خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / گزارش وزیر به ملت در باره سلامتی

گزارش وزیر به ملت در باره سلامتی

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 
در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت  هفته سلامت
از نعمات بزرگ خداوند به انسان سلامتی است که مثل تاجی روی سر همه قرار دارد و تا هنگام بیماری ارزش آن را کمتر می‌دانیم.همه باور داریم انسان سالم محور توسعه است و اگر انسان بیمار بود نه امنیت دارد و نه پیشرفت و باید تلاش کنیم بیمار نشویم.

در فرمایشات بزرگان دین النظافه من‌الایمان آمده است که نظافت همان بهداشت است و امام (ره) و مقام معظم رهبری و مراجع بارها بر امر بهداشت و پیشگیری تأکید داشته‌اند و در برنامه‌های مختلف پنج ساله به بهداشت توجه شده است اما در جامعه به بهداشت کمتر توجه می‌شود.

بیماری‌ها عمدتاً بر بیماری‌های غیرواگیر است و سلامتی مردم عموماً در دست سایر دستگاه‌ها و خودشان است.

بیکاری و اشتغال در سلامت اثرگذار است. بعد از تصادفات علل مرگ نزاع‌ها در داخل و خارج از خانه است و موضوع اشتغال و اعتیاد نیز خیلی مهم است.

کشاورزی و صنعت بر سلامت مردم اثرگذار است و در دهه‌های گذشته کمتر شاهدیم که طرح‌هایی که به اجرا در می‌آید پیوست سلامت داشته باشد و سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تأکید شده است طرح‌های بزرگ ملی پیوست سلامت داشته باشد.

ما مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه و مرکز بهداشت نمی‌کنیم در هیچ اتوبانی پایگاه اورژانس پیش‌بینی نمی‌کنیم و مجوزی برای استخدام پرسنل نداریم چرا که آن روزی که می‌خواستیم اتوبان تولید کنیم پیوست سلامت نداشت.

عسلویه خیلی افتخارآمیز است اما مردم آنجا نیز باید نفس راحت بکشند و از امکانات بهداشتی برخوردار باشند.

موضوع سلامت موضوع فرابخشی و ملی است و در بین دستگاه‌های قضاییه، مجریه و مقننه بوده و بخشی مربوط به آحاد جامعه است.

اگر می‌پذیریم پیشگیری مهم است و اضافه وزن پیدا می‌کنیم در نتیجه بار بیشتری توسط اندام‌ها تحمل می‌شود و باید مواد بیشتری برای سوختن چربی‌ها ترشح شود که در نهایت این ماده کم می‌آید و باعث بیماری قند، سکته قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه‌ها می‌شود.

بیش از ۲۵ میلیون نفر در ایران اضافه وزن پیدا می‌کنند و فشار خون یکی از عامل مرگ‌ومیر است و ۵۰ درصد مردم نمی‌دانند فشار خون دارند.

مصرف نمک ما دو تا سه برابر مصرف نمک دنیاست و میزان روغنی که استفاده می‌کنیم بالاست و باعث سکته می‌شود.

اگر واقعاً به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست و معلولیت‌ها کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد باید همه به مقوله بهداشت و پیشگیری توجه کنند که البته وظیفه دولت است که امکانات را برای همه فراهم کند.

اگر کسی سیگار می‌کشد لااقل به خودش ضرر بزند نه به دیگران و این خیلی بد است که در کشور مبالغ زیادی برای سیگار استفاده می‌شود و ۹۰ درصد سرطان‌های ریه به دلیل مصرف دخانیات است.

صدا و سیما برای نشاط و بالعکس آن خیلی مؤثر است و قوه قضاییه نیز برای ایجاد آرامش و آسایش نقش دارد و خوشبختانه دولت در این دوره سلامت را یکی از اولویت‌های خودش قرار داده است.

مهمترین بخش خدمات دولت در روستاها،حاشیه شهرها و نقاط دورافتاده خدمات دولت در این حوزه است و امیدواریم در سال ۹۴ ارتقا یابد و بخشی از مشکلات مردم در این حوزه ارتقا پیدا کند.

وقتی شروع کردیم با بحران دارو مواجه بودیم اما امروز دارو است اما به لحاظ پوشش بیمه و دسترسی افزایش پیدا کرده است، با کمبود ۳۰۰ قلم دارو مواجه بودیم که الان به ۲۷ قلم رسیده است.
۹ میلیون نفر از ایرانی‌ها بیمه شده‌اند و امیدواریم دفترچه‌های بیمه سال به سال اعتبار بیشتری پیدا کند و بیمه باید به منزله پول نقد باشد.

یکی از برنامه‌هایی که شروع شد و خیلی مهم است و در مشهد آغاز کردیم این است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از محروم‌ترین اقشار جامعه و روستاها بود که در حاشیه شهرها قرار داشتند.

۱۰ میلیون حاشیه‌نشین داریم که در ۶ ماه آینده تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می‌گیرند و یکی از کارهای مهم زیر پوشش بردن افراد حاشیه شهرها است و خوشحال هستیم که از مشهد شروع شد و گسترش می‌یابد.

بخش ناشی از استفاده از تنقلات نامناسب است و دولت تصمیم گرفت افراد زیر ۱۴ سال زیر پوشش بیمه برای پیشگیری دهان و دندان قرار دهند و امسال پایه اول ابتدایی و ظرف دو سال همه دانش‌آموزان تا راهنمایی قرار می‌گیریم.

برای ابتدایی‌ترین نیاز در بیمارستان‌ چیزی نبود و بازارهای کاذب در بیمارستان‌ها برچیده شد و امکانات در اختیار آ‌نها قرار گرفت و کلینیک‌هایی ایجاد شد و سال گذشته ۲۰ میلیون نفر تحت مداوا قرار گرفتند و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در مراکز بهداشتی آنها نیز پزشک است و امیدواریم کمبودها را جبران کنیم.

۳۵۰ هزار نفر بدون هزینه زایمان طبیعی داشتند که یکی دیگر از اهداف بود و متأسفانه آمار سزارین در ایران بالاترین است که هدف کاهش ۵ درصدی سالانه است و زایمان طبیعی باعث افزایش طول عمر مادر می‌شود.

توسعه اورژانس‌ها یکی دیگر از برنامه‌های دولت است و اعتباری پیش‌بینی شده است و اورژانس هوایی نیز دایر است و از ۴۵ پایگاه ۱۷ پایگاه فعال داریم.

یکی از کارهای دیگر در بحث تعرفه‌ها سامان‌بخشی است که در کشور انجام شد و گام سوم ساماندهی تعرفه‌ها بود و در عین حال با کمک مردم و با تماس با ۱۶۹۰ مردم این بخش کنترل شد.

در برخی از مقاطع باید اعتراف کرد اگر رقمها واقعی نبود بازار سیاه رونق پیدا می‌کند و بخشی از سرمایه ملی ممکن است به آن کم‌توجهی بکنیم و واقعاً جامعه‌ای که خدوم بوده و در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب بوده است حتماً باید حقش مثل سایر گروه‌ها لحاظ شود.

امسال بحث غذا سرلوحه کارمان است و مردم باید از سلامت آشامیدن و خوردن اطمینان داشته باشند و شایعاتی رواج پیدا می‌کند که دولت اطلاع‌رسانی خواهد داشت و شورای عالی امنیت نیز باید مصوبه‌ای داشته باشد تا از شایعات پرهیز شود.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...