فردگرایی در سلامت

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتقاد کرد

فردگرایی و سلیقه محوری در نظام تشخیص و درمان کشور

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ هیچ کشوری مانند ما این گونه سلامت را اجرا نمی‌کند. ما هر طور که می‌خواهیم تشخیص و درمان را انجام می‌دهیم، خیلی فردگرا هستیم و به راحتی دستور عکس برداری غیرضروری می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، محمداسماعیل اکبری در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: سرطان در کشور سومین عامل مرگ و میر است البته میزان بروز آن هنوز نسبت به متوسط دنیا کمتر است به طوری که میزان بروز سرطان در کشور ۱۳۵ در هر صد هزار نفر است که این رقم در دنیا ۱۸۰ در صدهزار نفر است.

 وی دلیل این میزان بروز را مسن شدن جمعیت و وجود ریسک فاکتورهایی دانست و گفت: هیچ کشوری روند صعودی سرطان را مانند ما ندارد این در حالی است که حدود ۲۳ سال سن امید به زندگی بیشتر شده و میزان افراد ۶۰ ساله به بالا در کشور هم اکنون ۸٫۶ درصد است که اگر به ۱۱ درصد برسد جمعیت پیر می‌شود و سن ابتلا به سرطان تلقی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر تولیت سلامت علمی به میزان حرکت نکند موفق نخواهیم بود ما در این زمینه ضعف داریم به هر حال ساختارهایی وجود دارد که در جهت انحراف کمک به مردم کار می‌کند در حالی که طبق قانون از سیاست‌های ابلاغی رهبری تولیت سلامت به وزارت بهداشت واگذار شده اما به خوبی عملیاتی نمی‌شود.

اکبری افزود: هیچ کشوری مانند ما این گونه سلامت را اجرا نمی‌کند ما هر طور که می‌خواهیم تشخیص و درمان انجام می‌دهیم و خیلی فردگرا هستیم به راحتی دستور عکس‌برداری غیر ضروری می‌دهیم در حالی که در کشورهای غربی شاخص‌هایی دارد اما در کشور ما حتی می‌بینیم ساعت ۳ صبح دستور عکسبرداری می‌دهیم که این به بیمار یک ظلم است.

وی افزود: تعداد دستگاه‌های تصویربرداری در تهران از لندن بیشتر است یعنی شاخص‌های بهداشت و درمان را رعایت نمی‌کنیم.همچنین برای درمان دارویی سرطان بر اساس سلیقه و برداشت از علم برنامه‌ریزی می‌شود و سلامت در هیچ کجای دنیا اینگونه رها شده نیست.

وی افزود: به عنوان مثال در کشور تومور یک سانتی‌متری در سرطان سینه را شیمی‌درمانی می‌کنیم در حالی که در کشورهای غربی اندازه آن ۲٫۵ سانتی‌متر است و با این آمار حدود ۲۰ درصد از بیماران باید شیمی‌درمانی شوند.

اکبری تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در درمان سرطان ۴۹ درصد جراحی، ۴۰ درصد رادیوتراپی و ۱۱ درصد شیمی‌درمانی تاثیر دارد. در حالی که در کشور ما بیشترین بار هزینه در دارودرمانی و شیمی‌درمانی است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت خط و مشی علمی را اعلام نکرده و هیچ کشوری بدون راهنمای ملی سلامت سرطان را درمان نمی‌کند. از طرفی گروه‌های پزشکی و مردم از نهادهای نظارتی و قضایی می‌ترسند به همین دلیل درمان‌هایی تجویز می‌کنند که بیشترین هزینه را تحمیل می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین جراحی‌ها با روی کار آمدن دولت یازدهم به طور رایگان انجام می‌شود این بسیار خوب است اما نگرانیم هزینه‌هایی که می‌شود را در چاه بریزیم و اثربخشی آن از دست برود اگر وزارت بهداشت دیر بجنبد و شاخص‌های علمی را دیرتر اعلام کند گرفتاری بیشتر خواهد شد.

وی در رابطه با سرطان سینه گفت: در این نوع سرطان عامل ارثی کمتر از ۱۰ درصد است اما باید دانست در اکثر سرطان‌ها عوامل عفونی ۲۵ درصد از عوامل ایجاد سرطان هستند.

وی گفت: رژیم غذایی در یک چهارم موارد سرطان دخیل است بنابر این انتظار داریم اسید چرب ترانس به صفر برسد و وزارت بهداشت آن را اعلام کند در حالی که اکنون بسیاری از روغن‌هایمان اسید چرب اشباع شده ۲۵ درصد به بالا دارند در حالی که باید کمتر از ۱۰ درصد باشد و اسید چرب ترانس در روغن‌های ما بیش از ۱۰ درصد است.

