پایان ترم به پایان می رسد. دانشجویان چه در مقطع کارشناسی باشند، چه کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی، در مورد امتحان اضطراب دارند. هر چند از اول ترم تلاش شد که آرامش ایجاد شود، لکن هنوز کمی استرس موجود است، این از گفته ها و رفتارهای دانشجویان مشهود بود، مخصوصا ایمیلی و تلفنی هم، درخواست هایی داشتند. البته حق با آنهاست، چون حجم مطالب بالاست. گویا استرس با امتحان پیوندی جدا نشدنی دارد و به این زودی ها هم قرار نیست از مدارس و دانشگاه های ما رخت بربندد.

به هرحال وارد بحث امتحان شدیم. هفت سوال از چهارده سمینار که به شایستگی در طول ترم طرح شد.

اولین راهنمایی این بود که مقاله ی خوب آقای قدری را در مورد شاخص ها بخوانند، حتی در بحث و نتیجه گیری از آن هم دقت کنند.

دومین راهنمایی اینکه امروزه جامعه ی متخصصان و حرفه ای ها در همه جای دنیا در اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری دچار اشکال شده است و در جنبه های مختلف آن باید تلاش کرد و سمینار خانم کیمیایی مهر در رابطه با آنچه در این موارد یافته بود، می تواند کمک باشد.

سومین راهنمایی اینکه این روزها همه جا سخن از ممیزی بالینی، اعتباربخشی و حاکمیت بالینی است. روش های کار و مراحل مختلف آن و مثال های روشنی که در همه ی این زمینه هاست. این موارد را در سمینارهای خانم ها کیمیایی، نبی پور و فرخ یار می شود، جستجو کرد. البته صحبت در این زمینه ها بیشتر آموزشی و کلاسی است تا پژوهشی و عملیاتی، و این هر دو مکمل هم هستند.

چهارمین راهنمایی اینکه چگونه امکان پوشش جهانی در بهداشت و درمان فراهم می شود. جنبه های مهم آن چیست و چگونه ترسیم می شود و مدلی که  در سمینار خانم نبی پور برای تقویت روابط بین اعتباربخشی، تامین مالی و سازمان های ارائه گر خدمات، پیشنهاد شد.

پنجمین راهنمایی در سمینار خانم مردانی نهفته بود: سمیناری کامل و مسلط در زمینه ی زباله های بیمارستانی و نتایج کاربردی و جامعی که در برداشت.

ششمین راهنمایی این بود که مگر می شود در امتحان سمینار مدیریت دانشجویان دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از برنامه ی تحول در نظام سلامت ایران سخنی به میان نیآید و از نقدهای بر آن هیچ نپرسند. این روزها هر کسی از راه می رسد، تنه ای به این طرح می زند و حداقل اینکه می گوید: به سرانجام نمی رسد، و البته استاد نیز آن را بی نصیب نگذاشته است.

آخرین راهنمایی هم این بود که به یاد بیاورند، تحلیل پوششی داده ها(DEA) را، که در سمینار خانم کاظمی مطرح شد و راجع به آن خیلی بحث گردید و آن را برای مطالعه ی عمومی در سایت گذاشتیم.

با آرزوی سلامتی، سرافرازی و سعادت برای بهترین دانشجویانم که از وقار، ادب و اشتیاق علمی برخوردارند، نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ را با خوبی به پایان بردیم تا در ساعت ۱۶ مورخه ی ۲۴ خرداد، همه ی عزیزان با حضور در امتحان و همراه داشتن پرینت سیمی شده ی سمینارها و اصل مقالات و ترجمه ی آن ها به ضمیمه ی سی دی، ارزیابی این درس را تکمیل کنند. چقدر کار، واقعا چقدر کار! با این همه کار، تازه امتحان هم باید داد؟! ولی امتحان یک ضابطه است. و هر چی ضابطه باشد، باید رعایت شود. قرارمان این شد که با آمادگی و آرامش کامل، این مرحله را نیز پشت سر بگذاریم. و بگذاریم و بگذریم.

موفق باشید

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...

۴ دیدگاه

  1. شیدا مردانی

    با سلام و احترام
    درس سمینار مدیریت، زمینه آشنایی با موضوعات گوناگون و پژوهش های علمی صورت گرفته در رشته تخصصی مدیریت بهداشت و درمان را در ایران و برخی کشورهای جهان ایجاد نمود و این امر مرهون پیگری های دلسوزانه و زحمات حضرتعالی است.
    با سپاس و آرزوی سربلندی و بهروزی استاد گرانقدر

  2. ناهید فرخ یار

    استاد عزیز وارجمند :
    فقط خدا می داند برای تک تک این سمینار ها چند تا مقاله سرچ کردیم و ترجمه کردیم و مطلب در آوردیم اگر اغراق نباشد برای هر مقاله بیشتر از ۱۰۰ ساعت وقت گذاشتیم اما این حسن بزرگ را داشت که به ما آموختید چگونه بیاموزیم برای تمام آموزش های مفید و موثر تان سپاسگزاریم

  3. سکینه بیگم کاظمی

    عرض سلام و احترام
    نظرات ارزشمند شما و بزرگواری تان که با ارفاق همراه بوده و لطفی که شامل حال ما دانشجویان پر استرس نمود را ارج می نهیم. باشد که هماره، بزرگی بزرگان را پیشه راه خود نموده و درس عبرتی برای همه امور در تمام عمر نماییم.

  4. نسيم نبي پور

    با سلام و سپاس فراوان
    امیدوارم با حجم بالای مطالب بتوانیم از عهده این ضابطه هم برآییم.
    با آرزوی سلامتی و سربلندی روز افزون
    نبی پور