اکبری گفت: مواد شیمیایی ۲۵ درصد عامل سرطان هستند که بیشترین میزان آن از آب و هوا منتقل می‌شود در آب ترکیبات نیترات و فلزات سنگین بیشترین درگیری را ایجاد می‌کند این در حالی است که همه سدهای ما آلوده به آب زیرزمینی است و میزان نیترات بیش از حد استاندارد است فلزات سنگین نیز در آب از این طریق منتقل می شود.

وی گفت: ارتباط آلودگی هوا و سرطان به اثبات رسیده این در حالی است که در تهران گاهی از کمتر یک ماه هوای پاک داریم همچنین احتمال می‌رود آلودگی روی سلول‌های زایشی اثر بگذارد و ارثی شدن آلودگی به نسل‌های بعدی منتقل شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان و ۴۰ درصد قابل پیشگیری است گفت: البته این مسیر به دلایل متفاوتی از جمله ریسک فاکتورها، ریزمغذی‌ها در کشور رخ نمی‌دهد کمبود ویتامین Dعامل ایجاد سرطان و وجود آن باعث درمانش می‌شود. این در حالی است که ۶۰ درصد مردم کمبود ویتامین Dدارند.

وی افزود: جبران این کمبود برنامه‌ای می‌طلبد البته راهنمای ملی سلامت  آن برای وزارت بهداشت نوشته شده با این وجود مردم باید بدانند در دوره نوزادی و شیرخوارگی به ۴۰۰ واحد ویتامین D در کودکی تا نوجوانی به ۵۰۰ واحد و در نوجوانی به بالا به هزار واحد نیاز است و این ویتامین هرگز با مواد لبنی جبران نمی‌شود.

وی گفت: همچنین کمبود روی در کودکان ۲ سال ۲۰ درصد است و ۹۰ درصد میزان دریافت روی در مواد غذایی کمتر از  استاندارد است. این در حالی است که روی از ریزمغذی‌های موثر در تغییرات سلولی است و فلزات سنگین اکنون جایشان را به این ریزمغذی‌ها داده‌اند.

اکبری گفت: چهره سرطان در کشور با سایر کشورها متفاوت است در زنان ما سرطان سینه رتبه اول را داردکه در دنیا هم همین طور است اما سرطان‌های دیگر که به ترتیب روده بزرگ، ریه، مری، خون و تیروئید است با دنیا متفاوت است.در مردان نیز سرطان معده رتبه اول را دارد این سرطان معمولاً با مولفه‌های اجتماعی سر و کار دارد چرا که سبک زندگی رعایت بهداشت، نحوه غذا خوردن، میزان مصرف دخانیات و حتی وضعیت مسکن در آن دخیل است. همچنین مصرف تریاک در ابتلا به آن موثر است این در حالی است که بیشتری مصرف تریاک فردی را در کشور داریم.

اکبری گفت: از تریاک و مواد مخدر باید برای درمان سرطان استفاده شود در حالی که در این زمینه کمترین میزان مصرف را داریم.

وی همچنین به معنویت‌درمانی در حیطه سرطان اشاره کرد و گفت: معنویت‌درمانی باعث تغییرات جسمی می‌شود و ثابت شده است اگر بیمار متوسل به خدا شود بیان ژنی تغییر می‌کند.

وی در رابطه با ایجاد بیماری بر اثر مصرف میوه با پوست گفت: توصیه می‌کنیم قطعاً پوست میوه‌ها کنده شود و دلیل اینکه بر روی میوه به ویژه سیب واکس می‌زنند می‌خواهند آب آن خشک نشود و بیشتر ماندگاری داشته باشد.با این وجود بهتر است به خوبی شست و شو داده شود یا پوست آن کنده شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با تأثیر امواج مغناطیستی در سرطان گفت: در این زمینه مقاله‌ای وجود ندارد البته انجام دادن چنین تحقیقی کار سختی است اما به تازگی تاثیر امواج رادیویی را در سرطان در مقاله این مرکز منتشر می‌کنیم.

وی گفت: وقتی که می‌گوییم این امواج سرطان‌زا نیست علم خلاف آن را ثابت نکرده اما چنانچه غیر عادی و غیر علمی از امواج استفاده شود یا در معرض امواج زیادی قرار بگیریم می‌تواند تغییرات ژنی ایجاد کند.

اکبری گفت: در تمام دنیا ده‌ها برابر ما از موج الکترومغناطیستی استفاده می‌شود بنابر این امواج پارازیت را ما به سطح گیرنده ارسال می‌کنیم این امواج خیلی بالا نیست و در سطح گیرنده منزل است. بنابراین معادل موج تلویزیون و رادیو بوده و زیان‌بار نیست.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...